Het Walkera CB100 topic

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Cybot12999, 26 dec 2009.

  1. dhocks

    dhocks Guest

    nou hij is eindelijk binnen! eerste vluchtjes gaan redelijk stabiel, alleen na het verwachte naar links wegtrekken bij het opstijgen, blijft de heli enorm naar links trekken bij het hoveren (op ongeveer 1 meter hoogte). Ik heb nu ongeveer 90% naar rechts getrimd en ik blijf stick naar rechts moeten geven om hem stabiel te houden. Daarnaast wil soms bij het opstarten van de hoofdrotor de staart niet lekker meedoen, hij gaat dan echt als een dolle rondjes draaien, meer gas geven helpt dan niet. Het vreemde is dat dat niet heel consequent is.. de ene keer wel en de andere keer niet..

    iemand suggesties?

    grtz
     
  2. Femo

    Femo

    Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Berichten:
    135
    Het weg trekken naar links kan je stellen door de servolink een paar slagen uit te draaien. Dan kan je de trim op de zender weer bijna helemaal op neutraal (50%) zetten, en kan je even hands-off hooveren.

    Bij starten zal hij altijd wel even een slag of paar slagen spinnen tot de gyro
    stabiliseerd. Maar met een beetje stellen van de gyro gevoeligheid is dit eenvoudig op te lossen, zo ook als de staart gaat twitchen. na elke crash kan de gyro wat ontsteld raken.
    Verder kan je met een klein elastiekje de lipo op zijn plaats houden zodat deze niet verschuift en het toestel in balans blijft.
     
  3. dhocks

    dhocks Guest

    Dank!
    Met het stellen van de servolinks is het nu al een stuk stabieler. Wel raar dat dat niet vanuit de fabriek al is gecheckt.. Maargoed, stukken beter dus.
    Toch blijft het wel dat de staartrotor soms gewoon niet lijkt aan te slaan.. Dan moet ik echt het gas weer dicht trekken en opnieuw proberen. Het is een beetje fifty fifty of ie het doet, is dat ook op te lossen met de gyro? Overigens, als ie eenmaal vliegt blijft de heading wel strak.
     
  4. Femo

    Femo

    Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Berichten:
    135
    Inderdaad met de gyro sensitivity af te stellen. De afstelling luisterd wel nauw dus met hele kleine stapjes naar + of - draaien.

    Fer
     
  5. Femo

    Femo

    Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Berichten:
    135
    Is er al iemand die de flybar-mod heeft toegepast met die padles? En wat de verschillen zijn t.o.v. de fabrieks-setup? Gebruikte gewichtjes?
    Op de filmpjes lijkt het beesje sneller.
     
  6. Femo

    Femo

    Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Berichten:
    135
    Inmiddels zijn mijn skills aardig gegroeid en slinger ik het toestel de hele kamer door. Rondjes, 8jes en nose-in zit er nu helemaal ingebakken dus heb de CB100 wat meer pit gegeven door de ballinks op de servoheveltjes helemaal op het uiterste gaatje te zetten. Door de grotere slag van de servoheveltjes meer tilt en meer snelheid. Wel wat gevoeliger op de sticks maar daar ben je heel snel aan gewend. Ook blades met +1 en +3 pitch gebruikt wat gevoeliger wordt op de trottle maar gelijk weg schiet als een raket bij een beetje gas.
    Alles bij elkaar is de CB100 gelijk een stuk pittiger en sneller. Kan niet wachten om buiten een keer vol gas te gaan nu, want binnen is het nu inhouden door de beperkte ruimte. Hij is nog wel even stabiel als voorheen btw.

    Fer
     
  7. xxman

    xxman

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik was al een tijdje aan het kijken voor een microhelikopter en had hier al het een en ander gelezen aan ervaringen. Hierdoor heb ik besloten om de walkera cb100 te bestellen.

    Vandaag kwam die eindelijk aan uit hong kong, 2 weken duurde het.
    Natuurlijk gelijk lipotjes geladen en een paar vluchten gemaakt. Maar dat viel niet tegen, met 0,0 vlieg ervaring lukte het al snel om een aantal seconden te hooveren. En nu na een lipotje of 5 leeg gevlogen te hebben lukt het al om zeker een minuut te blijven hooveren.

    Wel moet ie nog verder goed afgesteld worden. Want de ene keer trekt ie naar rechts en dan weer naar links vaak ook naar voren of naar achter of een combinatie. En het lijkt ook wel of de afstelling tijdens de vlucht veranderd. Maar dat ga ik morgen allemaal uitdokteren, nu eerst even een paar uurtjes slapen.
     
  8. Femo

    Femo

    Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Berichten:
    135
    Voor een goede afstelling zal je de lipo helemaal in de houder moeten schuiven. Na een crash of harde landing wil deze verschuiven in de houder waardoor de heli uit balans raakt en vaak dan wat naar achter drift. Check na een crash ook of de servo´s nog goed in de servo houder zit. De servohouders zijn die plaatjes bovenop de servo´s zitten gedrukt en moeten geheel over de pinnetjes worden gedrukt. Als dat allemaal in orde is dan kan je beginnen met het afstellen voor een stabiele hands off hoover met de zender helemaal op neutraal...dus de rechter stick helemaal op 50%.

    Suc6

    Fer
     
  9. xxman

    xxman

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Amsterdam
    De accu was inderdaad soms verschoven , maar soms deed ie het ook terwijl de accu nog op z’n plaats zat.
     
  10. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Dat kan, wanneer je de zender hebt getrimt met de accu op de verkeerde plaats. ;)

    Het luistert heel nauw, dus probeer te voorkomen dat de accu kan verschuiven.
     
  11. Femo

    Femo

    Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Berichten:
    135
    Als de lipo al 2 mm is verschoven dan heeft dat al merkbare invloed op de balans. Het is misschien handig om de lipo met een klein elastiekje op zijn plaats te houden. Verder de bladen zeker niet te strak draaien. Deze moeten losjes en vrij kunnen bewegen.

    Het stellen voor een stabiele hoover aan de heli doe je door het draaien aan de stangetjes tussen de servo en de swashplate. Met telkens een halve slag kan je een fine-tunen voor een stabiele hands of hoover. Vergeet natuurlijk niet de trim op de zender op 50% te zetten.

    Door crashes kan ook de rotoras krom raken en dat zie je duidelijk aan de vibraties op de staart. Een tip om dit weer snel recht te buigen zonder de as eruit te sleutelen is om de bladen eraf te halen en de heli te starten. Vervolgens met een stift de draaiende rotorkop voorzichtig aan tippen. Aan de markering op de rotorkop weet je dan welke kant de as buigt. Voorzichtig tegengesteld buigen aan de zijde van de markering totdat de vibraties minder worden worden. Deze wijze bespaart een hoop gesleutel en ongemak en werkt perfect.

    suc6

    Fer
     
  12. xxman

    xxman

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik ben er nu achter dat ik tijdens een vlucht/hoover steeds meer naar achteren moet corrigeren.
    Het begint met een klein beetje naar achteren sturen net na een nieuwe accu plaatsen tot volledige uitslag naar achteren als de accu bijna leeg is. En ook tijdens hooveren zonder landen merk ik dat er steeds meer gecorrigeerd moet worden tot dat de maximale uitslag is bereikt en de helikoper toch nog naar voren blijft gaan.

    Ik heb net ook de eerste schade, een gebroken rotor blad. Maar is alweer gemaakt maar ik ben er wel achter dat mijn vingers een beetje te groot zijn.
     
  13. xxman

    xxman

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik ben een beetje aan het afstellen geweest en nu hoef ik niet meer zoveel naar achteren te corrigeren.

    Ik kan nu redelijk stabiel hooveren en redelijk netjes landen.

    Tot op heden heb ik nog geen schade op twee main rotor bladen na. Nu wou ik wat reserve onderdelen gaan kopen/bestellen. Van welke onderdelen kan ik het beste een voorraadje van aanleggen?
    En ik ben een beetje aan het zoeken geweest naar (web) winkels in Nederland die onderdelen verkopen voor de cb100 maar heb nog niks gevonden, hebben jullie misschien wat adresjes voor mij?
     
  14. gecko265

    gecko265

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    176
    Locatie:
    Hoogvliet
    www.rchellevoet.nl

    mijn ervaring ermee is goed geprijsd, en snel geleverd.
    hekrotor is erg gevoelig. En main rotorbladen, maar dat wist je al. Verder is bij mij alleen een stukje van het landingsgestel afgebroken.
     
  15. Femo

    Femo

    Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Berichten:
    135
    Ook erg goede ervaringen met rchellevoet en voor 12 uur besteld de volgende dag in huis.

    Maar naar mate je skills groeien ga je ook harder vliegen, en als het dan een keer mis gaat gaat het ook goed mis.

    Naast staartrotors en bladen zijn er bij mij wel meer onderdelen gesneuveld zoals het kapje, landingsgestel, batterijhouder, bladhouder, hoofdas krom en de staartstang. En als je veel vliegt zijn een paar extra lipo´s en lader ook geen overbodige luxe.
    De electronica kan absoluut tegen een stootje want ik heb buiten echt harde crashes gemaakt met wat te veel wind, maar na wat sleutelen is het machientje weer de oude.
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2010
  16. xxman

    xxman

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik heb een bestelling gedaan bij rchellevoet, bedankt voor de tip!
     
  17. Nyther

    Nyther Guest

    Sinds vandaag in bezit van mijn cb100, gekocht bij rcholland!

    Na een paar lipo's gevlogen te hebben ( voorheen nine eagles coaxial ) wilt de staartmotor niet meer meewerken.. bij gasgeven trilt het motortje en lijkt het alsof hij niet aan wilt slaan ( met wat hulp gaat ie wel draaien ) en maakt ook een continue piepend geluid. Soms na vol gas geven slaat ie ineens aan en werkt hij weer maar zodra je een keer land en weer opnieuw wilt beginnen weigert hij weer dienst..

    Ik heb al geporbeerd om de regelaar van de hoofdrotor aan te sluiten op de staartmotor om te checken of het aan de regelaar ligt maar daarmee heb ikhetzelfde probleem..

    is de motor kapot? ik lees op internet veel over de 2.9g upgrade brushless motor, is deze ook in NL te krijgen? Wat kan ik het beste doen nu?
     
  18. gecko265

    gecko265

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    176
    Locatie:
    Hoogvliet
    probeer eens een heel klein beetje aan je gyrosensitivity te draaien (1 achtste slag)
    dit heeft bij mij wel eens geholpen toen mijn staart motor even niet meewerkte. (bij mij nooit piepend geluid gehad trouwens..)
     
  19. Nyther

    Nyther Guest

    Naar de plus of min kant?

    Ik denk niet dat het aan de gyro ligt trouwens als de staartrotor op beide regelaars even vreemd reageert...

    Weet iemand ook wie in nederland de 2.9G upgrade tailmotor verkoopt?

    Edit: Na zorgvuldig onderzoek kwam ik erachter dat de hoofdmotor deels was verschoven van de main gear waardoor hij af en toe wat tandjes miste bij gas geven, hierdoor denk ik dat de gyro continu heeft liggen ingrijpen op de tail..

    Na het goedzetten van de hoofdmotor op de maingear deed de tail het weer perfect! (y)

    Nu op zoek naar een goede lader en een setje accus want dat uurtje wachten steeds met de originele lader is een behoorlijke kwelling steeds!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jun 2010
  20. Flying Bastard

    Flying Bastard

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    546
    Locatie:
    Amsterdam
    Sinds gisteren de trotse eigenaar van een BNF CB100.
    Vergeet dat Bind&Fly maar.
    Eerste vlucht ging dus niet helemaal goed omdat een aantal controls nog op REV ingesteld moesten worden.

    Schade: hekrotor, blade en een losgeraakte servo.

    Het is wel ieniemienie spul om aan te sleutelen, maar wat vliegt dat leuk en makkelijk :D

    Vliegduur valt ook niet tegen: 10-15 minuten

    Heb wel vaak dat de heli gaat spinnen bij het starten. Waarschijnlijk een kwestie van de gyro iets meer gevoeligheid geven?

    Edit: oorzaak gevonden, tailrotor slipte op het asje.
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2010

Deel Deze Pagina