HK500CMT-Flybarless voor Noobs!

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door bruteforce, 8 nov 2010.

  1. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Vliegen

    Zoals al eerder gemeld moet de heli mooi vlak staan voor het opstijgen.

    Net als bij een standaard gyro moet de heli vlak- en stilstaan bij het inschakelen van de spanning om goed te kunnen initialiseren.

    Check of de tuimelschijf vlak staat na initialiseren.

    Check voor het opstijgen de servo's door iets pitch te geven en NIET door cyclic te sturen, anders moet je weer wachten tot de tuimelschijf vlak staat.

    Laat de heli optoeren en, nogmaals, blijf van de cyclic stick af. Je zult merken dat dit verleidelijk is!

    Eenmaal in de lucht stuurt hij net eender als een paddelkop, met dien verstande dat alles veel directer en nauwkeuriger voelt. Als de heli gaat oscilleren in nick- of roll richting, net als je gewend bent van je staartgyro, dan staat de gain te hoog. Net zolang afstellen tot er geen rare dingen meer gebeuren.
    Je zult merken dat wind minder vat op de heli heeft als eerst!

    Als je bij het rondvliegen het bekende "opbollen" of "pitch-up" verschijnsel tegenkomt (de heli wil steeds neus-omhoog bij snel vooruitvliegen), dan kun je de gain op elevator (nick) wat verhogen (als dat kan) of nog beter bladen kopen met minder voorloop.

    Succes!
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2010
  2. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Gisteren het jaar goed begonnen met een crash. Gevalletje eigen schuld, ik dacht dat de heli naar rechts wilde vlak voor opstijgen en gaf instinctief een tikkie links. Meteen op de zijkant, gelukkig niet veel schade behave de tailboom en belt.
    Door de zachte weide zelfs de bladen nog heel en nog assen recht. Ongeloofelijk!

    Het leuke is wel dat deze heli's niet veel geld kosten om weer te repareren, dus wat dat betreft is mijn opzet geslaagd: FBL leren met een goedkoop toestelletje en als het dan fout gaat kost het niet meteen je dure scaleheli.
     
  3. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    filmpje

    Intussen al een paar weekenden lekker 3 accu's achter elkaar kunnen vliegen, de vliegtijd is 10 minuten met een 6S 2500mAh LiPo, 12t pinion en 70% governor, dit is ca 1750-1800 rpm headspeed. Ik wen er steeds meer aan en wil niet meer terug naar flybar! Vanwege de stabiliserende electronica kan de headspeed wat lager zijn en heb je toch flink power bij langere vliegtijd. Het is niet te geloven hoe hard en strak dit ding rond gaat, en dan doe ik nog niet eens echt mijn best.

    Hieronder zie je een "afstelrondje" waar de staartgyro nog wat oscilleerde en vooral bij het oefenen van afremmend-aanvliegen een lichte nick-pendel zichtbaar was. Intussen de gevoeligheid van de GU-365 op nick iets teruggehaald en nu is het weg. Het is dat er veel wind stond anders was ik al aan eenvoudige acrobatiek begonnen. Opvallend is wel dat met veel wind en turbulentie de kleine 1700 gram wegende HK gewoon nog prima te vliegen is waar maatje Han met de flybarred HK500 iets meer moeite leek te hebben.

    [URL=" - C:\Program Files\WIDCOMM\Bluetooth Software\opp\Marco met HK500gt FBL.3GP[/URL]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Meer filmpjes

    Afgelopen weekend bij veldje Etten-Leur opgenomen met beetje wind. Still going strong!





     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina