HET vliegtijdendraadje...

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Berrie, 24 apr 2006.

1. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Uuuuhm, ff een misverstandje denk ik... Ik wil hem helemaal niet sneller en/of zwaarder gaan maken! Zoals gezegd hoort er aardig wat lood in de neus. Dat kan ik volgens mij ook vervangen voor radiobesturing. Dan wordt het dus zegmaar een vrijevluchtmodel, waarvan ik nog wel kan beslissen of ik rechtsom of linksom ga vliegen zegmaar. En omdat 150 gram vrij veel gewicht is aan lood, kan er ook nog wel een motortje op. Ik weet wel hoe het zit met die vleugelprofielen hoor! Maar nogmaals: Het doel is dus niet om hem sneller/zwaarder te maken!!

2. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

hmmmm, 150 gram lood in een vrije vlucht model om hem uit te balanceren? Dan doe je toch ergens iets helemaal fout. Dan heb je ongeveer 40% lood aan boord voor een A-2........................

3. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    nou, er zit 150 gram loodkogels in de set inbegrepen. Dus tsja, ik weet het ook niet hoor :D. Maar goed. De electronica van een microDLG houd het wel en is een stukkie minder dan 150 gram :D.
    Moet lukken lijkt me... nou ja, nu maar weer
    :eek:ntopic:

4. peytr

peytr Guest

@Berrie:

Ja natuurlijk, graag zelfs! En als er nog wat komen: des te mooier!

Nog even over de vrijvliegerconversie. Je kunt inderdaad gaan vrijvliegen, en da's veel leuker dan je denkt wanneer je het nog nooit gedaan hebt. Maar toch nog even off topic dan:

Zwaarder maken is inderdaad funest maar het verplaatsen van het zwaartepunt tot een stabiliteit van 10 of 15% is iets heel anders dan rommelen en heeft, mits uitgevoerd in combinatie met het aanpassen van de instelhoeken geen enkele invloed op het vlieggedrag van een dergelijke kist. Je stelt namelijk de hoofdvleugel gewoon weer in zoals dat was bij de vrijvlieger, maar nu met de mogelijkheid er enige controle op uit te oefenen, alle mythes ten spijt. Met de set up van een normale ouderwetse vrijvlieger (zeer achterlijk zwaartepunt, lange tailboom en het verrekte liftende stabilo) is er niet RC mee te vliegen. Overgevoelig voor pitch control en met een te geringe autostabiliteit. dat werd opzettelijk gedaan om overcompensatie bij verstoringen te voorkomen. Bij een RC model hoeft dat niet. Maar nogmaals: Het beinvloed het gedrag van de hoofdvleugel principieel niet, die wordt hetzelfde aangestroomd als de vrijvlieger.

De dynamiek van een zwever met een dergelijk profiel is, zoals je terecht opmerkt, heel gering, omdat alleen het bovenste gedeelte van de low drag bucket bruikbaar is. Bij lagere instelhoeken komt er alleen maar weerstand uit de vleugel. Omdat zo'n kist dus altijd met een extreem hoge Cl vliegt is bijtrekken in bochten (mits rustig gevlogen) veel minder nodig. In vroeger dagen werden zwevers met dergelijke vleugels (niet per se ex vrij vliegers, hoor) vaak alleen met een richtingsroer uitgerust. Nu RC niks meer kost en niks meer weegt kun je zo'n conversie net zo goed met hoogteroer uitvoeren, meer voor trim dan voor besturing.

Natuurlijk levert zo'n zwever naar hedendaagse normen een vlieggedrag als een dwijl, omdat er geen, maar dan ook echt geen, snelheid mee te maken is. Hence alleen bij windstil weer en rustige thermiek te vliegen. Maar geloof me dat het dan ook leuk kan zijn. Moderne RC zwevers kunnen een Cl van boven de 1 niet bereiken, maar met een dergelijke vleugel lukt dat wel, mits die paar aanpassingen correct zijn uitgevoerd. Bijzonder is dat die vrijvluchtprofielen hun presatie kunnen leveren bij veel lagere Re getallen dan moderne zwevers. De camber is weliswaar groot (7% is wel erg veel!) maar de profielen zijn zonder uitzondering dun. Je kunt er dan in een aasje wind aan de helling mee blijven hangen wanneer niks meer gaat, of op heel lichte avondthermiek vliegen die niemand meer benutten kan. En verder heb je inderdaad niks aan zo'n kistje. Maar om dan van een slechte prestatie te spreken vergt eerst een definitie van goed en slecht presteren.

Ik kom er hier niet meer op terug, ander zou kunnen. Het heeft met het oorspronkelijke onderwerp niets meer te maken.

5. Frans Bal

Frans Bal PH-SAM

Lid geworden:
    16 apr 2005
    He he, eindelijk tijd en weer om de Bruto eens te proberen.
    Ik had al een paar keer gevlogen maar nu was het lekker rustig weer en dan kan je aardig kijken wat het model zoal doet.

Vliegen, da's logisch.

Na wat getrim een afstelling gevonden die me redelijk leek.
    Het gooien van een 350 gram zware DLG is is anders dan het wegslingeren van een mini DLG van minder dan de helft van dit gewicht.
    Echt hoog kan ik nog niet gooien.
    Clubleden, enigzins neutraal, schatten tussen de 20 en 25 meter.
    Tegen het eind van de avond ging het wel aardig.
    Met een redelijke worp kon ik vluchtjes maken van 1 minuut.
    Echt frustrerend, 54, 55, 56, 55, 59 seconden enz.
    Maar gooien tegen de wind in hielp wel wat.
    Op de grond leek het wind stil maar ietsje hoger, niet dus, en voor je het door hebt sta je met de wind mee te gooien
    En ja hoor 1 minuut plus. 68.5 sec om precies te zijn.

Ik weet dit is niet wereldschokkend maar voor een eigenbouw baksteen, vindt ik dit niet slecht.

Met de Mini-DLG gaat het best goed.
    Vluchten van 1 minuut zijn standaard.
    Met een beetje leuke worp en een goede overgang naar vliegen is 1min 20 sec goed haalbaar. Let wel zonder thermiek.
    De mini-DLG is door zijn gewicht wel gevoellig voor wind, daar houdt hij niet zovan.

Groeten
    Frans

6. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    1min 20 zonder thermiek!!!!!!!! WOW Das echt mooi! Haal ik zeker nog niet hoor :D.

Gaat goed daar, ik hoor het al! Moet maar weer flink gaan oefenen. morgen maar, want daarna wordt het ff een paar dagen windkracht 5/6. Dan ga ik maar niet meer vliegen, dat mag Eric weer doen :wink:

En ik heb maar ff een nieuw topic aangemaakt met een samenvattinkje en mogelijkheid tot verdere overdenkingen over het wel of niet RC maken van een Vrijevluchtmodel.
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=516412#516412

7. Berrie

Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Vandaag, 02-06-2006, was het EINDELIJK zover. Na snel vrij genomen te hebben richting veld getogen.

Daar stond weinig wind, nauwelijks eigenlijk. De lucht brak langzaam meer open. Na een paar keer gegooid te hebben, vliegtijden van slechts 25 sec...... Die werden snel langer, en dat lag niet aan mijn werpen. De teller kroop over de minuut, richting twee minuten. Toen, weer draai, draai zwiep, los, pffffffffffffttt en tegendrukken. He, deze keer zak ik minder door en, hoera, echte thermiek aansluiting. Waanzinnig! Het duurde 9min20 voordat de Sputnik het gras weer aanraakte!

Later op de middag. Ik wordt "gedwongen" het kunststukje weer te herhalen. Weer zeer korte vliegtijden. Een van de leden roept, je moet "hier" vliegen. En ja, op het gras draaien, als was er een kleine tornado, grasbolletjes over de grond. Er volgt een gehaaste rare worp. En voila, weer dat gevoel. Deze keer duurde het 14min40 en kwam ik aan de zichtgrens. Dat was eng....

Wat er na de landing gebeurde weet ik me niet goed meer te herinneren.

Dat is: :!: EUFORIE :!:

8. knikvleugeltje

knikvleugeltje In Memoriam

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Ik ben jaloers, mag wel niet, maar toch.
    Ik heb vandaag ook 'met het hoofd in de wolken' gelopen vanwege het thermiekerige weer. :zon: Steeds maar weer naar boven gekeken, verschillende buizerds gezien.

Wat voor zwever heb je gebruikt?

Taco.

9. Berrie

Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Deze zwever:

wordt in dit subforum uitgebreid beschreven.

Dat met je hoofd in de wolken lopen ken ik. Het wordt mijn dood nog eens.....

10. kuip

kuip

Lid geworden:
    4 okt 2005
    Jongens wat ben ik weer jaloers, geweldig die vliegtijden.

Gisteren was ik verhinderd, erg frustrerend dat je die paar geweldige hlg dagen aan je voorbij moet laten gaan.

Helaas.

G.J

11. Vandaag was een winderige dag dus ik had niet verwacht om termiek te pakken. Na een aantal x gegooit te hebben met mijn OFA (eigen ontwerp micro DLG) toch een belletje geen grote maar wel wat.
    Na een paar worpen was het weer raak een vlucht van ongeveer 2,40 minuten!
    niet lang want vanwege de hevige wind en de bomenrij die langs het veld staat (waar natuurlijk de wind net naar toe stond :roll: ) moest ik jammer genoeg uit de bel vanwege het terug komen tegen de wind in.

Al met al toch een mooie middag gehad met veel termiek! :D

Groeten,

Martijn Schoorl

12. Theo

Theo

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Om Martijn zijn verhaal compleet te maken:

Wind was 3 met vlagen tot 4 (windmeter boven op het dak) Het was 95% bewolkt en aangekomen op het veld had ik eigenlijk al spijt dat ik gegaan was. Geen weer voor de Micro -dacht ik- en het gras nog steeds kniehoog wat het werpen moeilijk maakte. Ik kreeg de vleugel haast niet op de romp gemonteerd vanwege de wind.
    Het eerste trimstartje was meteen raak. Goh wat een verbetering die SuperGeevleugel op de Megalight romp. Enorm!! Het voordeel van het heel hoog zitten is dat als je de bel verlaat en je steekt terug dat je onderweg vaak alweer de volgende bel te pakken hebt. Na een kwartier met verschillende belletjes kwam die volwassen kerel op m'n kist zitten.
    Even rusten om Martijn te zien vliegen. Die haalt nog lang niet de werphoogte die met de OFA te halen is. Toch waren zeker de helft van zijn vluchten met een belletje. Ondanks die harde wind deed de Ofa het best goed. De smallere vleugel doet het met veel wind beter dan de breedere. Natuurlijk heeft hij moeite tegen de wind en ook daarom kan niet iedere bel volledig benut worden.

Eigenlijk best saai dat DLG'en. Gooien en hangen, gooien en hangen, gooien en hangen. Pfff geen lol aan :lol:

13. kuip

kuip

Lid geworden:
    4 okt 2005
    Om maar weer eens over vliegervaringen te beginnen.

Op vakantie in Frankrijk geweest, ik ga daar binnenkort wonen dus natuurlijk op zoek naar dlg veldjes. Bij de eerste camping stikte het van de graanvelden..... geen goed idee als ik hem er in land dan vind ik hem voorlopig niet meer terug. Verder gezocht en op fiets afstand een leuk kelei veldje gevonden, omgeven door afwisselend graan en bieten velden.

Een keer gooien om te kijken waar de bellen loskomen. De tweede worp was het al raak, binnen notime was mijn Highlight een stripje. Na veel kunst en vliegwerk het model weer naar beneden gekregen na ong 10 minuten. ( als je eenmaal erg hoog zit is de lol er een beetje af). derde worp , weer raak. vierde worp gek genoeg niet vijfde worp weer raak.....goh wat is DLG-en hier leuk. Er reden wel een paar keer een paar Fransosen langs, die zullen wel gedacht hebbn wat doet die malloot daar toch.

Op de tweede camping was ik de koning te rijk, een veldje naast de camping...geweldig.

Diverse malen op verschillende tijden geprobeerd en wat denk je........niets!!! Ik denk dat de ligging van het veld erg ongunstig geweest moet zijn. ( naast een groot meer met aan de overkant een zuidhelling van een flinke heuvel)

Gezien ik in die omgeving ( oost van Parijs) ga wonen heb ik via de Franse F3K site nu contact met een Franse DLG gek, en wat bijkt er is een geweldig DLG veld in Tournan, waar ook de Franse nat. kampioenschappen worden gehouden. Laat ik nou 10 km van dit veld gaan wonen.

Helemaal te gek.

G.J

14. Theo

Theo

Lid geworden:
    3 sep 2002
    8) Mazzelpik 8)

15. Airbus

Airbus

Lid geworden:
    29 okt 2004
    Ik met een epp felix 60cm
    16 seconden met elastiek afgeschoten.
    met windkracht 2 en bewolkt weer.
    das al een begin :D
    Is toch oh zo mooi, toestelletje zien aankomen zweven zonder lawaai!!

Deel Deze Pagina