HMS Victory, Binnenste buiten.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 9 jun 2014.

1. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 106
    Deze week heb ik enkele dekbalken geplaatst over de bemanning aan de kaapstander heen.

Foto: Dekbalken over de bemanning aan de kaapstander geplaatst.

Dat ging niet overal vlekkeloos. Enkele bemanningsleden staken hun hoofd te hoog op. En ze wilden niet bukken!! Dan maar een stukje uit de dekbalk gestoken. Dit is natuurlijk historisch niet correct, maar een bemanningslid met een half hoofd ook niet.
    Ik heb daarom maar voor de balk gekozen.

Foto: Dekbalk maakt plaats voor bemanning met opgeheven hoofd.

Voor komende tijd staat een leuk klusje op het programma. In het achterste deel van het dek bevind zich namelijk het roer mechanisme. En daar ben ik nu aan toe.
    Dit deel van de Victory is niet voor publiek toegankelijk en daarom heb ik er geen foto's van. Alleen de tekeningen uit het boek van McKay en enkele foto's uit het boek van Longridge.
    Dit zijn de tekeningen die ik daarvoor heb uit McKay.
    Daar is wel wat van te maken.

Foto: Tekeningen van de roerbesturings constructie uit McKay “The 100-gun ship Victory”.

En hierna de foto's uit Longridge.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt: 17 apr 2024
    Herby63 en Jan Brans vinden dit leuk.
  2. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat wordt een leuk fröbel klusje Jan

3. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 107
    Varige week heb ik al een paar foto's laten zien van de achterwand op het lower gundeck. Daar waar de roerbediening zit.
    Ook aan het bouwverslag van Alexandru op MSW heb ik veel gehad.
    Zie: http://www.alexshipmodels.com/2016/02/19/lower-deck/#jp-carousel-199
    Op grond daarvan heb ik besloten de achterwand aan te passen.
    Een poos terug toen ik het lowergundeck loszaagde van de rest heb ik gekozen om de achterwand op een knik door te zagen. Daardoor stak de achterwand van het middlegundeck iets onder dat dek uit. Anders had ik het vlak waar de naam van de Victory staat, en dus de naam, middendoor moeten zagen.
    Nu ik er aan toe ben om de achterwand van het lowergundeck met de roerkop doorgang af te maken kom ik toch in de problemen. Het is achteraf toch handiger om de achterwand van het middlegundeck niet uit te laten steken.
    Dus moet het uitstekende deel worden verplaatst naar het lowergundeck.

Foto: Links de achterwand van het middlegundeck met het naar beneden uitstekende deel. Dit is ook het vlak waar de naam Victory op staat. Rechts is het uitstekende deel eraf gezaagd. En ja midden door de naam heen. Het zij zo.

De volgende stap was dit afgezaagde deel aan de achterwand van het lowergundeck te bevestigen.

Foto: Links de oude situatie en rechts de nieuwe situatie met het stukje afgezaagde achterwand van het middlegundeck er aan “geplakt”.

Vroeger had ik de langsscheepse balken van de achtersteven netjes bedekt met latten. Uit de foto's die ik vorige week plaatste blijkt dat dit niet correct is. Ook wel logisch want dit levert holtes op die niet bereikbaar zijn, wat niet wenselijk is.
    Verder met de roerbediening.
    Tussen twee dekbalken zitten twee gekruiste balken met een schijf erin. Hierdoor lopen de touwen van het roer naar het stuurwiel, twee dekken hoger.

Foto: Kruis met twee schijven voor geleiding van touwen naar het stuurwiel twee dekken hoger.

In de kop van het roer, heet dat roerkoning?, zitten twee gaten waar een balk ingestoken kan worden. Heet deze balk hier ook helmstok? Het heeft wel die functie. Het bovenste gat komt op het middlegundeck. Het is voor noodgevallen wanneer die op het lowergundeck niet bruikbaar is.

Foto: De kop van het roer.

Een normaal roer hangt met enkele vingerlingen aan de achtersteven. Omdat ik hier de dekken heb los gezaagd heb ik ook het roer in enkele stukken gezaagd. Ophangen van elk stuk moet wel met vingerlingen maar als ik die op de correcte plaats aanbreng hangt het stuk ter hoogte van het orlopdek aan één vingerling. Ik heb de vingerlingen dus zo verschoven dat dat deel er toch twee krijgt. Aan het bovenste deel van het roer, dat u hierboven ziet, zit helemaal geen vingerling. Om het draaibaar op te hangen heb ik een buisje van 1 mm doorsnede in de lengte van het roer aan de binnenkant er van gelijmd. In de steven een stukje messing draad in L-vorm gestoken en het buisje over het omhoog staande draad geschoven. Het bovenstuk van het roer kan netjes draaien van uiterst links naar uiterst rechts.

Het uiteinde van de helmstok, zal ik maar zeggen, ligt met een beugel op een geleider in de vorm van een kwart cirkel of zo. Zie tekening E13/3 in de vorige update. Om dat correct uit te meten heb ik eerste een mal gemaakt. Daarmee kan ik zien of alles straks goed zal functioneren.

Foto: Mal om de uitslag van de helstok te bepalen en de onderdelen voor geleiding van de bedieningstouwen.

Bij dit passen ontdekte ik dat ik twee olielampen had bedacht precies in de zwaai van de helmstok. Die moesten dus verplaatst worden.

Wordt vervolgd.

robertnl100 vindt dit leuk.
  4. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    een hele onderneming jan dat roer maar ziet er al wel knap uit hoor

5. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dit wordt weer een vreselijk mooi detail van de Victory Jan:worship:

6. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dit wordt weer een vreselijk mooi detail van de Victory Jan:worship:

7. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Tja, dan maar hopen dat de bemanning steeds zijn zelfde plaats inneemt, anders stoten de grotere jongens steeds hun hoofd. :(

8. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Ja, dat is voor de lange mannen lastig. Als ze rond lopen moeten ze steeds bukken, alleen op enkele heel specifieke plekken kunnen ze hun hoofd even optillen. ;);) En de buitenste moeten dan ook nog opletten dat ze niet in het trapgat vallen. Gelukkig wisten ze toen nog niet wat "Arbeidsinspectie" was.

9. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 108
    Afgelopen week heb ik de roerbediening afgemaakt en de laatste dekbalken erboven geplaatst.
    Hier enkele detailfoto's.

Foto: Helmstok met takels voor onder spanning brengen van de bedieningstouwen. Bovenop de steun waarmee de helmstok rust op de geleidingsboog.

Foto: De geleidingsboog waar de helmstok op rust bevestigd onder een dekbalk met haken voor een luikentakel. Links en rechts onder de horizontale knie zitten twee schijven waar het bedieningstouw omheen draait naar de gekruiste schijven waar de touwen omhoog worden geleid.

Foto: Schijf waarlangs het bedieningstouw loopt. Hij draait mee met het touw.

Het roer werkt best wel goed. Alleen niet zo door de gekruiste schijven omdat die niet meedraaien. Lijm trok te ver in. Misschien maak ik nog een nieuwe doorvoer. Ook de luikentakels zitten daar wat in de weg. In de uiterste stand van het roer blijft de helmstok achter het luikentakel haken. Of die takel daar op de juiste plaats zit weet ik niet omdat die niet op de tekeningen zijn aangegeven. Dus de takels kunnen best aan een andere balk vastzitten of aan de andere kant. Ik heb gewoon de meest geschikte plek op mijn model uitgekozen.

Een overzicht van het achterste stuk van het dek:

Foto: De achterwand van het lowergundeck

Een stompje van de bezaanmast is geplaatst.

Foto: Bezaanmast.

Verder ben ik begonnen met allerlei afwerking werkzaamheden.

Foto: Stuurboordrand afgewerkt.

En als laatste een overzicht van het achterdek.

Foto: Overzicht van dit moment.

Wordt vervolgd.

Pingu57 en pietsan vinden dit leuk.
  10. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Wederom netjes!

11. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Ik sluit me bij Hans aan

12. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 109
    We naderen een beetje het eind van het lowergundeck. Het wordt moeilijker nog iets nieuws te laten zien. Afgelopen week allerlei dingetjes afgewerkt en reeds bekende details toegevoegd.
    Details die ik al eens heb laten zien maar die in groot veelvoud aanwezig zijn. Eén keer laten zien is leuk maar de 30e keer wordt vervelend. Dat bespaar ik u.
    Wat verder nog gedaan moet worden is:
    • Stuk of 10 kanongereedschap maken en plaatsten

• Stuk of 10 netten met proppen ophangen

• Aantal potten en pannen maken en plaatsten

• Kisten en emmers plaatsten

• Twee trappen maken (die weggehaald zijn bij de kaapstander, maar er wel naast liggen.

• Paar pilaren maken die ook zijn weggehaald bij de kaapstander.

• Staken voor de andere kaapstander maken en erbij opslaan.

• Twee luiken repareren.

• Twee luikentakels verplaatsen.

• Verf hier en daar wat bijtippen

• Paar meter anker kabel (links) slaan voor in de kabelopslag.

• Onderkant van de zijgalerijen plaatsten. Doe ik pas bij het volgende dek, dan kan ik het beter vloeiend laten verlopen.
    Dus nog genoeg te doen.
    Van boven gezien:

En zo staat ze er nu bij. Met op de achtergrond haar volledig getuigde versie.

Ik heb ook wat hout gekocht om een presentatie kist van te maken.

Wordt vervolgd.

pietsan en Pingu57 vinden dit leuk.
  13. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
  14. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Ook met een hoop foto's van weinig nieuws verveeld niet zo heel erg snel Jan, want je ziet namelijk iedere keer iets nieuws wat je eerder gemist hebt.

15. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Nou, vooruit. Als ik weinig echt nieuws heb te melden zal ik van iets anders een foto maken vanuit een andere gezichtshoek of zoiets. Is er toch altijd wat te zien.
    Bedankt voor de tip. En alle anderen voor de belangstelling.

Scheveninger en Pingu57 vinden dit leuk.
  16. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 110
    Deze week heb ik de presentatie kist (grotendeels) in elkaar gezet.
    Met de Victory erin geschoven …..

en eruit geschoven:

Op deze manier moet straks elk dek afzonderlijk in of uit geschoven kunnen worden. Alleen dan zijn van elk dek van boven af de details goed te bekijken.
    Op de volgende dekken heb ik een flink aantal manschappen nodig om een reële gevecht situatie uit te beelden. Voor mijn vorige Victory had ik al een setje manschappen besteld en daarop gebruikt, maar nu heb ik er dus weer een nodig.
    Voor degene die het in mijn vorig verslag gemist hebben, gaat het om deze set.

Foto: Mariniers set van HAT 8098. Te bestellen bij: https://www.hannants.co.uk/product/HAT8098

Schaal 1:72 en kost GBP 8,70 + verzendkosten.
    De inhoud is:

en ziet er zo uit:

Er moet dus nog wel wat worden geverfd.

Verder ben ik langzamerhand aan het kijken hoe ik de bouw van het volgende dek kan opstarten.
    Voor de ramen en ornamenten in de spiegel heb ik de messing set van Caldercraft aangeschaft. Ik wist dat daar wel een probleem zat aan te komen.
    Ik heb alle dekken dwarsscheeps namelijk vlak gehouden, alleen in de lengte is er een zeeg.
    De ramen in de spiegel hebben echt wel een duidelijk ronding in twee vlakken zelfs. De spullen van Caldercraft hebben die ronding ook en dat kan ik niet aanpassen. (Detail: De Caldercraft strip met spijlen heeft er twee tekort.)

Ik heb de plaats van de ramen t.o.v. de spijlen , met de vereiste ronding, afgetekend op papier en dat op een stuk triplex van 1mm geplakt. Dat moet dus op een of andere manier de spiegel gaan vormen.

Foto: Boven de huidige spiegel aan het middlegundeck. Onder het stukje spiegel met de afgetekende ramen.

Hoe krijg je dat passend? Ga ik een paar nachtjes over slapen.

Wordt vervolgd.

17. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Misschien met een klein opvulstukje ertussen?

18. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Ja, daar heb ik ook al aan gedacht. Een latje erop en die dan in twee vlakken rond schuren/vijlen.

19. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat wordt een leuke uitdaging Jan

20. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 111
    Een nachtje slapen heeft resultaat gehad.
    Ik weet hoe ik het ga doen.
    Maar eerst even wat theorie. Hoe krijg je een gebogen vlak aansluitend op een plat vlak?
    Als je een cilinder rechtop op een plat vlak zet is de snijlijn van de cilinder, als je die open vouwt een rechte lijn.
    Maar als de cilinder schuin staat is het een gebogen lijn. Dat is dus de situatie die we hier hebben.
    Het is dus cruciaal dat de spiegel naar achteren helt én gebogen is. Het huidige lattenwerk op de spiegel was recht. En dat moest dus weg.
    Verder bestond het lattenwerk van de spiegel uit verticale latten, waar korte stukjes horizontaal tussen zouden moeten komen. Maar als je de dekken splitst worden de verticale latten doorgezaagd en bestaat alles uit korte stukjes lattenwerk. Dat heeft geen enkele stevigheid. Dat kan niet.
    De spiegel moet per dek dus bestaan uit twee horizontale (2x gebogen) latten met korte verticale latjes ertussen.
    De horizontale latten moeten een ronding hebben vanwege het voorgaande, anders kan de spiegel niet aansluiten op een vlak dek. Die ronding moet zowel in het verticale vlak als het horizontale vlak verlopen.

Foto: Boven: Tool om lat in twee vlakken te buigen. Onder: met natte lat erin en klemmen erop.

Toen dit mij allemaal duidelijk werd was het verder niet al te moeilijk meer.
    Op dekhoogte moet deze gebogen lat komen en daartegen een 1mm plaat met de raamuitsparingen.
    Nu heeft de spiegel net onder de onderste ramenrij nog een knik naar het vlak waar de naam van het schip op staat. Dat is dus een knik in een gebogen vlak.

Foto: Lijst met raamopeningen. Met de spleet aan weerskanten net onder de ramen kan de knik onder de ramen worden gerealiseerd.

Foto: Ramenlijst met knik.

Caldercraft levert in zijn kit een plaat met lasergesneden raamopeningen. Mij kostte het een paar uur vijlen. Dat is de charme van een scratchbouw.
    Op het model ziet het er dan zo uit:

De gebogen lat steekt uit om de buitengalerijen steun te geven.

De plaats van de ramen heb ik vorige week al bepaald aan de hand van onderstaande foto.

Foto: Voorbeeld van de echte Victory. Hierop is te zien dat er 7 spijlen zitten voorbij het buitenste raam en boven het raam van de galerij, tussen de rode strepen. De groene lijnen geven de geplande scheidingen tussen de dekken aan. (Als alles goed gaat.)

Op grond van deze foto heb ik de grootte en plaats van de raamopeningen bepaald op het plaatje triplex.

Foto: Van boven naar beneden;

Het oorspronkelijke rechte lattenwerk van de spiegel. Nu dus weggezaagd.
    De gebogen ramenlijst met knik en verlengd voor de zijgalerijen.
    De messingstrip van Caldercraft met de spijlen.
    De dekplaat voor de ramen om ze diepte te geven met aan de buitenkant de ramen van de zijgalerijen. De rode lijnen moeten overeenkomen met de rode lijnen op de foto van de echte Victory.
    Nu is goed te zien dat er (weer !!!) een probleem is.
    Op de foto van het origineel steekt het raam van de zijgalerij verder naar buiten dan de spijlen erboven.
    Op de foto met de losse onderdelen hier boven zitten er nog drie spijlen voorbij de ramen van de zijgalerij. Er is dus iets heel erg fout gegaan met uittekenen van de plaats van de ramen.
    Voor de zekerheid ben ik ook even spijlen gaan tellen. Het origineel heeft 69 spijlen en de strip van Caldercraft slechts 67. (minpuntje voor Caldercraft). Dat zal mede de oorzaak zijn van de fout.
    Nu is de messingstrip met spijlen niet aan te passen, en moet ik dus het houtwerk eromheen aanpassen aan deze strip.
    Conclusie: de raamlijsten zijn niet bruikbaar en ik moet opnieuw uitmeten en nieuwe lijsten gaan maken.

(0*(($%*%)@QLA(*&)$)(*$%&&$*@))@)) Door censuur verwijderd.

Foto: In het midden de nieuw uitgemeten ramenlijst met daarboven de spijlenstrip en eronder de oude ramenlijst. Het verschil is duidelijk te zien.

De nieuwe ramenlijst wordt flink breder dan de eerste dus moet ik ook de zijwanden van het dek wat uit elkaar drukken. Maar daar zit nog wel genoeg ruimte.

Wordt vervolgd.

pietsan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina