HMAV Bounty 1:48 Artesania Latina

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Erik B, 5 okt 2021.

Tags:
  1. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Ah oké! Thnx

P Voogt vindt dit leuk.
  2. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    He kan ook zijn dat je teveel lijm gebruikt. Ik doe een paar druppeltjes ca op een klein plaatje/schoteltje (dit blijft zeker een uurtje of 2 vloeibaar) en doe met een kleine naai naald doseren. Die naald heb ik in een stokje gelijmd als handvat en het oogje van de naald heb ik doorgezaagd, zodat er een klein vorkje ontstaat. Dat vorkje neemt de ca heel goed op en je kan daar heel secuur mee doseren. Hoe kleiner dat oogje hoe secuurder. En met die minimale hoeveelheid zie je het nauwelijks. Wat daarna ook nog eens helpt is het gelijmde gedeelte gelijk tussen je vingers te nemen en gelijk los te laten. (Voordat je vinger vastzit) de overtollige lijm zit dan op je vingers en is er geen glans.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/vaardigheden-tips-en-weetjes.269159/page-8#post-4201030

Laatst bewerkt: 15 dec 2024
    janzwart vindt dit leuk.
  3. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Ja! Nu je het zegt Stephan… dat heb ik in het verleden ergens gelezen idd. Nu is het lastig om die glimmende stukken weg te krijgen. Iets eerder terug moeten lezen :(
    Toch laat ik het voor wat het is. Op die detail foto’s lijkt het ook een stuk erger en slordiger dan de werkelijkheid

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  4. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Is ook een leerproces, in het begin gebruikte ik nog steeds te veel ca, een nog fijnere naald genomen als op die foto's van mij en geleerd dat er echt minimaal lijm nodig is. Een beetje net genoeg om het knoopje te fixeren en op zijn plek aan het wanttouw te houden. Polyester touw glijd iets makkelijker dan katoen, dus dat moet ook.
    Als je mijn touwwerk onder de loep legd vind je ook lijmsporen, vooral in de eerder gemaakte stukken. Maar zo op het oog ben jijzelf de enige die zich er druk om maakt.

Erik B vindt dit leuk.
  5. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Heren, even een vraag over de Trusspendants volgens Petersson:

Op onderstaande afbeelding is 1 truss pendant getekend met een talie van 2 dubbele blokken aan het dek. De andere is slechts afgebeeld als een pijl. Iemand enig idee of die ook met een zelfde tallie aan het dek bevestig moet worden? Zo ja, zouden er 3 lijnen naar het dek lopen afkomstig van wat we in het Nederlands volgens mij het “Rak” noemen. Klopt dat? (Zowel de benaming als de 3 lijnen naar het dek?)

IMG_9383.jpeg

Stephan Kertész en P Voogt vinden dit leuk.
  6. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Volgens mij heb ik het antwoord al. Ik heb het principe even geprobeerd met de grote ra. Het blijkt er handig om de spanning op elke truss pendant apart te kunnen regelen. Anders komt de ra scheef te hangen. Ik ga het geheel maken met 2 tallies. Verder ga ik overwegen om de nave line aan te brengen. Dat wordt nog lastig omdat op deze schaal mooi te maken

7. P Voogt

P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Ik denk dat je het bij het juiste end hebt, Erik. 'Pendants' staat in meervoud en dubbel getekend/gepijld + de 'Nave line' (er tussenin).
    Gr. Peter

Clemens W., Stephan Kertész en Erik B vinden dit leuk.
  8. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Het klopt helemaal. In een eerdere periode waren er zelfs meer touwen nodig voor de bediening. En waren ze middels ogen en kikkers aan de mast vastgezet.

P Voogt vindt dit leuk.
  9. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dit ziet er prachtig uit Erik.:rofl::rofl:

Erik B en P Voogt vinden dit leuk.
  10. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    De afgelopen dagen ben ik verder gegaan met de voorbereidingen voor het ophangen van de grote ra. Ik vind het heerlijk om dergelijke theoretische schetsen (zoals hieronder) in de praktijk te brengen. Het boek van Petersson komt nu ook echt van pas.

IMG_9484.jpg

IMG_9481.jpg IMG_9482.PNG IMG_9483.jpg

Deel Deze Pagina