HMS Victory, Binnenste buiten.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 9 jun 2014.

  1. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    Bedankt voor de uitleg van je verfgebruik die maakt alles een stuk duidelijker

    Andy
     
  2. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    338
    Prachtig Jan eens zal ik dit verslag nodig hebben 8)
     
  3. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Ziet er top uit, en de uitleg is erg leuk
     
  4. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.442
    Locatie:
    Hillegom
    Update 43
    Deze week ben ik vooral bezig geweest met het maken van allerlei kleine onderdeeltjes. Als ik er genoeg heb kan ik alles samenvoegen op het dek. Dat zal ik tezijnertijd wel laten zien.
    Het dek heb ik een verouderde look gegeven door in te smeren met azijn waar een poosje een dot staalwol in heeft gezeten. Een beproefd recept.

    [​IMG]

    Verder ben ik aan het experimenteren geweest om een deur draaiend op te hangen.
    In vorige posts heb ik het maken van deuren laten zien en ook de oogboutjes die ik hiervoor gebruik.
    Het resultaat van dit experiment ziet u hieronder. De deur staat op twee standen als “bewijs” dat hij kan draaien. En daarnaast een detail van het “scharnier”.

    [​IMG]

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2024
  5. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.442
    Locatie:
    Hillegom
    Update 44
    Deze week ontdekte ik een probleempje. Het orlopdek is kromgetrokken. Tussen het orlopdek en de bovenkant van het ruim is in de lengterichting een kier van 5 mm onstaan, terwijl het eerst goed aansloot.

    [​IMG]
    Foto: Tussen orlopdek en ruim is een kier van 5mm ontstaan.

    Oplossing: Door de bovenkant van de dekwand uit elkaar te drukken met een lijmtang is de kier weer gedicht. Dit moet nu gefixeerd worden door de dekbalken van een klampje te voorzien die tegen de dekknieën zitten en daardoor de wanden op de gewenste afstand houdt.

    [​IMG]
    Foto: Wand van orlopdek uit elkaar drukken om kier met ruim te dichten.

    Door dit probleem ben ik begonnen met de middelste dekbalken te plaatsen, die rond de grote mast en boven de pompruimte. Hiervoor heb ik eerst de vier wanden van de pompruimte met deur gemaakt. Merk op dat de wand hier overnaads is opgebouwd. In werkelijkheid zit hier een kleine kier tussen. Op deze schaal niet.

    [​IMG]
    Foto: Onderdelen voor het pomphuis rond grote mast.

    [​IMG]
    Foto: De pompen en het eerste schot van het pomphuis van boven gezien.

    [​IMG]
    Foto: En van opzij met de verlichting aangezet.

    De buitenkant van het schip heb ik een eerste laag koperverf gegeven. Ziet er meteen heel anders uit.
    [​IMG]

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2024
  6. NickvN

    NickvN Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Zeist
    Ziet er netjes uit Jan!
     
  7. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Heb je weer goed opgelost Jan.
     
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.505
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit wordt wel heel mooi Jan

    groet Peter
     
  9. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    schiet goed op jan . en ziet er steets mooier uit
     
  10. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.673
    Locatie:
    noord-holland
    mooi opgelost jan, en hy wordt steeds mooier.

    grt timberwolf
     
  11. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.442
    Locatie:
    Hillegom
    Update 45,
    Voordat ik laat zien wat ik afgelopen week heb gedaan, laat ik zien wat het moet worden.
    Op het orlopdek bevinden zich een aantal ruimten die in gebruik zijn als opslag, werkplaats en slaapruimte voor een aantal functionarissen. De timmerman, de bottelier, de betaal-en victualienmeester en de chirurgijn. Verder opslag/berging voor de mariniers, de kapitein en de luitenant.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Foto: werkplaatsen en bergplaatsen op orlopdek. Stuurboord en bakboord.

    Zoals u ziet, ziet de wand tussen de deuren er net zo uit als de deuren zelf.
    Deze wand heb ik gemaakt van twee stukken triplex van 1mm dik. Hierin heb ik de openingen uitgezaagd/gevijld.

    [​IMG]
    Foto: wand. Beide stukken heb ik gelijktijdig bewerkt. Zijn ze identiek.

    [​IMG]

    In één van de wanden heb ik twee van de drie lagen van het triplex een stukje weggesneden.

    [​IMG]

    Daarna wat lijm erin en daarna stukjes speld erin gelegd en uitgelijnd. Daarna het andere deel erop gelijmd waardoor de spelden worden opgesloten. De linker en rechterwand op het schip zijn verschillend.

    [​IMG]

    Daarna geverfd en de deuropeningen eruit gezaagd.

    [​IMG]

    Daarna de deuren uitgezaagd. Ook uit triplex van 1mm dik.

    [​IMG]

    Hier heb ik uit beide stukjes onder en boven het gat één laag van het triplex weggesneden.
    Daarna weer stukjes speld in de lijm gelegd en uitgelijnd.

    [​IMG]

    En het andere deel erop gelijmd. Nu zitten de spelden midden in de deur. Is iets echter.

    [​IMG]

    Alle deuren en wanden geverfd en de deuren er even in gepast.
    Tussen de linker en rechterwand zit een achterwand die verbonden is met de zijwanden door een stukje gebogen wand. Op schaal met een straal van 9mm. Triplex krijg je niet zo sterk gebogen. Zo'n bocht is alleen te realiseren door een aantal smalle latjes naast elkaar.

    Ik heb de volgende latjes gemaakt:

    [​IMG]

    De verticale korte stukjes lat zijn 1x3 mm beuken. De langere 1x2mm. De witte strookjes ernaast is linden 5x0,4 mm.

    [​IMG]

    Deze linden latjes heb ik met een soldeerbout rond gebogen.

    [​IMG]

    Daarna de beukenlatjes in de ronde lindenlatjes gelijmd, zodat er juist de gewenste opening in over blijft. Hier van beide kanten getoond.

    [​IMG]

    Daarna op een stuk rondhout van 18mm gelegd en met elastiek vastgezet om te drogen.

    [​IMG]

    Daarna ook hier weer spelden in de lijm gelegd en uitgelijnd. In de binnenkant weer ronde stukjes lindenhout ingelijmd en laten drogen op het rondhout. Daarna geverfd en afgewerkt.
    En dit is het resultaat:

    [​IMG]

    En zo ziet het eruit als het allemaal nog los op het schip is geplaatst.

    [​IMG]

    Bakboord

    [​IMG]

    Stuurboord.
    Volgende week wacht nog een priegelwerkje. Het draaibaar inhangen van de deuren en de wanden plaatsen.
    Maar daarover later.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2024
  12. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.673
    Locatie:
    noord-holland
    ingenieus en mooi gemaakt jan ,het schip wordt steeds mooier en uitgebreider.

    grt timberwolf
     
  13. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.442
    Locatie:
    Hillegom
    Update 46,
    Vorige week had ik “beloofd” de deuren op te hangen. Daar ben ik nog niet aan toe gekomen. Wel heb ik allerlei kleine achterstallige dingetjes gedaan. Hier en daar wat verf bijwerken en zo. Kost toch tijd.
    Eén van die achterstallige dingen was het kardoezenrek in het hangende magazijn. Dit magazijn hangt tussen het ruim en het orlopdek.
    Onderste helft in het ruim, bovenste helft op orlopdek.
    In het ruim zijn die onderste helften zichtbaar als witte bakken.

    [​IMG]
    Foto: Onderste helft van hanging magazine in ruim.

    Daar staat nu een half kardoezenrek in.
    De bovenste helft ervan zit op het oplopdek.

    [​IMG]
    Foto: Kardoezenrek als orlopdek op het ruim staat.

    [​IMG]
    Foto: Kardoezenrek als orlopdek iets is opgetild. Splitsing van het rek is nu goed te zien.

    Verder heb ik weer wat details aangebracht in de achterste verblijven en opslagruimten.

    [​IMG]
    Foto: Dry fit van verblijven en opslag op orlopdek.

    [​IMG]
    Foto: Interieur van steward's verblijf en berging van mariniers.

    Ter vergelijking het interieur van één van de verblijven in het echt.

    [​IMG]
    Foto: Een echt verblijf op het orlopdek.

    Dat was het weer voor deze week.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2024
  14. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Netjes Jan
     
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.673
    Locatie:
    noord-holland
    zeer mooi gemaakt jan.

    grt timberwolf
     
  16. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Ziet er weer mooi uit jan!
     
  17. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.442
    Locatie:
    Hillegom
    Update 47,
    Deze week heb ik alle 13 deuren afgehangen achter op het orlopdek. Vraag maar aan een timmerman hoeveel werk dat is. De schaalverhouding van 1:72 is op dit soort werk niet van toepassing.
    Uiteraard zijn alle deuren draaibaar.

    [​IMG]
    Foto: Alle deuren dicht

    [​IMG]
    Foto: Alle deuren open.

    Verder heb ik een paar luikopeningen voorzien van luiken. Uiteraard kunnen die ook open en dicht.

    [​IMG]
    Foto: Luiken.

    De manier waarop de luiken open en dicht kunnen ga ik t.z.t. ook toepassen op de geschutspoorten.
    Verder ben ik bezig geweest de dekbalken pas te maken boven de bergingen.

    [​IMG]
    Foto: Dekbalken boven de bergingen. Dry fit en nog niet zwart geverfd. Door de lichte kleur wordt het doorzicht belemmerd, daardoor maak ik ze zwart, dan vallen ze niet meer zo op.

    Na wat experimenteren met de led-verlichting bleek dat na verhoging van de voorschakelweerstand van 100 Ω naar 1400 Ω de lichtsterkte van de leds zodanig af te nemen dat ze wel oplichten maar nauwelijks meer stralen. Dit komt overeen met een verlaging van de voedingsspanning van 6V tot 3 a 3,5 V. Nog even nadenken hoe ik dat permanent ga oplossen zonder de bestaande verlichting aan te moeten passen. Dat gaat namelijk niet meer zonder veel sloopwerk.

    [​IMG]
    Foto: Eén led met 100 Ω en de andere met 1400 Ω voorschakelweerstand.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2024
  18. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Wel mooi Jan alle die details.
     
  19. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Ik sta perplex, geweldig gr Ton
     
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.673
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi jan.

    grt timberwolf
     

Deel Deze Pagina