HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door *Klaas*, 11 aug 2014.

1. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Dank je voor de toelichting, Klaas.
    Longridge is niet heel duidelijk hierin: hij suggereert het 'anchor stock planking' voor het onderste berghout (main wale), maar in Plan 2 tekent hij daar het 'top and butt system'.

Verder schrijft hij dat je voor het middelste berghout het 'top and butt' kunt gebruiken, maar het enige argument dat hij daarvoor aandraagt is dat je het op weinig modellen ziet. Voor het middelste berghout tekent hij in Plan 2 echter 'anchor stock planking'.

Ook McKay tekent het 'top and butt system' op de plek van het onderste berghout, en het 'anchor stock planking' voor het middelste berghout.

De tekeningen van beide heren zijn dus hetzelfde, en dat ga ik waarschijnlijk ook toepassen. Maar ik ben erg benieuwd naar de mening van jou en andere bouwers.

2. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Dan zou ik als ik jou was Longridge handhaven.

Bij de Agamemnon ligt dat anders, die heeft maar 2 berghouten.
    Dus moet ik mijn 2e berghout zien als het bovenste, ik ben er nog niet helemaal uit welk systeem ik daar zet, maar 90% kans op Topp and Butt.
    Gezien de verspringing in het systeem lijkt mij dat het meest waarschijnlijke i.v.m. de sterkte ervan.

Ik ga morgen nog eens op MSW snuffelen.
    Ik weet ook niet wat andere bouwers er van vinden, het is hier namelijk nog nooit gedaan.
    De kits houden er namelijk geen rekening mee.

3. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    WzM kaart het ook maar summier aan. Zelf zit ik niet zo diep in de Engelse scheepsbouw. Heb al moeite genoeg om het Hollandse uit te puzzelen. Puur op m'n gevoel lijkt de top and butt me steviger. Zeker met de verspringende naden. Ik kan me ook voorstellen dat met zo'n stevige "band" rond het schip dat het tweede berghout wat minder stevig mag zijn. Ze waren geloof ik beduidend korter en dus misschien goedkoper of sneller te plaatsen. Zelf vind ik de ankerstok minder mooi dus als beide een optie zijn, dan zou ik voor top and butt gaan. Als het meer historisch correct is dat het tweede berghout ankerstok is, dan zou ik daar denk ik voor kiezen. Maar als ik de beide varianten zo boven elkaar zie, dan vind ik top and butt rustiger ogen. Ankerstok vind ik dan meer op een versiering patroon lijken.

4. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Ik ben gister avond nog tot laat aan het zoeken geweest:cool:

Erik heeft wel een punt waar het gaat om het estetische aspect.
    Ik hou het bovenste berghout in hetzelfde systeem als het onderste; alles in Topp and Butt dus.

Ik zet ook de kleine "opzet randjes" boven en onder de poorten waar het berghout erg dicht bij die poort loopt, omdat dat logisch lijkt gezien de originele manier van bouwen.

Kortom; Ik volg Alexandru omdat ik denk en dat is ook wel te zien aan zijn bouw dat hij dit niet zomaar verzind, maar stevig onderbouwd.

We gaan rustig verder ;)

5. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Ik kijk alleen maar toe - volg het graag!:)

6. gjds

gjds

Lid geworden:
    22 sep 2014
    Klaas,

Ben een beetje door je bouwverslag heen gegaan knap werk tot op heden.
    bij sommige denk ik "als ik maar voor de helft zo mooi krijg ben ik al heel tevreden"
    maar wederom een bouwverslag om te volgen

7. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Dank je George, we prutsen rustig verder.;)

Onderwijl is het berghout door getrokken tot om de boeg, de lijn is bepaald nadat ik alle maten van de tekening op de romp zelf had afgetekend.
    De foto vertekend; het berghout lijkt sterk omhoog te lopen, een wipneusje te krijgen, maar dat is bedrog van de foto.
    Ik maak als het klaar is wel een foto van recht van voren.
    So far so good....

Maar toen..........:schrik:

Ik kijk steeds, aan het eind van de dag, een paar stappen verder.
    Nu de boeg zijn vorm heeft met de berghouten, even gekeken naar de knieën van het galjoen, beter gezegd; hoe passen die op het berghout.....

Da's ff schrikken, er klopt niks van mijn boeg.....of toch wel?
    Een foto van de tekening met de knie:

De tekening laat het zelfde probleem zien, mijn boeg is dus goed, maar er klopt geen don...r van de knieën
    Nu kan ik zoals sommige doen de knie volledig aanpassen en vijlen tot hij mooi aansluit, maar dan blijft er niks over:confused:
    Kortom, de knieën moeten opniew gemaakt, gescratched worden, ik ben gelukkig niet de enige.

Voor Sjors; hou dit in de gaten, en trek je machines maar vast uit de kast!

8. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Klaas,

Je spit alle archieven over de wereld uit, raadpleegt ieder boek wat geschreven is, hebt ondertussen de nazaten van Nelson al uit hun bed gebeld, en Nelson zelf bijna opgegraven om informatie uit zijn binnenzak te halen!

En dan ga je een punt maken van het feit dat je een latje opnieuw zou moeten zagen en met angst en beven het woord scratch moet neerschrijven?

La me nie lachen - dat is toch gesneden koek voor jou?;)

9. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Dat is het!!!!
    Nelson staat steeds aan mijn bed 's nachts:cool::cool:
    Ik zal van die knieën wel een mooi stukje handwerk maken; mooi randje erin freesen (met een vijltje)
    Gaat goed komen ;)

10. Sjors B

Sjors B

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Dank je Klaas,

Ik ga dat scherp in de gaten halen en de machines zijn al gewaarschuwd !!!!!!

11. Henkl

Henkl

Lid geworden:
    24 jan 2012
    Ik heb beide foto's even uitgeprint, over elkaar gelegd en de schuifmaat gehanteerd. Er zit een verschil tussen in de ruimte (achterzijde knie en voorzijde boeg) werkelijkheid en tekening. Ben je van de tekening afgeweken ouwe :agrue:

Zit je een beetje te pesten. Ik had namelijk hetzelfde probleem bij de Victory
    Ziet er weer gelikt uit

12. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014

En dan vinden ze míj een miere....ker!! ;)

13. Riksgewijs

Riksgewijs

Lid geworden:
    3 sep 2014
    He, he, he, niet zo'n taal, het is een net forum hier... :cool:

Je bedoelt gewoon kleine-diertjes-vrijerij.... :p

14. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Had vandaag een beetje een baaldag!!
    Nadat ik weer een serie profielen voor mijn berghouten had gemaakt had ik er even genoeg van voor vandaag......
    Dus..... forums bekijken of er nog interessante info te vinden was.
    En jawel!!! De "Master's cabin"
    Deze cabin staat op het achterste deel van het upper gun deck.
    De ship's Master is een onder-officier (Warrant Officer) verantwoordelijk voor o.a. de navigatie en het geven van navigatie lessen aan de adelborsten, en zijn cabin bevindt zich direct onder het stuurwiel van het schip zodat hij snel daar ter plaatse kan zijn.

Mooi ding, en vrij makkelijk te maken.
    Ook op de Agamemnon zit deze cabin op dezelfde plaats, en is gedeeltelijk te zien door het trapgat en het uitneembare rooster straks.
    Zijkanten moeten nog gemaakt worden en zijn zichtbaar door de geschutspoorten.
    Alles nog dry-fit.

Laatst bewerkt: 11 okt 2014
  15. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    En je had dus een baaldag omdat je deze "vergeten" was te maken?

Je kunt er toch nog bij om het alsnog te doen lijkt me.:)

16. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Ik had een baaldag omdat ik het even beu was ;)
    Maar dit ding maken was best te doen op een klein snijmatje zonder al te veel rommel te maken :cool:

17. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Naar de kroeg dan, biertje halen en zwetsen!

18. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    mooi gemaakt klaas .

19. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Die baaldag van jou gaat mij waarschijnlijk een hoop werk bezorgen:eek:nweer:.
    Kan ik weer gaat uitzoeken hoe dat bij de Victory zit.
    Ik ga er achteraan. Stiekem toch wel lekker om achter iemand te zitten die alles uitzoekt:).
    Gr. Paul

20. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Toen ik dit tegen kwam was mijn baaldag snel over Paul!!

Ach, ik hanteer de uitdrukking "wat je niet volledig ziet, hoef je niet te maken" totaal niet.
    Als er een fractie van te zien is straks bouw ik het er in.
    Dit zijn leuke dingen om te maken, en het geeft het model iets extra's.
    Bovendien is het alvast een goede oefening voor een doorsnede of Admiraliteits model als de Agamemnon ooit eens af is :cool:

Deel Deze Pagina