Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Dit deel koste me wat meer tijd dan de vorige delen.
Eerst heb ik bouwplank gemaakt, Wat gewoon een simpele plank is met een paar haken. Het enige doel is dat het stevig vast staat en dat de kiel recht is.
Ik heb de spanten alvast schuin geschuurd zodat ik straks minder hoef te schuren wanneer alles vast zit. De boeg heb ik opgevuld met balsahout.
De spanten heb ik vastgezet met behulp van de legoblokjes.
Nadat ik de dekken heb vast gelijmd, heb ik extra balkjes tussen de spanten toegevoegd. Ik vind het zelf erg fijn dat de constructie iets stijver wordt zodat ik zeker weet dat de kiel niet meer krom kan staan.
Als laatste moest ik de sloep beplanken. Dit karweitje viel mij iets tegen. De plankjes zijn extreem dun, en ik vonden het erg moeilijk om ze bij de boeg mooi strak te krijgen. Doordat de plankjes zo dun zijn, kan je ook bijna niks corrigeren met schuren. Ben dan ook niet helemaal tevreden met het resultaat. Wanneer de extra onderdelen erop komen, en het geverfd, is zal het er wel oké uitzien.
De latten zijn tegen de spanten aangebracht. Volgens de handleiding kan je ze bij de boeg een stukje inzagen zodat ze makkelijker buigen, ik heb dat niet gedaan, was bang dat ze zouden breken. Heb ze dus met behulp van een paar klemmen vast gelijmd.
De latjes waar het volgende dek op ligt, heb ik in het midden extra verstevigd. Als je goed kijkt zie je in het midden extra steun staan.
de meest gebruikte methode om latjes makkelijker te buigen is even weken in water (werkt vooral bij lindehout) of stomen met hete stoom, daarna in vorm buigen en af laten koelen. Dit kun je op allerlei manieren doen.
Bij complexere vormen kun je vooraf een malletje maken in een plank met spijkers of iets soortgelijks, waartussen je het latje kunt laten drogen in de juiste vorm.