hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 31 mei 2014.

1. Rob2

Rob2

Lid geworden:
    23 okt 2012
    Leuke de uitleg erbij
    Heel erg mooi en gedetailleerd

2. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Ziet er weer mooi uit, en met een leuke uitleg erbij
    Maar ik moet zeggen dat ik de bemanning van zo'n schip niet benijd. Wat een heidens werk moet het geweest zijn om zo'n schip onder vol zeil te krijgen, en varende te houden..

3. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De Diana is bijna klaar, de hangmatnetten moeten nog aan de scepters worden genaaid en de bijboten op de kuil. Er komen twee boten op de kuil, de 32 ft. Pinnace en de 26 ft. Launch. (volgens tekening, kunnen er vier boten op de kuil, maar om nog enigszins wat zicht op de detaillering in de kuil te hebben is er gekozen voor twee bootjes)

4. HenkHaas

HenkHaas

Lid geworden:
    18 apr 2016
    Beste Piet,

Ik zal mij eerst even voorstellen

Mijn naam is Henk ik ben 60 jaar en woon in Amersfoort

32 jaar gelden heb ik de HMS Victory volledig (af)gebouwd van Mamoli (waarvan ik las dat de de fabriek in 2015 is afgebrand)

Ik kwam toevallige wijs op dit forum, ik heb je verslag met veel zel belangstelling gelezen,en zoals ook de andere forumgebruikers al vermeld hebben geef ik je een groot compliment voor je vakmanshap.

Door jou verslag kreeg ik weer veel zin om na 32 jaar mijn oude hobby op te gaan pakken
    Inmiddels weer een kit besteld de HMS Mars van Caldecraft, een schip waarvan de mogelijkheid graad iets minder hoog is (eerst maar weer wat eenvoudiger beginnen)

Ik heb nog de volgende vragen aan je

Ik wil de romp wit schilderen met een strakke waterlijn hoe heb jij dit gedaan ( welke tape, verf, grondverf?)

wat ik mij nog herinner van mijn eerste schip, de bevestigingen van de touwen aan de dek aan de ronde oogjes etc, ( ik ben nog niet bekend met de technische benamingen ) deze stonden onder druk, en lieten toen snel los, ik moet hier nog gaan bedenken hoe ik dit nu moet gaan oplossen, kan je mij hiervoor nog een tip geven

mvg
    Henk

5. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Hoi Henk, wat je vraag betreft over de waterlijn, daar is een handig tooltje voor, wat je vind op onderstaande link.

http://www.modelbouwdekombuis.nl/Waterlijn-Aftekenaar-Amati-7378-Modelbouwgereedschap.html
    Caldercraft maakt de tekeningen 1:1 , dus je kan de waterlijn ook overnemen van de tekening. Ik meet die meestal uit en zet langs de hele lijn dan dunne potloodpuntjes en verbind die dan met afplaktape, waarna je het onderwaterschip kunt schilderen. Ik gebruik dunne afplaktape (geel) van de bouwmarkt. Daar ik alles schilder (bijna alles) met admiralty paints, is grondverf niet nodig voor het hout.

De vraag over de oogboutjes in het dek; Ik gebruik een boortje wat de zelfde dikte heeft als het oogboutje, druppie sec.lijm en het komt nooit meer los!

Pingu57 en a3seidel vinden dit leuk.
  6. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De tuigage van de Diana is compleet. Tijdje niet gebouwd wegens andere bezigheden, maar nu bezig met de laatste lootjes, de bijboten.

upload_2016-4-24_14-2-50.png
    De bootjes worden allebei voorzien van dubbele beplanking met latjes van 3 mm breed en 0,5 mm dik.
    Omdat de spanten straks na het beplanken verwijderd worden heb ik eens iets anders geprobeerd.
    De planken worden alleen achter en voor vast gelijmd (blauwe lijntjes) en niet aan de spanten met de rode lijntjes zodat het verwijderen straks een stuk makkelijker gaat. De latjes worden wel onderling verlijmt!
    De 1e lat is op deze manier zeker niet makkelijk aan te brengen, maar als deze eenmaal zit gaat de rest een stuk makkelijker en hoef je niet echt te gaan slopen om de spanten te verwijderen.
    (op de foto de 32 ft Pinnace)

upload_2016-4-24_14-12-50.png

7. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De 1e beplanking van de 26 ft Launch is inmiddels gereed. Tevens is de kiel aangebracht.
    upload_2016-4-24_14-14-49.png

8. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Gaat de valse kiel er ook weer uit Piet, of heb je na demontage twee boothelften die je daarna tegen de echte kiel aanplakt??

9. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De valse kiel en dek blijven gewoon zitten, er word na beplanking een extra kiel aan gelijmd en het valse dek word beplankt. De spanten (vals) worden er uitgehaald boven het valse dek. Ik weet niet of ik dit goed uitleg, maar als je wat geduld hebt, dan zie je het vanzelf voorbij komen.

10. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Goed uitgelegd Piet, ik snap het. Vandaar dat je op die vier blauwe pijlen wel lijmt.

11. a3seidel

a3seidel

Lid geworden:
    22 nov 2012
    Ik heb, toen ik de walvissloep gemaakt heb, voor de zekerheid de spanten met de "RODE" pijl, voor het aanbrengen van de huidplanken, nog extra afgeplakt met cellotape om te voorkomen dat het minieme beetje lijm die de onderlinge huidplanken bijeenhouden, alsnog aan de "valse" spanten zouden kunnen plakken.
    Voor de rest ziet het er stak uit Piet.

12. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Eigenlijk ook wel een goed idee Adri, daar had ik nog niet aan gedacht, maar op deze manier gaat het ook wel goed komen. Bedankt voor de info.

13. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Het gaat allemaal niet zo hard op het moment, veel andere dingen te doen. (de laatste lootjes wegen het zwaarst).
    De pinnace word nog steeds voor de 1e keer beplankt en aan weerszijde zitten er 4 plankjes aan,
    upload_2016-5-3_11-17-48.png

a3seidel vindt dit leuk.
  14. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    upload_2016-5-3_11-19-7.png
    De launch is bijna klaar wat de 2e keer beplanken betreft. Ook hier ontkom je niet net als bij je model om te verjongen.
    Daar de plankjes erg dun zijn kun je ze misschien wat geforceerd aanbrengen zonder te verjongen, maar daar de buitenkant (huid) wit word geschilderd later doe ik het maar zo.
    B (blauw) extra latje wegens torderen. A (rood) verjongen bij boeg en achtersteven.

a3seidel vindt dit leuk.
  15. ronvanleeuwen54

ronvanleeuwen54

Lid geworden:
    22 okt 2012
    Knap gedaan Piet. Ik ben ook eens aan zo'n kit begonnen maar schijnbaar had ik heel slecht hout want het brak onder mijn handen.

16. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Die tweede lag zit er mooi op Piet, ook dit worden mooie bootjes

pietsan vindt dit leuk.
  17. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Dat is ook een beetje een probleem. De latjes zijn van notenhout, erg mooi als het er eenmaal opzit, maar kwetsbaar tijdens diverse behandelingen, splintert en breekt snel. Dus voorzichtigheid is hier wel een must! Caldercraft heeft veel noten in de kits zitten, is niet direct slecht hout, maar een tikkie kwetsbaar.

18. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Helaas een ongelukje gehad met de Pinnace, het bootje was op de grond gevallen waarna ik er met de burostoel over reed. De schade valt in principe wel mee, alleen alle latten (huidgangen) zijn gebroken aan beide kanten. De restanten van de latten heb ik voorzichtig kunnen verwijderen, dus nu opnieuw beplanken......

19. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    de Launch is inmiddels 2 maal beplankt.
    upload_2016-5-7_15-9-26.png
    tussen de laatste latjes heb ik wat plamuur gebruikt omdat er kleine kiertjes in zaten. Daar het onderwaterscheepje wit word geschilderd is dit geen probleem. tevens het dolboord aangebracht.

20. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Ik heb de valse spanten verwijderd en ook het valse dek omdat dit ik dit dek te hoog vond.
    upload_2016-5-7_15-15-12.png
    Nieuwe spanten geplaatst, roostertje en de voorplecht beplankt. Tevens op het dolboord een latje van 1,5 x 1,5 gelijmt.

Hoosterw, TIMBERWOLF en a3seidel vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina