hms Beagle uit 1820

Vanmiddag begonnen met het bekleden van kiel en stevens, daar ben ik wel een aantal dagdelen mee zoet...:koud:
20220629_211227_bewerkt-1.jpg

Keurig werk Piet. Het gaat je een groot voordeel geven bij de verfklus. Iedere oneffenheid gaat daardoor worden geaccentueerd. Je hebt nu een zeer gladde en mooie basis. :yes:

Het laatste stukje van de voorsteven aan BB is voorzien van fineer en de voorkant en kopse kanten, waarmee deze klus is afgerond. (de onderkant van de kiel krijgt geen fineer omdat dit niet zichtbaar is en daardoor geen meerwaarde heeft, misschien dat ik hier nog wel een slijtkiel op lijm...)

2 kleine stukjes zijn niet gefineerd, de voorkant van het kamhout (bovenste deel van de galjoenscheg) bij de rode pijl en de top van de steven waar later de boegspriet op komt te rusten
20220703_192933_bewerkt-1.jpg

Op het gedeelte bij de rode pijl komt later de Beagle, als boegbeeldje,
20220703_193011_bewerkt-1.jpg

bovenkant van de scheg en steven,
20220703_192843_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt:
Ik ben toe aan de berghouten, de Beagle krijgt er 3 van 2x2 mm limewood (linden). Om de berghouten mooi te laten aansluiten tegen de zij galerijen heb ik eerst de galerij aan beide kanten aangepast. De galerijen zijn van gegoten metaal en daar ze maar erg klein zijn, 19,5 x 16,5 mm waag ik me er maar niet aan om ze zelf van hout te maken, is ook niet echt nodig daar ze dekkend worden geschilderd.

Echter voor een passende aansluiting tegen de berghouten (2) vond ik ze net iets te dun en heb ze daarom 1 mm dikker gemaakt. De galerij aan BB was bol aan de onderkant, dus die heb ik eerst recht geveild, daarna 3 noten latjes opmaat gezaagd van 1 x 6 mm en verlijmd waarna de galerijen op het ontstane plaatje zijn gelijmd wat gelijk is geschuurd.
De verhouding ten opzichte van het berghout komt nu beter uit.

Op de foto; de galerijen met daaronder de gemaakte plaatjes van noten latjes (A). Plaatje B toont een beeld van de zijkant en C van de onderkant. D de galerij dry-fit op het model;
My Collage_bewerkt-1.jpg

Het berghout steekt nu niet zover boven de galerij uit wat in 1e instantie in mijn ogen minder mooi was, (ook nog dry-fit op het model)
20220704_113213_bewerkt-1.jpg

Piet,

Zou het niet makkelijker zijn, de romp eerst van kleur te voorzien, en de detail delen die later aan de romp worden bevestigd apart te schilderen en daarna te plaatsen, zo kan je bijvoorbeeld de galerijen apart mooi inschilderen de bewerkbaarheid is veel makkelijker als een los deel, dan als onderdeel van de romp.

Althans zo zou ik het benaderen, ik bekijk altijd elk deel als een los deel die ik bewerk en daarna plaats, maar dat is zoals gezegd mijn benadering.
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen werkwijze.

Voor de rest is je werkwijze zeer netjes en ziet er mooi uit hoor, niets dan lof !!

just my 2 cents :rolleyes:

Piet,

Zou het niet makkelijker zijn, de romp eerst van kleur te voorzien, en de detail delen die later aan de romp worden bevestigd apart te schilderen en daarna te plaatsen, zo kan je bijvoorbeeld de galerijen apart mooi inschilderen de bewerkbaarheid is veel makkelijker als een los deel, dan als onderdeel van de romp.

Althans zo zou ik het benaderen, ik bekijk altijd elk deel als een los deel die ik bewerk en daarna plaats, maar dat is zoals gezegd mijn benadering.
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen werkwijze.

Voor de rest is je werkwijze zeer netjes en ziet er mooi uit hoor, niets dan lof !!

just my 2 cents :rolleyes:
Wat je op de foto's ziet is allemaal nog dry-fit Boris, het schilderwerk doe ik altijd apart voor ik het verlijm :)

Vanmiddag 2 afdek latten opmaat gemaakt de achterkant bak en voorkant poopdek. De latten zijn van sapelli en 2 x 4 mm, die ik iets dunner en smaller heb geschuurd nl; 1,5 en 3,5 mm.
Beide dekjes lopen een tikkie hol op die plek, of dat correct is laat ik maar in het midden, feit is dat het zo is. Daar het hout behoorlijk stug is heb ik ze nat gemaakt en licht gebogen omdat ondanks de geringe kromming ze anders nagenoeg niet te verlijmen waren.
Tevens de galerijen in de primer gezet,
20220704_161720_bewerkt-1.jpg

20220704_163839_bewerkt-1.jpg

bak,
20220704_163735_bewerkt-1.jpg

poopdek,
20220704_163800_bewerkt-1.jpg

De aanwezige geschutpoorten van de HMS Beagle hebben eigenlijk niet echt een functie daar het schip voornamelijk werd gebruikt als expeditie vaartuig. Het schip is echter gebouwd als oorlogssloep (Brik) van de Cherokee klasse voor de marine, vandaar de geschutpoorten. Aan de buitenkant krijgen daarom de poorten allemaal een gesloten luik en aan de binnenkant zijn de poorten gewoon vierkante gaten in de verschansing met verder niets. Eigenlijk minder fraai en ik heb daarom in de zichtbare poorten een kadertje gelijmd, wat ik zwart heb geschilderd met metal black van adm. paints.
20220705_170245_bewerkt-1.jpg

20220705_170348_bewerkt-1.jpg

Er komen later wel 6 stukken langsscheeps gesjord aan dek te staan....

Back