HMS Sovereign of the Seas van Rob

Ik heb besloten om een nieuw project te beginnen naast het wapen van Hamburg. Het is de hms sovereign of the seas geworden van deagostini.

HMS%2520Sovereign%2520of%2520the%2520Seas.jpg

Eigenlijk was ik niet van plan een tweede project te beginnen, of een Engels schip te gaan bouwen, maar ik moet zeggen dat het me erg leuk lijkt om dit op deze manier te gaan doen. Ik had de boekjes van de hms victori al gelezen dankzij Jan, en die waren erg leuk. Bij mijn eerste schip de halve maan, was gebruiksaanwijzing erg slecht. Ook bij het wapen van Hamburg is de gebruiksaanwijzing summier, waardoor ik heel veel tijd naar de tekeningen zit kijken (wat ook leuk is). Maar het lijkt me leuk om bij dit project om gewoon domweg de plaatjes te kunnen gaan volgen. Eigenlijk door het totaal plaatje van dom bouwen en de boekjes met de geschiedenis heb ik besloten om dit te gaan doen.

Ik zal dus bij dit schip weinig gaan aanpassen, en het eigenlijk bouwen zoals de fabrikant heeft bedoeld.

Het model:
Fabrikant: Deagostini
Schaal 1:84

Deel 1/135

Het eerste deel is binnen. Bij dit deel zit natuurlijk het boekje, maar ook een poster van het schip. De onderdelen zien er netjes uit en passen prima in elkaar. Het kanon ziet er prima uit.

DSC04009.jpg

DSC04011.jpg

Het kanon staat naar voren omdat het nog kan draaien. Ik zet dit pas vast op het moment dat ik weet welke stand het moet hebben.

DSC04031%2520%25281%2529.jpg

DSC04042%2520%25281%2529.jpg

Netjes gedaan met dat kanon Rob.

Zorg er voor dat je een goede opberg plek heb voor alle onderdelen.
Een bakje voor de dingen die af zijn maar die je voorlopig nog niet nodig heb.

1 voor onderdelen die je krijg maar (nog) niet nodig heb, etc etc etc.
Maar ik denk dat ik jou dat niet hoef te vertellen .
Ik ga je volgen !

Was niet helemaal tevreden met het kanon, vond het net iets te veel glanzen. Nu is het iets matter.

DSC04112%2520%25281%2529.jpg

Ziet er inderdaad beter uit.
Wel denk ik dat je nog even naar het paard moet kijken. Die zijn opgebouwd uit balken zeg maar. Dat hebben ze aan de buitenkant wel laten zien. Maar niet aan de binnenkant. De vreeslijn is niet doorgetrokken zegmaar. Dat zie je vanboven af ook goed. Hier zou ik toch met een achter kant van een bot scalpel nog even een lijn krassen om de schijn van de balken net als de buitenzijde te maken.

Just my 2cents hoor.

Ik denk dat je daar wel een punt hebt, en ik moet bekennen dat ik het zelf nog niet had gezien.

Volgens mij is het paard inderdaad uit balken of planken opgebouwd, maar met de schaal van 1:84, zou die spleet ongeveer 1 à 2 cm zijn, wat voor mij niet kan kloppen. Dus volgens mij heeft de fabrikant detail aangebracht waar het niet hoort te zijn. Als het kanon op de juiste plek zit, zie je de binnenkant ook bijna niet. Aangezien ik bij dit project niet van plan ben om heel veel aan te passen, laat ik dit zo. Waarschijnlijk zou ik ook bij de wielen ijzerbeslag moeten aanbrengen waarmee de vielen op hun plaats blijven.

Maar bedankt voor de tip :)

Het ligt er aan waar deze kanonnen komen te staan....
Als ze in het zicht blijven dan zie je het wel.
Misschien een potlood streep ???????
Dan zie je de tekening maar moet je er met je neus bovenop zitten om te zien dat het geen groeven zijn.
Maar ga zo door Rob, ik kijk wel bij je :D:D

Ik heb even een foto gemaakt met de kanon in waarschijnlijk de juiste positie, en dan zie je dat de binnenkant moeilijk te zien is. Ik denk dat het dus niks toevoegt als ik hier nog een extralijn tussenzet. sowieso vraag ik me af of de buitenste gleuf niet teveel aanwezig is op deze schaal.

IMG_4668.jpg

Ik begrijp je Rob.
En ik kan zien wat je bedoeld.....
Misschien handiger om die gleuf aan de buitenkant op te vullen?
Dan heb je helemaal geen gleuf en omdat dit het eerste kanon is kan je er mee experimenteren......
Dan weet je gelijk wat je met die andere 100 ( of zoiets ) kan doen.

Als beneden dek staan zul je dit inderdaad niet zien, maar bovendeks wel. Let ook op wanneer je balken stapelt en deze schuin naar beneden toelopen. Dan zal er hierdoor ook een naad van boven te zien zijn waar de bovenste balk ophoud en de balk daaronder verder gaat. Zo ongeveer waar je vinger zit is dat.

Even over schaal? Ik heb rolpaarden in verschillende maten en balkmaten gezien op echte schepen. Het kan zijn dat de fabrikant hier toch aardig goed mee zit hoor.

Even een nachtje over geslapen.

Rik, de balkmaat klopt wel, maar de gleuf ertussen is denk ik te groot. Nu lijkt het net of de balken zweven.

Ondanks dit, laat ik het denk ik zo. Ik stoor me er namelijk niet aan, daarvoor is het kanon te klein. Erg bedankt voor de tips

2/135

Deel twee en drie zijn afgelopen week binnengekomen. Hierbij zat ook een map om de tijdschriften in te doen. Er passen 15 tijdschriften in een map.

2-135%2520%25282%2529.jpg

De onderdelen:

2-135%2520%25283%2529.jpg

De spanten:

2-135%2520%25281%2529.jpg

Alles is natuurlijk nog los totdat ik alle spanten heb.

Het andere type kanon:

2-135.jpg

Volgens de gebruiksaanwijzing moest ik nu de oogjes aan het paard bevestigen, maar ik vind het makkelijker om hiermee te wachten totdat ik de blokjes aan de oogjes vast heb zitten. Ik ga de oogjes vervangen door kleinere, deze zijn wel heel groot.

links die van deagostini, rechts die ik gebruik bij het WvH

2-135%2520%25284%2529.jpg

Back