Het Wilco reparatie draadje.

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door MicropropSport, 19 aug 2009.

  1. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bas, op de castle bec zit een ledje, dat kan je eventueel verlengen naar buiten toe.
    Maar ik heb mezelf aangeleerd de ontvanger na de vlucht meteen uit te zetten.
    De zender gaat dan piepen wat betekend dat de aandrijving "HOT" is en ik voorzichtig moet zijn.

    GJ
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.567
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het is in de auto gebeurd... laden en lossen... en dan LED je er niet meer op... zondag weer op pad...
    Ik heb een extra stekker notabene!!!!!
    Dat UBEC ledje is een miezer kleintje...? Ik heb vorig jaar losse ledjes gekocht die wel aan de schakellus kunnen worden gekoppeld?
     
  3. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    als je een los ledje gebruikt zou ik die gewoon op een ontvangeruitgang zetten, dus de + en - van een kanaal pakken.
    Voorschakelweerstandje dan tussen de 100 en 150 ohm kiezen.

    GJ
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.567
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Moin, moin... dat gaat altijd weer vlot... celletjes van HK.de!
    Ut (zoveelste) nieuwe ontvanger pakketje kan weer ingetaped worden... :rolleyes:
    Ahummm 1... beetje electromoltodombo... weerschtandjezzz... szschema...
    Volgorde: Plus - weerstand 100-150 Ohm - LED - Minus

    Ahhummm 2: antivonk weerstand... hoeveel hoge Ohmes?

    En dan ingestekkert op de ontvanger? Waarom niet... :)

    Overigens heb ik heer nog een rood knipper-LED liggen die een 2S pakket aan kan... dus zonder weerstand...
     
  5. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bas, een led heeft geen minus en plussus maar een anode en kathode.
    Zet het weerstandje gewoon op 1 van de pootjes en het werkt.
    Als ie niet brand de plus en de min omdraaien (diode he?)

    Een antivonk weerstand ben ik tegen.
    Als je het per se wilt kan je elke weerstand tussen de 5 en 10 ohm nemen.
    Neem wel een 0,5 tot 1 watt weerstandje.

    GJ
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.567
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    LED? Okee... Dank!

    Antivonkbrug... Ik dacht dan aan een los stekkerbrugje... meer eigenlijk voor m'n 6S Rascal... Die wil wel vonken/knallen... zet je eerst de weerstandsbrug erin... dan de rest?
     
  7. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je laad de condensatoren eerst op via de weerstand.
    Dus eerst het weerstandskabeltje aansluiten en dan een paar seconden later de hoofdaansluiting.
    Maar... het is wel lekker als je die knal hoort, je weet dan dat je condensatoren werken.
    Als die stuk zouden zijn dan fik je de hele regelaar in 1 keer af.
    Dus liever een vonk dan een kapotte regelaar.
    Kwestie van goede stekkers kopen (Plettenberg).

    GJ
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.567
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bad hawkday...

    Ha! Vandaag (zaterdag) was het weer eens echt weer... om te vliegen...
    Dus... vandaag was het Wilco tijd... een remaiden... met pep... en een venijnig straartje

    Vlucht dus van behoorlijk korte duur... secondenwerk... starten en klapbam... einde verhaal gearbox... kist in compromiterende stand....ik kon em net redden... na de worp... dus geen schade aan de kist... wel een ruige landing...

    Bij de test voorafgaand... natuurlijk trekken als een lier... dat gaf de burger moed...

    Van de gearbox is een van de vier planeten afgebroken op de as... pignon zat ook los....
    Wel hij liep al niet zo lekker... Dat was in Dalfsen al rondgetengelt... en geopperd... souplesse kon beter....

    Het probleem kan zijn dat op de motor een fabrieksmatig afgevlakte as zit... dat geeft minder hechtoppervlak aan het rondsel?
    Het kan ook zijn dat door het losbreken van de planeet-as het pignon is losgeslagen. Een ander asje is blauw verhit geraakt.
    Motor heeft behoorlijk koppel... en wil graag rond.
    Wat mij ook opviel was dat de planneten tandwieltjes het aluminium lagerhuis raakten op de flens. Volgens het boekje moet dat inlopen... Geloof niet dal aluminium snippers goed zijn voor een box...
    Die zaak is mogelijk ook gaan vreten? Kan een oorzaak zijn.
    Dan... Als ik goed naar de tandkrans kijk onder de loep... lijkt deze vrij onzuiver geslepen.
    Ofwel... de tanden zijn aan weerszijden niet even puntig en diep uitgefreest, het lijkt iets ovaal te zijn gebeurt. ...loopt taps toe...? Zijn er geen tanden afgebroken... Mondaymorning boxje? Vast.... boxjes zijn ook overal uitverkocht :D Een teken aan de wand? Vast!

    Dat alles is natuurlijk weer jammer... Weer geld en veel tijd... en geen vooruitgang. Budget illusie...
    Laatste snelle optie om dat ding nu weer in de lucht te krijgen, een wat minder pittige drive.. AXI 2820 met die PG33. Die past meteen ook op het motorspant...
    Weegt de zaak ook geen knallende 1700 gram meer... ik duik nog wel even in de óude receptjes van GJVO...
    en anders stop ik er helemaal mee...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2012
  9. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.288
    Locatie:
    Putten
    Jammer Bas ik had alles een beetje gevolgd de opbouw enz.. ik denk dat je gewoon domme pech hebt, zoiets gebeurt natuurlijk niet zomaar maar om de oorzaak te vinden is erg lastig kan het zijn dat je de tandwieltjes veranderd heb van de asjes waardoor er misschien meer speling op kwam te zitten , in theorie zou het niet mogen maar goed het is een budget gear, ik zou het nu niet gelijk opgeven je had alles zo goed voor elkaar dit is een pechgevalletje andere gear erin en opnieuw proberen je vliegtuig zelf is tenslotte nog heel dus aan de andere kant heb je nog veel geluk gehad! met 1700gr vliegt hij wel erg goed moet ik zeggen en glijd hij erg lang door

    gr Andre
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.567
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    André, dank voor de bijval.
    De gear is echter niet zo heel budget in de winkel... voordat alles in elkaar ging heb ik het een en ander nog nagemeten met de micrometer. De kleine planeetjes zijn identiek.
    Heb vanochtend nog even naar de tandkransgekeken ... een losse uitneembare hard stalen ring... die is bepaaldelijk niet geheel zuiver op de graad gestoken/geslepen... Sommige tanden scherp andere bot. Niet even diep, in de rondte bekeken. Zo ook aan de andere zichtzijde. lousy job...
    Dat betekend dat een planeettandwieltje tussen pignon en krans kans maakt zich vast te vreten. Spirograph effect...
    Aangezien een ander planeetasje in splitsecond blauw geslagen is geraakt, geeft al aan dat er behoorlijk frictie was, de smeerfilm direct doorbroken werd... Blauw uitgeslagen wil zeggen dat het op zo een spot behoorlijk heet is geweest... dan verliest de planeetas z'n hardheid... en is het over en uit.
    Budget box... inzovererre... dat het voor een knikker en een scheet geproduceerd is... Af fabriek... 1,50 euro? bij een forse oplage? Ga daar maar van uit...

    Maandag mailtje naar AXI!


    Als je heel goed kijkt zie je hier al onregelamatigheden. Foto na 'ínlopen' op de werktafel... onbelast etc...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.567
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Update AXI PG4/33 failure

    Zo... Hier wat plaatjes van de AXI PG4/33 monday morning gearbox!
    Gone in seconds from new. En ik had nog zo goed leren gooien... :)
    Shame on AXI!


    AXI PG4/33 gearbox. Drama part 1. Zie de bovenste planeet-as. Blauw uitgeslagen. Was reeds bezig zich vast te lassen aan de as. Zeer heet geweest. Verjonging aan de basis van de as is al zichtbaar. Het betreffende planeet-tandwiel is in de lagering al iets ovaal/uitgelubbert.
    De afgebroken as laat het zelfde zien... in verdere staat van ontbinding...

    De planeet tandwielen hebben gehapt in het lagerhuis...

    De asplaat ligt dieper dan het aluminium huis. De tandwielen raken bij deze box ten alle tijden het aluminium lagerhuis... het verschil is 0,3 mm
    Als de tandkrans niet zuiver is geslepen, zijn de planeet tandwielen blijkbaar niet in het gareel te houden...

    [​IMG]


    AXI PG4/33 gearbox. Drama part 2. Het asje...

    [​IMG]


    AXI PG4/33 gearbox. Drama part 3. Tandkrans. Off-center geslepen. Te meten met micrometer. Tand diepte niet overal gelijk. Als je goed kijkt, zie je de verschillen met de andere zijde... Aan deze zijde is de inbedding ronder. De tanden scherper en ongelijkmatig...
    Een goede aansluiting bereik je niet met inlopen... het is niet in te lopen... het gaat stuk...


    [​IMG]


    AXI PG4/33 gearbox. Drama part 4. Tandkrans. Hoekig in het bed. Rondom zijn de tanden niet even hoog....

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hallo Bas, ik zal je zo even mailen, ben nog aan het bijkomen / nagenieten van Bad Bruckenau.
    Maar heb je AXI al gemaild?
    Achteraf kan je alleen maar speculeren wat er gebeurd is maar als er werkelijk problemen met de gears zouden zijn dan moeten er dus ook meerdere meldingen komen, ook op RC Network.
    Ik hou het in de gaten en kijken hoe het loopt.

    GJ
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.567
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo GJ... nog niet... het liep in Dalfsen al te stroef... diverse opmerkingen binnen het groepje...
    Ik zal voor AXI een mailtje voorbereiden...

    Het zit op meerdere fronten fout in de box. De tandkrans, geen zuiver koffie. De flens die niet op gelijke hoogte staat met het allu lagerhuis, maar ± 0,25-0,3 mm verzonken is.
    De tanden komen daardoor altijd tegen de allu casing aan.
    Dat gaat wrikken.

    Ha! In Bad B :) Dat was natuurlijk super vlieg weer!
    Gr Bas
     
  14. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Als ik die blauwe asjes zie, kan ik me niet aan het idee ontrekken dat de smering daar gefaald heeft. Als de slijping van de tandwielen de hoofdoorzaak was, hadden de tandjes extreem snel gesleten en/of waren ze weggeslagen.

    Onder de planeettandwieltjes zit als ik me goed herinner een dun ringetje, wat die 0.3mm makkelijk opvangt. Als de planeetwieltjes eenmaal uitgelubberd zijn door falende smering kunnen ze het huis natuurlijk toch raken door te kantelen, maar van een design-fout is dan geen sprake.

    Gerben
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.567
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bij mij zaten er geen ringetjes bij (zoals bij de Robbe Planeta). De gearbox is compleet geleverd.
    Ringetjes worden ook niet genoemd in de beschrijving (exploded view)... dan zouden dat brede ringetjes of shimms moeten zijn... nog beter, een RVS grondplaat, zoals dat in een Maxon keramisch 4.4:1 boxje zit.
    Tegen wrikkende planeettandwielen die te strak tegen een tandkrans klemmen, kan geen oliefilm op. Dit was het betere friktielaswerk.
    De zaak harkte zich onmiddelijk vast... niet prettig, ik moest de kist in een snelle reflex redden...
    Mogelijk is de vleugel nu container rijp... ik moet hem nog goed nalopen...
    De motor heeft met prop, zegge en schrijven, 3x kort gedraaid. 1x op Dalfsen, 1x test op het veld, voor het vliegen... en tijdens de start. Miep, miep... over en uit! Dat alles was kort op de 2 standen schakelaar, met ook nog iets 'ramping', wat hier een andere betekenis heeft gekregen... (ja, is humor om te lachen)

    Als je je wellicht nog kan herinneren Gerben, meende ik de polen van de motor te voelen in de stroefheid van de box.
    Je schreef toen reeds dat dat de box zelf moest zijn... ik kon het me bijna niet voorstellen... maar je had het bij het rechte eind...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2012
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.567
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    PG4/33 AXI voorziet niet in garantie. Zojuist bericht binnen gekregen.

    "Well... the computer says no"

    Alleen als er een passende AXI is aangeschroefd... dat is in deze hun 2820 of 2826 buitenloper...

    Bij motoren anders dan AXI (dus alles wat er in de wereld te koop is) en hoger dan 800 Watt piekbelasting... vervangen ze niet.

    Echter dat betwijfel ik ook... of ze dan vervangen... hebben ze vast wel weer een andere exoneratie clausule...
    Gek... dat voor een boxje af fabriek van rond de 10 euro?
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2012
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.567
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Omdat ik toch wel graag weer een keer normaal met de Wilco wil rondfladderen, het plezier "Budget drive'' voorlopig nog illusie is, (AXI gearbox per definitie weg gooien van geld is), overweeg ik hem uit te voeren met een HET RC 2660kv EDF motor met een Kontronik Gearbox 5,2 : 1.
    Met een 14 x 13 zou ik dan op 690 W gestookt uitkomen. Met een +2,5 graad meenemer op 756W.
    15 x 13 geeft 845,5 W, en op +2,5 graad iets van 926 Watten
    Met een 15 x 13 zou het ook kunnen.
    Verder hoge rendementen (eCalc-orakel) boven 80%

    Een vergelijkbare drive die je ook terug ziet bij Typhoon2,Mibo Mini Vision
    Dan wordt er een Mega Motor op van 2650 Kv met KPG 27 5,2:1 geadviseerd.

    Niet knallen... dan maar vliegen... het epoxy wordt roestig... het oranje ziet bleek...
    Gr Bas
     
  18. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Mega motoren zijn een heel stukje beter dan HET RC.
    Waar zou je setje compleet op uitkomen, gearbox, adapterplaat, motor, 2x verzendkosten?
    Ik heb nog een gebruikte Pletti 220/25 zoals je weet, dat zou een mooie aandrijving zijn wie past bij jouw wensen..

    Gerben
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.567
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoi Gerben,
    De HET komt van dan RC Technics 60 euro,
    De KGP27 komt uit Duitsland, 82 euro met flens en 6,50 Versand. Wat ik nog kan combineren met nog wat spul dat ik toch nodig heb.
    Dan zit je rond dezelfde prijs als een PolyTec toestand.
    Wilde ik de kist speels houden tot een allrounder. Want de nog geen 45 seconden dat de PG4/33 planeet het heeft uitgehouden... lierde dat ding als een bezetene :) Ik had gewoon bad luck. Of wellicht is het toch niet zo goed meer gemaakt als voorheen.

    Overigens. Tekening romp Rascal is bijna klaar. Ga van het weekend starten met opbouwen.
    Dedicated elektro en versterking voor sleep. Dus iets verbeterd. Gamma Timmerplaat wanden... rest weer balsa.
    Vleugels zit ik nog te dubben hoe tekeningen op te zetten, reparatie of nieuwbouw aan te pakken.. Maar dat gaat een ander draadje worden...

    Pletti? Kunnen em testen... het slanke HETje kan altijd nog in een toekomstige Typhoon2 wens...
    Rascal gaat wat dat betreft nu weer even voor...
     
  20. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bas, hou er rekening mee dat een Kontronik Gear een pinion heeft met een gat van 3.17mm en de HET motor waarschijnlijk een as heeft van 5mm.
    Het setje komt op ongeveer 160 euro.
    Dan moet je er nog tijd insteken..
    De aandrijving die ik net binnengekregen heb voor de Avionik F5F komt op 185 euro.
    Dat is de Jeti Castor Race 2026/5500.
    Setje van 300 gram.

    Andere optie.. ga met de Enigma vliegen...
    Die vliegt makkelijker, beter, dan de Wilco.

    GJ
     

Deel Deze Pagina