HMAV Bounty 1:48 Artesania Latina

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Erik B, 5 okt 2021.

Tags:
  1. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Aangezien ik zelf (nog) niet beschik over relevante literatuur, kijk ik vooral naar andere modellen op het internet. Daarbij ben ik veel (dubbele) waterstagen tegengekomen met doodshoofden. Zie foto's hieronder. Ik heb dit op mijn model overgenomen simpelweg omdat ik dat het mooier vind dan juffers. De touwen aan de zijkant van de boegspriet heb ik wel met juffers uitgevoerd omdat mijn doodhoofden eigenlijk te groot zijn voor het de diameter van het betreffende touw. klein beetje gemakzucht dus... Ik ga overwegen of ik nog wat ga aanpassen.

VB 1.JPG VB 2.jpg VB 3.jpg VB 4.jpg VB 5.jpg

P Voogt, Alex, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Bedankt heren!

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  3. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    De Bounty heeft 2 waterstagen, dat komt vaker voor op dit type schip van dat bouwjaar. Ook komen er doodshoofden op. Tot 1840 was er een omslag die definitief naar juffers ging. Voor die tijd kon allebei. Goede tuigage boeken zijn James Leest en RC Anderson. Die hebben allebei jaren zelf onderzoek gedaan op oude modellen, schilderijen, tekeningen en oude verslagen of boeken.

Erik B vindt dit leuk.
  4. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
  5. robberdebop

robberdebop

Lid geworden:
    8 feb 2016
    Dit al eens doorgekeken. Wát een mooi staaltje van modelbouw. Knap hoor!

Erik B en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  6. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Het betere tuig / knoopwerk. Het ziet er zeer verzorgd uit Erik, ook mooi touw dat je gebruikt maar het is jouw modelbouwwerk dat het tot z'n recht laat komen. Complimenten!! :thumbsup:

Erik B vindt dit leuk.
  7. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    De afgelopen periode ben ik begonnen met de masten. Ik heb eigenlijk alleen de zalingen en het rondhout uit de kit gebruikt. de "klampen" (cheeks) waar de zalingen op rusten van AL zijn niet realistisch. Daarom deze zelf gemaakt.

IMG-20231106-WA0047.jpg IMG-20231106-WA0046.jpg IMG-20231106-WA0045.jpg IMG-20231106-WA0048.jpg IMG-20231106-WA0049.jpg

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 6 nov 2023
    P Voogt, JanZMC, Hans Groenenberg en 9 anderen vinden dit leuk.
  8. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Daarna verder gegaan met de grote mars. AL heeft in de kit daarvoor roosters opgenomen. Alleen de kammetjes zijn totaal niet maatvast. Er is geen fatsoenlijk rooster van te maken. De overige onderdelen lieten ook te wensen over... Dus besloten om de volledige marsen te scratchen. Dus perenhout besteld bij Kolderstok, een soldeerbout aangeschaft en voorbeelden opgezocht.
    Hoewel ik de ronding aan de voorzijde van de mars er niet heel strak in heb weten te trekken, ben ik wel content met het resultaat. Ik krijg vooral steeds meer plezier ik het werken met messing.

IMG-20231106-WA0034.jpg IMG-20231106-WA0033.jpg IMG-20231106-WA0032.jpg IMG-20231106-WA0031.jpg Afbeelding van WhatsApp op 2023-11-05 om 22.50.11_a69d28ad.jpg

JanZMC, Hans Groenenberg, walter10 en 8 anderen vinden dit leuk.
  9. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    En het vervolg

IMG-20231106-WA0028.jpg IMG-20231106-WA0027.jpg IMG-20231106-WA0029.jpg IMG-20231106-WA0030.jpg IMG-20231106-WA0024.jpg IMG-20231106-WA0022.jpg

P Voogt, JanZMC, Hans Groenenberg en 13 anderen vinden dit leuk.
  10. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Echt wel mooi werk Erik. Je ziet niet meer dat het een bouwdoos is. :wave

Erik B vindt dit leuk.
  11. Matthias Noback

Matthias Noback

Lid geworden:
    4 feb 2022
    Ik vind dit ook weer prachtig, je weet altijd een bijzondere look & feel te geven aan je modellen.

Erik B vindt dit leuk.
  12. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    We kunnen zelfs iets leren, je manier hoe je puttingijzers maakt is heel mooi. Die onthoud ik.
    En ik ben het eens met Mathias en Peter. Erg mooi. Ook het verouderen zoals jij het doet.

Erik B vindt dit leuk.
  13. Constant Willems

Constant Willems

Lid geworden:
    19 jun 2014
    Na het maken van de puttingijzers zullen de jufferblokken ruim in het ronde stuk zitten omdat je ze naderhand aanbrengt.
    Ik denk dat dit niet hoeft.
    De kunst is om de warmte het messing bij het solderen af te voeren. Dat kun je bereiken door het messing strak om het blokje te buigen en dan het ronde deel losjes vast te klemmen in een bankschroef. Dan wordt de warmte vlak bij het blokje afgevoerd naar de bankschroef en blijft er nog genoeg warmte over om te solderen. Zodoende wordt het hout niet aangetast.
    Constant

Herby63 en Erik B vinden dit leuk.
  14. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Ik denk dat ongeveer de helft van het model op dit moment bestaat uit originele onderdelen uit de kit. De rest zelf gemaakt. Ik moet zeggen dat ik daar erg veel plezier aan beleef. Een scheepsmodel helemaal scratchen is nog een brug te ver. Wederom bedankt voor het compliment!

Bedankt voor het compliment Matthias!

Leuk om jouw een keer op ideeën te brengen Stephan! Keer andersom :yes:

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  15. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Bedankt voor de tip Constant. Ik ga het eens uitproberen.
    De juffers zitten inderdaad wat los. Ik heb het messing strak om de eerste juffer proberen te buigen. De kwaliteit van het hout was dusdanig dat de juffer meteen vervormde. Toen moest ik nog beginnen met solderen..

16. Constant Willems

Constant Willems

Lid geworden:
    19 jun 2014
    Misschien gebruik je te dik messingdraad. Uitgloeien wil ook wel eens helpen, daar wordt het wat zachter van.
    Constant

Erik B vindt dit leuk.
  17. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Hi Erik,

Net eens door je forum gekeken.. prachtig allemaal zeg!! Ben jij ook bezig met een wat ruwere doorleefd ogend schip? Gezien je afwerking van de planken . Erg mooi iig.

Groeten Tim

18. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    klopt Tim.. dat vind ik vaak de mooiste afwerking. Al is dat natuurlijk helemaal afhankelijk van persoonlijke smaak.

19. walter10

walter10

Lid geworden:
    7 nov 2020
  20. walter10

walter10

Lid geworden:
    7 nov 2020
    een stukje nat keukenpapier op de juiste plek werkt vaak ook goed.

Deel Deze Pagina