HMS Victory - Caldercraft - 1:72

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door paulbo, 16 feb 2014.

1. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Vraagje: ik ben op zoek naar houten kousen voor het optuigen van de ra's. Dat zijn ronden ogen waar een touw omheen geslagen kan worden. In het Engels heet het thimble.
    Of moet ik een jufferblok nemen en in het midden een gat boren?
    Zou gemakkelijk zijn als ze kant en klaar verkrijgbaar waren, maar ik kan ze niet vinden, en ze zitten niet in de kit.
    Iemand??

2. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
  3. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Paul, Waar gebruik je die voor?

4. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Een kous word/werd gebruikt om touwwerk door te voeren, tegenwoordig zijn de kousen van metaal en meestal peervormig. Het is in feite een ronde schijf met een gat er in en aan de zijkant rondom een groef , waar touw of staaldraad omheen werd gesplitst om de kous te bevestigen.
    Ze zijn eigenlijk simpel zelf te maken van een schijfje rondhout waar je dan een gat in boord en een groef om vijlt,
    20211121_124105_bewerkt-1.jpg

5. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    OK. Je kan er een touw mee geleiden. Maar Pailbo wil ze op de ra hebben. Dat verbaast me. Ik ken ze aan de binnankant van het want om touwen van boven naar de nagelbank te geleiden.
    Maar voor wat op de ra?

6. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Waar hij ze voor wil gebruiken zou ik ook niet weten Jan, maar ik denk dat hij dat hier vast wel zal melden...

7. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Laatst bewerkt: 21 nov 2021
  8. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Of dat hetzelfde is of niet, de vraag was in post 561 boven aan deze pagina; 'Ik ben op zoek naar houten kousen.....' wat ik laat zien in mijn post is een houten kous en die zitten ook aan de nok-, schoot- en hals leuvers van het zeil, wat er getoond word in jou link lijkt meer op metalen grommers (zullen misschien wel een andere naam hebben, dat zou ik zo niet weten, maar dat zijn dus geen kousen) en dat is inderdaad niet hetzelfde.

Jaques vindt dit leuk.
  9. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Ik had het tegen Jan Zwart, niet gelijk zo aanvallend Piet, als je kijkt zie je dat onze posten gelijktijdig erop kwamen. Altijd dat vijandige gedoe hier gelijk. Jan had het over de de kousen aan het want, die heten in het Engels trunk. Ja en die dingen noemen ze in het Nederlands wantklootjes maar soms ook kous. Paulo had het over timble peervormige ogen waar een touw omheen geslagen wordt. Die kunnen ook rond zijn. Als je op de link klikt kan je zien hoe iemand ze van metaal maakt. Maar is totaal iets anders.
    IMG_2143.JPG.jpg
    Dus wat Jan aanhaalde zijn deze. En die bedoelde Paul niet.

Sjors Blomberg vindt dit leuk.
  10. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    We wachten maar "even" af wat Paul bedoelde:rolleyes:

11. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Inderdaad, Hans, dat is het handigst. Heel goed, een discussie zoals hierboven; daar is dit forum voor bedoeld. Maar geen reden voor irritatie zeker niet in mijn topico_O.

Ik heb de kousen nodig voor het volgende:

Eerst een tekening in Petersson van de hanger (of borg) van de fokkera en grote ra (en mogelijk ook kruisra).

Hier worden twee kousen gebruikt.

Dan het want: het voorste wandpaar zijn eigenlijk vier hangers voor takels (in het Engels tackle pendant of Burton pendants). Ook daar worden kousen gebruikt:

Ter geruststelling: ik heb ze gevonden bij Cornwall Model Boats, evenals de triple en double 10mm blokken. Deze zitten niet in mijn kit, staan ook niet op de inventarislijst maar worden op de tekeningen wel aangegeven (voor de draaireep (jeer), gebruikt om de ra te hijsen).

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  12. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Laat je even weten of ze niet een beetje aan de grote kant zijn? Ik vond ze een beetje "oversized".

13. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Goed dat je ze kon vinden. En ze zijn eenvoudig na te maken dat moet het probleem niet zijn. Maar ik denk dat ze voor de Victory van metaal zijn. Een 19 eeuws schip heeft al veel metaal in de tuigage. Maar dat denk ik dan gezien hetgeen ik erover gelezen heb.

Altijd jammer dat mensen geïrriteerd raken als iemand iets zegt in een verslag en een bijdrage wil leveren om te helpen.

14. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    ik heb 2,5 en 3,5mm gekocht. Zal het laten weten/zien.

Herby63 vindt dit leuk.
  15. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Zou goed kunnen. Ik heb dit overgenomen van Gil Middleton op MSW. Mocht duidelijk worden dat ze van metaal waren dan kan ik ze altijd nog zwart verven.

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  16. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Ik vermoed dit ook omdat de link die ik deelde een vroeg 19 eeuws Frans schip is en daar zijn ze ook van metaal.

17. Sjors Blomberg

Sjors Blomberg

Lid geworden:
    15 feb 2019
    Ik volg je nog steeds op de voet Paul.
    Maar wel even een vraagje ook al ben ik daar nog niet.
    Het voorste schot waar de ronde huizen ( wc's ) op zitten moet gelijk komen met het dek.
    Maar ik moet nogal wat er af halen van dat schot om dat voor elkaar te krijgen.
    Klopt dat?
    Of heb ik ergens weer zitten slapen.......

P.S goed bezig :)
    Ziet er heel goed uit allemaal en een mooi voorbeeld voor mij ook al mis ik een paar foto's in het midden van je log.
    Maar ook daar kom ik wel uit.

18. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Die missende foto's is vanwege Photobucket; daar moest voor een bestaande gratis account ineens voor betaald worden.
    Zit nu op Flickr. Betaald vanaf 200 foto's.

Ik kan me niet herinneren dat ik een probleem had met de hoogte van het schot. Want dan zou je ook een probleem moeten hebben met de photo-etch decoraties, die even hoog zijn. Laat anders even met een foto zijn wat je precies bedoelt.

19. Sjors Blomberg

Sjors Blomberg

Lid geworden:
    15 feb 2019
    Komen de foto's.
    Nu heb ik nog eens goed naar de foto's gekeken en volgens mij komen de bovenkanten van de ronde huizen gelijk met het dek.
    Dan komt er een plank op en daarop komt de sierstrip.
    Ik kan het ook compleet mis hebben.
    Maar laat je lichtje er eens over schijnen.

Rondhuisschot achterzijde.JPG Rondhuisschot voorzijde.JPG

20. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Op het bakdek, tegen het schot ligt nog de "catbeam", een dikke balk die de "catheads" (kraanbalken) afdekt. Op deze balk ligt de onderste lat van de railing.
    De bovenkant van het schot komt gelijk met de bovenkant van de catbeam, dus zo'n 5 à 6 mm boven het bakdek.
    De bovenkant van de "roundhouses" komt ongeveer een mm onder die lat die het schot en de catbeam afdekt.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Deel Deze Pagina