HMS Victory - Caldercraft - 1:72

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door paulbo, 16 feb 2014.

1. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Daar heb je wel een punt. Ik heb nog even:). Eerst vakantie, dan het dek, en dan nog 2600 koperen plaatjes. Wat ik wil bereiken is een zijdeglans op het koper, maar niet een echte veroudering. Dat is een keuze, verouderen kan ook, maar dan moet ik alles op het schip verouderen, vind ik.
    @ Sjors: bedankt!
    Gr. Paul

2. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Na een lange zomervakantie pak ik het modelbouwen weer op.
    Tweede beplanking is klaar, tijd om de dekplanken naar m'n zin te krijgen, en de adviezen op te volgen.
    De naden heb ik met een drukpotlood ingevuld, en het resultaat vind ik beter dan met de zwarte nylondraad. zie het verschil hieronder:

zo was het eerst.

en zo is het nu. Zachtere lijnen, meer natuurlijk.
    Om te voorkomen dat er bij het vernissen een grijze waas over het hout ontstaat door grafietstof heb ik, na het trekken van de lijnen, schilderstape geplakt, dat flink aangedrukt en meteen verwijderd. Er komt dan nog best wat af. Zie dit voorbeeld:

Nu kan ik beginnen met het Upper Gun Deck en de Upper Deck Camber Beams (dekbalken).

Gr. Paul

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    ziet er mooi uit paulbo.

grt timberwolf

4. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Dank je Timberwolf. En het houdt ons van de straat;).

5. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    De laatste tijd heb ik ik gewerkt aan het Upper Gun Deck. Het was nog lastig om de plaat erin te zetten. Daarvoor moest 'ie ongeveer dubbel gevouwen worden. Nog lastiger was het om 'm er weer uit te halen om bij te schuren. Ook de binnenverschansing geplaatst.

Dan is het wel lekker om veel klemmen te hebben:).

Dek geplaatst en de koningsplank (ik weet het, hij zou iets breder moeten zijn, maar ook dit dek is nauwelijks zichtbaar).

Ik had nogal wat 10cm latjes nodig. Zo kon ik ze redelijk snel op dezelfde lengte maken.

Na lijmen van de latjes de naden met een drukpotlood geaccentueerd, gevernist, met 1000 schuurpapier geschuurd en voor de tweede maal gevernist met matte blanke vernis.

Volgende stap de beplanking van de binnen- en buitenverschansing. (Daar is vast en zeker een beter woord voor). Daarmee wordt ook de hoek tussen dek en verschansing netjes afgewerkt, de geschutpoorten bekleed en de roemruchte schijven in de beplanking gezet.

Gr. Paul

6. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Dat begint er al behoorlijk op te lijken!

7. TIMBERWOLF

Lid geworden:
    28 aug 2008
    heel mooi gemaakt paulbo, mooie boot.

grt timberwolf

8. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Goed bezig hoor Paul, ben benieuwd naar je schijven;)

9. Sjors B

Sjors B

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Hij gaat fijn Paul.
    Ziet er allemaal netjes uit.

Dat met het dek vouwen ken ik.....
    Ik heb het dek in 2 delen gezaagd anders was ik bang dat ik het zou breken.
    Met het volgende dek ga ik hetzelfde probleem krijgen.
    Maar dat is nog heel ver weg !

10. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Dank u heren. Zo'n dek is leuk zichtwerk.
    @ Klaas: ik heb messing schijfjes besteld. Als ze niet te dik zijn ga ik die gebruiken. Anders maak ik houten volgens het recept op jouw discussie.
    @Timberwolf: ik werk dan wel niet met jouw lichtsnelheid, maar heb er (hoop ik) net zo veel plezier in.
    @Sjors: Dat dek is verrassend lenig, maar eenmaal op z'n plek bijna niet meer los te krijgen.
    Gr. Paul

11. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Messing schijfjes is inderdaad een heel mooi alternatief, temeer omdat ze iets platter zijn.
    Komt goed uit omdat je volgens de foto, erens hier boven, ook een dubbele nodig hebt
    Succes!

12. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Nu het Upper Gun Deck erin zit zou ik eigenlijk moeten beginnen aan de behuizing en de wiggen rond de grootmast en de fokkenmast. Op de echte Victory en ook in McKay ligt er rond deze masten op het Upper Gun Deck een houten vloertje, dat tussen de luiken ligt en grenst aan de iepenpomp.
    Dat ga ik opmeten en inleggen als de luiken klaar zijn.
    Wat meer werk is het dichtmaken van de onder-, boven- en zijkanten van de geschutpoorten die geen luik krijgen aan de buitenkant, 8 aan elke kant.
    Deze noten plaatjes alleen op de randjes van de binnen- en buitenkant van de verschansing vastlijmen werkt niet: bij het afwerken schieten ze direct los.
    Ik heb besloten, in navolging van anderen op dit forum, om eerst steunbalkjes te plaatsen, en dan pas de plaatjes.

De volgende foto's laten 3 stadia zien:
    links: klaar, gelijkgevijld met de "1e beplanking",
    midden: plaatjes ingelijmd, maar nog niet gelijkgevijld met de beplanking en
    rechts: de balkjes rond de geschutpoort gelijmd.
    Zo werkt het een stuk prettiger, hoewel het vrij veel tijd kost. Dat laatste is toch onbelangrijk, had ik met mezelf afgesproken:cool:.

En nog een laatste foto van bovenaf. De binnenverschansing loopt niet recht, maar deze zie je niet (Quarterdeck komt er overheen). Het (nauwelijks) zichtbare gedeelte loopt wel recht.

Gr. Paul

13. Sjors B

Sjors B

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Dat zijn van die leuke klusjes Paul.
    Maar ziet er goed uit !
    En vijl je het overtollige hout weg of gebruik je een slijpschijfje ?

14. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Ik gebruik eerst een slijpschijfje, omdat dat sneller gaat, en het hout minder snel breekt. Daarna een vijltje en ten slotte grof en fijn schuurpapier. De tweede beplanking komt over de randjes heen, dus deze plaatjes zie je alleen aan de binnenkanten van de geschutpoorten.
    Paul

15. Sjors B

Sjors B

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Dank je Paul....
    Je mag weer verder gaan met het fröbelen :D

16. TIMBERWOLF

Lid geworden:
    28 aug 2008
    ziet er mooi uit paul.

grt timberwolf

17. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Hoog tijd voor een korte update. Druk geweest met andere dingen, maar toch niet helemaal stilgezeten wat betreft modelbouw.

Belangrijkste klus is nu het afmaken van de tweede beplanking en de binnenzijde van de verschansing.
    Eerst wilde ik de extra blokken in de romp zetten: aan elke zijde een dubbel blok, dat ongeveer op 10 graden ten opzichte van de waterlijn staat, en een enkel blok verder naar voren. (McKay)
    Styreen blijkt lekker te werken, is gemakkelijk te snijden, te lijmen en te schilderen.
    De standaard schijfjes waren wat te dik voor het dubbel blok, die heb ik afgeslepen. Hier en daar wat rafelig, maar daar zie je uiteindelijk niets van. Daarna gebruind met black brass. Ze waren precies goed voor het enkel blok.

De blokken geplaatst en de 2e beplanking zover als in de BB staat afgemaakt.

De blokken worden samen met het hout zwart geschilderd, zodat ze uiteindelijk weinig opvallen, maar er wel schoten doorheen kunnen (welke?, dat moet ik nog precies uitzoeken).
    Gr. Paul

18. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Mooie schildpadden hoor Paul:worship:

19. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Dank je Klaas. Schildpadden is de correcte term. Blokken hangen los, toch?
    Paul

20. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Aan een touwtje hé Paul;)

Deel Deze Pagina