HK's FPV kist

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door Baggus, 17 okt 2010.

1. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Bij Bruce, die australische reviewer en best wel technische man, vloog het erg mooi met die FY21AP, maar ik zou toch wel graag willen weten wat Sander nou bedoelt. Misschien bevind er zich nog een adder onder het gras, want zelfs na enkele uurtjes googlen op "FY21AP problem" en "FY21AP review" en "FY21AP crash" kan ik echt helemaal niets indrukwekkend slecht vinden. Alleen zoals eerder gezegt, een filmpje waarbij het ding op een wing zat die even van een besneeuwde berg af dook met wind temperaturen van ik gok ver onder nul. Dan houd zelfs de duurste sensor ermee op. En al de andere kleine dingetjes die ik tegen kwam, kwamen erop neer dat de gebruiker zijn failsafes niet had ingesteld (throttle ging uit, of hij ging in circling mode).

Laat 1 ding wel duidelijk zijn met dit soort apparatuur, het is een nood middel, niet iets waar je teveel op moet vertrouwen. Je moet er niet blind op rekenen dat je met RTH onkwetsbaar bent.

2. Roel-CP

Roel-CP

Lid geworden:
    25 aug 2008
    IDD als je je gezonde verstand gebruikt is de kans helemaal niet zo groot dat je RTH nodig bent.
    Op dit moment zijn we al zo ver met de apparatuur dat beeld uitval zo goed als nihil is.
    Mocht er een servo uitvallen dan red je het ook niet met RTH.

3. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Te ver weg vliegen of een of andere joker die iets aanzet op jou bandje, of je camera stekkertje begeeft et, of je hebt per ongeluk een antenne vergeten, et kan allemaal. ;) En dan heb ik liever wel die veiligheid dan niet.

Alleen snap ik nog steeds Sanders opmerking niet.
    Welke fout heeft dat FY21AP systeem dat het niet goed werken zal?

4. Roel-CP

Roel-CP

Lid geworden:
    25 aug 2008
    Het probleem was geloof ik dat hij op dezelde hoogte aankomt waneer je de RTH activeert.
    De FY kan geloof ik geen throttle geven.
    Stel dat hij 10 meter hoog zou vliegen dan neemt die een aantal bomen mee enzo.

5. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Ow, ja dattie niet opstijgt bij RTH is in heel aparte gevallen wel een probleem. Maarja, als je achter een stel bomen zo lang je verbinding kwijt raakt dat de failsafe aanslaat dan ligt het model meestal toch wel aan barrels. ;) Daar is dit denk ik ook niet echt een model voor, om tussen de bomen te gaan hangen.

Lijkt me overigens wel een bizarre gezicht, je model op 10 meter van de grond in de RTH mode zetten. Dan krijg je wel hele mooie rail camera beelden als het systeem de altitude marge niet al te groot neemt. Hij cirkelt met een radius van 120m om zijn thuispunt heen. (Wat doe je eigenlijk als je zender kapot gaat? Blijft ie hangen tot de ESC hem afkapt? :lol:)

En throttle lig ik niet wakker van, als de failsafe aanslaat dan kun je de throttle ook op een failsafe laten schieten waarbij je model rustig blijft hangen. Moet je alleen niet je zender uitzetten als et model op de grond ligt met de accu er nog aan. 8O Maar dan zou je wel erg dom bezig zijn.

6. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
  7. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Fy-21ap

Ik wil eigenlijk ook wel weten wat die opmerking van SanderFPV inhoud, ik wil zo'n FY-21AP namelijk.
    hoe staat het eigenlijk voor met zijn eigen RTH systeem (dacht zoeits gelezen te hebben)?

:cool:

Laatst bewerkt: 9 mrt 2011
  8. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Prima systeem, maar zit grote fout in:
    Geen throttle/hoogte control in RTH.
    Stel je bent laag aan het vliegen en je raakt RC link kwijt. Gelukkig wist je dat je failsave voor throttle omhoog moest zeggen zodat je motor aanblijft omdat FY dat niet zelf doet.
    Je raakte je kist kwijt op 15 meter hoogte met windstil weer.
    Je vliegtuig gaat nu in jouw richting vliegen totdat het signaal terug is, maar vliegt in een elektriciteitskabel en crasht op een drukke snelweg...
    Liever een systeem dat ook throttle regelt en op bijvoorbeeld 100 of 150 meter hoogte terug vliegt.
    Stel je bent op 1KM hoogte aan het vliegen (mag natuurlijk niet maar stel dat) en je video zender houd ermee op. Je zet je besturing uit in de hoop dat de autopilot terug zal vliegen. De autopilot vliegt terug maar blijft op 1KM hoogte cirkelen boven je hoofd. Je ziet je vliegtuig als een klein stipje wat cirkelt tot de accu leeg is en vervolgens alsnog neerstort.

Daarom is hoogte en throttle belangrijk bij RTH.

Het beste is geen RTH nodig hoeven hebben door je verstand/goed spul te gebruiken.

9. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Stel je vliegt op 3 meter hoog, RTH met hoogte beheer trekt hem omhoog omdat et signaal weg valt, zo een elektriciteitsmast in. Zo kan ik er ook nog wel een paar doom scenarios voor verzinnen. :lol: Het gaat erom dat zon ding je model in 99% van de gevallen WEL kan redden. Ook zonder RTH systeem kan zon ding ongestuurd op snelwegen en masten knallen, maar de kans op redding is dan gewoon nul.

Gewoon zo verstandig zijn om niet op gevaarlijke plekken te vliegen, RTH of niet.

Laatst bewerkt: 9 mrt 2011
  10. wiebe

wiebe

Lid geworden:
    5 feb 2003
    Minder is meer ,Wat er niet in zit kan ook niet stuk gaan .
    En zo kan ik er nog wel een paar verzinnen .

Bedenk bij alles wat je in het tuigje plaatst de boel weer moet testen .
    en volgens mij moet je je auto piloot ook nog afstellen/instellen .

Volgens mij leuk om na een jaar fpv vliegen eens een keer te proberen .
    Maar niet als je nog nooit hebt fpv gevlogen .

11. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Uhm, als hij op dezelfde hoogte was blijven vliegen zoals met het FY systeem was hij ook in die mast gevlogen (die ligt namelijk dan evengoed op de route), alleen iets dichter bij de grond... Heb ik toch liever dat hij op 100 meter hoogte terug vliegt...
    Waar het mij om gaat is dat een autopilot met RTH die geen throttle en/of hoogte kan regelen vrij waardeloos is.
    Klopt helemaal!

12. bluefalconholland

bluefalconholland

Lid geworden:
    6 jun 2007
    Als je na een jaar FPV vliegen ineens een RTH nodig hebt dan ben je waarscheinlijk niet geboren voor FPV of je moet je stijl veranderen. Misschien speelt onzekerheid ook een rol. Het gaat erom dat je weet waar je bent. Tijdens de vlucht onthoud je waar je naar toe gaat, waar jezelf bent en dan de omgeving verkennen. Dus niet gas geven, klimmen en op grote hoogte rondkijken want dan ben je direct na een paar rondjes gedesoriƫnteerd. Je moet onthouden waar obstakels zijn, waar je wat hoger moet of moet keren. Je kan ook wegen of beekjes afvliegen, kan niet mis. Ik vind het veel fijner zonder al die extra info te vliegen, je kan je veel beter concentreren op de vlucht zelf. Als je weet waar je bent en het gaat fout dan weet je tenminste waar je de kist kan zoeken. Als je met tracker vliegt beschik je altijd over de gps coƶrdinaten zodat nazoek nog gemakkelijker wordt.

MVG. Robert.

Laatst bewerkt: 10 mrt 2011
  13. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Nog 1 offtopic vraag:
    Bestaan die dan wel, ik kan ze niet vinden?

14. andreasfischer

andreasfischer

Lid geworden:
    1 aug 2008
    eagletree biedt volgens mij een RTH aan met ook een throttle/hoogte functie

15. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Die werkt nog slechter wegens het ontbreken van gyro's/accelerometers.

16. Marco899

Marco899

Lid geworden:
    29 mei 2005
    Ik heb de ikarus osd. Een vrij nieuw osd met rth dmv de fy-20a of de cp2 of 4.
    Mijn kabel voor de aansluiting met de fy-20 is onderweg.

17. wippo76

wippo76

Lid geworden:
    18 jul 2010
    in feite heeft de fy21 wel hoogte control is zelfs een functie
    als je rth inschakeld omdat je bereik weg valt draait hij meteen terug naar je toe
    aangezien de afstand meteen minder word zul je meteen weer bereik hebben
    en heb je weer controle over je toestel
    als je in die 10 seconde iets tegen komt omdat je te laag vliegt ben je gewoon verkeerd bezig en moet je niet gaan fpv vliegen

zelf heb ik een keer problemen gehad met het video signaal
    gelukkig had ik het toestel nog in zicht anders was hij weg
    een knopje RTH zou dan heerlijk zijn

de enige reden dat sander van immersion haken en ogen noemt van een dergelijk product is omdat hij er niks aan verdient en er geen immersionRC op staat

18. bluefalconholland

bluefalconholland

Lid geworden:
    6 jun 2007
    Als een servo niet meer doet dan heb je ook niets aan een rth. Als je accu leeg raakt heb je ook niets aan een rth. Tijdens een mid-air ook niet. Als een roer losraakt ook niet. Hoe meer electronica, hoe meer kans dat er iets mis gaat. Rth lost die problemen namelijk niet op. Ben je bang voor signaalverlies? Los dat niet op met een rth maar met een betere video en/of rc link. Beetje safe vliegen met spotter wil ook helpen.

MVG. Robert.

19. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Is dat zo? Onderbouw een dergelijke opmerking dan eens of hou dergelijk commentaar gewoon voor je.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality

20. Roel-CP

Roel-CP

Lid geworden:
    25 aug 2008
    +1 :p voor Sander

Vind het jammer dat onze adviezen soms niet echt doordringen bij mensen.
    Iedereen denkt het gewoon maar beter te weten.
    Wordt het geen tijd voor een FPV pro forum waar wel iets met onze ontwikkelingen en kennis wordt gedaan?

Neem maar van mij aan dat die Sander de boel wel goed voor elkaar heeft.
    Ik denk dat er maar weinig Nederlanders op gebied van FPV aan hem kunnen tippen.
    Als hij die passie niet had gehad dan was er waarschijnlijk helemaal geen ImmersionRC geweest.

Robert en ik zijn er in iedergeval wel heel blij mee ook al moeten wij de OSD wel eens (zo af en toe) opnieuw Flashen.

+1 :p voor Robert
    Zorg maar eerst dat je goed beeld hebt en dat je binnen een cirkel van 500 meter je omgeving kent.
    Ben je je beeld kwijt dan weet de spotter wel waar die crashed.
    Als je dan echt 100% zeker bent van je spullen dan kun je eens een KM gaan proberen.

amen

Deel Deze Pagina