HMS Victory, Binnenste buiten.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 9 jun 2014.

1. Henkl

Henkl

Lid geworden:
    24 jan 2012
    Dag Jan, ziet er goed uit. Ben je niet bang dat het rompdeel door het beplanken krom gaat trekken. Persoonlijk zou ik hem zoveel mogelijk vast zetten om dat te voorkomen

2. janzwart

janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Nee, niet echt. Zij is al behoorlijk stijf door de binnenbeplanking. En buiten doe ik telkens één of twee gangen aan weerskanten en de volgende pas als ze droog zijn.
    't gaat goed.
    Jan

3. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 18
    Ik ben begonnen met het uitlijnen van de dekbalken. Ik heb ze nodig om de schotten vast te zetten, maar dan moeten ze wel op zo'n hoogte zitten dat er een mooie zeeg ontstaat.
    Ik heb daarom het eerste dek globaal uitgezaagd uit 1mm triplex en dat blijkt uit zichzelf al een zeeg te hebben.

Foto: Dekplank met eigen zeeg.

Ik was van plan om de dekbalken op hoogte te brengen door ze in te kepen. Ik ga dat iets anders doen, want daardoor verzwakt de dekbalk. Ik laat de dekbalk intact maar ga de balkwegering inkepen.

Foto: Dekbalken op hoogte gebracht.

Bij het maken van de schotjes, ontdekte ik dat de bergruimte voor kruit in het achterschip geen toegang had. In de tekeningen van Mckay is dit een afgesloten ruimte. Dat kan niet natuurlijk. Dit deel van het schip is niet toegankelijk dus er bestaan ook geen foto's van.
    Ik heb contact gezocht met Alexandru op MSW (http://modelshipworld.com/index.php?/topic/570-hms-victory-by-alexandru-scale-148-plank-on-frames ) en hij antwoordde me dat dat natuurlijk niet kan. Hij veronderstelde dat er een schuifdeur in één van de wanden zat.

Dus heb ik maar een schuifdeur gemaakt, die natuurlijk ook te openen is.

Foto: Schuifdeur naar kruitruimte. (afmeting 15x30 mm)

Een foto zo vergroten toont duidelijk waar mijn grenzen liggen. Gelukkig zal het straks bijna niet te zien zijn. Maar de volgende schuifdeuren moeten beter/strakker worden.
    Verder gegaan met schotten in achterschip.
    Ze waren bijna klaar, toen ik op het idee kwam eens te kijken hoe het met de dekbalken uitkwam.
    Nou niet goed dus.
    Het hele spul zit te hoog.

Foto: Interne wand is te hoog. Balk ligt niet op de wegering. Als hij zakt gaat hij door de deur. In het linkerwandje is de schuifdeur te zien.

En dat is weer te herleiden op een niet helemaal correcte bodem, qua holling. En dat is weer te herleiden tot een niet helemaal goed uitgezaagd/uitgelijnd spant.
    Dit illustreert nog maar eens dat correcte spanten heel bepalend zijn voor het eindresultaat.
    Beginnende bouwers: Onthoud dat. !!!
    Oplossing: Deur wat lager geplaatst en iets naar voren (links op de foto) zodat de balk er langs kan.

Het trappetje naar het platform ook met één trede verminderd. (Niet meer historisch correct dus, want er zijn drie treden.) Ik heb het wandje niet opnieuw gemaakt maar verbouwd. Dit soort aanpassingen zal op het echte schip ook wel hebben plaatsgevonden, dus het leek me wel authentiek.
    De stand van zaken op dit moment:

Foto: Overzicht van boven (alles staat nog los).

Het stukje links van het midden laat alle dekbalken zien, met het hanging magazine in het midden.
    Op de rest van het schip zullen de smallere dekbalkjes tussen de grootste niet worden aangebracht. Die belemmeren het zicht op de inhoud te sterk. Alleen hier zitten ze ter illustratiehoe het echt is.

Foto: Overzicht van de bodem.

Nog een “paar” latjes te gaan.
    Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt: 29 mrt 2024
  4. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    indrukwekkend, en mooi jan

grt timberwolf

5. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Dit vind ik een mooie foto Jan, laat al goed zien hoe het gaat worden!

6. frankwin

frankwin

Lid geworden:
    26 sep 2011
    Ik vind het gewoon kunst.
    Zeker een museum waardig.

7. Rob2

Rob2

Lid geworden:
    23 okt 2012
    Macro foto's zijn altijd erg confronterend :rolleyes:

Maar het ziet er goed uit, vooral de overzicht foto is erg gaaf

8. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Netjes Jan.

9. gjds

gjds

Lid geworden:
    22 sep 2014
    Gaaaaaaf hier word je effe stil van!!!

10. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 19
    De stand van zaken.
    Afgelopen periode heb ik het achterschip grotendeels afgewerkt op vastlijmen na. Dat is erg definitief. Schuif ik nog even voor me uit.
    Ben begonnen met detailering van het voorschip. Ik had al ontdekt dat dit problemen gaat geven vanwege ontbrekende en tegenstrijdige informatie.
    In het voorschip zit de kruitkamer, een noodzakelijkheid voor een oorlogschip.
    In de tekeningen van McKay is er een rechthoekige ruimte getekend genaamd “grand magazine”.
    Geen details. Wel zijn er twee ventilatiekanalen getekend vanaf de vloer van de kruitkamer naar voren, genummerd met 20. (19 is fokkemast)

Foto: GrandMagazine door McKay.

DeAgostini geeft ook niet veel extra info. Tekent eigenlijk hetzelfde als McKay maar nu in perspectief.

Foto: Grand magazine door DeAgostini.

Op de Victory wordt een plattegrond getoond van het Grand Magazine. Hier valt op dat het géén rechthoekige ruimte is. Ook ontbreken hier de ventilatiekokers, die er op dit moment ook echt niet aanwezig zijn.

Foto: Plattegrond van Grand magazine zoals getoond op de Victory zelf.

Foto: De vulkamer in het Grand magazine van de Victory. In de kuip wordt een ton kruit geleegd. Vervolgens werden met een koperen schep de kardoezen (witte linnen zak) gevuld en in een houten tonnetje klaargezet voor transport naar dek. Achter de kuip zijn door het raam nog de twee lantaarns te zien welke de enige verlichting vormen. De zwarte emmers met het logo van koning George zijn gevuld met water, voor geval dat.

Ik denk de verschillen in plattegrond als volgt te kunnen verklaren.
    Het is bekend dat de Victory minstens één keer grondig is verbouwd. (o.a. In 1803).
    Ik veronderstel nu dat de situatie van McKay er een is van vóór een verbouwing. Er is dan een primitieve vulruimte voor de kardoezen en de ventilatieroosters zijn aanwezig om de ruimte onder de kruitkamer te ventileren.
    Door de verbouwing is de vulruimte gemaakt zoals nu aanwezig, waarbij de ventilatiekanalen zijn verwijderd. Om de ruimte onder de vloer toch vochtvrij te kunnen houden is die vloer demontabel gemaakt (een zg. palletvloer = oranje deel op plattegrond). En de ruimte eronder is gevuld met kool, wat een vochtabsorberend materiaal is.
    Dit verklaart het ontbreken van de ventilatieroosters en de afwijkende vorm van de ruimte.

Wat ga ik nu bouwen?

De plattegrond op de Victory is niet gedetailleerd genoeg om die ruimte natuurgetrouw na te bouwen. Ook foto's geven geen info, omdat de vulruimte en de ruimte erachter niet toegankelijk zijn en door de stellingen zijn de zijwanden niet zichtbaar. Verder zijn er enkele aanpassingen gedaan om het voor toeristen comfortabel en verantwoord toegankelijk te maken. Deze aanpassingen hebben de historische situatie ook onduidelijk gemaakt.
    In eerste instantie wilde ik uitgaan van de rechthoekige vorm van McKay. Is eenvoudiger te realiseren en had ik in mijn enthiousiasme al in vroeg stadium gemaakt. (zie foto's invorige berichten). Ik heb toch besloten meer de huidige situatie te bouwen, dus conform de plattegrond zoals getoond op de Victory zelf. Verder maak ik de vulruimte zoals op de Victory zichtbaar is, en waarvan ik foto's heb. Verder is het een voorwaarde dat de kruitkamer slechts bereikbaar is via één trap van het orlopdek, dus niet vanuit het ruim.
    Achter de ramen van de vulruimte bevinden zich twee nissen voor lantaarns. Deze ruimte is niet bereikbaar vanuit de kruitruimte, ook slechts via een luik op het orlopdek.
    Omdat ik verder geen info heb ga ik de rest maar een beetje improviseren, als aan het bovenstaande maar voldaan is.
    Het is niet anders.
    Resultaat zal dus niet een exacte reproductie zijn maar de sfeer die wordt opgeroepen is wel heel authentiek. Dat is het belangrijkste.
    Aleandru blijft meer bij de layout getekend door McKay, wat ook mijn eerste opzet was. Ook hij heeft geen ventilatiekanalen maar laat de rest vrij sober.

Dan nu even het resultaat.
    In het verslag van Alexandru is een mooi voorbeeld van de palletvloer te zien.
    Die hiervoor benodigde profielen heb ik gemaakt door een 1x1 latje te lijmen op een 1x3 latje.

Op een stuk papier de lijnen afgetekend en de profielen hierop gelijmd. Korte stukjes van het profiel ertussen gelijmd. Na droging het papier weggeschuurd.

En het resultaat is zo:

Foto: Links: Eerste opzet met layout volgens McKay. Rechts: Zijwanden moeten naar binnen gaan lopen volgens de palletvloer.

Tot zover deze week.

Wordt vervolgd.

11. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Hoe het allemaal precies zat kom je toch nooit achter Jan maar je maakt er zo wel 'n pracht werk van.
    Meer als zo authentiek te bouwen als mogelijk gaat toch niet en dan houdt het gewoon op.

12. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Ziet er weer heel netjes uit.

13. Rob2

Rob2

Lid geworden:
    23 okt 2012
    Erg leuk je overwegingen te lezen. Ziet er top uit :cool:

14. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Ja, als je van scratch bouwt ontkom je er niet aan om telkens dit soort overwegingen en beslissingen te moeten nemen.
    Is ook een deel van de lol ervan.

15. Henkl

Henkl

Lid geworden:
    24 jan 2012
    Ziet er goed uit. Ik zie dat je ook al wat elektrakabels heb getrokken. Hoe heb je dat probleem nu opgelost?

16. TIMBERWOLF

Lid geworden:
    28 aug 2008
    ziet er leuk uit jan .

17. ThomJ

ThomJ

Lid geworden:
    22 nov 2013
    Wat leuk om te zien hoe het langzaam vorm krijgt. Complimenten voor de complexiteit die je aanbrengt, terwijl het nogsteeds hartstikke overzichterlijk blijft!

18. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 20

Even een snelle update.
    Hier de onderdelen van de vulruimte van de kruitkamer.
    Als straks alles is gemonteerd is het moeilijker een goede foto te maken.
    De zijwanden zijn bekleed met koper en de vultrog met lood.
    Het rek in het midden bevat de gevulde kardoezen. (Stukjes sate-prikker)

19. TIMBERWOLF

Lid geworden:
    28 aug 2008
    ziet er mooi uit jan

20. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Schitterend hoor, zulke details.
    Voor mij staat het vast, na dit model wordt het een verlengde doorsnede van de HMS Agamemnon.:cool:

Deel Deze Pagina