Hk 500 cmt

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door andreprins96, 14 apr 2014.

1. andreprins96

andreprins96

Lid geworden:
    14 apr 2012
    aaahhhh wat dom zeg... hoe heb ik hier mee kunnen vliegen hahahah

en het grappig is dat ik al vanaf het begin met deze fout erin heb gevlogen haha ook de maiden..

caricare immagini

2. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Niet dom: levensgevaarlijk! (voor je heli dan)
    Als hij aan de andere kant had gezeten, had het stangetje nog je swash rondgeduwd, maar nu heeft de swash aan de stuurstangen er achteraan gesleept.
    Dit had bij gevorderde vliegstijl domweg je seesaw af kunnen breken en dan was het over en uit met sturen....

Daar heb je echt mazzel mee gehad!

(en dan weet je ook waarom je niet te dicht bij mensen moet vliegen)

Een voordeel: hij gaat straks NOG soepeler vliegen... :D

Groet, Bert

3. andreprins96

andreprins96

Lid geworden:
    14 apr 2012
    haha ja dat lijkt me ook dat ik mazzel heb gehad pfoee... nouja ik ga nu naar buiten, net accu volgeladen en meteen weer gaan :) kijken idd hoe soepel die nu vliegt!

4. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    We lezen het hier zometeen wel.... :D

Groet, Bert

PS: 1 tip nog: dit foutje is natuurlijk van behoorlijk lompe magnitude... loop daarom je heli nog eens helemaal en grondig na....

Je bent niet de eerste (inclusief ondergetekende) die er heilig van overtuigd is dat het goed in elkaar ZAT....

5. andreprins96

andreprins96

Lid geworden:
    14 apr 2012
    vliegen ging heerlijk :) hij is wel wat aggresiever met die hogere headspeed merk ik, maargoed moet t er maar mee doen zo! wen er wel aan. maar inderdaad goed plan om em nog eens na te lopen, zonder dit forum was ik hier waarschijnlijk ook niet zo snel achter gekomen..

6. Sven75

Sven75

Lid geworden:
    10 apr 2013
    dat 't uberhaupt vloog... dangerous.

afijn, zoals al gezegd, niet onder je 70% throttle gaan zitten om je headspeed omlaag te krijgen. Dan kiezen voor andere pinion, of gewoon mee leren vliegen ;)

7. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    ach.

Ik ben eens geland met de 450. met aftoeren viel me een soort schicht op, die bij de heli vandaan vloog.
    Dacht dat het een vuiltje op de betonvloer was.
    pak de heli op aan de kop, heb ik alleen de kop vast.
    Bleek de jezusbout weg.. met aftoeren kwam deze spanningsloos, en vloog eruit..

Iedereen overkomt wel eens wat.
    Als je er maar van leert.

Voortaan dus ff een kritische, niet bevooroordeelde blik op de heli voor het vliegen.
    net doen of hij van een ander is, en je hem luchtvaardig goed moet keuren..

8. andreprins96

andreprins96

Lid geworden:
    14 apr 2012
    Hallo jongens,

Sorry dat ik zoveel vragen heb, maarja daarvoor ben ik ook een beginneling heh.. ik heb nog een klein iets in mn heli zitten waar ik neit echt heel erg blij mee ben. de staart gaat teveel heen en weer. het zijn van die lange uitslagen, en ik moet waarschijnlijk iets afstellen aan de heli, maar ik weet niet precies wat.

9. andreprins96

andreprins96

Lid geworden:
    14 apr 2012
    ik gok op gain .. maar ik weet niet hoe je dat instelt op mijn gyro, er zijn 5 opties: 1520/760, ds/as, norm/reverse, limit, delay

10. servor1986

servor1986

Lid geworden:
    5 dec 2012
    de gain stel je in je zender in.. begin met 30% in heading hold en ga omhoog totdat hij heel snel heel korte slagen heen en weer gaat en stel hem dan terug totdat hij zo strak mogelijk staat.. geef een hengst aan je rudder laat los en als hij mooi stil blijft staat je gain goed.. gaat hij zachtjes heen en weer, iets de gain verhogen en "bibbert" hij na de "rudderhengst" moet de gain iets omlaag. wat 30% in heading hold in jou zender is weet ik niet, dat moet je zelf ff uitzoeken!

11. andreprins96

andreprins96

Lid geworden:
    14 apr 2012
    Hallo jongens.

Ik heb wat zitten proberen met de gyrosensitivity, maar ik snap het nog niet echt.. ik heb een turnigy 9x remote, en in het gyro sens menu zitten vier kopjes:

State: act/inh
    uprate: (0-100)
    dnrate: (0-100)
    model: gy/std

mn heli is er wel wat beter op geworden maar ik wil eigenlijk snappen wat ik gedaan heb, en de manier weten waarop ik hem het beste kan afstellen. kan iemand mij een uitgebreide uitleg hierover geven?

Hartelijk dank,

Mvg, andré

12. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    jouw zender ken ik niet.
    daar kan ik dus niets zinnigs over melden.

wat ik DENK dat er in die kopjes gedaan wordt:
    State inh/act
    inh = inhibit = uit. Kortweg, kom je bij een mixer inhibit tegen, staat deze buiten werking.
    Dit kan ook voor een gyromenu, je kan de waarde op dat kanaal ook op andere manieren aanpassen.

act = active, dus functie aan.

Uprate en downrate weet ik ff niet. ik gok dat ze bedoelen dat je een waarde in kunt stellen voor een knop die omhoog staat, en een waarde voor een knop die omlaag staat.

Meestal kun je dat soort dingen mooi uittesten met je servo monitor menu.
    Hoe deze bij jou heet, geen flauw idee. Is iig een menu waarin je de servo uitslagen kunt zien, zoals de zender deze aanstuurt.

Dat model gy/standaard zou je ff in je boekje op moeten zoeken.
    kan te maken hebben met de manier waarop hij zijn gain telling doet.
    Futaba doet normaal -100 tot 0 = normal gyromodus, en van 1 tot 100 is dan de heading hold.

welke van de 2 manieren je pakt, mag je zelf weten. net wat je makkelijk vind.
    zelf heb ik een voorkeur voor de futaba manier, werkt wat prettiger

Er zijn ook merken die 0 tot 50 als normal hebben staan, en van 51 tot 100 heading hold schakelen.

Wil je 30% gain in heading hold, moet je op de futaba manier dus +30 invoeren (wel ff checken of +30 ook werkelijk heading hold als gevolg geeft, zo niet +30 invoeren..)
    Op de andere manier is 30% hh 65% gain.. 50+15..

13. andreprins96

andreprins96

Lid geworden:
    14 apr 2012
    oke dat zou inderdaad best eens kunnen, ik zal eens even kijken. over je laatste paar zinnen; hoe weet ik hoeveel gain ik wil hebben, en wat is het verschil tussen HH en ratemode? en welke moet ik daarvan gebruiken

14. andreprins96

andreprins96

Lid geworden:
    14 apr 2012
    bij mij heet dat display. alleen bij de GEAR verandert er wat, als ik de schakelaar naar beneden heb zit het balkje aan de linkerkant van het midden, en met downrate kan je dat balkje verder of minder ver van het midden verwijderen, en met uprate hetzelfde alleen dan rechts.. kan er alleen nog niet zo veel wijzer uit worden

15. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    uit mijn hoofd is kanaal 5 de gain, kanaal 4 servo.
    kanaal 5 is in veel zenders ook het Gear kanaal, waarmee ze bijvoorbeeld een intrekbaar landingsgestel bedoelen.

Waarschijnlijk, als je bij state activate selecteert, kun je met down en uprate de gainwaarde instellen.
    Rate/normal gyromodus is een modus waarbij de gyro zichzelf niet terugkoppelt. kortweg, hij reageert wel op een verdraaiing, maar kijkt niet of hij weer op het beginpunt terug is
    met zijwind etc draait dan de staart mee als een windvaantje, en zul je dus tegen moeten sturen.

heading hold blijft de staart staan waar hij is. en de gyro zet letterlijk alles in het werk om hem daar te houden. tot de servoweg op is..
    in heading hold zie je dus ook dat op de tafel, en een haartje de staart verdraaien, de slider de hoek in loopt.
    hij wil namelijk terug naar het beginpunt.

dit is ff een hele korte uitleg.. in de algemene kennis sticky staat dit ook, maar dan net wat netter/minder kort.

Jij wilt heading hold (ja, dat wil je..)
    je begint doorgaans met 30% gain, op de futaba manier. dus -100 tot 0, en 1 tot +100..
    dus jouw waarde is -30 of +30. 1 van de 2 is heading hold..

en dan een beetje finetunen..

Trouwens..
    zoals hij nu is, niet te veel in de vlucht gaan zitten schakelen..
    als die waardes op dat gear kanaal echt zo ver uiteen lopen, heb je een stevige kans dat hij spontaan naar normal, of een zeer hoge gain waarde schakelt.
    en daar wordt je niet vrolijk van als je er niet op bedacht bent..

16. andreprins96

andreprins96

Lid geworden:
    14 apr 2012
    hmm oke, maar ik zit hier dus met twee getallen en ik weet niet waar ik die 30% in kwijtmoet dan.. ik kan alleen dat uprate en downrate veranderen

17. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    ja, en als je die veranderd, zul je vast ergens een keer op die 30 uit kunnen komen..
    Meestal kun je gewoon ergens rechtstreeks 30 invoeren..

18. andreprins96

andreprins96

Lid geworden:
    14 apr 2012
  19. wimb

wimb

Lid geworden:
    3 mei 2011
    Cel 1 van die lipo is rot......

20. Nevermore

Nevermore

Lid geworden: