HK600GT, welke onderdelen vervangen bij de bouw?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door H. de Winter, 27 nov 2010.

1. Anko

Anko

Lid geworden:
    25 feb 2008
    Ik heb nog een gloednieuwe align set liggen.. 600MX motor(laatste versie) en een esc die erbij kan, zaten nieuw bij mijn 550E kit, zijn dezelfde onderdelen als nu standaard in de 600 kits zitten;) stuur maar een pb bij intresse.

Laatst bewerkt: 18 dec 2010
  2. H. de Winter

H. de Winter

Lid geworden:
    23 sep 2007
    De HK600GT is bij me afgeleverd door de GLS koerier. Uiteraard heb ik de doos al even geinspecteerd. Mijn eerste indruk is positief. Frame is strak, de main rotor OK en de rest van de onderdelen is, op het eerste gezicht, ook in orde. Zeker niet verkeerd voor +/- 120E!

Met in het achterhoofd Nuttcaze's kanttekeningen heb ik de volgende onderdelen goed bekeken en bij een Align verzender besteld:

-Align main gear en tail gear. De HK exemplaren hadden een hele lichte vertikale slag. Heb ze als spare bestempeld.
    -Align tail belt aandrijfas. Met de HK as leek niets mis te zijn. Slechts uit voorzorg besteld.
    - Align onderstel. De 2 HK landingsgestelbeugles zijn erg soepel
    - Align ball links. Met de HK exemplaren lijkt niks mis, maar zeker is zeker.
    -Align hook and loop straps.

Voor 50E extra aan onderdelen dus.

Ook servo plates en vet moesten nog besteld worden. De uiteindelijke rekening bedraagt 70E

O ja, De frameplaten lijken vervaardigd te zijn uit C laminaat. Het is echter GF plaat met aan beide zijden C weefsel. Het frame is stijf en zo te zien maatvast en recht, dus: OK.

Laatst bewerkt: 25 dec 2010
  3. RuJon

RuJon

Lid geworden:
    23 apr 2008
    Henk,

Leuk dat je gaat helivliegen. Betekend dit dat je niet meer gaat F3A vliegen?

Inmiddels is mijn HK 600gt bijna helemaal klaar voor de maiden :p. Nog ff de blades balanceren en wachten tot het weer mee zit. Mijn exemplaar ziet er kwalitatief goed uit. Wel heb ik een aantal onderdelen vervangen door Align onderdelen: de hoofdas, hoofd- en staartgear, aandrijfgear (de ene helft zat los, waardoor de aamdrijfriem er af had kunnen lopen) hekrotor en de daarbij behorende lagers, onderstel en de alle lagers en lagerhouders van de hoofdas. De originele exemplaren zaten te strak, waardoor de lagers niet goed konden draaien. Al met al ongeveer 60 euro.

Verder is ie uitgerust met carbon blades op hoofd en staart en gebruik ik een powerboxsystem regulator. Als ESC gebruik ik een Spin 99. De motor is een Turnigy 600 motor met een 10 pinion. Echt geen idee of dat voldoende is. Hoeveel weegt die van jou vliegklaar?

4. H. de Winter

H. de Winter

Lid geworden:
    23 sep 2007
    Hoi Ruben,

Nee, ik blijf gewoon F3a vliegen. Dat vind ik nog steeds erg leuk om te doen. Juist door F3a te gaan vliegen in competitie ben ik veel bewuster (en dus ook strakker) gaan vliegen, het is me de moeite waard om dat uit te bouwen (al ben ik er niet zo fanatiek in als Henri Zikken :)).
    Wel denk ik ook dit jaar C te vliegen. Het programma is nieuw en da's leuk. Ik was eerder van plan om B te gaan vliegen, maar dat zie ik nu nog niet zo zitten door tijdgebrek, je moet immers het programma flink trainen en de 1e wedstrijd is in vliegtijd al weer snel aan de beurt.
    F3a, E2K Wasp pylon race (de kist vliegt, inschrijven moet nog gebeuren) en leren heli vliegen is vergen alle drie kapitaal én tijd . Een mens moet realistisch blijven :)

Deze winter staan qua modelbouw nog de bouw van de Chalenge en de HK600GT te doen. En ik ben zachtjes gezegd niet zo'n bouwer, dus dat is al een hele kluif.

Ik heb de HK nog niet gemonteerd (wacht op de spullen die van RC Mod's en Freakware nmoeten komen). Ik schat nog een week of wat voordat alles er is en dan ga ik van acquit.

Bedankt voor de extra tips. Ik kijk voor montage nog wel naar de punten die jij noemt. Dus, het zou zo maar weer langer kunnen duren.
    Als ik de montage gedaan heb post ik het totaalgewicht en de verdeling van de onderdelen ook wel even. Ik heb er wel vertrouwen in dat dit niet buitensporig uit de pas gaat lopen met andere HK's en Trexx'en 600, er is immers maar een beperkt areaal aan onderdelen wat iedereen gebruikt aan motoren, accu's en besturing.
    De TY typhoon heeft dacht ik 1100KV en gebruikt een 14T pinion. De 1600KV motoren zie ik uitgerust met 10 tands pinion. Zelf heb ik van een andere helivlieger een Align 600L overgenomen. 1600KV en 10 tands pinion.

Succes met de maiden en het leren helivliegen en tot ziens op de eerste F3a wedstrijddag!

Laatst bewerkt: 27 dec 2010
  5. RuJon

RuJon

Lid geworden:
    23 apr 2008
    Het helivliegen heb ik geleerd met een HK 450. Aangezien het frame slechts 10 dollar en de gebruikte servo's 3 dollar kosten, waren de crashes (2) nog financieel te overzien. De setup van mijn 600 is flink wat duurder met z'n futaba servo's en gyro :D. Het leuke van een 450tiger is dat je 'm alle kanten op kunt smijten. Echt een leuke heli. Ook bij windkracht 4 is ie goed te vliegen.

Persoonlijk zou ik niet een 600 heli gebruiken om te leren vliegen. Punt 1 kost het repareren veel meer geld (je gaat nu eenmaal schade vliegen in het begin) en punt 2 is het een helse machine als er wat mis gaat. Neem alleen die blades al....dat zijn net zwaarden :cool:

6. H. de Winter

H. de Winter

Lid geworden:
    23 sep 2007
    Mijn HK450 is 2 weken geleden ingevlogen (onder het vriespunt en een stevige wind, koud!).
    De lipo's stonden 5 minuten hooveren toe voordat de esc (TY 40A sentry) afkneep.
    Ik heb er (uiteraard) 2 gekocht. 1 voor spares. Ze kosten inderdaad niets :). De Logitech gyro en DS480 tailservo die er in zitten waren samen 3x zo duur als de rest van de spullen.
    Hooveren met de HK450 moet eerst onder de knie zijn voordat ik de 600 ga vliegen.

Simmend met Phoenix voel ik mezelf al een hele kerel. Daar gaat hooveren, 8-en draaien en autorotatie al best wel goed. Wel heb ik simmend nog steeds last van 30 jaar vliegen met vaste vleugel toestellen: bij bocht uit en paniek situaties geef ik "up" en dat is bij heli's negatieve pitch.
    Ach, met dit weer maak ik nog heel wat sim uren in phoenix voordat er real life gevlogen gaat worden. Het zal er wel uitslijten :)

7. Marcel_S

Marcel_S

Lid geworden:
    3 aug 2009

Fijn servo'tje voor op de staart hé ;)

heb ik er zelf ook op zitten, succes met je 600, ik heb er zelf ook 1, wel uiteraard gemodded met Align onderdelen.

Groeten Marcel

8. H. de Winter

H. de Winter

Lid geworden:
    23 sep 2007
    @marcel: inderdaad, een lekker snelle en nauwkeurige servo. Hij valt me allezins mee.

Ik heb het 1e echte mod materiaal voor de HK450 ook binnen gekregen: een metalen staart mechaniek. Het standaard plastic exemplaar zat al na de eerste vlucht te wiebelen. Zo ongeveer alle schroeven waren losgelopen. Heb ze gelock tite, maar ook maar direkt een alu exemplaar op Ebay besteld. Die is nu binnen, en gaat er dit weekend opgezet worden.

9. H. de Winter

H. de Winter

Lid geworden:
    23 sep 2007
    Inmiddels heb ik een aanvang gemaakt met de bouw.
    Eerst maar eens alle schroefverbindingen in de staart rotor en rotor nagelopen. De score: zo'n 6 op de 10 schroeven zijn goed gelock tite. De feathering shaft en de staart rotor hub bouten zitten al zo vast dat loshalen niet zo maar mogelijk is. Ik laat ze zo, daar beide spelingsloos zijn en goed lopen.
    De swash plate is een wegwerp artikel (veel te veel speling op de kogel).
    De tail gear moet geshimmed worden. Bij het vastzetten van de schroeven gaat de tail as minder licht lopen.

10. Anko

Anko

Lid geworden:
    25 feb 2008
    Mag ik vragen met wat voor stickmode je vliegt dan? want zoals we normaal helivliegen is de stick omhoog nog steeds collective positief pitch........

11. H. de Winter

H. de Winter

Lid geworden:
    23 sep 2007
    heli: gas/pitch en tailrotor links en swash rechts
    vliegtuig: hoogteroer en ruder links, gas en rolroer rechts.

vol pitch op mijn heli T9CP is vol down op de VV T9CP. :)

12. Anko

Anko

Lid geworden:
    25 feb 2008
    Aha, je vliegt met getrokken pitch!.. normale(alsin meest gebruikte) manier van helivliegen is stick omhoog=pitch up;) vandaar.

13. H. de Winter

H. de Winter

Lid geworden:
    23 sep 2007
    Yup. Dat is ook bij mij zo. De normale manier met stick links hoogteroer is ook: stick omhoog = vliegtuig naar beneden ;-)

Zie daar het conflict :)

14. cor123

cor123

Lid geworden:
    11 mei 2004
    Hoe zijn inmiddels de (vlieg) ervaringen met de HK-600?

15. H. de Winter

H. de Winter

Lid geworden:
    23 sep 2007
    mijn eerste ervaringen

Ik heb in de setup nu de volgende align delen zitten: main gear, aandrijving staartrotor, tail grips, swash, flybar. Daarnaast heb ik nu de turnigy 80A plush vervangen door een castle creations ice 100A exemplaar (gasrespons en opspinnen zijn nu veel beter). Aanvankelijk had ik forse tailhunt. Na het vervangen van de esc en het verleggen van de bedrading (gyro kabels lagen te strak) is dat verdwenen.
    Nadat ik ook de bedrading van de gp780 gyro in een lus gelegd heb om minder trillingen in de gyro te krijgen (had al pads + metaalplaat onder de gyro zitten) vliegt ie mooi strak.

De heli heeft er nu een half uur vliegen opzitten, waarvan ik de laatste 3 vluchten zelf heb gevlogen. Ik moet zeggen, het valt me niet tegen. Hooveren gaat redelijk, landen en starten gaat ook gecontroleerd (staart bladen neutraal zetten, rotor disk horizontaal houden, en dan de lucht in). CC log geeft aan dat 100% pitch up een piek van 1500W geeft. Nominaal zit ie op 15-20A bij hooveren (13T pinion en asymerische C bladen).
    Mijn eerste vluchten deed ik bij harde wind, de 600 is dan nog verrassend stabiel. Dat viel me echt op. Mijn 450 prakte ik bij minder wind voordat ik met de ogen kon knipperen :)
    De 600 is dus een betere trainer.

Al met al was het een heel leertraject, maar met de hulp van een ervaren clublid (Wim, bedankt) gaat 't wel lukken denk ik.

Resumerend : kosten zijn nog steeds lager (500E all in met goede servo's (Fut 9252 en ds620) ) dan een Align combo. Hij is iets zwaarder geworden dan een originele align trex 600. Hij vliegt prima, al moest ik flink wat onderdelen vervangen om zo ver te komen. Een HK600 krijg je "out of the box" niet veilig de lucht in, de swash heeft veel te veel speling, en die schijnt niet exemplarisch te zijn. De tail aftakking (as + kleine tandwiel) loopt onder belasting los. Vervang je deze onderdelen en hou je oog op de rest, dan is 't een prima kit.

Laatst bewerkt: 27 aug 2011
  16. Early

Early Guest

Zo te lezen valt het allemaal nog niet mee en is het nog een heel gedoe..
    Ik hoop dat het woensdagavond redelijk weer is en jij op het veld aanwezig bent.
    Ik kom dan zeker kijken.
    Veel succes verder.
    Tonnie

Deel Deze Pagina