Ik ken de helling in de Vogezen niet. De duitse en oostenrijkse hellingen zijn vaak mooi vlak en daar kan je gerust rollend starten. Bij je F3F zal inderdaad de flitschenstart door een haakje in de neus prima gaan, je hebt daar ook geen ontkoppelmechanisme voor nodig. Zoek eens wat clubs in de Vogezen en benader die, de locals weten het altijd het beste. Dan de TEK. Ik heb ooit eens gelezen dat men een luchtdicht doosje in de romp maakte, pijpje vanaf de pickup erin en dan een uitgaand pijpje naar de vario. Eigenlijk het idee van een uitlaatdemper om snelle drukverschillen op te heffen. Je zou ook een hele lange slang kunnen nemen, dat heeft dezelfde werking, GJ
Dirk er is wel degelijk een positieve druk op de neus, alleen is de regio véél kleiner dan op de schematische tekening. Rick
Mee eens. De enige plek waar dit, als ik het me goed herinner, goed zou kunnen is op de Schweissel. Inmiddels heb ik via andere kanalen nog meer, goede, info gekregen. Het eindresultaat zal ik uiteraard delen.
Mee eens. alleen vlak rond de neuspunt. Hoe groot dat gebied is durf ik niet in te schatten. Maar m'n gevoel zegt klein, heel klein.
Nog even over het rollend starten. Ik wil de pret niet drukken maar... Als je niet rollend kan starten, hoe wil je dan landen? Ik zou dan zeggen, plak de hele onderkant af, inclusief de luikjes en maak gewoon een buiklanding. GJ
Dat gaan we zien Gert-Jan! Vorig jaar was een groep Duitsers lekker bezig met schaalzwevers. Misschien zijn er dit jaar weer waar we dan de kunst van af kunnen kijken. Eerst maar eens kijken of ik de JS1 goed in de caravan kan vervoeren. Mijn vrouw heeft voor week 17 en 18 een camping rechts van Koblenz uitgekozen, die strak tussen twee vliegclubs in ligt, beide zowat op "loopafstand"... En dat geheel per ongeluk! Natuurlijk contact gezocht, en ik mag zowieso bij één van de clubs lekker vliegen. (Uiteraard na overleg WA verzekering.)
Ik ben weliswaar niet Arno maar, hier is wat leesvoer: http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/39839-Alles-übers-Flitschen-Pro-und-Contra/page64
Berrie, je bent toch KNVvL lid? Dan hoef je alleen je FAI sportlicentie maar te laten zien, dan mag je overal vliegen. Op shows waar ik gevlogen heb was dat ook altijd voldoende. GJ
@Dirk, Kijk eens in dit document, niet van Fotor maar van Loek Boermans. http://frotor.fs.cvut.cz/doc/37.pdf Figuur 7a op pag 6 geeft een drukverdeling. Alleen de eerste 5 à 7% van de romp heeft een positieve druk. Een minder goed gestroomlijnde romp kan hier van in beide richtingen afwijken. De druk gradiënt is daar relatief groot, dus niet zo'n goede plek om statische druk gaatjes te maken. Rick
Die link van Harry had ik ook al gevonden. Ga ik eens op mijn gemak doorheen lezen. Kijk ook hier eens naar de afbeelding in post 3, interessante eenvoudige oplossing voor in de sleephaak. Mogelijk wel met het gevaar dat de neus te laag blijft tijdens de (niet rollende) start. Ik zit ook nog wat te dubben of ik een flitshaak in zal bouwen. Veel hellingen in de Vogezen zijn inderdaad niet geschikt voor een rollende start vanwege de begroeiing. Landen kan denk ik het beste met wiel in, maar zie ik door de 'zachte' begroeiing wel zitten. Zeker met een beetje wind en lage grondsnelheid. Ik heb op diverse plaatsen gelezen dat mijn Nimbus goed met de hand te starten moet zijn. Daar zal dan wel wat wind voor nodig zijn, zonder wind lijkt het me te link. Eerste keer zal toch best spannend zijn, flitsen is waarschijnlijk zekerder. Net even gekeken wat een rubber lijntje bij EMC-Vega kost, valt me nog best tegen.
dat werkt inderdaad prima. Ik heb het ook gemaakt nadat mijn zwager een spier in zijn schouder blesseerde aan mijn 7 kg Libelle. De tweede dag kan hij niet meer gooien En als je toch van de grond wil starten is een plastic regengootje een overweging, maar je sleept wel steeds meer de berg op
Wat je de Duitsers vaak ziet doen met grote bakken; Kist aan de flitsliijn, op spanning brengen. Dan pakken ze de kist bij de staart, en "wippen" de neus een paar keer naar boven, en laten op het juist moment los, dus geen rollende start. (moeilijk zo uit te leggen, hoop dat je t snapt) Zal best spannend zijn, de eerste keer......
starten als een DLG zou pas echt ruig zijn misschien is de kans op een tip-strike een tikkie groter maar toch .........