hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 31 mei 2014.

1. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    topdek

Helaas is mijn camera stuk, gevallen en zo,n € 570,= schade, das een hoop geld, en word pas vervangen in mei (vakantiegeld).
    Tot die tijd maak ik alle details voor het volgende dek zonder ze definitief op het schip te lijmen, zodat ik daarna verder kan met een behoorlijk verslag.
    Het topdek is wel al een feit, maar géén foto,s van de constructie, slechts één of twee van het complete dek.
    Ook de open railing die ik gescracht heb zit er inmiddels op (geen foto).

Laatst bewerkt: 6 jun 2015
  2. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    kuil

3. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    ornamenten spiegel

Alle ornamenten en sierlijsten voor de spiegel en zijgallerijen zijn geschilderd en liggen klaar om te worden gemonteerd.
    (word vervolgd)

4. ChrisVanDerLinden

ChrisVanDerLinden

Lid geworden:
    28 okt 2013
    ziet er erg strak uit piet!

5. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    heel strak zelfs echt een streling voor het oog piet

6. a3seidel

a3seidel

Lid geworden:
    22 nov 2012
    Hoi Piet,

Blij dat je weer terug bent, kan ik elke morgen direkt na het opstaan rond 06.00 uur met een kopje koffie weer genieten van je vorderingen.:pim:

A3

7. SuperSylvester

SuperSylvester

Lid geworden:
    1 sep 2013
    Mooi hoor, ik ben niet zo van de Engelse schepen maar het ziet er gelikt uit allemaal.

8. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Ik zit zonder camera, dus voor up-dates moet je nog ff geduld hebben Adri. Ben momenteel bezig met alle details voor het topdek.

9. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Vandaag het daglicht (koekoek) gemaakt welke achter de bezaanmast komt op de campange. Voor de raampartijen (tjes want het zijn maar kleine raampjes) een nieuwe techniek geprobeerd.
    De raampjes zijn gemaakt van transparant plastic, een soort dikke folie stevig maar toch buigzaam. Het plastic heb ik behandeld met schuurpapier korrel 400 en zodoende is het mooi mat geworden. Het is nu net of er echt matglas inzit. Foto volgt later. Ik heb nog wel een foto van het reeds gemonteerde stuurwiel hetgeen net voor de bezaan word geplaatst, daarachter zie je de opening voor het daglicht. Je ziet de reden wel waarom het glas mat (of gekleurd) moet zijn, want er loopt een dekbalk door de opening, van dit soort foutjes zitten er wel een paar meer in deze kit. De spil op het geschutsdek staat ook precies onder een dekbalk, daar het een dubbelspil is kan dit natuurlijk niet. op het model is het niet erg omdat dit niet zichtbaar is.
    Om de as van dit stuurwiel komt straks een touw met een aantal slagen, dat touw gaat dan door twee gaten (links en rechts van de as) door het dek.

Laatst bewerkt: 13 feb 2015
  10. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    We missen je foto's wel hoor!

Herby63 vindt dit leuk.
  11. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011

Komt wel weer Hans, ff geduld. (hebben alle modelbouwers toch.....?)

12. Ton1937

Ton1937

Lid geworden:
    27 jan 2013
    Haha :p gr Ton

13. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Alle dekdetails voor het topdek zijn gereed. Nog niets geschilderd en alles dry-fit, tot ik weer foto,s kan maken.
    Nu bezig met de 9-ponders, tien stuks en 8 carronades.

14. NickvN

NickvN

Lid geworden:
    26 jan 2014
    Ziet er allemaal erg netjes uit Piet!

15. Model Artist

Model Artist

Lid geworden:
    23 feb 2015
    Een erg mooie en nette boot! succes met de bouw verder, ik ga dit draadje zeker volgen en kijk uit naar nog meer...

16. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De nieuwe camera is besteld, dus ik hoop binnenkort weer up-dates te kunnen plaatsen. Momenteel nog steeds bezig met het geschut, de laatste details voor het topdek. Daarna is de buitenkant romp aan de beurt, zoals galjoen, roer, rusten, sierlijsten enz. enz. Ik probeer alles zodanig te doen dat straks de foto,s nog enigszinds nut hebben.
    ps, dank voor de positieve berichten!

17. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    open railing

Deze foto ff geleent van een andere modelbouwer op model ship world, die de Diana ook heeft gebouwd met een open railing op het achterschip, (campagne) in plaats van een gesloten verschansing zoals ze origineel is gebouwd. Echter na een verbouwing (ik meen dat het 1805 was) heeft ze dus een open railing gekrgen, zo heb ik haar ook gebouwd. De open railing is inmiddels een feit op mijn model, en ik vind het een stuk mooier dan de hoge gesloten verschansing. Foto,s volgen zodra het kan.

18. a3seidel

a3seidel

Lid geworden:
    22 nov 2012
    Ik weet zeker Piet dat die van jou zeker zo mooi gemaakt is, zo niet mooier :p
    Kijk weer vol verwachting uit na je foto's

gr. A3

19. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    open railing achterschip

De volgende foto,s tonen de railing zoals ik die gemaakt heb, dit is dus niet volgens de tekeningen van caldercraft, maar na de verbouwing. Ik heb er een beetje een eigen draai aan gegeven.
    Het potdek en de railing zijn van een flexibele houtsoort waar ik helaas de naam niet van ken. Dit hout buigt vrij makkelijk in alle richtingen, dus ook zijwaarts. (alles moet uiteraard nog geschilderd worden, de railing word zwart. De stutten zijn gemaakt van 3mm rond (linde).
    De bouwer op MSW heeft de railing helemaal doorgetrokken tot de kuil, terwijl ik hem wat korter heb gehouden, te zien op de onderste foto.

(foto,s misschien nog niet helemaal goed qua kleur en scherpte, nog ff wennen aan mijn nieuwe camera. Gen spiegelreflex maar compact camera)

20. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    details topdek

[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
    De foto,s spreken voor zich (hoop ik), alles is dryfit en er moet nog veel geschilderd worden. (roer is omgevallen laatste foto) Op de onderste foto ook het daglicht met de matglazen ruitjes.

Deel Deze Pagina