HMS Victory Corel

De nagelbanken staan zo goed. Wat de masten betreft, ik maak meestal heel de romp af voor ik aan de masten begin. Je kan ze er natuurlijk wel dryfit inzetten om te zien of alles netjes past. Het is zelfs beter om de masten te plaatsen voor je de rusten met juffers en puttingijzers monteerd. Maar pas vast zetten als je 100% zeker bent dat alles netjes past. Meestal staat de fokkemast recht en maken de grotemast en de bazaan een lichte hoek naar achteren. Als het goed is kun je dit op je tekeningen terug vinden.
Wat de hoogte van je masten betreft, de maten moeten vermeld staan in je bouwbeschrijving en/of tekeningen. Bij Caldercraft zijn de tekeningen 1:1, ik weet niet hoe ze dat bij corel doen, maar het lijkt me sterk dat de juiste maten niet zijn aangegeven.

Ok, ik moet me dringend wat verdiepen in die masten dan. Hier zijn inderdaad ook tekeningen 1:1. Ik denk dat ik de gaten ga op maat maken voor de juiste masten maar ik durf zeker nog niets gaan monteren...
Ik herinner me van mijn eerste schip dat die masten heel veel schuurwerk was trouwens.

Een paar jargon termen :

* juffers en puttingijzers : de jufferblokken zijn die ronde blokken met 3 gaten? de puttingijzers die waar de jufferblokken inkomen?
* Boegspriet : de eerste mast in een hoek van 45 graden ongeveer??
* Fokkenmast : mast meest naar voor gelegen achter de boegspriet
* grote mast : de middelste mast in mijn geval??
* bazaan : geen idee wat dat is...? de achterste mast misschien?
* ra : zie ik vaak verschijnen op andere topics, maar weet niet goed wat hiermee bedoeld wordt?
*

Zou het niet handig zijn een extra topic te openen met als titel jargon? En daar alle vaktermen een beschrijving te geven? Voor mensen als ik is dat erg handig :)

De kleur is natuurlijk een kwestie van pers. smaak, maar ik vind het wel netjes zo. Je moet alleen de gaatjes voor de korvijn nagels iets uitboren of vijlen, want ze zitten er niet ver genoeg in. Ze moeten tot de verdikking in de gaatjes passen.

ow, op mijn vorig model had ik ze net zo gemaakt. Goed, dan moet ik ze iets dieper uitboren. Bedankt. Ik vond dat wel handig om het touwwerk zo in een mooie 8 lus rond die nagels te binden als die niet tot beneden zijn gemonteerd op die bank.

Vraag mij op dit moment dan af hoe ik het touw ga vastmaken later als die nagels heel diep zitten?

Ik heb even een plaatje voor je waarop je kunt zien hoe de korvijnnagels in de bank zitten en hoe je je touw moet beleggen.

bazaan : geen idee wat dat is...? de achterste mast misschien?
* ra : zie ik vaak verschijnen op andere topics, maar weet niet goed wat hiermee bedoeld wordt?
*

:)

De bazaan of ook wel kruismast genoemd is inderdaad de achterste mast.
De ra,s zijn de rondhouten aan de masten waar de zeilen aan komen.

Ik heb vandaag wat aangepast dan aan die nagelbanken zoals Piet aangaf.
Denk dat dat goed gelukt is.

Verder nog bezig geweest met uitzagen van kanonsgaten in de romp ter hoogte van het dek. Nog 5 gaten te gaan en dan zijn die klaar.

werkje van vandaag :

Dit heb ik 4 keer gedaan en dan krijgen we dit :

Het zit allemaal nog achterin, maar het was eens leuk om voor het eerst te kunnen afwijken en wat bij te leren...

Ik vind het goed.

ik heb even een vraagje. Elke keer als ik weer begin aan mijn schip merk ik een hele hoop stof. Nu heb ik 1 dikke borstel waar ik enkel en alleen het stof mee wegdoe. Ik gebruik die voor niets anders. Ik las erover in het verslag van Piet en de vraag komt dan in me op : hoe doen jullie dat? Hebben jullie kleine stofzuigers?
Ik kan als het ware blijven vegen, na een dag ligt er opnieuw een enorme hoeveelheid op. Ik vraag me dan ook af hoe dat gaat zijn eens hij klaar is...

ik heb even een vraagje. Elke keer als ik weer begin aan mijn schip merk ik een hele hoop stof. Nu heb ik 1 dikke borstel waar ik enkel en alleen het stof mee wegdoe. Ik gebruik die voor niets anders. Ik las erover in het verslag van Piet en de vraag komt dan in me op : hoe doen jullie dat? Hebben jullie kleine stofzuigers?
Ik kan als het ware blijven vegen, na een dag ligt er opnieuw een enorme hoeveelheid op. Ik vraag me dan ook af hoe dat gaat zijn eens hij klaar is...

Misschien in een vitrine zetten.

Gewoon je werkplaats schoonhouden of overstappen op plastic.

Voor schoonmaken gebruik ik perslucht ( ben je ook gelijk alles kwijt wat niet goed vast zit),
het is te koop in spuitbussen met slangetje in PC / electronica winkels.

Andy

Voor schoonmaken gebruik ik perslucht ( ben je ook gelijk alles kwijt wat niet goed vast zit),
het is te koop in spuitbussen met slangetje in PC / electronica winkels.

Andy

Heb dit gehaald. Werkt prima. Heb het gehaald in een pc winkel. Wordt blijkbaar ook gebruikt om bvb een klavier proper te houden.

Bedankt!

zomer en dus gebeurt er niet te veel. Het dek is stilaan in vorm aan het komen en ik ga starten aan de spiegel.
De spiegel wil ik zo min mogelijk schilderen, maar de bouwdoos laat dat niet helemaal toe..

Ik heb heel bewust gekozen om geen gebruik te maken van blokken. Dit omdat het me te klein is en de verhouding van de blokken helemaal niet klopt. Zo is voldoende voor mij.

Het ging nu al nauwelijks voor het trapje ( eigenlijk gaat de trap er zelfs niet goed tussen ). De rail aan de trap in het dek ga ik herbeginnen in hout.

Start van de spiegel..

heeft iemand een idee waar ik het scheepsbeslag van de spiegel apart kan kopen?
In de kit van Corel zit iets waar ik liever niet mee wil werken :

Deze moet je volgens mij schilderen en is gemaakt uit een soort van klei.

Liever zou ik het zo hebben als hieronder en zoek dus dat beslag apart te kopen. Ik vermoed dat dit uit een kit van Calderkraft zal komen, maar dat is een gok.

Persoonlijk vind ik deze PRACHTIG. Niets geschilderd, strak, echt mooi.
Helaas kan ik nergens meteen vinden waar ik deze apart zou kunnen kopen.
Het grootste verschil is dat je deze allen op een uitgesneden plaat gaat plakken, en degene dat ik heb in mijn kit gewoon schilderen is en uit 1 stuk...

Iemand een idee?

Bedankt.

Back