HMS Victory Deagostini (Robert)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door robertnl100, 7 okt 2014.

1. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Je kan nog even testen met lak erover. Potlood wordt dan als het goed is ook wat donkerder. Nagels aanbrengen is een kwestie van smaak. Zelf vind ik het wel aardig staan zolang ze qua schaal matchen.

2. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Dank heren ik geef zelf ook de voorkeur aan de potlood methode.

3. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Wat voor een dekpatroon had je in gedachten?

Ik ga het schip bouwen met de zijkant dicht.

4. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Engelse schepen hadden het 4 plank of het 5 plank systeem. Dit is een bepaald terugkerend patroon van beplanking, anders dan in de regelmaat die je nu als proef hebt.

Klaas heeft onder zijn tweede naam Germt de volgende duidelijke handleiding geschreven:

dek-beplanking

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Inderdaad, dan moet je de laatste versie hebben.
    Daar staat het 4 planksysteem duidelijk uitgelegd
    Ik zou zelfs als het kan een koningsplank leggen:cool:

6. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Ik ga het eens bekijken, Koningsplank :rolleyes: wel eens over gehoord ligt dat niet midden op het dek iets breder en verhoogt. Je moet het me niet te moeilijk maken.

7. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Volgens de tekening word het zo uitgevoerd (zie foto) hij lijkt mij het makkelijkst dit gewoon te blijven volgen, om problemen te voorkomen.

8. Rob2

Rob2

Lid geworden:
    23 okt 2012
    Het potlood ziet er inderdaad een stuk mooier uit. Ik gebruik zelf wasco, is een fractie donkerder dan potlood. Succes

9. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Koningsplank is NIET hoger hoor, alleen een kwart breder dan de dekplanke.
    Misschien even handig om aan te geven wat je bedoelingen zijn, als je de DeA beschrijving volgt is dat goed, Historisch correct is beter.
    Je hebt met dit schip, schaal en model de kans om iets extra's toe te voegen ;)

10. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Robert,
    Het ligt aan jou hoe historisch correct je wil bouwen. Als je volledig DeAgostini volgt is het makkelijk maar zeker niet altijd correct.
    Zie mijn verslag: aanpassingen-aan-deagostinis-hms-victory
    En dan specifiek bericht #10. Dat gaat over de roosters die je op dit dek moet aanbrengen.
    DeAgostini maakt ze te breed zodat je in de problemen komt met de trappen die daarop uit komen.
    In mijn verslag is dat duidelijk aangegeven.
    Doe er je voordeel mee.
    Jan Zwart.

11. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Ik wil best wel wat anders maken maar wil niet te veel afwijken van de bouwbeschrijving van DEA anders haal ik me weer een hoop problemen op de hals.

Maar zal zeker kijken naar de roosters, zo komt er toch elke keer wat boven borrelen. :D

12. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Ik had zelf in gedachten om de dekplanken in deze variant te leggen, tenminste in ieder geval voor dit kleine stukje dek.

De koningsplank is dat alleen op het bovenste dek?

13. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    De koningsplank vindt je op alle dekken, voor zover ik weet op alle dekken waar de mast doorheen loopt.
    De dek beplanking; wat je nu laat zien is een 3 plank systeem ( het aantal planken tussen 2 tegenover elkaar liggende kopse kanten)
    Dit is de Duitse uitgave va Mondfeld's Historische scheeps modellen, de Nederlandse vertaling is dan ook het zelfde, maar de telling is onjuist.
    (Het juiste 4 plank systeem zou Mondfeld een 5 plank systeem noemen!)
    Daar is vaak verwarring over.
    Op blz 121 (fig.73) van The Anatomy of Nelson's Ships van Longridge zie je een 4 plank systeem in het juiste patroon en de juiste benaming.
    3 Plank systeem kan natuurlijk, maar 4 plank is aan een zekerheid grenzende waarschijnlijkheid authentieker, en is écht niet moeilijker dan 3 plank systeem.

Laatst bewerkt: 16 okt 2014
  14. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Ik hoef op dit dek niet meer te leggen maar de tekening die klopt toch wel?

Er hoort normaal nog wel een stukje tot het volgende spant bij zoals op tekening uit het boek. dat is toch een 4 planks systeem.

De onderste die op het schip ligt wordt normaal nog een spant langer dan moet het toch kloppen? :confused:

15. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Er is véél verwarring over de juiste benaming Robert.
    Ik heb mijn vorige bericht aangepast ondertussen.
    Het systeem van leggen van een 4 planksysteem heb ik beschreven in de topic dekbeplanking.

16. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
  17. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Van dat hele verslag heb ik een PDF gemaakt, kan ik je opsturen, en als je nog wat nodig hebt hoor ik het wel Robert.
    Wat ook interessant is, is het verslag van de Victory van Gil Middleton op MSW

18. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
  19. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Ik heb je net e.e.a. via WeTransfer toegestuurd, ook het bouwverslag in Pdf van Gil Middleton en de andere scratchbuild.
    Longridge heb ik niet in Pdf, maar heb even een foto gemaakt van die afbeelding van de dekplanken.
    Hier zie je da er steeds 4 planken tussen de gelijkliggende kopse kanten liggen.
    Zie ook het onderschrift, "four step butt planking, 4 plank systeem dus

Het leggen is niet moeilijker dan een ander systeem
    Even een fictief voorbeeld; een dek met een koningsplanken.
    Stel, op jouw schaal heb je planken nodig van 10 cm (kies voor het dek een maat die deelbaar is door 5. (het is een oorlogsschip en we gebruiken een 4 planksysteem, vandaar deelbaar door 5)
    Je werkt van achter naar voor, en vanuit het midden naar de verschansing.
    Vanuit de koningsplank gezien liggen de linker en rechterkant in spiegelbeeld.
    Je eerste plank naast de koningsplank is dan 4 cm (we verspringen namelijk steeds 2/5) Je tweede plank is dan 8 cm.
    Je derde plank is 2 cm (je 2e plank heeft nog maar 1/5 over, dus je derde begint weer met 1/5 om het systeem te kunnen volhouden.
    Je 4e plank is dan 6 cm.
    Je 5e plank is 10 cm (de volle 5/5, dus een hele plank)
    Je ziet nu dat tussen de gelijkliggende kopse kanten steeds 4 planken liggen.
    Als de achterste planken liggen zoals boven omschreven dan is het verder een eitje, gewoon aansluiten met volle lengtes en het patroon blijft gehandhaafd.
    Worden er schaarstokken gelegd, dan veranderd er niet veel; de schaarstokken en de daar tussen liggende planken maken deel uit van het systeem.
    Als je het hart van het dek hebt bepaald en met potlood op het dek hebt gezet, is dat het beginpunt van waaruit je naar links en naar rechts kunt werken.

20. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Nieuwe poging.

Dan zou het nu goed moeten zijn.
    Tevens de vraag, de kopse kanten liggen die normaal op de spanten?
    Ze liggen nu op een dek met onderplaat,bij het dek er boven wordt dit niet gedaan en worden en alleen latjes geplaatst tussen de spanten waar de dekbeplanking op rust.

Ga je nu aan de andere kant van de koningsplank hetzelfde te werk in spiegelbeeld?

Heb er gelijk een breder plankje tussen geplaatst dan dat weer helemaal correct :D

Deel Deze Pagina