HMS Agamemnon 1781 (Caldercraft 1:64)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door *Klaas*, 11 aug 2014.

1. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Dank je Piet, eigenlijk wat ik al vermoedde, maar jou antwoordd bevestigd dat.
    Ik kan dus op het Upper Gun deck 2 iepen pompen plaatsen, vlak achter de grote mast zodat ze in het zicht blijven.
    Ik heb ongeveer 450 foto's van de romp van de Victory maar zie géén spuigaten, ze zouden daar wél moeten zitten, daar moet ik dus nog naar zoeken.

Oké, de pompen kunnen dus nog eens gemaakt worden!!

@Barkman
    Admiraal *K* is op alles voorbereidt;)

Laatst bewerkt: 23 aug 2014
  2. Rob2

Rob2

Lid geworden:
    23 okt 2012
    Ik denk dat de victory experts uitsluitsel kunnen geven, maar de pompen staan bij de victory staan op het upper gundeck.

De victory heeft geen spuigaten, heb het nog op de werf gevraagd.
    Ik kreeg als antwoord dat ze dan in de situaties gewoon een slang overboord gooide.

Dat vertelde ze mij tenminste.....

3. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Dat zou het kunnen verklaren Rob.
    Ik vindt na nog meer zoekwerk eigenlijk nergens spuigaten op Engelse schepen.
    Ik weet nu dat er i.i.g. pompen stonden op het Upper Gundeck :D

4. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    Enige wat ik kon vinden bij de Victory wat mogelijk spuigaten zouden kunnen zijn:

- Midden onder de monumentale poort in de zijkant zit tussen de traptreden één afzonderlijke opening.
    - Het schip wordt aan weerszijden gestut op niveau van het lower gun deck. Zou het kunnen dat de stutten in de oorspronkelijke spuigaten gefixeerd zitten (en eventueel hol zijn om nog steeds als afvoer te kunnen dienen).???

5. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014

Verdorie Diederik, als we jou niet hadden......
    Deze bedoel je denk ik, dit gat zit ook precies op dekhoogte, en vrijwel in het midden van het schip.

6. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Ehh - sinds wanneer is Kapitein *S* alias stoker *K* Admiraal *K*?

Als Admiraal *H* hoor ik toch op de hoogte gehouden te worden van promoties enzo, al is het alleen maar om mijn waarde collega te feliciteren!

7. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Een aanvulling op het pompenverhaal.
    Op de Victory staat een elm-tree pomp op het uppergun dek én op het lowergun dek.
    Een elm tree pomp pompt "schoon" zeewater op via een opening in de bodem van het schip. In de pompbuis staat dus tot aan de waterlijn water van buiten. De pompbuis bevat twee terugslagkleppen waardoor je kan pompen. Dit schone water werd gebruikt voor dek zwabberen, vuurbestrijding en huishoudelijk werk (Kleding en hangmatten wassen). Het zal dus met een emmer zijn opgevangen en overal naartoe zijn gedragen. En na gebruik overboord gegooid???
    De andere pomp (Main chain or yard pump) pompte het water op uit de laagste plek van het ruim. Vuil lekwater dus.
    Volgens de beschrijving in "HMS Victory Owner's Workshop Manual" blz 123 ev. werd dit water geloosd in de "pump cistern".
    Op de afbeelding is, volgens het onderschrift, de "discharge" van deze cistern te zien. Ik denk dat dat die ronde afsluiting is. ????
    Maar dan zou je alsnog met emmers het water moeten opvangen en overboord gooien ? Of slangen gebruiken ?
    Ik weet het niet. Het boek gaat daar ook niet verder op in.

Foto: page 125 uit HMS Victory Owner's Workshop Manual.

Jan Zwart.

8. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Dank mannen; Er komen bij mij dus 2 Elm Tree pompen (Iepen pompen) op het Upper-Gundeck, zo dicht mogelijk bij de grote mast.
    Ik zal dan de overloop wel maken in de trap op de romp, zoals bij de Victory.

Al rommelend in mijn doos om de pompen netjes bij het beslag te doen kwam ik nog iets tegen.
    Ik wist dat ze er in zaten natuurlijk, maar zal het nu maar gelijk eerlijk zeggen; ik ga verder in de bouw vals spelen........
    (Laat het commentaar maar komen, heb ik dat vast gehad ;) )
    De 4 sloepen moeten worden gemaakt op houten spantjes enzo, dat ga ik dus niet doen............
    Caldercraft heeft mooie setjes van alle benodigde sloepen in de juiste schaal, met prachtig foto geëtste riemen, ankers e.d.
    De grootste en de kleinste even op de foto.

9. furioza

furioza

Lid geworden:
    17 aug 2010
    Het is een idee om dit zo uit te voeren. Echter vind ik zelf en dat is persoonlijk, dit te strak. Hout wat je op spanten zet geeft meer leven aan het werkstuk en daarom vind ik plastic minder zeg maar.

Maar zoals zovaak gezegd, het is jou model en jij moet het mooi vinden. :p

10. JanZMC

JanZMC

Lid geworden:
    6 jan 2007
    dat valt me tegen Klaas, had toch wel een stel perfecte houten sloepen van je verwacht :)

(Ik moet nog niet te veel zeggen, ik heb ook nog een sloep te scratchen voor mijn Vasa :()

11. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Wat is dat nou Klaas een plastic boot er op. :confused:

Dat valt mij wel een beetje tegen, een bootje scratchen is toch helemaal geen probleem voor jou. :)

12. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Jullie hebben allemaal gelijk....:)
    Maar ik heb het ooit geprobeerd om het op spanten te doen, werd helemaal niks...
    Overigens zie je dat plastic straks niet meer hoor, wordt netjes bekleed.

13. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Misschien dat het bij de Agamemnon anders is dan op de Victory, maar op de Victory stonden de twee Iepenpompen niet allebei op het Upper Gun Deck. Een stond er op het Lower Gun Deck. Dat zou betekenen dat je er maar 1 hoeft te plaatsen omdat je die van het Lower Gun Deck toch niet ziet.
    Bij de dwarsdoorsnede van Piet(san) zie je goed waar ze staan.
    Gr. Paul

14. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    ik vind die sloepen er wel mooi uit zien.

grt timberwolf

15. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Da's ook weer een goed punt Paul:D
    Heb vandaag alle foto's van de Victory nog eens door gelopen, en daar staat er ook steeds één per dek.
    M.a.w. ik kan mij straks beperken tot slechts één op het upper dek.

16. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    De resterende geschutspoorten uitvijlen gaat langzaam maar gestaag, ik hoop daar a.s. weekend mee klaar te zijn:D

Tijdens het bestuderen van bouwfoto's van andere Agamemnon's op diverse buitenlandse fora kwam ik nog iets tegen.
    De "sheaveholes".
    Hier lopen de schoten van de blinde,fok,en grootzeil doorheen.
    Meestal door een gaatje in de romp te boren, daar worden dan de touwen doorheen gestoken, en aan de binnenzijde op een grote klamp belegd.
    Op MSW een beter en mooier en realistischer alternatief gezien, met een zgn. "schildpad"
    Dat is een schijf in een behuizing die in de romp verschansing is ingebouwd.
    Eenvoudig te maken door een jufferblok uit mijn extra voorraad af te vlakken en in de behuizing te lijmen.
    Deze gaan direct ná de geschutspoorten aangebracht worden, zodat ik netjes over de kopse kanten van deze behuizingen heen de 2e laag beplanking kan aanbrengen

Proef exemplaar:

17. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Slimme oplossing met de jufferblokken, Klaas, ziet er goed uit.
    Paul

18. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Dat is een goed idee.
    Ga ik op mijn Victory ook doen.
    Jan Zwart.

19. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Ga gerust je gang Jan, daar is een forum voor tóch;)

20. Rob2

Rob2

Lid geworden:
    23 okt 2012
    Dat is inderdaad een mooie oplossing :cool:

Deel Deze Pagina