hms Beagle uit 1820

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 24 mei 2022.

1. Jaap Smith

Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Blijf het iets geweldig vinden hoe al dat touw werk wordt aangebracht, mijn complimenten. :thumbsup:

Vriendelijke groet,

Jaap

pietsan vindt dit leuk.
  2. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Ze wordt mooi hoor. :wave

pietsan vindt dit leuk.
  3. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Vandaag de brassen voor de ra's van de grote mast gezet, waarmee het optuigen van dit model helemaal gereed is;

Op de foto: BB zijn de brassen van de bovenbramra, B de brassen van de bramra en M de brassen van de marsra, de laatste gaan via M1 naar het belegpunt aan dek,
    IMG_1053kopie.jpg

De brassen van de bram ra's gaan via geleide blokken boven en onder de G, die aan de top van de bezaan mast zijn vast gezet, naar de beleg punten op de grootmars (rode X)
    IMG_1055kopie.jpg

De brassen van de marsra zijn vast gezet onder aan de bezaan steng (rode pijl) en lopen via de brasblokken aan de marsra terug en gaan dan via de geleide blokken(G) naar het beleg punt aan dek. (> is het verloop van de brassen),
    IMG_1058kopie.jpg

Van de geleide blokken aan de bezaan steng gaan de brassen via een blokje aan dek naar de klamp(en) waar ze op belegd zijn
    IMG_1057kopie.jpg

En tenslotte de brassen van de grote ra, het vaste part is vast gezet aan een ring aan de scheepshuid, lopen dan via het brasblok (B) naar een klamp op het potdek waarop ze zijn belegd
    IMG_1061kopie.jpg

De tuigage is afgerond, rest nog het prepareren en afhangen van twee vlaggen en waarschijnlijk hang ik dan de laatste bij-boot die eerst aan dek lag aan de zichtkant (stuurboord i.v.m. het naam plaatje) aan de davits, die ik dan nog aan de scheepshuid moet monteren.

Sommige lijnen zijn belegd op de grootmars, hetgeen eigenlijk niet helemaal juist is, maar wegens onbereikbaarheid heb ik hier en daar wat moeten schipperen met de belegpunten o_O

JanZMC, Hans Groenenberg, P Voogt en 6 anderen vinden dit leuk.
  4. Jaap Smith

Lid geworden:
    1 okt 2017
    :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Vriendelijke groet,

Jaap

pietsan vindt dit leuk.
  5. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Met het hijsen van de twee vlaggen, is de Beagle in feite afgebouwd. Als het eens uitkomt en het is mooi weer zal ik buiten wat foto's maken, geen beter licht dan daglicht of je moet een studio hebben, welke luxe ik niet heb (ook niet in de buurt). Dus hier een paar plaatjes, een tikkie onderbelicht want anders is de tuigage haast onzichtbaar;
    IMG_1067kopie.jpg

IMG_1072kopie.jpg

IMG_1068kopie.jpg

Ik heb het hele verslag nog eens doorgenomen en eigenlijk is het bouwen van zo'n scheepje een hele klus! De Beagle was mijn 16e houten scheepsmodel en zo als het er uit ziet ook het laatste hier op het forum :(. Misschien dat ik voor mezelf nog wel wat aanschaf omdat het bloed nu eenmaal kruipt waar het niet gaan kan, maar de druk die ik meestal wel voel op een forum die ga ik dus vermijden. En met druk bedoel ik eigenlijk het te lang doorgaan terwijl dat ten koste gaat van rugpijn e.d. Automatisch werk ik toch altijd te lang, dat heb ik nu met de laatste updates ook weer ervaren en daar dit dus zo goed als onvermijdelijk is zal ik moeten stoppen met mijn activiteiten hier op het forum.

Ik blijf natuurlijk wel gewoon lid en de mensen volgen met hun fantastische prestaties hier, vooral de laatste tijd vind ik het niveau erg hoog en dat is heel mooi om te zien en dat wil ik dan ook absoluut niet missen.
    De boegspriet en de sloep komen later deze winter nog wel eens aan bod en dat zal ik dan ook nog laten zien, nu ff afkicken van het bouwen....;)

Iedereen die hier weer commentaar, de leuk knop heeft gebruikt en kritisch heeft meegekeken, hartelijk bedankt daarvoor het geeft mij altijd weer een heel goede reden om mijn uiterste best te doen :wave

Velasque, JanZMC, tone en 16 anderen vinden dit leuk.
  6. Jaap Smith

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Het is een prachtig model geworden, en zeker iets om trots op te zijn. Heb het met heel veel plezier gevolgd. :thumbsup::thumbsup:

Vriendelijke groet,

Jaap

pietsan vindt dit leuk.
  7. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    Zeer mooi geworden :worship::wave

pietsan vindt dit leuk.
  8. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Ze ziet er prachtig uit Piet, mijn complimenten.:wave:beer:

pietsan vindt dit leuk.
  9. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Prachtig Piet en blijf vooral posten, en hulp bieden aan anderen met de kennis die je hebt opgedaan al die jaren.

pietsan vindt dit leuk.
  10. P Voogt

P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Een schitterend resultaat, Piet. Qua, model, verslag en foto’s.
    Blijf vooral op het forum meekijken, want na 16 modellen is dat toch een mooie hobby.
    Gr. Peter

pietsan vindt dit leuk.
  11. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Op het menu: Beagle, op de wijze van Pietsan: retestrak :thumbsup:

Hans Groenenberg en pietsan vinden dit leuk.
  12. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Bedankt mensen voor de leuke berichten :thumbsup:. Er zit nog een subtiel foutje, wat ik en U waarschijnlijk ook, over het hoofd hebben gezien. De wimpel hangt nl. verkeerd omdat de rode baan boven moet :rolleyes:. Ik zal dat ter zijner tijd ook aanpassen. De laatste 3 foto's vind ik zelf een tikkie tegen vallen, dus heb ik 3 nieuwe foto's gemaakt, een stuk beter qua belichting en scherpte en met de grijze bank als achtergrond komt ook het tuigage wat beter in beeld;
    IMG_1081kopie.jpg

IMG_1083kopie.jpg

en een beetje zicht op alle dek details,
    IMG_1084kopie.jpg

Velasque, JanZMC, P Voogt en 10 anderen vinden dit leuk.
  13. Jaap Smith

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Prachtige foto's van een geweldig model. :thumbsup:

Vriendelijke groet,

Jaap

pietsan vindt dit leuk.
  14. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Ik heb nogal een voorraad blokken liggen en met name de juffer- en de enkelschijf blokken van 4 mm zijn ruim aanwezig. Alhoewel ik ze niet allemaal kwijt wil, kan ik 50 juffers en 100 enkelschijf blokken eventueel wel missen. Dus als ik er iemand blij mee kan maken, laat het dan weten, dan stuur ik ze naar U toe.
    IMG_1085kopie.jpg

P Voogt vindt dit leuk.
  15. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Das Piet ten voeten uit altijd op zoek naar de perfectie :worship:

pietsan vindt dit leuk.
  16. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De bijboot die ik aan SB van de boothouder heb gehaald i.v.m. het zicht op alle dek details, heb ik afgebouwd. De sloep bestond slechts uit de spanten en huidlatjes omdat deze toch op z'n kop aan dek kwam te liggen had het naar mijn mening weinig zin om ook het binnenwerk te bouwen. Dus ik heb er een vlonder (buikwegering) in gelegd, een voor- en achterplecht gemaakt, de dollen voor de riemen en de doften (zitplaatsen). Maar zoals aanvankelijk werd voorgesteld om de sloep in de davits te hangen, dat ga ik niet doen om verschillende redenen. Om de davits aan de scheepshuid te bevestigen nu het model helemaal is afgebouwd, heeft nogal wat voeten in de aarde en ook heb ik hier geen rekening mee gehouden met het tuigen omdat ik dit nooit van plan was. Om een lang verhaal in te korten, heb ik de sloep op de standaard gezet en dat vind je mooi of niet, kwestie van smaak denk ik, ik vind het zelf best wel aardig staan en hoef nu verder niets te slopen,
    IMG_1091kopie.jpg

Het bootje staat nog los, dus mocht ik er in de toekomst nog eens anders over denken dan kan dit nog, maar voorlopig hou ik het maar zo.
    IMG_1095kopie.jpg

walter10, Hans Groenenberg, tone en 10 anderen vinden dit leuk.
  17. Jaap Smith

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Ziet er naar mijn mening niet verkeerd uit.

Vriendelijke groet,

Jaap

pietsan vindt dit leuk.
  18. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Daar staat het bijbootje ook heel mooi Piet:rofl::rofl:

pietsan vindt dit leuk.
  19. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Ik heb een liefhebber voor de blokken, dus daar hoeft U niet meer op te reageren.

20. JanZMC

JanZMC

Lid geworden:
    6 jan 2007
    Een mooie afsluiting van je actieve bouwperiode helaas gedwongen door je gezondheid.
    Heb altijd met bewondering je verslagen gelezen en je correctheid in de benaming van ieder onderdeel van romp en tuigage.

Ik hoop dat je nog lang je kennis verder mag delen in de diverse verslagen hier.
    Je commentaar wordt door een ieder gewaardeerd.

Jaques, Herby63, pietsan en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina