De nagelbanken staan zo goed. Wat de masten betreft, ik maak meestal heel de romp af voor ik aan de masten begin. Je kan ze er natuurlijk wel dryfit inzetten om te zien of alles netjes past. Het is zelfs beter om de masten te plaatsen voor je de rusten met juffers en puttingijzers monteerd. Maar pas vast zetten als je 100% zeker bent dat alles netjes past. Meestal staat de fokkemast recht en maken de grotemast en de bazaan een lichte hoek naar achteren. Als het goed is kun je dit op je tekeningen terug vinden.
Wat de hoogte van je masten betreft, de maten moeten vermeld staan in je bouwbeschrijving en/of tekeningen. Bij Caldercraft zijn de tekeningen 1:1, ik weet niet hoe ze dat bij corel doen, maar het lijkt me sterk dat de juiste maten niet zijn aangegeven.
Ok, ik moet me dringend wat verdiepen in die masten dan. Hier zijn inderdaad ook tekeningen 1:1. Ik denk dat ik de gaten ga op maat maken voor de juiste masten maar ik durf zeker nog niets gaan monteren...
Ik herinner me van mijn eerste schip dat die masten heel veel schuurwerk was trouwens.
Een paar jargon termen :
* juffers en puttingijzers : de jufferblokken zijn die ronde blokken met 3 gaten? de puttingijzers die waar de jufferblokken inkomen?
* Boegspriet : de eerste mast in een hoek van 45 graden ongeveer??
* Fokkenmast : mast meest naar voor gelegen achter de boegspriet
* grote mast : de middelste mast in mijn geval??
* bazaan : geen idee wat dat is...? de achterste mast misschien?
* ra : zie ik vaak verschijnen op andere topics, maar weet niet goed wat hiermee bedoeld wordt?
*
Zou het niet handig zijn een extra topic te openen met als titel jargon? En daar alle vaktermen een beschrijving te geven? Voor mensen als ik is dat erg handig