Het Walkera CB100 topic

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Cybot12999, 26 dec 2009.

1. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Mooie oplossing. Alleen mogen je foto's iets kleiner. Het duurt nu een tijdje voordat deze 10 Megapixel (of misschien zijn ze nog wel groter) geladen zijn... ;)

2. Flying Bastard

Flying Bastard

Lid geworden:
    14 mei 2010
    Nadeel van de staart vastlijmen aan het frame is dat je ook het frame moet vervangen als je de staart gaat vervangen.

De oplossing van Paul vind ik dan fraaier :worship:
    Maar hoe kom je aan zo'n buisje of een compeet alu staartstuk :confused:

Eerste keer de staart vervangen is het meest bewerkelijk omdat dan ook de staartmotor af / aangesoldeerd moet worden. Kabels naar de staartmotor gaan bij mij na vervangen 1e staart dan ook buitenom.

3. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Ja, ik had het geluk dat Karel (ook lid van dit forum) deze mofjes wilde maken op een draaibank. Dit is maatwerk en nergens in de handel te koop.

Echter, als je de bedrading buiten de tailboom houdt, zoals Flying Bastard, dan is het staartprobleem prima op te lossen door iets (satestok oid) in de tailboom te lijmen. Levert een net zo duurzame constructie op als mijn mofjes. Het gevaar van beide constructies is, dat het mainframe kan inscheuren ter hoogte van de tailboom, bij een flinke crash (is bij mij eens gebeurd).

De tailboom vastlijmen in het mainframe en tailmotor-houder (zonder de schroefjes) vind ik minder fraai, aangezien je problemen krijgt om de boel weer te verwijderen als je tailboom echt een keer in 2-en ligt.

Paul

4. Flying Bastard

Flying Bastard

Lid geworden:
    14 mei 2010
    Inside versteviging :D

Bedankt voor de tip, die had ik zelf nog niet bedacht.

5. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Woensdag eindelijk na 5,5 week mijn CB100 binnengekregen. Ik mocht nog 26 euro aan de postbode betalen voor BTW en inklaringskosten. Helaas niet de "nieuwe" CB100 met de nieuwe gyro en de verbeterde staartmotorhouder, zoals Flyiing Bastard heeft ontvangen. Blijkbaar hebben ze bij HK een beetje willekeurig hun voorraden verkocht.

Van de week even wat lipo'tjes leeggevlogen en het is eigenlijk de heli, zoals velen met mij, hebben getracht om de 4#3b zo vliegend te krijgen met allerlei mods; echter de 4#3b hebben we nooit zo lekker vliegend gekregen als deze CB100. Dit komt door de 45 graden rotorkop.

De staart was de eerste vluchten wat aan het zwabberen, verre van strak. Heb de micro-deans gesoldeerd en hiermee is het probleem nagenoeg verdwenen. Ik zal nog wat aan de gyro gaan afstellen, wellicht is de staart dan wel helemaal strak.

Paul

6. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Gyro een tikkie minder gevoelig gezet en de heli is nu zeer strak op de staart. Hulde aan Walkera, een prima helietje zo.

Paul

7. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Een aantal van jullie meldt dat de CB100 90 graden draait na een snelle vlucht achterwaarts, nadat je hem weer stilzet in de lucht. Ik heb daar ook last van, geen idee hoe dit komt. Helie draait dan naar rechts (staart dus naar links).

Heeft iemand suggesties en mogelijk een oplossing (afstelling van de gyro???)

Paul

8. mekstra

mekstra Guest

Hallo CB100 vliegers,

Ik heb een vraag over de voorwaartse / achterwaardse snelheid van de CB100, maar eerst even wat algemene info:

Sinds enige maanden vlieg ik een CB100. Het doorlezen van dit nuttige forum heeft mij goed geholpen; inmiddels beheers ik dit helietje aardig.
    Ik ben de laatste weken bezig de heli zo extreem mogelijk af te stellen en alles te proberen wat deze heli kan. De servo links staan op de uiterste stand en ik gebruik bladen met een pitch van +1 graad, deze vind ik het beste vliegen.

Dan mijn vraag. Wat mij opvalt: de heli vliegt sneller achteruit dan vooruit... Dit merk ik ook als ik tegen de wind in vlieg. Ik heb het volgende geprobeerd en overdacht:
    - Het zwaartepunt ligt netjes in het midden;
    - De afstelling van de links naar de swashplate zijn zo afgesteld dat de heli met weinig trim op de zender perfect hoovert (ik kan de zender wel een minuut wegleggen). Wat wel opvalt, is dat de swash dan licht achterover helt ten opzichte van de staart.
    - Waar ik nog niet uit ben, is de afstelling van de hoek van de staartrotor. Deze kan worden verdraaid op de staartboom en kan dus 'meehelpen' de heli naar voren of naar achteren te roteren. Maar: bij het hooveren hangt de heli een beetje scheef. Lijkt me normaal, maar de staartrotor staat dan ook scheef ten opzichte van de langsas. De rotor duwt de heli dus wat voorwaarts bij hooveren (wat door de trim wordt gecompenseert). Bij het vliegen op snelheid wordt dit verhaal dus anders?
    - Wat doen de links naar de flybar precies met het vlieggedrag? Ik heb hier natuurlijk mee gespeeld maar kan niet precies ontdekken wat het veranderen van de afstelling zal doen met het vlieggedrag. Wat gebeurt er nu als ik ze beide korter of langer maak (ze zijn bij mij even lang, dat lijkt mij goed)?

Wie heeft er nog tips om de voorwaartse snelheid te verhogen ten opzichte van de achterwaardse snelheid?

MvrG, MMD

9. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
  10. Flying Bastard

Flying Bastard

Lid geworden:
    14 mei 2010
    Vanwege andere interesses laatste tijd weinig gevlogen met de CB100's.
    Eigenlijk was alleen de "oer" CB100 nog enigszins luchtwaardig met wat draai en richtwerk aan de staart voor iedere vlucht.

Maar dan zie je de Blade mCP X en gaat het helivirus weer toeslaan.
    Of toch eerst maar een mSR PnP proberen (75 Euro), kan op mijn spectrum zender en nieuw speelgoed kopen is altijd leuk :cool:

Na een blik op het heli kerkhof (2x CB100, 1x 4#6S) en onderdelenvoorraad besloten om eerst de oude meuk een 2e kans te geven.

Vliegende CB100 heeft na de eerstvolgende staart los klapper uiteindelijk toch een druppel lijm gekregen. 2e CB100 wacht op een nieuwe staart en de 4#6S krijgt binnenkort een nieuwe swash-plate (had ik al liggen).

Blijft een geinig helietje zo'n CB100.
    Jammer dat de opvolgers (V100-serie) zo duur zijn..

Als iemand nog een nieuwe CB100 BNF voor max 80 euro te koop weet houdt ik me aanbevolen.

Laatst bewerkt: 19 sep 2011
  11. astonia

astonia

Lid geworden:
    12 sep 2008
    Ik heb nog een CB100 liggen die ik nooit meer gebruik. Als je interesse hebt, dan kan ik wat foto's maken. Hij is kompleet met zender en 6 LiPo's (waar er nog 3 nieuw van zijn).
    Deze is uiteraard ook als barebone te gebruiken.

Zelf vlieg ik nooit meer met de CB100, ondanks dat ik er veel lol aan heb beleeft.

12. Flying Bastard

Flying Bastard

Lid geworden:
    14 mei 2010
    Dank voor het aanbod, maar zoek een nieuwe BNF voor weinig.
    Walkera zenders en LiPo's zijn reeds in ruime mate aanwezig :cool:

Ben benieuwd hoe een verse ook alweer vliegt, die van mij hebben beide een milde vorm van TBE.

Laatst bewerkt: 21 sep 2011
  13. danyel9256

danyel9256 Guest

Heb je 'm nog ?
    Grtz Danyel

14. danyel9256

danyel9256 Guest

hey mensen,
    wie weet waar ik een cb 100 BNF kan kopen?
    als niet, wat is een goed (internet)adres voor een cb 100 RTF?
    na het nieuwjaar in china lijkt daar alles op te zijn :-(

thnks , Danyel

15. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
  16. danyel9256

danyel9256 Guest

Hey Paul, geloof me, ik heb al heel wat tijd gegoogled maar kon 'm nergens vinden voor een goede prijs , overal 150€, of hij was niet op voorraad.
    Bedankt in ieder geval, heb 'm meteen vanuit de auto op m'n I-phone besteld!
    Grtz Danyel

17. robin hood

robin hood

Lid geworden:
    31 okt 2004
    Hallo iedereen,

Ik heb sinds kort ook een walkera cb100. Ik heb deze tweedehands overgenomen van een mede forumlid. Alleen de accu's die er bij zaten waren niet goed. Dus naar een minuut of 3 had de heli niet meer genoeg lift om in de lucht te blijven. Ik heb inmiddels 4 nieuwe accu's. Maar ik kan nog steeds maar een minuut of 3 vliegen. Daarna kan ik nog een paar minuten op dezelfde plek blijven hangen maar niet meer omhoog. Als ik de accu daarna oplaad geeft de lader aan dat er 250 mAh in is gegaan. Accu's zijn dus nog lang niet leeg. (deze zijn namelijk 650mAh).

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Heb de motor al wat minder strak tegen het hoofdtandwiel aan gezet maar dit heeft geen verschil gemaakt.
    Trim van de zender staat helemaal naar benden.

Groeten Robin.

18. Helimil

Helimil

Lid geworden:
    20 sep 2012
    Hoi mede forumleden.

Ik heb ook een CB100 op de kop kunnen tikken.
    Met de tips uit dit forum, heb ik hem redelijk kunnen afstellen, zodat hij bijna stil hangt.
    Het vliegen gaat ook goed, ik kan redelijk rondjes vliegen, waarbij mijn voorkeur rechtsom is.
    Nu heb ik een vraag.
    Iedere keer als ik een verse lippo plaats. En die goed uitlijn, moet ik de heli toch weer trimmen met de zender.
    Tevens schud zijn staart, wat ik er met de gevoeligheid oo de onvanger er niet uit krijg.
    Het is wel de oude versie met de staande ontvanger.
    Ook bij het opstijgen heeft de tail moeite om hem recht te krijgen.
    Is hier een oplossing voor.

En heeft iemand een idee of er een geschikte ontvanger voor een Devo7E zender te verkrijgen is, die in de CB 100 in te bouwen is?
    Vast bedankt voor de moeite.
    Grt,
    Milko.

Deel Deze Pagina