HMS Victory - Caldercraft - 1:72

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door paulbo, 16 feb 2014.

1. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    ik ben het met je punt eens, Klaas, en ik had al eens zo'n profieltje meegenomen in Barneveld.
    Eigenlijk moet ik dan dat profieltje gelijk leggen met de beplanking van het dek,anders krijg je een opstaand randje dat er niet hoort. Ik heb toen voor de kwartronde profielen gekozen wegens de volgende foto.

Hier zie je iets wat lijkt op een kwartrond, maar is mogelijk niet origineel. Gek is ook dat de aanhaaltalie eronder lijkt te liggen. Waarschijnlijk is het een later aangebrachte stootrand.

Als ik voor de juiste oplossing kies, moet ik eerst de dekplanken die helemaal tegen de romp liggen verwijderen, het profieltje plaatsen en daar bovenop de rompbekleding laten aansluiten, zodat je een vloeiende ronde hoek krijgt. En dan de dekbeplanking aanhelen natuurlijk.
    Ik ga er nog even over nadenken.
    Gr. Paul

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Dat die waterway in het dek hoort te liggen klopt Paul.

Ik denk dat die "rondig" een soort leiding is of zo, waarschijnlijk later aangebracht en niet organiek, want hij raakt het dek niet

3. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Tijd voor een update.

Alle blokken zijn binnen: 2mm van Syren en de rest van clasicmodel.
    De laatste levert zeer mooie blokken met een zeer goede service. Een aanrader:D.
    De donkere blokken waren een verkeerde zending, maar ik kon ze houden. Iemand belangstelling? (5mm enkel en 7mm dubbel). Ontbrekende blokken worden opgestuurd.

En dan de binnenzijde van de romp:

Eerste beplanking met 3x0,5mm notenhout:

Vervolgens het plaatsen van de waterloopsklos. Dat moest ongeveer kwartrond, hol, maar dat is niet in deze maat te krijgen. Ik vond de houten oplossing wat te dik.
    Ik heb halfrond hol gekocht (zoiets als dit )) van styreen, en dat in de lengte gehalveerd. Lastig klusje, je gaat snel scheef.
    Dat vervolgens in de hoek gelijmd:

Toen de zetweger (stringer) zodanig gelijmd dat de bovenzijde van de zetweger overeenkomt met de onderkant van de geschutpoorten. Dan de balkweger (beam shelf) gelijmd zodat de onderkant van de balkweger overeenkomt met de bovenzijde van de geschutpoorten.

En uiteindelijk alles geschuurd, kleine gaatjes gerepareerd en 3 keer geschilderd met okergeel (Admirality). De schildpadden heb ik inmiddels zwart geschilderd.

De Nederlandse termen voor waterway, stringer en beam shelf komen uit "De Zeven Provinciën" van G.C. Dick.
    En nu hetzelfde aan SB. Leuk werkje trouwens!

Groet, Paul

4. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Ik heb wel belangstelling voor die donkere blokken.
    Ik heb 60 stuks 5 mm enkel, en 15 stuks 7 mm dubbel nodig.
    Laat maar weten wat je hebt, ik neem ze wel over:cool:

Je maakt er wél werk van hoor, Netjes gedaan:cool:

5. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Zoveel blokken heb ik niet. Het zijn 20 van 5mm enkel maar wel 15 van 7mm dubbel.
    Stuur maar even een PB-tje, met je adres. Ze kosten niets, ik hoefde er ook niet voor te betalen.
    En dank je voor het compliment.
    Paul

6. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Oké, de rest kan ik zelf bij bestellen, maar de kosten van verzenden zijn voor mij.
    Ik stuur zo een PB.
    Bedankt :cool:

7. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Da's een mooi gelukkie!:)

8. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    zie er mooi uit paulbo.

grt timberwolf

9. Sjors B

Sjors B

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Strak gemaakt Paul !
    Leuk al die Nederlandse benamingen er bij......

10. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Bedankt Sjors.
    En ja, als er nederlandse benamingen zijn, en ik kan ze vinden, dan gebruik ik ze ook. Soms wel wat zoekwerk, maar dat is wel weer leuk. Bvendien stuit je dan soms op onverwachte dingen.
    Gr. Paul

11. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Mooi werk Paul en oog voor detail!!

12. Henkl

Henkl

Lid geworden:
    24 jan 2012
    Ziet er goed uit Paul, zie dat je de achterste geschutspoorten nog moet afzetten met hout. Ben je niet bang dat je de verf weer beschadigd?

13. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Bedankt voor de complimenten.
    @Henk. Eerlijk gezegd was de BB daar nog niet aan toe. Ik zie dat jij dat wel zo gedaan hebt, en dit is wel zo slim. Vooral het gelijk schuren van het kozijn met de binnenzijde zal de verf beschadigen. In de BB wordt dit wel opgemerkt, en er wordt gezegd dat je dat maar moet bijtippen. Dat moet dan maar.
    Gelukkig zie je uiteindelijk niets van de binnenzijde van de geschutpoorten van de voor- en achterkant van het upper gun deck. Maar ja, ik weet het, ook wat je niet ziet ziet moet perfect zijn:).
    Gr Paul

14. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    En zó is dat!!;)

15. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Voor Sjors, die altijd de zaak van twee kanten wil bekijken, foto's van de binnenzijde van de verschansing aan stuurboord.
    Ik ben daar iets minder tevreden over; het loopt wat minder strak dan bakboord, maar ik kan er wel mee leven.

Volgende onderdeel zijn de berghouten. Dat worden er drie verschillende: Onderste berghout: "top and butt" systeem, middelste: ankerstok en de bovenste met rechte planken. Dit is zoals MacKay en Longridge het tekenen. Zie voor foto's post 380 van Klaas zijn Agamemnon.
    Betekent dat ik twee mallen moet maken om de planken voor het onderste en middelste berghout te maken.

Gr. Paul

16. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Pachtig hoor Paul!!
    Dat we wel eens iets minder tevreden zijn over een "kant" van een bloed ,zweet en tranen opleverend deel van de bouw is normaal hoor.
    Heb ik steeds;)
    Je berghouten in 3 verschillende systemen... ben benieuwd hoor:cool:

17. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    heel mooi gemaakt paul.

grt timberwolf

18. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Dank u heren.
    Tja, 3 systemen.
    Ik wil zoveel mogelijk de experts volgen, en die hebben dat allebei in hun tekening.
    Eerste twee metalen plaatjes voor de mal zijn precies op maat gemaakt, hout is besteld, dus ik kan dit weekend van start.
    Gr. Paul

19. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Ziet er weer netjes uit Paul.

20. Rob2

Rob2

Lid geworden:
    23 okt 2012
    Ziet er inderdaad erg netjes uit

Deel Deze Pagina