Hk fpv set werkt niet

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door seppe_, 7 mrt 2015.

1. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Dat ligt eraan wat "onderscheppen" is. Als ze 'm open maken dan ben je natuurlijk de sjaak. Maar als er niet op staat dat er een illegale zender in zit dan wordt ie ook niet in beslag genomen.

Tenminste, zo werkt het in Nederland.

En ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de Belgische douane alle pakketten die ze te zien krijgen ook daadwerkelijk los trekt :p

Ik wens niemand toe dat z'n spullen in beslag genomen worden, maar het feit dat het voorkomt betekent niet dat het in alle gevallen gebeurt. Jij hebt gewoon ongelovelijk veel pech gehad, zou ik zeggen.

Bovendien, wie zegt er dat je zo'n zender niet mag hebben? Als je een HAM licentie hebt is er niets aan de hand, lijkt mij. Tenzij ze eerst nalopen of je zo'n licentie hebt, maar dat weet ik nou ook weer niet. Stel nou dat ik een zendertje voor m'n broer mee bestel die toevallig radioamateur is, dan gebeurt er niets illegaals.

De douane is heus niet dom, dat weet ik ook wel. Maar wij zijn ook niet dom, toch? ;)

DISCLAIMER: De intentie van dit bericht is niet om iemand aan te zetten tot misdrijven of overtredingen van de wet, dit is puur speculatie, ik ben niet verantwoordelijk voor ingenomen post, zendertjes, etc. etc.

2. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    Zelfs met licentie mag je in België geen zender zonder CE keuring hebben.

Je hebt natuurlijk gelijk dat je de pech moet hebben dat ze het pakket controleren.

Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2015
  3. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Voor België is het gewoon een groot risico.
    Veel pikken ze eruit.

Verschil met NL is dat je het hier in bezit mag hebben maar het niet mag gebruiken.
    Dat laatste kunnen ze vooraf niet controleren dus is bij de douane nog geen probleem.

Net zoals bepaaldde Tuning onderdelen op auto, scooters e.d. mag verkocht worden maar niet worden gebruikt (op openbare weg)

Binnen EU is de controle wat minder streng dus als je het er dan op wilt gokken is dat de beste optie.

4. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Wat is dat nou voor 'n onzin? Het hele idee van een licentie is dat je zelf zenders kunt maken e.d., die hebben ook geen CE keuring.

Belgen :bad-words::confused:

EDIT: geen persoonlijke aanval oid, vat het niet zo op, ik snap het gewoon niet, zo'n regel slaat in mijn ogen nergens op. Da's net zoiets als je rijbewijs halen en dan nog steeds niet mogen rijden lol.

Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2015
  5. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Als TS losse onderdelen had besteld om zelf een zender in elkaar te solderen, was deze redenatie misschien opgegaan. Nu importeert hij een kant-en-klaar product (wat direct in werking kan worden gesteld), waar door de fabrikant geen CE-markering op is aangebracht en dat mag dus niet.

Om jouw vergelijking even door te trekken: auto's moeten zijn voorzien van een typegoedkeuring, anders mag je er in Nederland niet mee de weg op, ook al heb je een rijbewijs.

6. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Maar het bezit van een afgekeurde auto is niet illegaal, dus die redenering gaat niet op ;)

Radioamateurs mogen best met niet-gecertificeerde spullen zenden. Daarvoor zijn het radioamateurs. Of die spullen zelf gemaakt zijn of niet lijkt mij in die zin irrelevant.

Om de vergelijking nog verder door te trekken.... Met een zelfgemaakte auto mag je ook de weg niet op, maar dat ter zijde :D

7. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Jij komt met de vergelijking "niet mogen rijden terwijl je wel over een rijbewijs beschikt." Dat is iets compleet anders dan het niet mogen bezitten van een afgekeurde auto (dat mag overigens wel, zolang je er maar niet de openbare weg mee op gaat).
    Met een zelfgemaakte auto mag je overigens prima de weg op, als je er maar een goedkeuring van het RDW op hebt.

Men gaat er van uit dat radioamateurs over de benodigde kennis en vaardigheid beschikken om zelf te bepalen of hun bouwsels aan de eisen voldoen en er vervolgens verantwoord mee om kunnen/zullen springen. het feit dat zij een licentie hebben behaald, vrijwaart hen dus van het laten keuren van de door hun gefabriceerde producten (dit in tegenstelling tot iemand die zijn eigen auto bouwt, die moet deze ter keuring aanbieden bij een daartoe bevoegde instantie) Voor zover ik weet, mogen zij deze apparatuur vervolgens alleen zelf gebruiken (dus niet doorverkopen aan derden)

Het punt is, dat er nu een kant-en-klaar product wordt geïmporteerd, waar geen CE-markering op zit, maar wat in principe door iedereen in werking kan worden gesteld. Dat mag dus eenvoudigweg niet (althans, niet in België).

Nu mag jij vinden dat dat allemaal onzinnig is en dat het allemaal anders geregeld zou moeten zijn, maar dat is nu eenmaal niet zo. Ik snap eigenlijk überhaupt niet waarom je steeds met dat verhaal over zendamateurs komt aanzetten, want het lijkt me dat TS in ieder geval niet tot deze groep behoort (net als 95% van alle personen die met dit soort apparatuur rondvliegt, of dit nu in België is of in Nederland)

Laatst bewerkt: 16 mrt 2015
  8. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Fijn, dat ik dat mag vinden :)

Wat men zich schijnbaar weer eens niet realiseert: dit is mijn mening, je hoeft het niet met me eens te zijn.

Lees m'n post nog eens, volgens mij sla je de plank mis :rolleyes:

Omdat zendamateurs wel met zulke apparatuur mogen zenden, en dan hoeft niet alles zelf gebouwd te zijn. Dat is ook in België het geval, mits ze een volledige licentie hebben. Natuurlijk is de TS geen amateur met zo'n licentie, maar een amateur mét licentie die zo'n ding koopt is niet in overtreding, dus wel of niet in beslag nemen moet volgens mij pas gebeuren nadat er geconstateerd wordt dat er sprake is van een overtreding.

Tenzij dat achter de schermen al gebeurt, dan is er niets aan de hand natuurlijk.

Ik snap eigenlijk überhaupt niet waarom je daar zo moeilijk over doet, want ik zit al 95% van de tijd met een "wat als" en "stel dat" structuur te schrijven.

Hetzelfde gaat op voor electronica (zoals RF modules) die je gebruikt om een zender te bouwen, die maakt een radioamateur echt niet zelf. Alles is tot op een bepaalde hoogte een "kant-en-klaar" product, want het kan in principe door iedereen in werking worden gesteld.

9. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Er is aparte wetgeving voor zelfgebouwde zendapparatuur (hier het Nederlandse voorbeeld: http://agentschaptelecom.nl/sites/default/files/gebruikersbepalingen-amateurfrequentiegebruik.pdf) en commercieel verkrijgbare apparatuur (hier de Europese regels: Texts adopted - Thursday, 13 March 2014 - Radio equipment ***I - P7_TA-PROV(2014)0246)
    Commercieel verkrijgbare apparatuur moet voorzien zijn van een CE-markering, anders mag het niet verkocht / in gebruik genomen worden, óók niet door gercertificeerde radio-amateurs.

Het vervelende van jouw postings is, dat je eerst van alles en nog wat beweert en je vervolgens "indekt" door te vermelden dat alles wat je zegt op vermoedens en meningen gebaseerd is (en dat lang niet altijd in dezelfde post)

Hier zeg je bijvoorbeeld zelf dat bepaalde apparatuur niet legaal is, maar dat je het zelf gewoon zou kopen, omdat iedereen dat nu eenmaal doet. Wat moet een beginner daar nu van maken? (even afgezien dat je iemand uit België aanraadt om apparatuur te importeren die daar gewoon in beslag wordt genomen)

Maar goed, ik zou zeggen; geef even een linkje van de wettekst waarin staat dat het inwoners van België, die in bezit zijn van een radioamateurs-licentie, is toegestaan om dergelijke apparatuur te importeren. Je zult er alle Belgische FPV'ers die in deze gelukkige omstandigheid verkeren een groot plezier mee doen.

Laatst bewerkt: 17 mrt 2015
  10. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Die tip (200 mW ipv 25 mW) geef ik uit mijn persoonlijke ervaring en mijn gezonde verstand, ik wil je best uitleggen waarom ik die mening heb maar iets zegt me dat je daar toch niet in geïnteresseerd bent.

Een wettekst heb ik niet, en sterker nog, volgens mij is die er niet eens, maar ik heb geen zin om me nu volledig in de Belgische wetten te gaan verdiepen, ik heb wel betere dingen te doen dan dat ;)

Wat ik wel weet is dat Belgische radiamateurs (mits ze een volledige licentie hebben) hun eigen apparatuur mogen maken (feit, geen mening) en dat dit eigenlijk overal zo is. En aangezien die definitie nogal breed is denk ik dat het aardig veilig is om te zeggen dat ook de Belgische radioamateurs electronica mogen importeren uit het buitenland. Uiteindelijk is namelijk alles commerciëel verkrijgbaar, en daarom vind ik niet dat je kunt zeggen dat iets kant-en-klaar is omdat je een onderdeel in de winkel kunt kopen. Je kunt een RF-chip ook in de winkel kopen, namelijk.

"indekken" nog wel... Als ik het fout heb dan geef ik dat gewoon toe. Maar ik heb hier niet de mening dat ik het fout heb... Als je me daarvan kunt overtuigen dan ben ik de eerste die z'n ongelijk toegeeft.

Either way, ik wens niemand toe dat z'n spullen afgepakt worden. Maar dat betekent niet dat ik het op alle punten eens ben met de Belgische wetgeving, en dit op specifieke puntje (legaliteit zenders zonder keuring + volledig radioamateur) denk ik dat het wel legaal is/zou kunnen zijn.

Ik kan het ook fout hebben, maar zo zit het volgens mij in elkaar.

En het bestellen van die dingen en er op laten zetten dat er een "illegale" (want dat is het sowieso als je geen amateur bent) zender in zit is natuurlijk geen aanrader. Maar er zijn wel andere manieren om aan zendertjes te komen.... Vanuit een ander EU land bijvoorbeeld... Puur theoretisch gesproken, natuurlijk *wink* ;)

11. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Even kort samengevat: je geeft hier je eigen mening, die je niet wilt of kunt onderbouwen met feiten. sterker nog, waarvan je weet dat hij niet overeenkomt met wat er wettelijk is vastgelegd, met als gevolg dat niemand er iets aan heeft, integendeel, waarmee je alleen maar verwarring creëert?

12. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Nee, zo vat je het fout samen. Ik geef hier mijn eigen mening (net zoals jij?) en ik onderbouw die, voor zover beschikbaar, met feiten. Vervolgens leg ik uit waarom ik vindt dat deze feiten op deze manier geinterpreteerd kunnen worden.

Als ik daarmee verwarring creëer, dan bij deze mijn excuses daarvoor.

En aangezien ik alleen maar verwarring creëer, misschien kun jij jouw mening delen?

Mag een volledig zendamateur in België een zender hebben waar geen CE-markering op zit?

Verklaar uw antwoord. Een antwoord zonder uitleg levert nul punten op.

13. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Een zendamateur in België die in bezit is van een HAREC vergunnig, mag zelf zendapparatuur assembleren uit losse onderdelen of bestaande apparatuur aanpassen. Hij/zij mag deze vervolgens gebruiken zonder daar een (nieuwe) CE-markering voor af te geven: BIPT - Handboek Radioamateur

Wat hij of zij niet mag, is radioapparatuur van buiten de EU importeren, die niet is voorzien van een CE-markering / verklaring van conformiteit : Texts adopted - Thursday, 13 March 2014 - Radio equipment ***I - P7_TA-PROV(2014)0246

14. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Er staat inderdaad in je linkje dat radio equipment dat ingevoerd wordt uit een land buiten de EU moet voldoen aan de eisen, en er staat niets in over radio amateurs. Dus bij nader inzien denk ik dat je gelijk hebt.

Maar, vraag jezelf eens af, is dat niet raar? En is dat wel wat er daadwerkelijk bedoeld wordt? Radioamateurs (in België) hebben een licentie en mogen zelf hun radio equipment maken. Als iemand anders dat doet mag het ineens niet? De amateur is hier toch de gebruiker? En die weet zelf wel waar ie mee bezig is. Zo'n zendertje is maar een onderdeel van een systeem dat ie maakt, maar het kopen van een kant-en-klare zender mag dan niet? Dus, waar ligt dan die grens? Mag je een RF module wel kopen? Of een power amplifier? Of valt dat dan ineens niet meer onder "radio equipment"? Dat is (met de nodige kennis) namelijk net zo "kant-en-klaar" als een zendertje zelf.

Dat klinkt als een belachelijke regel, om eerlijk te zijn, maar ik vind wel meer dingen belachelijk dus ik ben misschien ook geen goede referentie :p

Either way, het volgende staat ook in je linkje (annex I):

Dit zou betekenen dat een rf chip bijvoorbeeld niet onder het hele verhaal valt, maar in hoeverre kun je dit doortrekken?

Ik denk persoonlijk dat als je als volledig radioamateur in België dit best nog wel eens aan kunt vechten, omdat ik niet denk dat je iets verkeerd doet. Het "radio equipment" dat je importeert kan namelijk gewoon een onderdeel zijn voor jou als radioamateur en dat mag je wel importeren.

Nogmaals, dit alles is puur theoretisch, en ik betwijfel dat er (veel) fpv'ers zijn die zo'n volledige licentie hebben in België, maar ik denk dat het niet zo zwart-wit (zou) moet(en) zijn als "alles is verboden" ;)

Deel Deze Pagina