HMS Victory, Binnenste buiten.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 9 jun 2014.

1. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat is een vrije vertaling van het woord, maar wel een correcte , type de woorden "to Convey" maar eens in Google.
    Mooie en duidelijke uitleg Jan

2. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    hoe het bij de engelsen ging weet ik niet presies jan maar ze lieten het lekwater van de pompen zeker niet over het dek lopen.
    Nicolas Witsen beschrijft dat het opgepompte lekwater door een zeildoek liep. deze werd dus speciaal gemaakt om aan de pompen te hangen om zo het lekwater naar buiten te pompen. waarschijnlijk zal het bij de Engelsen ook wel een zeildoek geweest zijn omdat dit iets makkelijker op te bergen is dan een houten goot. maar het zou kunnen wat jij gemaakt hebt en dat ze wel een houten goot gebruikte. maar ik twijfel er een beetje aan wegens dat je het niet makkelijk kan wegbergen.

er komt ijgelijk een grote slang aan te hangen die men door 1 van de uitwatering gaten steekt zodat het lekwater rechtstreeks naar buiten loopt

3. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Het is ook mijn idee dat je het pompwater niet zomaar over het dek laat lopen. Er moest dus wel iets van geleiding zijn. Maar ik kon er nergens iets specifieks over vinden. Vandaar dat ik op het idee van een goot kwam.
    Maar een slang van zeildoek lijkt ook heel plausibel.
    Weet je waar N. Witsen dit precies beschrijft? Dat wil ik dan graag nalezen.
    Bedankt voor de opmerking.

4. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Eigenlijk staat het gewoon in het stukje tekst wat Jan bijgevoegd heeft in zijn post met foto's:

The after two cisterns are fitted with square section elm dales which convey bilge water to a large discharge scupper at the ship's side

Ik vertaal dat als volgt: de achterste twee waterbakken zijn voorzien van vierkante iepenhouten pijpen die het pompwater geleiden naar een groot afwateringsgat aan de zijkant van het schip.

Op basis van deze tekst doe je het dus helemaal goed Jan.

5. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    zal zaterdag het boek mee brengen jan

6. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Ik ben gaan zoeken in het boek van Witsen en ik vond een beschrijving van een "mamiringh" ook wel mamiering.
    Dit is een buis van zeildoek waar het pompwater door loopt.
    En hij geeft zowaar nog een afbeelding ook.

Midden op de tekening een afbeelding van een mamiring.
    Nu is het boek van Witsen wat ouder dan de Victory. Maar je hebt niet veel fantasie nodig om voor de Victory een slang van zeildoek van een paar meter te maken.
    Dat heb ik dus ook gedaan.
    Dit zijn de "afgekeurde" versies

En dit is de definitieve versie van mijn mamiering.

Wordt vervolgd

Laatst bewerkt: 17 apr 2024
  7. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    mooi nog wat verweren en het kan blijven zitten.
    de mamiering. kan bij het niet pompen gewoon op de pompen gelegt worden.
    had de tekening al dikwijls bekeken en wist ijgelijk niet voor wat het diende jan dus thx weten we nu ook weer

8. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Niet alleen nu, maar ook in de oudheid waren ze heel vernuftig dus, mooi hoor

9. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Het was bijzonder indrukwekkend om je Victorie te kunnen bekijken Jan.

10. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Voor iedereen die in Duizel aanwezig was en voor iedereen die niet kon komen kijken zijn hier mijn fotos te zien.
    Ik heb mijn best gedaan om van elk model minstens één foto te maken. Maar ik kan geen garantie geven. Excuus als ik iets ben vergeten.
    Kijk gauw op: https://piwigo.janzwart.net/index.php?/category/80
    Tot ziens op 15-04-2017 op Duizel 2017.

Laatst bewerkt: 20 okt 2020
    a3seidel, Pingu57, *Hans* en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
  12. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 103
    Na de drukte in en rondom Duizel heb ik moeite om weer in mijn ritme te komen.
    Toch is er wel weer enige voortgang.
    De dekbalk voor de grote mast is geplaatst. Deze heeft een aparte vorm. En daaronder staan twee pilaren, ook weer met een geleiding voor de pompzwengels. Ik moet een nieuwe zwengel maken want met de bestaande had ik geen rekening gehouden met deze pilaren.

Foto: Dekbalken voor de grote mast met pilaren met zwengelsteunen. En een trap.

Ook heb ik weeer een trap gemaakt. Die staat op een plaats waar de pompzwengel doorheen gaat. Dus bij volle kracht pompen moet deze trap worden weggehaald.

Foto: Situatie van de pompzwengels. De rode rondjes geven aan waar er een steun voor de zwengels zit. De meest rechtse zitten voor de trap, die bij gebruik van de pomp dus weg moet. Ook wanneer de kaapstander die er vlak voor staat wordt gebruikt moet de trap weg.

De mamiering aan stuurboord ligt opgevouwen op de pomp. De pompzwengel kan in delen worden gedemonteerd. Delen liggen los voor de pomp.
    Verder heb ik de mamiering gekleurd in een soort kaki. Originele kleur is mij onbekend, dus elke kleur is goed als het maar niet te schoon is.

Foto: Met 17 van de 29 dekbalken zit er al een heel rijtje lampjes op.

Wordt vervolgd.

robertnl100, Rob2 en Pingu57 vinden dit leuk.
  13. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 104
    Deze week ben ik verder gegaan met het plaatsten van de dekbalk direct achter de hoofdmast.
    Daarbij kwam ik tot een vervelende ontdekking. De plaats van de knieën, waar de dekbalk tegenaan moet steunen, was helemaal fout. Als ik die plaatst zou aanhouden liep de dekbalk niet over de rand van het trapgat zodat de pilaren die daarop staan niet onder de dekbalk zouden uitkomen. Dat is wel een vereiste natuurlijk.

Foto: Midden in de rode cirkel ziet u de bovenkant van de knie die tegen de dekbalk rechts daarvan moet komen. De dekbalk zelf loopt recht boven de linkerkant van het trapgat en rechts naast de pompen. Daar recht onder moeten een paar pilaren komen met geleiders voor de kabelaring.

Aan stuur- en bakboord heb ik de knieën los moeten maken. (slopen dus).

Foto: Lege plek van knie aan stuurboord.

Foto: Los gebroken knie aan bakboord.

Eerst heb ik de pilaren gemaakt. Deze hebben ook iets bijzonders want aan de buitenkant er van zit een steun waarop de kabelaring naar de kaapstander wordt geleid. In die steun zit een horizontale en een verticale rol om de kabelaring er makkelijk door te laten gaan.

Foto: De pilaar voor bakboord met links twee rollen voor de kabelaring en rechts een steun voor de pompzwengel.

De plaats van die pilaren is op volgende foto weergegeven met de rode cirkel. Hij staat op de rand van het trapgat en de kabelaring steun moet uiteraard voor de pomp uitsteken en iets boven de pompuitloop zitten. Dus precies waar nu de ringen in het dek zitten. Die moeten dus ook verplaatst worden. Verder loopt de kabelaring nu onder de pompuitloop door en moet hij er bovenlangs.
    Maar de mamiering heb ik ook aan dek vastgelijmd dus moet ik ook de kabelaring los maken, eroverheen leggen en weer vastmaken. Gelukkig had ik de knopen waarmee de lussen van de kabelaring aan elkaar gebonden waren niet met lijm gezekerd. Ik vermoedde namelijk al dat ik de spanning op de kabelaring nog zou moeten aanpassen.

Foto: Plaats waar de bakboord pilaar moet komen. Ringen zitten in de weg en de kabelaring moet over de pompuitloop heen.

Hier ziet u nog even de situatie op de Victory zelf.

Foto: De stuurboordpilaar op de Victory. Hier ligt de kabelaring los op het dek en ligt hij niet in de geleiding. Dat moet natuurlijk wel als hij in gebruik is bij het ophalen van het anker.

Wordt vervolgd.
    .

robertnl100, Rob2, Pingu57 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 105
    Deze week heb ik de knieën die ik vorige week verwijderde opnieuw geplaatst, maar nu zo dat de bijbehorende dekbalk op de correcte plaats komt te zitten.
    Die dekbalk is ook geplaatst met alle tierelantijnen die eraan hangen.
    Ook rondom het trapgat naast de pompen is een net geplaatst.
    Van Paul kreeg ik de opmerking dat de mamiering (de uitloop aan de pomp) van leer was gemaakt. McKay geeft aan dat het verplaatsbare buizen zijn. Als ze van leer zijn gemaakt zullen ze niet veel langer dan een meter zijn geweest (Ik ken geen koeien van 6 meter) en moet je een paar buizen in elkaar kunnen schuiven. Dat heb ik niet gedaan, maar wel zwart geverfd net als de leren brandemmers.

Foto: De dekbalk boven de pilaren naast de pomp. De kabelaring ligt in de steunen en het trapgat is voorzien van een net. De mamiering is zwart geverfd.

Foto: Van de andere kant gezien met de verlichting aan.

Wordt vervolgd.

robertnl100 vindt dit leuk.
  15. Rob2

Rob2

Lid geworden:
    23 okt 2012
    schitterend :worship:

16. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Je kan leer gewoon aan elkaar naaien hoor Jan :)

17. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Ik dacht daar niet aan omdat in McKay staat letterlijk: "This water spilled into tanks at the head and from there it was directed to the scuppers by means of dales (removable tubes) or simply allowing it to spill onto the deck."
    Hij gebruikt meervoud. Dat kan natuurlijk één "tube" voor bakboord en één voor stuurboord zijn. Dat is ook meervoud.
    Maar we hebben het wel over een afstand van een meter of zes. Eén buis van stug leer en 6m lang is lastig te hanteren. Hij zal niet altijd ter plaatste zijn blijven liggen en als je ermee naar het ruim moet of terug lijkt een demontabele buis me handiger.
    Ik weet het niet. Voor beide opties is wat te zeggen.

18. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Zijn er helemaal geen foto's van de Victorie waar de marmiering te zien is Jan??

19. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Nee. Ik heb ze nog nooit gezien. Ook op de Victory zelf is niets ervan te zien.

20. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat is jammer Jan, en kun je ook geen vragen stellen op de website van de Victorie? want dan zit je natuurlijk heel dicht bij de bron

Deel Deze Pagina