Het Wilco reparatie draadje.

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door MicropropSport, 19 aug 2009.

  1. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.288
    Locatie:
    Putten
    Hoi Bas leuk zoiets zeker voor mensen die dit ook willen doen het lijkt wel een manuel maar ben je er zo lang mee bezig ( Revisiedraadje... 2021) offff , de oude servo's krijg je die er een beetje fatsoenlijk uit met epoxy zal het aardig vastzitten denk ik

    gr Andre
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.554
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoi André,

    Het is idd een 'to be continued story'. Beestje heeft al weer heel wat mee gemaakt, hoewel er nooit echt hard aan is getrokken... vervelende klappers aan de kist zijn nooit goed... heeft er twee moeten meemaken... komt beter uit de strijd :)

    De DES 428BB servo's had ik verlijmd met Sikaflex. Doch verlijmd zonder flex! Zat goed op z'n plek... iets verend zou je zeggen, geen klappenvangers... lijm toch sterker dan het servokastje. Kastje is de zwakste schakel in het stuurorgaan. Veel te broos. Neem je de D60 Dymond?... krijg je een sterk kastje met zwakke tandwieltjes. Geen D60 in een Hottie!!!

    Door de sikaflex was de servo eenvoudig uit te snijden met een kunstschilders paletmesje. Dat is een flexibel verenstalen mes om olie- of acrylverf op doek of paneel te schilderen (ipv met penseel of kwast). Dat steek je onder de sevo langs, dwars door de mastiek en heb je de zaak spoedig los.
    Bij epoxy druk je ze idd uit. Verlijming gaat straks per epoxy. Voor de amper 500 Watt was het sterk genoeg.

    De servo-bay's zijn gister schoon gedremeld met een schuurdopje en een staalborsteltje (alle Dremel aksesores)

    Zal een gedocumenteerd verhaaltje neer harken, zodat er inzage is in 'hoe en wat'.

    Verwacht vandaag met tante post onderdelen aandrijflijn (met dank aan een drietal top F5B knijters!).
    Van Lindinger de servo's, medio volgende week.
    Hoop dit weekend 'even' te kunnen mikken op de aandrijflijn. En 'even' betekend altijd voorbij knallende uurtjes tot diep in de nacht... van modelvliegen komt het toch niet... ook even minder forummen... roept Gerben :)

    Gr Bas
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maar Bas, de titel van je posting is " Het Wilco Revisiedraadje... 2021"
    Dus.. Back to the Future?

    Staat het stoeltje al achter de postbus en brengt Hamka je eten en drinken.
    Het moet tussen nu en 16.00 afgeleverd worden.

    Het asje van de motor wel goed ontvetten en eventueel ietsje opruwen in de lengterichting.
    En dan 24 uur laten drogen.
    De schroefjes van het huisje niet met die locktite vastzetten want dan krijg je ze nooit meer los!
    Voordat je dit alles doet (asje afslijpen en plakken) eerst even meten of alles wel past.

    GJ
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.554
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee... dat was reparatie... nu revisie... pellen we met een punnikprikker voorzichtig de glasmat uit de gelcoat en plakken/draperen we Braziliaanse kevlar Armani dumponderbroekenstof weer terug in het toestel...

    Hangmat... werd net ruw gewekt door André... 'mbf-mail'... ging er een bel?
    Teckel is niet meer waaks... snurkt als een betonboor... droopy eyes...

    Dan de tip: Jawel zal ik exact zo doen als je schrijft. Geen grind in de lagers enof tussen de tanden! etc.

    Moet er nog extra vet in de gear? (Teveel is ook niet goed... want dan kan het behoorlijk warm worden!).
    Zo ik ga nog 'even' aan het werk. Opdracht moet de deur uit.
     
  5. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.288
    Locatie:
    Putten
    Het zou beter een winterklus kunnen worden zoiets ,de D60 servo's die perfekt passen overigens(3x)heb ik er zelf wel in en nu naar een vlucht of 60-70 of meer totaal geen problemen nooit hoeven bijtrimmen ik ben er zeer te spreken over , en heb er nu ongeveer 2,5kw in en gaat als de brandweer , (totdat het ook weer gewoon wordt) maar wat is een aandrijflijn???

    gr Andre
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.554
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm André... Het is winter... alleen zou het zomers moeten aanvoelen!
    Ah ha... aandrijflijn... gearbox, motor, regelaar en accu...? :)


    Servoravage DES 428BB... zie breuk in huis...

    [​IMG]


    Servo gear DES 428BB... tiptop... bere sterk...

    [​IMG]


    Komisch duo DES 428BB en Dymond D60... ravage... slappe kastjes tegenover slappe tandjes...

    [​IMG]


    Witte tanden zijn niet altijd mooi... valt niets meer aan te doen 'striptentencariës'

    [​IMG]


    Gaan we verder met de Wilco F5B... gearbox...

    Vandaag pakketje met onmisbare glanzende spulletjes mogen ontvangen.
    Drie heren hiervoor donders veel dank!!!!

    Een van de onderdelen is de gearbox. AXI PG33 4:1. Omdat nergens informatief beeld te vinden is hoe zo iets in elkaar steekt... ga ik dat dan nu hier maar eens tonen... behold!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het geheel zit zorgvuldig in elkaar als een precisie puzzel. De planeet opgesloten als een sandwich in twee metalen cups, die in elkaar gedraaid worden met schroefdraad. Het lijkt wel een objectief.


    En weer verder met het motorspant...

    Neusje was dus al weer kaal gemaakt... dus nog even een plaatje van de stand van zaken...

    [​IMG]

    Dit weekend motor en gearbox innig verenigen, dubbel motorspant verspanen, instelhoeken meten en dan spant in de snuit Endfesten... wellicht lukt het ook nog even de regelaar te solderen... 'even'...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bas, heb je een goed motorspant voor de Wilco?
    Anders heb ik nog wel wat liggen.

    Misschien dat je van de bouw van het geartje een pdfje kan maken, evt in het engels.
    Ook handig voor de mensen op RC-groups , RC Network.

    GJ
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.554
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo GJ, Ik zal eens kijken wat ik daar aan kan doen. Kunnen zelfs ook nog even stukje plaatsen bij RC-Network in het Hawk F5B draadje?

    Nee, heb geen motorspant. Wel veel GFK-plaat in variërende diktes, carbonplaat (niet de zagen of te boren... beetje HHS is per seconde bot.. zo ook zaagje)...

    Maar... ik heb al een eerste 'probleem' wat koelsleuven betreft in het spant. Zou ik de RFM Turbospinner effect willen geven... Dus daar wil ik omheen ontwerpen met een dubbelspant met uitsparingen.

    De diameter dan de geerbox is behoorlijk. 33 mm doorsnee. (dat wist ik al) De 'cup' loopt iets konisch toe naar het spant. Aldaar is de diameter 31,5 mm. Iets winst. Maar dan nog.

    M'n spant moet 37 tot 37.5 mm diameter gemiddeld hebben, wellicht oplopend tot 38 mm, iets meer de romp in. dat is een rand van 3 mm rondom. Baar kan dan een gaatje of sleufje van max 1,5 tot 2 mm ventiel komen. Er blijft niet veel over voor lucht. Maar wellicht is het genoeg. Of... de gaatjes zouden tegen de romp moeten liggen... houd ik minder lijm-verband over.

    Door in het voorste spant gewoon ventilatie gaten te boren als een klavertjevier en van het achterste spant een soort barmhartigheidskruis... kan de lucht voor de box langs... naar buiten stromen...

    Nadeel ervan is dat de RFM menemer wat meer op de punt komt te zitten. Nu is dat denk ik bij de PG33 niet zo heel erg, daar het lager behoorlijk fors is berekend. Serieus groter dan bij de Kontronik box, die daarmee veel meer op z'n lazer zou krijgen. Daarom heb ik die racefietsbracket benut in de Enigma... spant gaat daarmee iets de spinner in, propmenemer zit tot aan het Kontronik lager :) Het paste als gegoten. Dus minder dwarse hefboom op die kwetsbaarder as...

    Ik ga zo 'even' een technischtekeningetje maken in Illustator... modelletje... of het wat wordt.

    Anders vlakke plaat... slechts sleuven in de neus... en ergens paar perforaties achter de vleugel...?

    Spantmaat 2,5 tot 3 mm verzonken... is 38 mm (met een meetpasser)
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2012
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Bas,

    Ten eerste heeft een turbospinner niet zoveel effect op een hotliner, werkt alleen als de motor draait, en dat is maar 2-5seconden per keer.. Koeling, een 4-tal 3mm gaatjes tussen de motorbevestigingsgaatjes is ruim voldoende, er zijn genoeg mensen die zelfs volledig zonder koeling vliegen.

    Spant is makkelijk: plaatje met een gatenzaag op de dichtstbijzinde maat boren met een gatenzaag, rondje erop tekenen van de juiste maat en met de dremel schuurdrum op maat maken. Niet te ingewikkeld maken.
    Zal bijna maar waarschijnlijk niet 1000% perfect rond worden, maar dat is de romp van binnen ook niet met de overlappende glasweefsels op de deelnaad...
    Pas nog brak het originele spant in de Avionic tijdens de training op de avond voor de wedstrijd. Dezelfde avond zat er een nieuw spant in, was de boel verlijmd en de volgende dag wedstrijd gevlogen..
    Bij de tijd dat een technische tekening etc gemaakt is, kun je ook 10 spantjes maken en erin lijmen ;)

    Gerben
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb spantjes voor je.
    Zie mail..
    Gewoon een beetje afschuren, opruwen en verlijmen met EndFest.
    Misschien dat ik morgen een stukkie ga motorrijden, dan gooi ik ze in je brievenbus.
    Kan ie zondag vliegen...
     
  11. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    He bas

    Dit soort euvels zijn goed te verhelpen. Servobehuizing weer aan elkaar met CA en voor de zekerheid wat extra versteviging. Doet nog steeds goede dienst in mijn twister II wedstrijdzwever

    [​IMG]

    http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=21416098&postcount=485
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.554
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wilco motorspant vernieuwen...

    Yep... zekers! Zoiets was ik ook van plan... maar niet meer voor zwaar risicowerk ingezet. Er komen nieuwe in.
    Reparatie... C-ring er omheen uit passend stuk buis genomen. Het plastik daarna primen met CA, kwak epoxy, die kleeft dan beter op de ABS. Zijwand, ook gescheurd aansterken met 0,3 mm GFK plaat... mik eerst op Wilkootje :)
    ..........................................................................................................................

    Hieronder schetsje van CFK spant...

    [​IMG]

    Gerben... ik teken graag :) maar's dat is ook half m'n beroep... werkt ook strakkerstraks.
    Dicht spant.. . zekers.. had je al genoemd. Gatenboor heb ik niet. Wel boorstand, mooi bankje met scherpe beitels.
    De romp is idd niet zuiver rond.
    3 mm doortochters... zit er niet in... wel 1,5 tot 2 mm... sleufjes te vrezen met tandartsfreesjes.

    Gert-Jan... koffie staat klaar... maar wat is nu het meeste werk... rondrazen... versa Groningse :)

    Algoed! Snurktijd!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Bas,

    Die grote gaten worden grotendeels afgedekt door de gear.
    Mocht bovendien ooit een andere motor erin willen gebuiken, je weet het nooit, hebben veel gearboxen een 199mm gat nodig in het midden, dan zitten die gaten ook in de weg.

    Voor de motorschroefjes heb je ook 3mm gaten nodig, waarom zet je geen 2e set 3mm gaatjes op een steekcirkel van +-33mm. Das voldoende voor de koeling.

    Gerben
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.554
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De lucht gaat door de gaatjes, en dan voor de box langs, tussen de 4 sleuven van het tweede spant. (omgekeerde volgorde) Doordat uit het tweede spant een deel is weggenomen. Dan is de doorlaat vele malen groter dan met 3 mm gaatjes. In het schetsje zie je een cirkeltje van 3mm als referentie (Niet op juiste stand)
    Andere motor... Dremel.. en dan weer een nieuw spant verlijmen...

    Nu weet ik ook niet of en welk soortig spantje GJ deze kant op komt sjesen... als hij nog puf heeft...

    Ik knip morgen nog wel even een kartonnetje om het te verduidelijken...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.554
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja André het is echt winter... De F5B-klaas is vroeg dit jaar...

    Witte diesel voor de deur... klats, ladder tegen de muur... geritsel op het dak... plinkkeplink.. via de gasketelafvoer (geen open haard) op de deurmat... :D
    3 stuks spantjes... waarvan een, Plasma Edge, 38 mm, prachtig past...
    Zo dadelijk dus maar 'even' spantje bijmaken... :oops:
     
  16. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.118
    Bas, je maakt het je soms allemaal veel te moeilijk. Je had gewoon dat moeten doen wat Gerben al zei, dan hedden de modellen allemaal al in de lucht gehangen.

    Ik moet helaas bij mij Hawk-cloon de inslagmoeren van de vleugelbevestiging gaan vervangen, de schroefdraad is eruit......... Hoe dat kan is voor mij een raadsel op dt moment. Bij de landing van de laatste vlucht zat een boutje na de landing geheel los.........
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.554
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee is nie moeilijk beste Theo... Alles uit de losse pols?.. en het staat bij mij weer net scheef... hoewel ik prima kan schatten...
    Die gearbox heeft gewoon een groot frontoppervlak. Net zo dik als de motor.
    Gekozen om hem iets koelend te maken... bovendien ligt hier nu een bruikbaar flinterdun spantje... sjabloon.. maak er eentje bij... een plaatje volgt nog...
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Heerenveen ligt toch wat verder van Groningen dan ik dacht.
    Ik ga slapen, tegen de tijd dat ik weer wakker ben zit het spantje er wel in?

    GJ
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.554
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Verstandig! Je had hier zo op de sofa gekund...
    Tweede is reeds uitgezaagd... koste me 3 GFK zaagjes... ja, ja... ga het nu opnetten met den Dremelst... beetje opboren enzo... verchromen...


    Passen, stap 1

    [​IMG]


    Passen, stap 2

    [​IMG]


    Aftekenen, stap 3

    [​IMG]


    Alles uitgeboord, uitgefreest, zo ziet het er dan uit, tocht behoorlijk turbo, stap 4

    [​IMG]


    Passen, dit is als ik het bedoelde, tochtend bij de vleet spant 5

    [​IMG]


    Dikte van het spantje is nu 4,5 mm
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.554
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zo en even proefgepast...

    [​IMG]


    En direct in de snuit natuurlijk...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina