HK500GT Bouwverslag!

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Cannonballs, 31 aug 2011.

  1. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    ik kijk meer naar de voorkant ;-)
    ik ben meer een tettenman :p:banana:
     
  2. et1961

    et1961

    Lid geworden:
    2 sep 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    MIDDELBURG
    Feller geworden, en logger aanvoelen dat klinkt tegenstrijdig...
     
  3. Cannonballs

    Cannonballs

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Nijkerk
    Ja eigenlijk omschrijf ik het gewoon verkeerd.. Laten we het gewoon erop houden dat hij stabieler reageert op de stick inputs, het lijkt ja, de reacties lijken echter zeg maar, vergeleken met mijn stick tov heli..

    Ja ik moet hem nog wel wat meer laten opvallen dmv stickers, mar dat komt nog!:banana:
     
  4. thijmenj

    thijmenj

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Aalten
    Hey cannonballs, hoe staat het met de heli? Is hij inmiddels al helemaal klaar?
     
  5. Cannonballs

    Cannonballs

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Nijkerk
    De HK staat er nog bij zoals foto's hierboven, alleen dan met de Servo kabels gesleeved :)cool:)

    Verder heb ik er eigenlijk nog geen fatsoenlijke vlucht mee gehad, zondag meet ik met Flying jesse en gaan we een dagje vliegen met de HK's en nitro heli's;)

    Wij moeten natuurlijk ook nog een keertje gaan vliegen denk ik? Volgende week keertje op een avondje ofzo?
     
  6. thijmenj

    thijmenj

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Aalten
    Aaw ok! Momenteel ligt de mijne uit elkaar, wou hem ombouwen naar FBL, maar bij nader inzien schijnt dat niet lekker te werken op een kleine heli als de 450.

    Ja, als het lukt zeker doen!:cool:
     
  7. Cannonballs

    Cannonballs

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Nijkerk
    Zo heb nu net maar is de durfal gespeelt, en de Idleup 1 aangezet.

    Had hem al een tijdje goed geprogrameerd staan, had idle up 1 eerst op 80-80-80-80-80 lekker simpel.
    Later heb ik hem op 90-85-80-85-90 gezet, en de idle up 2 op 100-100-90-100-100, maar daarop heb ik nog niet gevlogen.

    Wat een sensatie zeg, de eerste keer op de kop hoveren, het snijdende geluid van je bladen, mega tof!

    Moet nog wat finetunen aan de zender, maar vooralsnog een leuke ervaring!
     
  8. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    mag ik vragen waarom je een V curve neemt?
     
  9. Cannonballs

    Cannonballs

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Nijkerk
    Gaat om de trottle curve hier he.. Geen idee, wat is er mis mee dan?
     
  10. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    op zich niets, maar een V curve wordt eerder gebruikt bij een nitro toestel.
    op E wordt meestal een gewone flat line gebruikt.
    als je dan bvb vanuit midstick een punchout geeft moet ie niet meer opklimmen van 80 naar 90, omdat ie altijd 90 krijgt.
    zit er een governor op je esc?
     
  11. Cannonballs

    Cannonballs

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Nijkerk
    Tja, ik had deze curve eerder gezien in een ander topic, en vond het wel een logische curve eigenlijk.

    Ik heb ook een nitro heli, waar ik dit mee wil gaan doen, adviseer je dan een V Curve? En waarom eigenlijk dan, waarom kan er bij ee nnitro motor geen flatline gebruikt worden?

    Ja, mijn ESC heeft een governor optie..
     
  12. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    nitro heeft geen slow spin up, dus daarop zou ik geen flat line proberen ;-)
    toch niet als je start in idle up 1 ;-) ;-) guess who tried that... ;-)

    neen, je kan idd een V curve nemen met nitro, en dan heb je meestal governor ingesteld op idle up 1, wel zorgen dat je de overgang van normal naar idle minimaal is (voor je tandjes ;-) )

    normal mode in nitro is bvb 0-25-50-75 -75 die laatste 75 is om in flight over te schakelen naar idle up 1 of de governor aan te steken (die dan ook is in gesteld op 75 of 80 (afhankelijk van toeren natuurlijk)).

    Eerlijk gezegd heb ik geen idee waarom ze een flat line gebruiken in E en geen V curve.
    maar als je bvb 2500 toeren hebt op 70 in normal mode dan stel je de flat line in op 70-70-70-70-70, dan heeft ie in idle up steeds 2500 toeren, dit kan je gebruiken voor zowel je gewone idle als met je gov.
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2011
  13. Cannonballs

    Cannonballs

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Nijkerk
    Ik zet idle up ook pas aan als de heli opgetoert is..

    Kheb helaas nog geen governor op me nitro heli, dus dat kan ik dus nog even vergeten.

    Zal iig me idle up van heli even flat maken, zet em dan op 90-90-90-90-90 en zal de governor optie aanzetten in mijn ESC:D
     
  14. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    tis topen dat je een prog card hebt ;-) als ik die manual effe lees...
    het kan zijn dat je zonder je gov idd 2500 toeren hebt op 90
    maar dat je in je moet gov mode moet zakken naar bvb 75
    dit heb ik toch met mijn hobbywing HV esc
     
  15. Cannonballs

    Cannonballs

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Nijkerk
    Kheb hier ook een HK ESC op zitten, heb jij een manual hiervan online staan?
     
  16. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
  17. Cannonballs

    Cannonballs

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Nijkerk
    Ah fantastisch dankjewel.

    Misschien dat ik het vanmiddag dan nog even probeer met de governor mode aan:D Zal wss wel wat accu vreten ahah

    Alleen moet ik er nu nog achter komen hoeveel polen me motor is..

    EDIT: Ok, was 8 polen kwam ik achter.

    Staat nu zo ingestelt:

    Cell type: 6S 22.2V (16.8V Cutoff)
    Trottle Setting: Auto Trottle Range
    Trottle Type: Governor Mode with 6-10 poles motors
    Direction: Counterclockwise
    Timing Mode: 7 Graad For 6-8 Pole Motors
    PWM: 16KHz For most outrunner motors
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2011
  18. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    en hier voor je nitro heli
    een governor en carbsmart in één, handig tot en met.
    <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
    gewoon je toerental instellen via dat screentje en de carbsmart zorgt voor de optimale temp en power in je motor, zeker een aanrader!
    hoewel ik geen temp sensor zie op de afbeelding, best eens navragen!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.805
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nitro heeft geen soft-start, maar daarvoor in de plaats hebben een aantal zenders een vertraging op de idle-up, die alleen actief is in de eerste 4 sec dat je de schakelaar omzet (welke zenders, dat weet ik niet, mijn oude FC-18 en FC 28 allebei wel, maar dat zijn niet echt geschikte zenders voor 3D).

    Dat er bij Electro vaak een flatcurve gebuikt word komt omdat zolang de motor goed gekozen word (niet te klein, zodat hij niet overbelast word bij vol pitch) hij vanwege het fenomeen KV-waarde, min of meer een zelfregelend karakter heeft. Toerental varieert wel iets, maar niet heel erg veel.

    Ik heb begrepen dat veel Nitro-vliegers ook min of meer een flatline gebruiken, want ook een tweetaktmotor heeft zolang er nog "iets" belasting aan hangt, boven de top van de vermogenscurve min of meer een zelfregelend karakter, alleen zijn de toerenvariaties dan toch wel redelijk fors.

    Kijk maar eens naar de filmpjes van T. Alsaadi. Zodra die van hoover overgaat naar 3D gaat het gas vol open en blijft het min of meer vol open staan, en het toerental blijft alleen binnen de perken omdat hij om de haverklap flink pitch geeft. Je hoort dan ook flinke toerenvariaties maar het loopt niet uit de hand.

    Toch lijkt mij een V-curve wel beter....

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina