HET WERKT!!! Men neme een tt 15cc 4takt en gaan eens kijken of deze op benzine wil lopen zonder onts

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door rwijnhov, 12 nov 2009.

  1. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Smering zal overigens wel los lopen ik smeer nu 1:20 hetzelfde als ik ook bij mijn saito fg-20 doe.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.425
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Saito FG... De aanpassing op de carb... deze is natuurlijk zelf aanzuigend...
    Verder is de drijfstang kogel of gerollagerd.... bij de kruktap

    Zie ook hier voor wat inspiratie....
    engines

    ... en dan specifiek onderin die webpagina, de verbouwing van de Super Tigre's
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2009
  3. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Drijfstang van de fg20 is gewoon een glijlager zit exact dezelfde drijfstang in als die bij de fa-125B geleverd word.
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.425
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat heeft een MVVS G26? Glij of kogel?
    Ik verneem daar ook nog al eens gemopper over (motorschade)

    Toch eens zien te informeren of de Perry pump benzine bestendig is.
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2009
  5. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Ik heb al bij just engines gezien dat een pomp die petrol bestendig is. Rond de 40 euro kost. Dus alles bij elkaar ontsteking compleet + Pomp dan zit je toch al weer op 100 euro.
     
  6. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Volgens de duitse verkoopsites hebben de FG20 sinterbronzen glijlagers vanwegen de benzine.

    Mvg Johan
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.419
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ha die Ron,

    Euh, Yep! (p*V)/T is constant, maar legt niks vast over wat er nu precies verandert. Uit de rest van de thermodynamica volgt dat een drukverlaging door volumevergroting altijd veroorzaakt dat een gas arbeid op zijn omsluitende wanden uitoefent. Een deel van de energie komt uit het gas zelf, en leid tot een temperatuurdaling. Ik moet je het formulematige bewijs helaas schuldig blijven, daarvoor is het te ver weggezakt Er gebeurt gewoon precies het omgekeerde van de opwarming tijdens de compressieslag, waarvan we allemaal weten dat de Dieselmotor er op kan ontsteken. Om je een voorbeeld te geven van waar het toe kan leiden: bij ontbranding (dus begin arbeidsslag) in een geblazen dieselmotor praat je over een gastemperatuur van plm 1200 graden. Zodra de verbranding afgelopen is, geld hier ook (p*V)/T=constant. Aan het eind van de arbeidsslag is deze gastemperatuur gedaald tot ongeveer 350 tot 450 graden, waarbij de temperatuurdaling maar voor ongeveer 5 tot 10 % toegerekend kan worden aan warmteuitwisseling met de omgeving. De rest is gaan zitten in de expansie. De energie is niet verdwenen, maar door de beweging van de zuiger omgezet in (bruikbare) arbeid.

    In het voorbeeld van de aanzuiging komt het wat krom over, omdat gevoelsmatig de zuiger juist arbeid moet verrichten om die lucht door een restrictie naar binnen te krijgen. Dit is echter niet zo. De binnenstromende lucht oefent wel degelijk arbeid uit op de zuiger. De zuiger moet echter aan de andere kant arbeid op de lucht in het carter uitoefenen, en daar is de druk hoger. Doordat je de instromende lucht restricteert, wint de carterdruk het, en daardoor voel je de schijnbare weerstand. Dat er bij vrije aanzuiging geen merkbare temperatuurdaling optreed, komt omdat er geen drukverlaging, en dus geen expansie optreed.

    @ Rwijnhof: tsja, Saito modificeert zelf dus ook de compressie (lager) en de carburateur (kleiner) dus ik zat er niet zo ver naast. En als ze al een andere (gemodificeerde) kop plaatsen, heb je goed kans dat zittingen, kleppen en klepgeleiders ook gewijzigd zijn qua materiaal. Mogelijk van niet, maar mijn gevoel (en practische ervaringen met motoren van heel klein tot héééél groot) doen vermoeden van wel....
    5% olie zal op zich wel gaan. Wil Snitjer heeft meer dan 20 jaar geleden al een een OS FS-40 met methanol en 5% olie laten draaien als test om te kijken wat er kon, en dat ging ook meer dan een jaar goed. Aan het eind had hij nog steeds een motor in topconditie. Tenminste, dat was de strekking van het artikel daarover in de Hobby Bulletin destijds.
    Het verhaal van die Amerikaan, daar schuilt wel een addertje onder het gras: hij heeft er wel een ontsteking op gezet, en daarmee haal je wel de kern binnen van een betrouwbaar benzine bedrijf: een nauwkeurig ontstekingstijdstip. Zet van je auto of motor de ontsteking te vroeg of te laat, en het gaat niet lang goed. Dat is vergelijkbaar met het draaien met een gloeiplug en benzine. Hou trouwens even rekening met de mogelijkheid dat de O-ringetjes in je carburateur mogelijk wel tijdelijk maar niet definitief tegen benzine bestand hoeven zijn.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2009
  8. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    Johan,

    Dat kunnen de duitste verkoopsites dan wel zeggen. Maar volgens de saito zelf zit er exact dezelfde drijfstand in als die van de 125b. Ik heb de drijfstang zelf ook in mijn handen gehad van mijn fg-20 en het glijlager daarvan is niet van brons.
     
  9. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    St.Anthonis
    @brutus,

    De bedoeling is dus ook om gewoon een ontsteking te gaan kopen en die te gaan monteren. Dit zonder ontsteking was meer om eens te kijken wat er gebeurt en of het kon. Toen ik het namelijk gisteren voor het eerst las dacht ik daar het mijne van. Nu vandaag even getest te hebben, kan ik dus zeggen dat het werkt.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.419
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik bestrijd je ook niet, hoor, per slot van rekening heb ik je filmpje gezien:)
    Maar nogmaals, en in dat opzicht ben ik het met Plotterwelt eens: als het zo probleemloos zou gaan, was het allang gemeengoed. Per slot van rekening zijn ontstekingen, specifiek voor gloeipluggers, al meer dan 20 jaar op de markt, zijn de materiaalkennis en beschikbare smeermiddelen ook vele malen verder dan 20 jaar geleden, en toch komt het niet van de grond. persoonlijk zou ik vanwege het prijsverschil in brandstof, én het volumetrisch lagere brandstofgverbruik, allang over gegaan zijn als dat probleemloos mogelijk was. Ik vlieg niet voor niets nu benzine heli's. Vandaar dat ik toch wat sceptisch blijf. Maar wie weet, als het blijkt te werken, ben ik over een paar jaar ook aan het modificeren....

    Wel heel veel succes gewenst, want het blijft een machtig mooi expiriment!

    Groet, Bert
     
  11. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Tilburg
    Wordt de temperatuur ook minder als je dit gaat gebruiken?:
    Just Engines Ignition Systems for Glow Engines

    Buiten het feit dat het zuiniger is kwa stroom verbruik dan continu gloeien.
    Of maakt dat niks uit.
    Wordt het vermogen ook anders?

    Kan me ook voorstellen dat het niet echt uit de verf komt omdat men niet graag experienteerd op een relatief duur vliegtuig motortje.
    Men koopt een methanol voor methanol en een benzine voor benzine.

    Toch kun je zo ook kleinere op benzine laten lopen + je kunt een 4 takt nemen.
    Meeste benzine motoren zijn 2 takt wat niet altijd even fijn is met de geluideisen.

    Eigenlijk zou je een seizoen er mee moeten vliegen en dan open maken om te zien of het schade opleverd.
     
  12. evert1969

    evert1969

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Steenwijkerwold
    saito fa 80 op benzine

    Ik volg deze bezigheden van het ombouwen van gloeiplug motoren naar benzine al een tijdje op rc universe en heb besloten om mijn FA80 ook om te bouwen.
    Ik heb een elektronische ontsteking van just-engines gemonteerd met zo'n schattig bougietje die dezelfde schroefdraad heeft als een gloeiplug.
    De standaard carburateur is vervangen voor een diafragma carb van Zama.
    Eerste indruk is dat motor best wel goed loopt. Moet wat afgesteld worden.
    Omdat ik de compressie niet is gewijzigd heb ik het ontstekingstijdstip ipv 28graden voor naar 20 graden voorontsteking gezet.
    Zie mijn filmpje aXXA8ZrBD4Y[/media] - Saito FA80 omgebouwd naar benzine
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.425
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hele nette oplossing! Knottert er vrolijk op los niet?

    Maak je je geen zorgen om de smering van de drijfstang?
    Daar een naaldlager inwurmen zou al een prestatie op zich zijn.

    Zou het carter dan afzonderlijk gespoeld kunnen worden met olie?
    Dry sump systeem? Aangedreven door een Perry Pump?

    Ik neem aan de standaard benzine Saito ook naaldlagers heeft?

    Overigens... dat bijstellen van het tijdstip... via de stand van de hal sensor of zit er een schoefje op de ontsteking... had ook gekund....

    Het ziet er eigelijk best heel netjes uit... wellicht is de conversie betrouwbaarder dan de Saito's eigen oplossing!
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2010
  14. vosje

    vosje

    Lid geworden:
    19 dec 2005
    Berichten:
    616
    De saito's hebben geen naadlagers , je moet wel 5% smeren , heb zelf 2 x 36 cc4T en 1 x 20cc 4T Van saito. maar goed smeren.

    gr vosje ;)
     
  15. evert1969

    evert1969

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Steenwijkerwold
    Ik heb voor de eerste run wat ruim olie gemengd.
    Ik moet nog even de juiste mengsmering maken. Wat ik op rcuniverse lees is dat 6% prima gaat voor de saito's. Ook de saito FG14 en de FA82 hebben dezelfde drijstang zonder naaldlager.
    Eerste resultaten ben ik ook heel tevreden mee.

    Ik heb een vaste montage van de hall sensor gemaakt omdat de behuizing weinig "vlees"heeft om hier twee boutjes in te maken voor een standaard verstelbare hallsensor behuizing.
    Deze saito heeft een propadapter die klemt op de krukas d.m.v. een conische ring. Deze kan dus onbeperkt worden versteld. Alleen zit ie dan na het vastzetten van de propellor ook goed vast en als je hem dan nog bij wilt stellen wordt het lastig.
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.425
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nou! Dat is dan kraak helder!
    Eh... close ups, bauanleitung en specs... ?
    Vooral dat kunststoffen montage stuk ziet er nifty uit!
    Prachtig.

    Beter goed gejat, dan slecht ontworpen! :D toch?
     
  17. evert1969

    evert1969

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Steenwijkerwold
    Tsja, weet je wat t is..
    Ik neem me vaak voor om van zoiets een soort bouwverslagje bij te houden of in ieder geval tussendoor een paar fotos van de tussenstand te maken maar als ik eenmaal bezig ben bedenk ik me dat pas weer als ik de schuur uit kom :)

    en ehh, hoe zet ik trouwens foto's op t forum?
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.425
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel... hier staat een bouwbeschrijving.... van de nieuwe foto-upload...

    [post64]

    Ook weer nieuw voor mij. De zaak is recentelijk over de kop gegaan.
    Zitten wel weer wat luxe features bij die het ons makkelijk maken....
    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  19. evert1969

    evert1969

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Steenwijkerwold
    foto's

    Ik heb even een paar foto's van mijn saito FG13 :) in mijn fotoalbum gezet.

    En nu heb ik ook gevonden hoe die foto's in het topic gezet kunnen worden. Dank aan Plotterwelt.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina