HKM Nimbus 4, 6,6m

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Fotor, 19 jan 2016.

1. Berrie

Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Ook ik heb dezelfde ervaringen als jullie, op ander type zwevers. In het geval van de JS1 heb ik de door de fabrikant aanbevolen instellingen over genomen. Maar daar hoef ik niet bij te blijven natuurlijk en zal dus ook de ailerons niet mee laten lopen met de te testen nieuwe instellingen.

[edit] Arno888 vloog zijn Nimbus ook met flaps apart van de spoilers bedienbaar. (ik las net even terug in de maanden geleden gehouden diskussie.)

Laatst bewerkt: 13 jul 2016
  2. Eric R

Eric R

Lid geworden:
    29 apr 2013
    Hey Berrie,

Je kan altijd dit nog oefenen:koud:

DirkSchipper en Berrie vinden dit leuk.
  3. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Prachtig. Ik heb het met echte zwevers goed gekund, maar durf het om onduidelijke redenen niet goed aan met modelzwevers.
    Bij een moderne zwever als de JS-1 of de Nimbus is het effect overigens zeer beperkt, bij oldtimers is de extra daalsnelheid door het slippen veel groter. Bovendien zijn de richtingsroeren vaak een stuk groter, waardoor je een grotere sliphoek op kunt bouwen.
    Misschien toch eens op trainen met de Ka-7, die zou mooi moeten kunnen slippen.

DirkSchipper vindt dit leuk.
  4. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Filmpje van de JS-1 afgelopen weekend (lijkt niet te werken op mobiele apparaten, wel op computer).
    Het eerste shot is geinig: Berrie lijkt hier ineens een heel klein mannetje ;)

5. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    ff nog maar eens mijn comment op jullie "landings issues" :D
    • Flaps en spoilers altijd apart bedienen. Flaps zijn ervoor om de snelheid te reguleren en met de spoilers bouw je hoogte (nog sneller af)
    • het aanvliegen voor de landing nooit en te nimmer op de thermiekstand. Wanneer ik de flaps weer intrek (zie hierboven) moet de kist "lopen" en niet hangen blijven.
    • 80-100 hoogte voor het aanvliegen ?? op die hoogte ga je nog een belletje zoeken! 30-50 meter op 200 meter voor de baan lijkt me gepaster voor kisten van deze maat (en de Nimbus en de JS1)
    • zoals Dirk al opmerkte; gebruik je ailerons omhoog, minimaal. Zelf had ik iets van 1-2 mm maar eerder als kunstmatige wash-out om het "afkiepen" tegen te gaan. Alleen de flaps is voldoende om de snelheid te reguleren, daar heb je geen ailerons bij nodig.

6. Harry van Melick

Harry van Melick PH-SAM

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Ik Loop al een tijd mee in deze 'wereld' cq tak van het model-zweefvliegen maar, ik heb nog nooit meegemaakt dat de spoilers en flap- functie gekoppeld waren.
    Ik heb wel eens een HKM Nimbus zien neerstorten omdat de vlieger het nodig vond om de spoilers en de flaps tijdens de landing volle uitslag te geven.
    Bewijs dat een toestel met 0 snelheid niet vliegt, het was ook nog de eerste vlucht van de Nimbus 4.

7. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Eerder deze week heb ik een dag mee kunnen vliegen met een Nimbus4DM, de tweezits versie van 'mijn' Nimbus met KTW. We hebben in een kleine 4 uur tijd een 400km retourvlucht gemaakt van Terlet naar de Eiffel en weer terug. We stonden op het punt het Nederlands record voor '400km retour' te verbeteren (was al in handen van dezelfde vlieger), maar 40km voor de finish ging het toch mis en hebben we de motor moeten trekken.

Heerlijk om weer even in een echte zwever overland te vliegen, het is al heel wat jaartjes geleden dat ik dat gedaan heb (11-12 jaar). En dan ook nog eens in zo'n mooie kist!

Er is uiteraard ook gefilmd, ik ben nu wat beelden aan het monteren. Filmpje volgt dus spoedig.

Berrie, jve, bobt en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Filmpje!

Willem P, jve en bobt vinden dit leuk.
  9. J.B

J.B

Lid geworden:
    22 jun 2011
    Wat Gaaf en prachtig zoals er gefilmd is !!!
    Vraagje ; Op de foto boven de tekst van jou "Er is uiteraard ook gefilmd, ik ben nu wat beelden aan het monteren. Filmpje volgt dus spoedig "
    zie je vanaf het stabilo? denk ik een ronde zwarte staaf met aan de bovenzijde een kortere er dwars op . Lijkt als een trekstang van een karretje , om duidelijk te maken wat ik bedoel .
    Wat is dit ? TEK/Vario ? vertekend beeld ?
    Joop

10. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Ik weet het eerlijk gezegd ook niet. Ik dacht ook aan een TEK buis, maar het zou ook een GPS sensor oid kunnen zijn. Ik zal het eens navragen bij de eigenaar. Zelf ben ik eigenlijk ook wel benieuwd.

11. nico v kooten

nico v kooten

Lid geworden:
    2 nov 2003
    gaaf om te zien hoe de vleugels doorbuigen op het moment dat ze beginnen te dragen...
    Maarre, vleugels poetsen tijdens het vliegen?? het moet toch niet gekker worden, haha
    (heeft dat echt invloed?)

12. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Op zwevers worden vaak profielen toegepast waarbij de grenslaag lang laminair blijft. Als er bij de voorlijst veel dode insecten zitten dan krijg je meteen al een turbulente grenslaag, en dat geeft inderdaad iets verlies. Blijkbaar genoeg om een veegsysteem nuttig te maken.

De buis op de staart is inderdaad een TEK buis.

13. J.B

J.B

Lid geworden:
    22 jun 2011
    Duidelijk, dank voor je antwoord "Fotor"

14. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Ik zie op het filmtje dat het veegsysteem tegen de romp aanzit , heeft dat een eigen aandrijf systeem, draadloos te bedienen ?

15. J.B

J.B

Lid geworden:
    22 jun 2011
    Wat ik begrepen heb , heeft het veegmechanisme een dusdanig profiel dat het door de luchstroom die er overheen gaat, vanzelf naar buiten wordt gedreven.
    Het is bevestigd in de romp aan een nylondraad. Dacht dat deze op een trommel zat die hem electrish weer oprold en dus weer naar de romp toe trekt.

Ben nog even wezen zoeken op Facebook , wist dat daar bij " Fotor " een link was geplaatst door iemand .
    http://www.storka.at/bws_englisch/flexi_englisch/flexiputzer_englisch_mehr.html

Laatst bewerkt: 22 jul 2016
  16. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Dacht ook al aan zoiets aan de vorm te zien, als dat met een draad terugkomt zal daar zeker heel wat spanning op staan? misschien klappen ze het profiel naar de andere zijde komt het vanzelf terug ?

17. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Volgens mij zijn er inderdaad systemen waarbij de veger bij de tip omslaat en vanzelf weer terugkomt. Op deze Nimbus wordt de veger via een elektrisch motortje en een lijn weer teruggehaald. Daar staat inderdaad spanning op, je kon horen dat het motortje het moeilijk had. Je kan dit systeem dan ook niet gebruiken bij hoge vliegsnelheden.

18. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Beetje off-topic inmiddels...Maar als dat geen probleem is: hier kun je ze in werking zien op een ASW20

19. bobt

bobt

Lid geworden:
    15 jun 2010
    instant lift wipers zo te horen aan de vario :D

20. Berrie

Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Vandaag op de Ginkelse heide 4 vluchten met de JS1 gemaakt. Eén start achter een Piper met 60cc Vallach viertakt en 24x12 prop er op. Ik beschouw dat op dit moment wel als het absolute minimum, zeker in de bokkige lucht van vandaag. Drie starts achter de Swiss Trainer van Richard. Dat is dan weer een comfortabel makkie.

Af en toe thermiek. Ondanks de wind kun je ver naar achteren met de wind mee vliegen. De JS1 komt toch wel terug. Heerlijk.

Landen. Zucht.

Flaps en spoilers nu gescheiden bediend. Landingscircuit 30-40 meter lager in gezet. Het gaat beter, maar nog lang niet naar mijn zin. Fijn gevoelig afvangen is beroerd. Er zat één redelijke touch down tussen de vier landingen. Schande. Misschien vlieg ik nog steeds te hard binnen?

Ik heb nog meer oefening nodig.

Rick NL, PH_AJH en Eric R vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina