HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door *Klaas*, 11 aug 2014.

1. Henkl

Henkl

Lid geworden:
    24 jan 2012
    Ik wist het wel, toch je wens achterna. :p

2. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Hier een close up.
    De smallere dekbalken tussen de brede op het geschutsdek (in de kuil)
    Oké, je moet goed kijken in dit foto formaat, maar het is te zien.
    Op het halfdek hebben ze dat niet gedaan, maar de ruimtes open gelaten.
    Ik wil daar dus ook smallere tussen leggen.

3. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Plank hout met witte lijm insmeren en zand erover strooien?

4. JanZMC

JanZMC

Lid geworden:
    6 jan 2007
    ik heb indertijd voor mijn scheepswerf gebruik gemaakt van bestratingszand, dat is lekker fijn, eerst goed laten drogen en daarna in de witte houtlijm gestrooid.
    ik heb tzt nog wel wat restantjes "gras" van een andere treinbaanbouwer voor je.
    als alle zand erop zit moet je maar eens met Chris gaan babbelen voor een goede wash :)
    ik heb het indertijd met een verdunde bruine waterverf gedaan, maar niet te veel anders loste mijn lijm op :(

5. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Hans, Jan.
    Inderdaad!!!!! hoe simpel kan het zijn :D

6. JanZMC

JanZMC

Lid geworden:
    6 jan 2007
    kijk even in de buurt of er ergens een stratenmaker bezig is en haal daar dan alvast een klein bakje zand (1 jampotje is al ruim voldoende) dan kan het de komende tijd lekker drogen in huis op de verwarming

7. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ik heb nog even naar de balken van de victory gekeken. De zware balken (deck beams) daar zijn 38,1cm breed x 41,9cm hoog. De smallere dekbalken (riders)zijn daar 15,2cm breed x 12,7cm hoog. Maar volgens mij kan dit alleen maar omdat er dwarsbalken (carlings) tussen de hoofdbalken liggen (die zijn 25,4cm breed x20,3cm hoog) waar de smallere balken op afdragen.
    Zie bv anatomy of the ship blz 56/57. (the 100-gun ship Victory McKay)
    De smallere balken lijken me zeker realistisch, zolang ze gecombineerd worden met de dwarsliggers.

8. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Ik had ook al naar zulke tekeningen gekeken Erik, maar kon de maat niet goed bepalen.
    De combinatie met de dwarsliggers kan zeker, maar die liggen dan bij nij nét onder de rand van de opening, en ga ze daar zeker leggen:cool:

9. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ik heb de opgegeven maten ook van die blz. gehaald. Ze staan daar in de legenda tekstueel aangegeven. Makkelijker dan meten op die schaal.

10. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Het beplanken gaat rustig door, maar is een langdurige bezigheid als het netjes en juist moet gebeuren.
    Tussendoor ben ik bezig met de proefstukken voor een Admiraliteits uitvoering, maar dat schiet niet op met kleine stukjes.......

Ik ga nu rustig, uit een lap triplex (1 mm dik) een compleet dek bouwen met alle openingen en balken zoals Erik heeft gegeven in een post hierboven.
    Dat houd in dat ook het dek van het poopdek (kampanjedek) en het bakdek als proef gemaakt gaan worden.
    Op die manier heb ik straks dus 2 dekken; 1 conform de kit (het originele, onbeschadigde dek dus) en 1 conform een Admiraliteits model.
    Ik wil dus éérst een compleet zicht krijgen van de opties.
    Dan mag de kritiek en opmerkingen/voorkeuren gegeven worden ;)

11. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Klaas,
    Ben je ook geïnspireerd geworden door mijn Victory "Binnenste-buiten"?
    Aparte losse dekken met alle details. Dat is namelijk precies wat ik ook voor ogen heb.
    Jan Zwart

12. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Wel een beetje hoor Jan, maar mijn losse dekken zijn slechts proeven.
    Ik kan straks kiezen uit een opengewerkte of gesloten "dek variant"

Tijdens mij zoektocht op het net ben ik héél veel info tegen gekomen, bijvoorbeeld de HMS Alfred (74 stukken) een Admiraliteits model met volledige tuigage.
    Ook hier zijn de dekken opengewerkt.
    Hier vang je 2 vliegen in één klap; een volledig model mét opengewerkte dekken, en dát, mijne Heren, spreekt mij het meest aan:cool:

Langzaam begint zich een beeld te vormen;

De HMS Agamemnon zónder de "helling" dus op een standaard, met deels opengewerkte dekken, maar mét volledige tuigage.
    Dát lijkt mij een mooie "meerwaarde"
    Het bekoperen daar twijfel ik nog ontzettend aan.......
    Zo krijg ik steeds een méér vast omlijnt beeld van het uiteindelijke aanzicht van "mijn" Agamemnon.

Laatst bewerkt: 28 okt 2014
  13. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Dat model spreekt mij ook aan. Ik vind modellen zonder masten en tuigage er altijd wat kaal uitzien. Bij dit model lijkt het hout ook grotendeels blank gelaten met zwarte accenten. Met zo'n blanke look is het bijna vanzelfsprekend dat er ook geen koper op zit.

14. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014

Dat was inderdaad een dilemma Erik, vandaar dat het plan vergelijkbaar is met de foto, m.u.v. de romp natuurlijk, daar kan ik niks aan veranderen.
    Zo komen we langzaam maar zeker op een acceptabel bouwplan.

Maar heb er nog één waar ik een oplossing voor moet uitdokteren, en dat maakt het wél leuk.
    Als ik de openingen in het dek maak verlies ik geen details op die dekken, ik krijg er een zicht op de onderliggende dekken voor terug.
    Dat maakt dat op die onderliggende dekken alle details moeten worden aangebracht zoals tafels, banken, geschutstakels e.d.

Het model heeft een "vals" dek van 1 mm dik en de dekplanken zijn ook 1 mm dik; samen dus 2 mm.
    Het lijkt dan dat de dekplanken 2 mm dik, in werkelijkheid 13 cm zijn, en dat is buiten proportioneel.
    De dekbalken ophogen met 1 mm en dan 1 mm dekplanken leggen is geen optie, het wordt te zwak.
    Die 2 mm totaal heb ik nodig anders staat het geschut niet goed in de poorten.
    Ik moet dus iets verzinnen om de zijkanten van de openingen (2 mm dik dus) optisch naar 1 mm te brengen.
    De balken ín de opening met 1 mm ophogen, zodat ze nét onder de dekplanken liggen lijkt de enige oplossing.
    Het moet dus lijken of de planken op de balken liggen.
    Dus ik ga dat in mijn complete proefdek uitproberen, zal een foto plaatsen als het klaar is.

Ingewikkeld verhaal, maar de "oude rotten" snappen het wel hoop ik;)

15. Barkman

Barkman

Lid geworden:
    22 dec 2012
    Dus jij creëerd een probleem, maakt er een ingewikkeld verhaal van, en als ik het niet snapt dat jij geen oplossing hebt, dan ben ik dus geen "oude rot"? Fijn, en met die gedachte ga ik dus naar bed!

;)

16. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Ehhhhhh, ik bedoel het voor niemand beledigend hoor, maar mijn bouw gaat behoorlijk afwijken, en een beetje richting "kit bashen" en dan moet je rekening gaan houden met originele maten....;););)

17. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ik snap hem wel geloof ik. Je zou het gat in het valse dek rondom een mm of 2 groter (een halve dekplank breedte of zo) kunnen maken. Dekbalken ophogen met een mm zodat de dekplanken een klein beetje over het eind van het valse dek gat vallen zodat het valse dek niet meer zichtbaar is aan de kopse kanten en de beplanking op de verhoogde balken lijken te liggen.

18. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Wat dacht je van de randen verjongen? Dwz aan de onderkant de twee mm afschuinen naar 1 mm zodat je alleen die ene mm nog ziet.

19. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Da's toevallig.... ik stond net nog te kijken naar het model, en constateer dat ook!
    Ik zal morgen als ik er aan toe kom een foto maken van wat ik in het verhaaltje bedoel, maar het komt inderdaad op hetzelfde neer:D

20. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Kan ook, maar dan ben ik de ronding van mijn dek kwijt denk ik

Deel Deze Pagina