HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door *Klaas*, 11 aug 2014.

1. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Nou ja, ze zitten erin, en zet er als het klaar is gewoon nagels in....
    Ik zou namelijk niet weten wat voor nut die dwarsbalk anders zou hebben:-?

De grap (tekortkoming??) is dat Caldercraft in geen énkele nagelbank rond de masten gaatjes tekent.......

Zou een aardige puinhoop worden als de touwen zomaar los over de balken hingen zoals op onderstaande foto, dus neem ik aan dat er nagels in staan.

Laatst bewerkt: 23 nov 2014
  2. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Er is een verschil tussen een nagelbank en een beting, de beting heeft géén gaten en de nagelbank wel.
    Kwestie in deze is, is het een nagelbank of is het een beting?

Net te laat met mijn commentaar, de foto hierboven zegt genoeg!
    Over het algemeen kun je ervan uit gaan dat er bij de masten altijd sprake is van een nagelbank, dus gaten.

3. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Je bent niet te laat met je reactie hoor Piet, ik maak deze aanpassingen altijd eerst in dry-fit met de kennis die ik kan vinden op het www.
    Dan wacht ik tot er aan/opmerkingen komen, want ik zou natuurllijk een denk/constructie fout kunnen maken.
    We houden het in dit geval dus op de aanwezigheid van nagelbanken.
    Bedankt, kan ik mee verder :cool:

4. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Veel te laat geworden in de gelagkamer gister avond, dus vandaag rustig de nagelbank onder het halfdek verder afgewerkt:

Schijven er in, waren messing, en héél even gezwart met Brass Black.
    Ik wilde ze niet gitzwart, maar tegen het zwart aan.
    Touw erdoor van voldoende lengte, en op de spil gedraaid, door aan het uiteinde te trekken kan ik straks het benodigde eind touw naar zijn eindpunt brengen.
    Alles is dry-fit, de schijven en asjes moeten er nog even uit omdat alles nog een laatste keer afgelakt moet worden.

Rest van de week de romp verder afplanken.

5. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Poepiesjiek Klaas!

6. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Zeker netjes. Kleine opmerking over het aantal slagen om de kaapstander. Dat lijken er nu wat veel te zijn.

7. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Volkomen terecht Erik!!
    Ik heb wat extra lengte genomen zodat ik ná de schijf geen lang stuk touw heb rond slingeren, eigenlijk dus voorlopig op de spil "opgeslagen"
    Als straks de benodigde lengte bekend is, haal ik de slagen van de spil af, op een paar na en dan zou het moeten kloppen.
    Dus de slagen worden t.z.t. terug gebracht naar 2 á 3 slagen.

8. Rob2

Rob2

Lid geworden:
    23 okt 2012
    Dat is wel weer heel mooi geworden Klaas.
    De schijven zijn mooie toevoeging

9. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Leek mij ook, maar ik wilde daar niks van zeggen. Bij Klaas is alles met een reden.

10. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Gewoon becommentariëren hoor Hans, kan ik het uitleggen, en áls ik een fout maak wat ik niet voorzien had; kan ik het nog corrigeren;)
    Daar drijft het forum op....:cool:

11. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ik ging er ook al van uit dat het reserve touw was, maar ik zeg het liever nu voor niets dan achteraf als het niet meer aan te passen is.... En ik ben niet zo bang van Klaas als jij bent :p

12. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Gelukkig!!!
    Maar voor de duidelijkheid, het zijn dit soort commentaren/opmerkingen waar ik iets mee kan, en die mij verder helpen, en mij dwingen om na te denken:yes:

(Overigens; Vindt ik het wél leuk dat Hans een beetje bang is............ maar ik ben echt de kwaaiste niet hoor;);););))

13. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Och, ons Klaasje heeft af en toe een grote mond, maar bang ben ik niet van hem hoor;)

En als hij eens blaft zetten we gewoon wat Pink Floyd op...

14. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Dat vindt ik aardig hoor, weet zelf ook dat ik heel vaak een grote bek heb, maar altijd goed bedoeld:rolleyes:

Laatst bewerkt: 24 nov 2014
  15. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Ziet er erg goed uit, Klaas. Je hebt een goeie macro op je camera.
    Gr. Paul

16. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Volgens McKay (blz 88.), maar dat gaat over de Victory, zijn het nagelbanken met korvijnagels. Mogelijk dat het op de Agamemnon opgelost is met een beting en een daarop bevestigde extra nagelbank. Een ander verschil is dat de Victory meer schijven in de staander (van de nagelbank) heeft: 2x3 in de staanders voor de mast en 2x2 in die achter de mast. Ze zijn nogal aan de grote kant en steken daardoor voor en achter uit.

Gr. Paul

17. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Ik kreeg vanochtend een link naar een filmpje in mijn mail.......

Een door Alexandru gefilmde tour door het Maritiem museum in Madrid......
    Stuk voor stuk schitterende modellen, maar....... van 0:45 wordt het écht interessant; over Admiraliteits of Plank on Frame modellen gesproken!!!!
    Dit stukje bracht op op een woest plan; Aggy heeft 4 sloepen, staan op de balken over de kuil, zo zie je dus de hele kuil bijna niet meer, dus maximaal 2 zou wel gaan.

Op het model in dat museum (vanaf 0:45) staan ook sloepen, en die zijn POF gebouwd, dat ga ik proberen, zou goed passen bij mijn open gewerkte dekken

De gelaserde plaat van de sloepen uit de kit ebij en gemeten, er moeten véél spanten in, en vele uit de plaat kan ik gebruiken, er moet in het midden van de spanten véél worden weggevijld, maar dat is te doen.
    Kortom; ik ga een poging wagen.
    Gaat een "tussendoor" projectje worden dus verwacht geen snelle resultaten.

De kiel is vanmiddag al even snel gelegd, ik gebruik de gelaserde delen als mal, dus da's niet moeilijk.
    Nu maar kijken hoever ik het voor elkaar kan krijgen om een FATSOENLIJKE sloep op spanten te bouwen, waarbij de sloep slechts aan één kant beplankt wordt:p

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=FnsUahd-jF4

18. Riksgewijs

Riksgewijs

Lid geworden:
    3 sep 2014
    Euhhh... Van het padje af Klaas.. :p

Dit is te proberen inderdaad. En ik weet ook zeker dat het gaat lukken.
    Maar om je nog een idee te geven het volgende.
    Omdat je schip straks op een sokkel gezet gaat worden kun je natuurlijk ook een sloep opbouwen met zeil en al om voor het schip neer te zetten. Dus geïntegreerd in de sokkel, de sokkel voor een sloep.

Ik zal dat filmpje vanavond ook eens bekijken.... Eens zien wie er beter in modelbouw is dan ikke... :evilbat:

19. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Maar wel mooie modellen in het museum daar. En die sloepen had ik gezien inderdaad.

20. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    wow wel eens de moeite om naar madrid te gaan. thx vor het filmpje

Deel Deze Pagina