Het Walkera CB100 topic

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Cybot12999, 26 dec 2009.

  1. aaswouw

    aaswouw Guest

    Geachte allen,

    Iedereen hier in dit draadje lijkt de CB100 een nogal makkelijk te vliegen heli te vinden. Hoewel ik zelf nogal nieuw ben met heli vliegen heb ik het idee dat het niet stabiel kunnen vliegen eerder aan mijn heli ligt dan aan mijn vliegkunsten (correct me if I'm wrong...).

    Wat is mijn probleem: het op een (redelijk) stabiele lokatie hoveren wil niet lukken.
    Omdat ik het binnen in mijn huiskamer niet voor elkaar kreeg heb ik dit weekend kans gezien om in een tuin (geheel beschut voor de wind) kunnen oefenen. Ook nu ik hier meer ruimte heb wil het hoveren niet lukken.

    Volgens mij moet een heli na trimmen zo goed als stabiel in de lucht kunnen blijven hangen zonder dat het nodig is om correcties op de zender uit te hoeven voeren.
    Mijn heli heeft één voornaam probleem:
    - hij blijft naar achteren vliegen hoewel de zender is ingesteld op 80% vooruit op de elevator. Nog meer trimmen lijkt mij niet handig, dan blijft er niets meer over om vooruit te vliegen...

    Heeft iemand een idee waar dit probleem vandaan komt en hoe ik dit zou kunnen oplossen?

    Daarnaast een andere vraag: vanaf welke hoogte heeft deze heli geen last meer van zijn eigen luchtverplaatsing? 1 meter of hoger/lager?
     
  2. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    @aaswouw: Ik ben zelf geen ervaren helivlieger. Voor deze CB100 heb ik een aantal van die picooZ achtige heli's gehad. De CB100 is voor mij de meest geavanceerde heli die ik ooit heb gehad. Bij deze mijn bevindingen...

    Correcties uitvoeren moet altijd. De heli zal nooit mooi stabiel in de lucht blijven hangen. Het is een kwestie van blijven sturen.
    EDIT: Kleine stuurbewegingen!

    Over het feit dat je heli steeds naar voren wil, het volgende. Is je zwaartepunt goed? Als je de heli met de flybar op je vingers laat rusten moet de rotor-as van de heli verticaal staan. Zie hiervoor ook de handleiding van de heli.

    Ik heb zelf de indruk dat de heli op ca 30 centimeter hoogte al geen last meer heeft van zijn eigen luchtverplaatsing.
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2010
  3. aaswouw

    aaswouw Guest

    Hi Bronsky,

    Kleine stuurcorrecties vind ik inderdaad ook heel normaal, dat hoort bij zelfstandig bewegende voorwerpen ;-)
    Het lijkt er bij mij op dat, volgens de test uit de handleiding, het zwaartepunt in orde is. Overigens heb ik geprobeerd om de batterij zo ver mogelijk naar voren te schuiven, maar dat heeft nog steeds geen effect.
    Trouwens, de heli vliegt bij mij naar achteren, niet naar voren...:rolleyes:
     
  4. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    Tja, weet het verder ook niet. Misschien een meer ervaren helivlieger. Ik blijf het volgen....
     
  5. astonia

    astonia

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    165
    Aaswouw. dit kan je corrigeren (lees afstellen) door de stang tussen je servo en swashplate aan te passen. Mijn advies zou zijn om de stang elke keer een halve omwenteling langer te maken en testen of de heli beter stil blijft hangen. Na een paar keer zou je CB100 niet meer naar achteren gaan.
    LET OP: ga niet in stilstand de swashplate keurig horizontaal stellen. Bij belasting, heeft de swashplate namelijk een andere stand. Test dat maar een door je heli beet te houden en gas te geven, dan zie je de swashplate naar boven gaan.
    Bij mij ging hij eerst naar achteren en naar rechts en hangt hij nu behoorlijk stil.
    Succes
     
  6. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    Kijk voordat je aan de stangetjes gaat draien nog even of je servohevel in neutraalstand (dus 50% ipv 80%) wel (ongeveer) haaks op het servohuis staat.
     
  7. astonia

    astonia

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    165
    verstandige toevoeging :D
     
  8. aaswouw

    aaswouw Guest

    Bedankt voor jullie input alvast!
    Ga ik zeker even uitproberen!

    Maar nu vast de domste vraag van de dag (we zijn niet allemaal technischi...)
    Wat is een servohevel? :confused: Ik kan 'm niet vinden op de exploded view van de CB100... :oops:
     
  9. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    Domme vragen bestaan niet. Alleen domme antwoorden bestaan. Bij deze...

    Een servo is dat dingetje wat 'kraakt' als je de knuppel heen en weer beweegd. De servohevel is het stokje wat aan dat krakende dingetje zit.:rolling:

    M.a.w. Servo is het motortje die de aansturing van je swashplate verzorgt.
    Zoiets als dit, maar dan een beetje kleiner:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2010
  10. astonia

    astonia

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    165
    Zet je zender en heli aan. Beweeg op de zender je stuurstick (naar voren naar achter) bij één van de twee zwarte blokjes, gaat je servohevel bewegen. Hetzelfde gebeurd bij link en rechts, bij je andere servo. Deze hevel moeten redelijk in het midden staan. Persoonlijk zou ik er bij de CB100 van uitgaan dat je trim weer neutraal staat en dan aan de stangen gaan stellen die tussen je servo en swashplate staat. je zal zelf moeten bepalen of je de stang korter of langer moet maken. Ik vermoed langer, maar heb de CB100 niet bij de hand
     
  11. aaswouw

    aaswouw Guest

    Thanks voor jullie heldere uitleg! :thumbsup:
    zodra ik klaar ben met het knutselen kom ik bij jullie terug met mijn bevindingen!
     
  12. Peter Greeny

    Peter Greeny

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    Volgens mij moet je de vooste stuurstang (ball-link) hebben (tussen de servo-hevel en de swashplate) en moet je deze korter maken.
    Door hem korter te maken zal de swashplate aan de voorkant lager komen waardoor de rotordisk meer voorover zal hellen (of in jou geval minder achterover en daarmee vlakker).
    Hierdoor zal naar mijn idee de helikopter niet meer achteruit vliegen (en heb je feitelijk de correctie via de trim van de zender op de 'harde' manier gecorrigeerd).

    De andere stuurstang is voor zijdelings links rechts.

    Beide stuurstangen beweeg je met je rechter stick op de zender.
    Als je de helikopter met draaiende motor in je hand houd kan je mooi zien wat er bebeurt als je de rechter stick beweegt.

    Peter
     
  13. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    Vandaag op kantoor een beetje meer bochtjes kunnen vliegen.
    Als ik rechts om draai (om de rotoras) gaat mijn CB100 automatisch ook vooruit.
    Bij een linker bocht gaat die automatisch ook achteruit.

    Kan dit zelf nog niet helemaal verklaren. Iemand van jullie een idee hoe dit kan?
    Hoe kan ik dit effect eruit trimmen? Of is het gewoon een kwestie van bijsturen?
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2010
  14. Peter Greeny

    Peter Greeny

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Hendrik Ido Ambacht
    @aaswouw
    Is het nog gelukt met het afstellen?

    Misschien is het een idee om een (ervaren) CB100 piloot bij jou in de buurt te benaderen om je te assisteren met het afstellen?
    Ik heb dit nagelaten en heb waarschijnlijk geprobeerd te leren vliegen met een verkeerd afgestelde helikopter :rolleyes:.
    Dan wordt het nog moeilijker dan het al is.

    Peter
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2010
  15. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    Heren,

    Doen jullie ook aan smering van swashplate en of rotorkop?
    Of is dat niet aan te raden?
     
  16. aaswouw

    aaswouw Guest

    Hi all!

    Gisteravond pas in de gelegenheid geweest om aan mijn heli te werken.
    Jullie heldere uitleg heeft mij erg geholpen, ik wist nu precies waar ik moest zijn en wat ik moest doen!

    Ik loop wel tegen een klein probleempje aan, bij de eerste poging viel het mij niet zo heel erg op, vandaar bij poging twee een en ander flink uitvergroot:
    Wanneer ik aan het schroefje draai om de stuurstang korter te maken (voorkant naar beneden) gaat dat helemaal goed. Wanneer ik echter de lipo weer aankoppel en de zender weer aanzet gaat automatisch de stang weer naar boven en wordt mijn handeling ongedaan gemaakt :eek:
    Hoe kan ik nou voorkomen dat dit gebeurt? :confused:
    Overigens heb ik voor het loskoppelen van de lipo en uitzetten van de zender de trim op de zender weer of 50% gezet..
     
  17. Noware69

    Noware69

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Alkmaar
    In deze [URL="[/URL] video op ongeveer 4 minuten, wordt uitgelegd hoe je dit kan veranderen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. Afterburner

    Afterburner Guest

    Alle fora er nog maar eens op na gelezen om van de 'twitching' kwaal af te komen. Allereerst wat dikkere bedrading van de regelaar naar de motor aangesloten, maar dat hielp niet. Alles weer teruggebouwd en toen de gyro in stapjes gevoeliger afgesteld en dat lijkt te helpen. Ik heb nu al 3 lipo's leeg gevlogen en de heli reageerd weer als vanouds!

    Aankomend weekend de lipo's maar eens flink laten zweten :cool:

    Groet van een tevreden CB100 piloot.
     
  19. frednl

    frednl

    Lid geworden:
    28 mei 2009
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Eindhoven
    speling cb100

    Hallo mensen,
    heb kortgeleden een cb100 overgenomen van een van onze zuiderburen.
    Beter bekend hier als Kvk.
    Ben er mee bezig geweest en zie wel dat er hier en daar wat speling opzit.
    Nu heb ik het nooit nieuw gezien en dus geen vergelijkings materiaal heb.
    Op de rotorkop zit aan twee zijden de kleine blauwe alu heveltjes die in verbinding staan met de flybar(stang met gewichtjes). Nu heb ik hierop nogal wat speling. Constructief is het aluminium opgesloten met een klein busje en daar doorheen het boutje. Vaststelling na onderzoek met microscoop! Het lijkt me dat het aluminium hefboompje alleen mag draaien rond het busje en niet alle kanten op kan bewegen.
    Het vlieg niet stabiel dan naar voren dan naar achteren.
    Graag reactie van wat ervaren vliegers en dus afstellers :)
     
  20. gecko265

    gecko265

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    176
    Locatie:
    Hoogvliet
    Dat klinkt aanlokkelijk. heb je dat zelf geprobeerd?
    geen douane kosten/btw oid?
     

Deel Deze Pagina