hms Beagle uit 1820

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 24 mei 2022.

1. Jaap Smith

Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Ben het geheel eens met Ptèr. :thumbsup:

Vriendelijke groet,

Jaap

pietsan vindt dit leuk.
  2. Hoosterw

Hoosterw

Lid geworden:
    22 jun 2011
    Leuk Piet dat je toch weer aan de slag bent. en nog beter dat het goed met je gaat.

Groet Hans

pietsan vindt dit leuk.
  3. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    :thumbsup::thumbsup:

pietsan vindt dit leuk.
  4. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Ik ben blij dat het weer een stuk beter is met de benauwdheid Piet, en dat is een heel leuk kadootje wat je gekregen hebt.

pietsan vindt dit leuk.
  5. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Blij om te lezen dat het met de gezondheid weer beter gaat Piet en tevens leuk om te zien dat er toch enige vooruitgang is met je Beagle
    Ik hoop dat het ook met je rug een beetje te doen is zodat we toch hier nog regelmatig iets van je kennis en vakmanschap te horen en te zien krijgen

pietsan vindt dit leuk.
  6. P Voogt

P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Altijd mooi als je werk gewaardeerd wordt, Piet. Met ook nog een 'haal en breng service'!
    Gr. Peter

pietsan vindt dit leuk.
  7. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Vandaag ben ik begonnen met de ra's voor de grote mast van de Beagle, die binnenkort weer terug thuis komt.

Als 1e maak ik de grote ra, die bestaat uit een rondhout van 5 mm dik en 210 mm lang waarvan de ra-nokken 8 mm lang zijn. De ra word afgeschuind tot de nokken naar 3,5mm dik en de nokken worden 2 mm dik en dit doe ik zoals gebruikelijk op mijn kleine draaibank van proxxon;
    IMG_0830kopie.jpg

Het middenstuk van de ra word bekleed (verdikt) met latjes van 0,5mm dik en 40mm lang en om deze latjes mooi strak rond de ra te lijmen wikkel ik er wat tape om en een eindje touw tot de lijm droog is,
    IMG_0832kopie.jpg

Het resultaat na wat bij schuren,
    IMG_0834kopie.jpg
    en op kleur gebracht met walnoot beits,
    IMG_0835kopie.jpg

Pingu57, P Voogt, tone en 11 anderen vinden dit leuk.
  8. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Het is toch een verdraaid handig ding zo'n draaibankje en een mooi resultaat gehaald.

pietsan vindt dit leuk.
  9. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Vanmiddag (in de airco) nog 2 klampen op de ra gezet, die was ik vergeten en de gaffel voor de snauwmast van de grote mast gemaakt. De afmetingen en hoe de gaffel gemaakt word is te zien op pagina 38 van dit verslag in post 752, deze is namelijk identiek als die van de voormast. Ik heb alleen de gaatjes in de klauw niet aan de bovenkant gemaakt deze keer, maar aan de zijkanten, dat is net iets makkelijker om de klauw aan de mast te knopen.

IMG_0837kopie.jpg

IMG_0840kopie.jpg
    moet nog wel gebeitst worden...

Constant Willems, JanZMC, P Voogt en 9 anderen vinden dit leuk.
  10. Jaap Smith

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Ziet er weer schitterend uit.:thumbsup:

Vriendelijke groet,

Jaap

pietsan vindt dit leuk.
  11. Mees Ippel

Mees Ippel

Lid geworden:
    6 jun 2006
    Weer lekker bezig Piet!

pietsan vindt dit leuk.
  12. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Het is weer “vertrouwd” netjes zo Piet :thumbsup::thumbsup:

pietsan vindt dit leuk.
  13. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Het ziet er weer heel deftig uit Piet :worship::worship:

pietsan vindt dit leuk.
  14. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Het maken van de ra's en het optuigen van de voormast (Fokkemast) is er een beetje bij ingeschoten, dus ik zal voor de grote mast wat meer details laten zien, die is in principe gelijk aan de fokkemast er zijn slechts wat subtiele verschillen in de maten en belegpunten.

Voor de tuigage gebruik ik slechts het hoogst noodzakelijke, maar het is daarom evengoed nog behoorlijk druk met de belijning. Met name worden er geen gordings en geien gezet op dit model.

De nodige blokken voor de grote ra heb ik er vanmiddag aan gehangen; (letters gelden uiteraard voor beide kanten van de ra. B is/zijn de brasblokken, S is het schootblok voor de schoot van het grootzeil en gs is een geleide blok voor de schoot van het marszeil, T is een samen gesteld blok met de zelfde functie als een vioolblok en geleid door het onderste blok later de schoot van het marszeil en het bovenste blok is voor de toppenanten, d is een dubbelblok voor de draaireep/ratakel
    IMG_0849kopie.jpg

Hieronder detail van de bevestiging van het onderblok aan de ra voor de draaireep, het touw (staart van het blok) loopt door een gat in de ra en is daar met een stoppersknoop bevestigd,
    IMG_0851kopie.jpg

en nog wat detail van de overige blokken, die slechts 3 mm groot zijn en het schootblok is 4 mm,
    IMG_0852kopie.jpg

Ptèr, P Voogt, Avado en 6 anderen vinden dit leuk.
  15. Jaap Smith

Lid geworden:
    1 okt 2017
    :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Vriendelijke groet,

Jaap

pietsan vindt dit leuk.
  16. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De Beagle is gisteren avond weer terug gebracht en heeft helaas de geschiedenis lessen niet geheel zonder averij doorstaan. Het jaaghout is gebroken (dit is tijdens de reis naar Middelburg gebeurd) en het roer is van de sloep afgebroken. Dit laatste kan alleen maar een gevolg zijn van iemand met iets te losse handjes, maar goed, al met al was het een succes en het is wel te repareren.

De breuk in het jaaghout,
    IMG_0855kopie.jpg

Ik heb er al twee stukjes hout langs gelegd, (boven de rode pijltjes te zien) die ik aan beide kanten voorzie van een klein bindsel omdat enkel wat houtlijm de schade niet gaat dekken. Bij de gele pijl is de breuk te zien, precies op de plek waar de bramstag door het jaaghout loopt middels een geboord gaatje, dus zowiezo eigenlijk al een zwakke plek. Het hele jaaghout vernieuwen is nogal een hele onderneming, dus ik probeer het eerst zo. Als er niemand meer aankomt blijft het goed zitten...:rolleyes:.
    IMG_0853kopie.jpg

het roer van de sloep heeft minder voeten in de aarde en is eenvoudig te verhelpen,
    IMG_0857kopie.jpg

De foto's maak ik in live vieuw met de camera op een Z-head waardoor ik met de afstand bediening super scherp kan stellen in iedere gewenste hoek,
    20230911_124610kopie.jpg

Pingu57, walter10, TIMBERWOLF en 6 anderen vinden dit leuk.
  17. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Jammer van die schades Piet maar dat gaat helemaal goed komen denk ik en dan ben je weer wat langer hier op het forum :thumbsup::thumbsup::)

pietsan vindt dit leuk.
  18. P Voogt

P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Da’s jammer dat het transport en ‘kijken met de vingers’ het model hebben beschadigd. De reparaties gaan wel lukken.
    Enne ……. Top die camera opstelling op statief en afstandsbediening. Kan je met je gewenste scherpte-diepte werken ongeacht de sluitertijd.
    Gr. Peter

pietsan vindt dit leuk.
  19. Constant Willems

Constant Willems

Lid geworden:
    19 jun 2014
    Jammer van de schade, maar op een schip dat een zware storm heeft overleefd ontstond ook vaak schade en dat moest ter plekke worden gerepareerd. Dus een woelinkje meer of minder is dan niet zo erg.
    Constant

Ptèr en pietsan vinden dit leuk.
  20. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Dat klopt Peter, ideaal voor foto's in mijn 'fotogenieke' flatje ;)

Ptèr vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina