De snelheid kan inderdaad iets omlaag .bij de flaps mag iets rollroer omhoog er bij gemixed worden . Althans dat zou ik doen .dit haalt en de snelheid er uit en laat je toestel iets beter zakken . Begin met 2mm . En vaker vliegen geeft ook meer gevoel voor je landingscirquit . Als ik weet dat er zaterdag slepers zijn zal ik je appen.
Na de gisteren middag heb ik een opgelucht en voldaan gevoel. Op de achtergrond was er door o.a. Raymond en Eric van gedachten gewisseld over de afgelopen landingen. Omdat ik de uiteindelijke oplossing niet zag heb ik een checklijstje geschreven om stapsgewijs inzichtelijk te kunnen krijgen, hopelijk, van wat er nu aan de hand was. Wat ik wilde weten (zonder handmatig te compenseren op hoogte): - Snelheidsverschil tussen cruise en thermiekstand. (om te kunnen zien of de cruise stand niet te hard gevlogen wordt, en daarmee dus ook de landing te hard wordt aangevlogen.) Omdat flap/butterfly los van de spoilers is gekoppeld, en dus apart bedient wordt, wilde ik ook weten hoe het toestel reageerde op; - Half flap/butterfly - Vol flap/butterfly - spoiler half open - spoiler vol open - vol flap/butterfly + spoiler. Doel is om duidelijk te krijgen hoe de flap/butterfly hoogtemix en spoiler hoogtemix apart én gecombineerd afgesteld moest worden. Eric voegde aan bovenstaande lijst toe: hoe fel reageert het toestel op hoogteinput in elk van de bovenstaande situaties. Na gelost te zijn na de sleep eerst even een paar rondjes wennen, thermiek zoeken zodat deze thermiek als veilige haven gebruikt kon worden om teveel hoogteverlies door de testen steeds weer terug te winnen. In cruise vliegfase eerst nog eens een duikproef gedaan. Naar mijn smaak hersteld de JS1 zich te snel uit de duik, maar dat laat ik (nu) maar voor wat het is. Snelheidsverschil thermiek/cruise is aanzienlijk. Geschat op 30%. (we hadden ook op de GPS live mee kunnen kijken...) Op alle flap/butterfly standen bleek de hoogtecompensatie goed te staan. (Compensatie is down.) De JS1 blijft gewoon doorvliegen, wordt alleen langzamer. Met spoilers open wilde de JS1 veel te veel duiken. Een compensatie up bleek écht nodig. In alle vliegsituaties bleek uitslag op hoogte veel feller dan nodig. Na de landing (in de hei, 50mtr voor het veld.....) heb ik een mixer op de spoiler geprogrammeerd. Hoogteroer gaat nu iets up als de spoiler open is. Als de flap/butterfly vol open is zie de mix voor de spoiler mooi werken en wordt er minder down bij gemixt. Ook heb ik de dualrate op hoogte aangepast. Nu heb ik de keus uit 60/85%, was 70/100%. De tweede vlucht volgde. Veel thermiek, en ruimschoots gelegenheid even de nieuwe setting te testen. Véél beter! Constant gevlogen met maar 60% hoogteroer uitslag. Na een halfuurtje was ik het zat en de landing ingezet. Een boterzachte landing volgde. Ik ben echt opgelucht. Nog één ding: de vorige vliegdag bleek al dat het toch erg prettig is om de binnenste ailerons omhoog te laten komen. Dat is een behoorlijke hulp om de JS1 niet 'eindeloos' in een soort grondeffect door te laten glijden. Dus vandaar dat ik schreef 'flaps/butterfly'.
Zat toch meer achter als ik dacht! Als 60% dual rate op hoogteroer lekker vliegt, is het misschien een idee om de switch nog verder aan te passen naar 45% / 60%? Voor die hele rustige dagen zonder wind.
Er is vast nog meer ruimte voor verbetering/fine tuning. Eerst maar weer eens een poosje vliegen met hoe het nu is.
al eens exponentioneel geprobeerd, i.p.v dual rate? Ik persoonlijk vind expo veel prettiger dan d/r scheelt ook weer een schakelaar omzetten, die verkeerd ( kan) staan. Ik heb er wel aan moeten wennen aan expo stuurgedrag, maar vind het fijn sturen
Als je nu op hoogte op 60% van de oorspronkelijke waarde vliegt, zou ik die uitslag eens opmeten (in mm's) en mechanisch verkleinen .... 60% is niet 'een beetje minder'!
De grootste 'grap' is dat Arno888 in een PB al aangaf dat voor spoiler een beetje up compensatie nodig zou zijn. Dat las ik net terug. Die opmerking was dus niet blijven hangen. Het zelf ondervinden blijkt dan toch de beste leermeester.
Een nog grotere grap is dat ik in het verleden al eens vaker aangehaald hebt dat met veel te veel uitslag op hoog/laag gevlogen wordt/werd .............. zelf zou ik dual rate nooit op een schakelaar zetten, die staat nogal eens snel, net verkeerd. Je minimale uitslag bepalen, 10% groter gaan en een beetje expo erover. Hier in D hebben ze trouwens een leuk spreekwoorden omtrent dit soort zaken; wil ik je bij gelegenheid wel eens verklappen
Bij F3F vloog John Treble ineens veel beter viel me op. Zijn respons: Ik heb alle uitslagen gehalveerd.
Afgelopen weekend de sleepmeeting in Kampen gehad, en daar gezien dat een cockpit met wat inrichting leuker is om te zien dan een lege kist. Op zich heb ik niet zo'n zin om het interieur te maken vanwege, wat ik vindt, een hoog poppenhuisgeneuzelgehalte. Maar aangezien ik echt uit geknutseld ben ga ik toch maar aan de slag. Maar dan wil ik wel graag weten wat ik maak. Eerst maar het instrumenten paneel maken. De pop komt later. Ik ben geestelijk nog niet toe aan de prijs van een Axel pop. (al zijn ze supermooi!!) Misschien maak ik zelf wat. In het schaaldeel van dit forum staan wat handige tutorials waar ik gebruik van hoop te maken. Van Jonker fabriek heb ik wat afbeeldingen gekregen van mogelijke instrumenten panelen van een wat duidelijkere kwaliteit dan dat ik op het net kon vinden. 1: ? 2: ? 3: snelheidsmeter. Merk? 4: ? 5: ? 6: LX navigatie computer 7: ? 8: ? 9: ? 10: Radio van Becker Avionics 11: ? 12: Vario? De ronde uitsparingen hebben, als ik goed begrepen heb, een standaard maat van 2.25" oftwel zo'n beetje 57mm. Wie weet de vraagtekens achter de nummers in te vullen?
1 = master switch voor de avionica (het grote scherm in het midden). Met de rechtse twee switches kun je kiezen welke accu gebruikt wordt (er zijn er blijkbaar 3). 2 = master switch voor de electronica, op deze bus zullen ook apparaten zitten die niet op de avionica switch zitten. 3 = snelheidsmeter, merk = Winter. 4 = scherm waarop diverse zaken getoond kunnen worden door de flight computer, zoals een variometer, gemiddeld stijgen in de laatste 30 sec, een 'sollfahrtgeber' of een combinatie van zulke gegevens. 5 = switch waarmee je kan selecteren welke accu opgeladen wordt door een zonnepaneel (denk ik) 6 = weet je al 7 = ? 8 = Ik vermoed dat dit de bediening van de motor en het uitklapmechanisme is 9 = hoogtemeter, merk Winter 10 = weet je al 11 = circuit breakers, oftewel de zekeringen per systeem. Het getal geeft aan hoeveel ampere de zekering kan hebben. 12 = variometer. Ik kan zo niet zien of het een mechanische is of een electronische (ik vermoed het laatste).
Berrie, gewoon Jonker even de positie en functie vragen. Er schijnt ook een JS1 in Nederland te vliegen, die info kreeg ik toen van iemand (weet niet of dat nou van Jonker was of van iemand van het forum). GJ
Dag Berrie, Schakelaar 7 heeft te maken met de stroom voor de straalmotor: je kunt hier kiezen van welke battery hij z'n stroom krijgt. Instrument 8 geeft alle essentiele informatie van de straalmotor weer (RPM, in- of uitgeklapt, brandstof, EGT (Exhaust Gas Temperature), etc.) Succes! jan.