HKM Nimbus 4, 6,6m

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Fotor, 19 jan 2016.

  1. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ken de helling in de Vogezen niet.
    De duitse en oostenrijkse hellingen zijn vaak mooi vlak en daar kan je gerust rollend starten.
    Bij je F3F zal inderdaad de flitschenstart door een haakje in de neus prima gaan, je hebt daar ook geen ontkoppelmechanisme voor nodig.
    Zoek eens wat clubs in de Vogezen en benader die, de locals weten het altijd het beste.

    Dan de TEK.
    Ik heb ooit eens gelezen dat men een luchtdicht doosje in de romp maakte, pijpje vanaf de pickup erin en dan een uitgaand pijpje naar de vario.
    Eigenlijk het idee van een uitlaatdemper om snelle drukverschillen op te heffen.
    Je zou ook een hele lange slang kunnen nemen, dat heeft dezelfde werking,

    GJ
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.293
    Locatie:
    Gouda
    Dirk er is wel degelijk een positieve druk op de neus, alleen is de regio véél kleiner dan op de schematische tekening.

    Rick
     
  3. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    Schoonhoven
    Mee eens. De enige plek waar dit, als ik het me goed herinner, goed zou kunnen is op de Schweissel.

    Inmiddels heb ik via andere kanalen nog meer, goede, info gekregen. Het eindresultaat zal ik uiteraard delen.
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
    Mee eens. alleen vlak rond de neuspunt. Hoe groot dat gebied is durf ik niet in te schatten. Maar m'n gevoel zegt klein, heel klein.
     
  5. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nog even over het rollend starten.
    Ik wil de pret niet drukken maar...
    Als je niet rollend kan starten, hoe wil je dan landen?
    Ik zou dan zeggen, plak de hele onderkant af, inclusief de luikjes en maak gewoon een buiklanding.

    GJ
     
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    Schoonhoven
    Dat gaan we zien Gert-Jan! Vorig jaar was een groep Duitsers lekker bezig met schaalzwevers. Misschien zijn er dit jaar weer waar we dan de kunst van af kunnen kijken.

    Eerst maar eens kijken of ik de JS1 goed in de caravan kan vervoeren. Mijn vrouw heeft voor week 17 en 18 een camping rechts van Koblenz uitgekozen, die strak tussen twee vliegclubs in ligt, beide zowat op "loopafstand"...:rulez: En dat geheel per ongeluk! Natuurlijk contact gezocht, en ik mag zowieso bij één van de clubs lekker vliegen. (Uiteraard na overleg WA verzekering.)
     
  7. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
    Berrie vindt dit leuk.
  8. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Berrie, je bent toch KNVvL lid?
    Dan hoef je alleen je FAI sportlicentie maar te laten zien, dan mag je overal vliegen.
    Op shows waar ik gevlogen heb was dat ook altijd voldoende.

    GJ
     
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.293
    Locatie:
    Gouda
    @Dirk,
    Kijk eens in dit document, niet van Fotor maar van Loek Boermans.
    http://frotor.fs.cvut.cz/doc/37.pdf
    Figuur 7a op pag 6 geeft een drukverdeling. Alleen de eerste 5 à 7% van de romp heeft een positieve druk.
    Een minder goed gestroomlijnde romp kan hier van in beide richtingen afwijken.
    De druk gradiënt is daar relatief groot, dus niet zo'n goede plek om statische druk gaatjes te maken.

    Rick
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
    Leuk artikel Rick. Het is id. maar een heel klein stukje waar verhoogde druk optreedt.
     
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.921
    Locatie:
    Hillegom
    Die link van Harry had ik ook al gevonden. Ga ik eens op mijn gemak doorheen lezen.
    Kijk ook hier eens naar de afbeelding in post 3, interessante eenvoudige oplossing voor in de sleephaak. Mogelijk wel met het gevaar dat de neus te laag blijft tijdens de (niet rollende) start.

    Ik zit ook nog wat te dubben of ik een flitshaak in zal bouwen. Veel hellingen in de Vogezen zijn inderdaad niet geschikt voor een rollende start vanwege de begroeiing. Landen kan denk ik het beste met wiel in, maar zie ik door de 'zachte' begroeiing wel zitten. Zeker met een beetje wind en lage grondsnelheid.

    Ik heb op diverse plaatsen gelezen dat mijn Nimbus goed met de hand te starten moet zijn. Daar zal dan wel wat wind voor nodig zijn, zonder wind lijkt het me te link. Eerste keer zal toch best spannend zijn, flitsen is waarschijnlijk zekerder.
    Net even gekeken wat een rubber lijntje bij EMC-Vega kost, valt me nog best tegen.
     
  12. Kees13

    Kees13 Guest

    Je moet een messing buisje met een pen gebruiken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 apr 2016
    Berrie vindt dit leuk.
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    Schoonhoven
    Dát gaat het worden.
     
  14. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.214
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    dat werkt inderdaad prima. Ik heb het ook gemaakt nadat mijn zwager een spier in zijn schouder blesseerde aan mijn 7 kg Libelle. De tweede dag kan hij niet meer gooien :(

    En als je toch van de grond wil starten is een plastic regengootje een overweging, maar je sleept wel steeds meer de berg op:)
     
  15. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.823
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Wat je de Duitsers vaak ziet doen met grote bakken;
    Kist aan de flitsliijn, op spanning brengen.
    Dan pakken ze de kist bij de staart, en "wippen" de neus een paar keer naar boven, en laten op het juist moment los, dus geen rollende start. (moeilijk zo uit te leggen, hoop dat je t snapt)
    Zal best spannend zijn, de eerste keer......:eek:
     
    Berrie vindt dit leuk.
  16. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.823
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    dit idee;
     
    A B en Berrie vinden dit leuk.
  17. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.823
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  18. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.921
    Locatie:
    Hillegom
    Die startmethode heb ik wel eens gebruikt aan de helling. Best interessant met een 6+m kist :D
     
  19. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    Schoonhoven
    Hahaha, dát is wel in stijl starten!
     
  20. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    starten als een DLG zou pas echt ruig zijn :rolleyes:
    misschien is de kans op een tip-strike een tikkie groter maar toch .........
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2016
    DirkSchipper vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina