hms Beagle uit 1820

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 24 mei 2022.

1. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Dit wordt ook steeds mooier Piet. Je zal nog wel wat werk hebben aan de sloepjes. Dit scheepje heeft er wel een paar. :D
    Vraagje uit nieuwsgierigheid: Op het achterdek staat een lier? Ik vermoed voor een van de sloepjes? Blijft deze metaalgrijs of ga je dit ook nog een likje verf geven?

2. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Ik moet 4 bij-bootjes bouwen, 1 inmiddels bekend, 2 waarbij ik de keus heb om ze op de boothouders te leggen (omgekeerd, dus met de kiel naar boven) of ik kan ze in de davits hangen aan weerszijde van het poopdek. Daar denk ik nog over. En 1 achter de spiegel die aan de kraanbalken komt te hangen op het achterschip.
    Wat je vraag betreft; eigenlijk heb ik de lier zelf metaalgrijs geschilderd om zodoende te laten zien dat die onderdelen van metaal zijn en niet van hout. Welke kleur zou jij de lier gegeven hebben?

Ptèr vindt dit leuk.
  3. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    of het correct is of niet, maar ik zou de lier zwart gemaakt hebben. Beetje in lijn met het kleurenschema van het schip. Uiteindelijk gaat het om jouw scheepje, dus kies vooral de kleur die jij het beste vindt passen hoor. :)

pietsan vindt dit leuk.
  4. boris279

boris279 Guest

Heel donkerblauw tegen zwart aan verven (in verband met het schaal effect kleur) , laten drogen daarna met een dry brush met witte olie verf heel licht de rondingen accentueren, eventueel met een grafiet/potlood bepaalde details ophalen en Viola je hebt een mooie lier. Eventueel nog even de kleuren fixeren met een vernis (mat)

just my 2 cents.

Laatst bewerkt door een moderator: 31 aug 2022
    pietsan vindt dit leuk.
  5. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    :thumbsup::thumbsup:

pietsan vindt dit leuk.
  6. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Nog even over de lier; Op pagina 12 van dit verslag heb ik de lier in elkaar gezet (post 228) en op de zelfde pagina in post 230 heb ik hem geschilderd. En alhoewel ik iedere vorm van commentaar en/of kritiek waardeer, want het kan natuurlijk altijd anders en beter, had het beter geweest om in dit stadium advies te krijgen over de kleur. Want in post 324 op de vorige pagina (17) heb ik de lier aan dek gelijmd, wat het natuurlijk een stuk moeilijker maakt om dit nu toch te veranderen...??
    Daar komt nog bij @boris279 dat je het materiaal wat je benoemd ook in huis moet hebben. Dus m.a.w. is de kans nu groot dat ik het maar gewoon zo laat, de verhaalkoppen van de ankerlier/spil hebben ook de metaal kleur, is wel wat moeilijker te zien omdat de ankertrossen er omheen zitten.

Ik maak altijd heel veel foto's die ik in het verslag plaats (nu al zo'n 355) en meestal laat ik dry-fit zien wat de bedoeling is, wat het aangewezen moment is om aan te geven of het anders en/of beter kan.

7. Willie85

Willie85

Lid geworden:
    25 sep 2019
    Even een reactie op de lier achterop dek, dit is een "sea sounding winch" dit is een lier die gebruikt werd om de zeebodem in kaart te brengen. Weliswaar op een zeer primitieve manier natuurlijk, maar dit was één van de eerste wijzen waarop dit gedaan werd. Even simpel en kort gezegd bevatte de lier een grote lengte touw en pianosnaar en dit werd met een gewicht aan het eind langzaam naar de bodem gebracht en de spanning in het pianokoord werd gemeten, zodra de spanning in het pianokoord afnam wisten ze dat het gewicht (waarschijnlijk..) op de bodem beland was.. En dan maten ze hoeveel touw er gevierd was. Een zeer tijdrovende en niet erg nauwkeurige methode, zeker omdat er ook nog rekening met stroming ed. gehouden moest worden, maar het gaf toch een bepaald beeld van de diepte van de bodem!

pietsan en Ronk vinden dit leuk.
  8. boris279

boris279 Guest

Zoals veel vaker gezegd en geschreven een ieder is kapitein/bouwer/etc,etc. Van zijn eigen model/schip/scheepje etc etc, en zal het dus kunnen bouwen naar zijn eigen voorstelling / inleving of eenvoudig naar de bouw beschrijving.

Soms vallen dingen in eerste instantie minder op omdat er bijvoorbeeld nog geen andere objecten of attributen zijn bij geplaatst, en juist door het plaatsen van attributen er om heen uit de toon / geheel vallen.

Gebeurt mij ook wel eens dat ik iets maak en mij dan op het moment mooi bevalt. Maar naarmate er meer dingetjes worden bijgeplaatst of gebouwd. Het eerder mooi bevonden werkstuk plotseling niet meer in het geheel valt, en ik het zodoende weer opnieuw ga maken of verven.

Just my 2 cents.

pietsan vindt dit leuk.
  9. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Tussen het beplanken door van het sloepje heb ik de spiegel afgewerkt, de beschrijving doet dit met staafjes rond messing van 1 mm dik, die in vorm worden gebogen. Ik heb de lijsten van hout gemaakt (1 x 1mm) en aan de zijkanten de krullen vervangen door 4 ornamentjes die ik nog had liggen. Het geheel word evengoed weer zwart geverfd en er komt ook nog een sloep voor te hangen, dus echt goed zichtbaar zal het straks niet meer zijn.
    20220901_141800_bewerkt-1.jpg

van de 2e lijst vergeten een foto te maken, wel van het resultaat,
    20220901_171437_bewerkt-1.jpg

de sloep gaat langzaam, latjes buigen, verlijmen en vast klemmen enz... het bootje word straks aan de buitenkant wit geschilderd, dus hoe strakker de latjes er op zitten des te mooier later het schilderwerk,

Véél klemmetjes,
    20220901_161538_bewerkt-1.jpg

SB na 3 latjes,
    20220901_171143_bewerkt-1.jpg

en BB,
    20220901_171241_bewerkt-1.jpg

Avado, janzwart, Mees Ippel en 9 anderen vinden dit leuk.
  10. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Dat ziet er weer toppie uit Piet :worship::worship:

pietsan vindt dit leuk.
  11. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dit is weer strak en netjes Piet.:rofl::rofl:

pietsan vindt dit leuk.
  12. P Voogt

P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Da’s een mooi compleet dek geworden, Piet.
    Gr. Peter

pietsan vindt dit leuk.
  13. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De huid beplanking van de sloep zit er op, ik kwam een klein strookje te kort van ong, een mm wat ik heb gevuld met laminaat vuller, in dit geval kan dat omdat de buitenkant van de sloep dekkend wit word geschilderd. Verder ligt de wegering er in. De kiel die in 2 delen van triplex in de kit zit heb ik vervangen door een noten lat van 2 x 2mm waar ik de boeg in heb gebogen zodat de kiel nu uit één stuk is gevormd,

De kiel zojuist verlijmd en dus nog in de klemmen om te drogen,
    20220903_162926_bewerkt-1.jpg

en de wegering,
    20220903_162758_bewerkt-1.jpg

walter10, P Voogt, Ptèr en 8 anderen vinden dit leuk.
  14. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Stapje verder met de sloep, de binnenkant behandeld met D-Olie, het dolboord (komt uit de kit) in vorm geschuurd en verlijmd + de stuurman zitplaats en het roer wat van triplex in de kit zit nagemaakt van noten hout(rechts het roer uit de kit en links wat ik er van gemaakt heb);
    20220904_095050_bewerkt-1.jpg

freekt, walter10, TIMBERWOLF en 9 anderen vinden dit leuk.
  15. Jaap Smith

Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Prachtig stukje modelbouw.:thumbsup:

Vriendelijk groet,

Jaap Smith

16. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Dank je wel Jaap :)

17. Heinrich

Heinrich

Lid geworden:
    26 jan 2020
    Prachtige sloepje, Piet!:thumbsup:

pietsan vindt dit leuk.
  18. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De sloep is bijna gereed...

De buitenkant is wit geschilderd, naar het bouwplan van Ocre,
    20220904_163623_bewerkt-1.jpg

De opstaande randen voor en achter (zou ze zo gauw geen naam kunnen geven) heb ik evenals de dollen gemaakt van noten hout, 3 x3mm en de dollen van 2 x2mm. De doften (zitplaatsen) zijn van 4 x1mm noten. Het dolboord word nog gebeitst, een stukje donkerder als nu en de helmstok die simpel is gemaakt van een gebogen stukje rond messing 0,7 mm dik word walnoot geschilderd. Dit alles als de witte verf goed is uitgehard.
    20220904_163731_bewerkt-1.jpg

ff op het model geplaatst en dat ziet er naar tevredenheid uit :)
    20220904_164322_bewerkt-2.jpg

in principe is de sloep op het schilderwerk na compleet volgens het bouwplan, maar ik ga er nog enkele kleinigheden bij maken, zoals een bootshaak, misschien een paar riemen een klein trosje voor en achter enz... het bootje word aan dek vast gesjord met 4 kleine talies als het klaar is.

daglicht,
    20220904_172028_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt: 4 sep 2022
    P Voogt, walter10, Matthias Noback en 7 anderen vinden dit leuk.
  19. Jaap Smith

Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Het wordt steeds moeilijker om hier iets over te zeggen. Misschien val ik wel in herhaling, maar het is weer een geweldig stukje modelbouw.:thumbsup:

Vriendelijke groet,

Jaap Smith

pietsan vindt dit leuk.
  20. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Ik sluit me aan bij de woorden van Jaap. :worship:

pietsan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina