HMAV Bounty 1:48 Artesania Latina

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Erik B, 5 okt 2021.

Tags:
  1. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Jan, de spijkers in de 2 bovenste (zwarte) gangen haal ik er inderdaad nog uit. De overige zwarte puntjes op de romp zijn partieprikkers uit de supermarkt. Hiermee heb ik de houten pennen (scheepsbouwkundige naam??) willen nabootsen waarmee de huidgangen op de spanten werden vastgezet. Even simpel als bewerkelijk: gaatjes boren van 0,6 mm, partijprikker met lijm erin en daarna afknippen en vlak schuren! de beits veranderd de lichte kleur van de prikkers in een mooi donker kleur.

WIN_20211005_19_52_46_Pro.jpg

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 5 okt 2021
    walter10, Ronk, Hans Groenenberg en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Super netjes allemaal!

3. Eduard Renger

Eduard Renger

Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Mooi hoor! Ik vind de “prikkertjes” een mooi detail! Zeker met deze kleur

Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  4. Avado

Avado

Lid geworden:
    2 mei 2020
    Welkom. Je laat mooi werk zien.

5. Sluit me bij de vorige sprekers aan :):thumbsup:

6. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Bedankt allemaal voor de positieve berichten! Binnenkort begin ik met het afwerken van de romp aan de achtersteven. Ben benieuwd ik daar "stealers" nodig heb. Iemand ervaring mee? Ik heb in ieder geval al geoefend met het beëindigen van de verloren gangen aan de boeg. Volgens mij is dat ongeveer het zelfde principe...

7. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Hetzelfde maar omgekeerd, in plaats van te eindigen met minder gangen steek je er één of meerdere extra tussen, maar de manier van aansluiten op de aangrenzende gangen is gelijkaardig.

Hans Groenenberg en Erik B vinden dit leuk.
  8. Edwin1966

Edwin1966

Lid geworden:
    27 nov 2019
    Ik ga aan de Duyfken van Kolderstok beginnen. De doos is vandaag binnengekomen dus binnenkort al wat foto's van de doos.

9. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Hallo Erik, welkom hier, en je laat mooi werk zien hoor. :rofl::rofl:

Erik B vindt dit leuk.
  10. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    De doos is vandaag binnengekomen dus binnenkort al wat foto's van de doos.

Wat mij betreft één van de leukste momenten van het bouwen! De doos openmaken! Begrijp ik goed dat het je eerste houtbouw wordt? Succes en veel plezier ermee Edwin!

Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  11. Sjors Blomberg

Sjors Blomberg

Lid geworden:
    15 feb 2019
    @Erik B ,

Welkom op het forum.
    Volgens mij ben jij diegene die liep te zwaaien met een weekend tas.
    Niet wetend dat daar de Bounty in zat heeft mijn vrouw er over gewaakt als een Hen.
    Toen je bij onze tafel kwam en haar liet zien (schepen zijn vrouwelijk) was ik echt onder de indruk!
    Ik ben blij dat je onze raad heb opgevolgd en lid ben geworden.
    Dus welkom van mij en mijn vrouw.
    Ik heb 2 stoeltjes gearresteerd dus kom maar op!

Pingu57, TIMBERWOLF en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  12. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Yep! That’s me.. bedankt dat jullie me behoed hebben voor erger ‍. Jullie hebben me enthousiast gemaakt. Mooie middag was het!

Pingu57, Sjors Blomberg en janzwart vinden dit leuk.
  13. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    766583AF-ABC5-48D6-ACB3-8A845F85B2E1.jpeg BE7E7A50-0B7D-4097-92D1-86B9616A564E.jpeg A4E85040-1B40-464E-BBE5-A88DB819A03F.jpeg Ik twijfel al een tijdje over de wijze waarop ik de berghouten heb aan gebracht. Men name het verloop ter plaatste van de boeg. Ik heb het berghout iets omhoog laten komen over de laatste 1,5 cm. Dit t.o.v. de gangen er boven (die van lindenhout) Is dat correct? Ik heb het idee dat dat een stuk terug een rare knik veroorzaakt heeft in het verloop van het berghout. Verder vind ik het geheel wat slordig en smoezelig ogen. Ik twijfel om het berghout te verwijderen en opnieuw te maken… Graag jullie menig!

14. Sjors Blomberg

Sjors Blomberg

Lid geworden:
    15 feb 2019
    Ze is netjes dicht gemaakt!
    Berghouten zijn voor mij aliens dus kan ik je niet helpen.
    Heb er zelf al moeite mee.
    Iemand anders zal wel met een oplossing komen.

15. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Erik, ik heb het idee dat bij jouw nu hetzelfde gebeurt is als wat de millimeterchef ( @Herby63 ) bij de @Flying Scotsman op zijn Diana heeft laten corrigeren.
    Het scheelt waarschijnlijk bijna niets, alleen in deze foto ziet je het heel serieus terug, in het echt waarschijnlijk veel minder.
    Nadeel als je dit in dit stadium wilt corrigeren, dan maak je schade, die je heel waarschijnlijk zult blijven zien.
    Dat is waarschijnlijk veel irritanter.

16. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Volgens mij speelt ook iets anders mee. De eerste 6 huidgangen (2 zwart, 4 lindenkleur) en het berghout, volgen de lijn van het dek en verschansing. Op deze foto is dat goed te zien.

E7A7F477-E9C0-4588-9DA9-D30B8ED584F2.jpeg

Daardoor volgen ze niet de natuurlijke buiglijn. Ik heb ze iets omhoog moeten duwen om ze gelijk met de bovenkant van de verschansing te laten lopen. Dat geldt dus ook voor de berghouten. De eerste gang onder de berghouten ligt WEL volgens de natuurlijke buiglijn tegen de spanten. Daardoor wordt de knik in de berghouten geaccentueerd. Zeker als je een foto maakt van onderaf zie je dat heel goed. Als het bovenstaande de oorzaak is van de knik, heeft het geen zin om hiermee opnieuw te beginnen toch? Als ik het nieuwe berghout een natuurlijke buiglijn geef, komt het voor een gedeelte onder de gangen van het linden hout te liggen.. das geen gezicht volgens mij

Laatst bewerkt: 8 okt 2021
  17. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Nee, dat klopt wat je daar zegt Erik, je veroorzaakt denk ik meer schade dan dat je iets oplost.
    Ik denk dat je jezelf hier gewoon niet teveel aan moet ergeren, ze zitten er namelijk heel aardig op, (ik weet niet of ik het beter zou doen).
    Maar misschien komt er straks nog iemand langs met een oplossing :):)

18. Bouke van der Voet

Bouke van der Voet

Lid geworden:
    31 jan 2020
    Ik vind het er netjes opzitten Erik, ik zou dit niet openbreken.
    Zoals je zegt zal je bij de wat rondere vorm een verschil tussen de bovenste gangen zien, en dat is wellicht zelfs nog meer zichtbaar dan nu.

19. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Ik ben het eens met de opmerkingen van Peter en Sjors :)
    En ik begrijp ook waarom je dit zo deed (deklijn volgen).
    Maar je vraag ging eigenlijk over de voorste 1,5 cm die je een beetje naar boven hebt laten oplopen.
    Kijk eens naar de positie van de slooiknieën tov het berghout.
    Als dit geen onnatuurlijk uitzicht heeft, zou ik zoals voorgaande interventies aangeven, het zo laten, want ze zitten er inderdaad wel heel mooi op.
    Na het aanbrengen van de galioenconstructie zie je van de oplopende bovenrand van het onderste berghout waarschijnlijk toch niets meer.

20. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Juist ja.. de slooiknieen… (even gegoogeld ;))
    Je hebt inderdaad een punt! Die bepalen voor een groot deel het beeld. De onderste moet op het bovenste berghout:

1283FFF3-3882-494C-9ADD-EBA5E8BE9EAF.jpeg

Laatst bewerkt: 8 okt 2021
    Eduard Renger en Herby63 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina