HMS Victory Deagostini (Robert)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door robertnl100, 7 okt 2014.

1. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Ik weet niet precies waar je bedoeld Paul is dat niet bij de rij er boven?

Zal een foto erbij plaatsen van de bouwbeschrijving hoe het zou moeten worden.

2. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014

Hier zie je de bedoelde ingang Robert, en die zit onder de bovenste rij poorten, dus op de 2e laag.
    Heb het even op moeten zoeken hoor.
    Ik mis die nu eigenlijk ook bij jouw model, omdat het er op lijkt dat je nu de 2e laag poorten aanbrengt, tenzij ik het verkeerd zie natuurlijk.
    Dat is dus wat er bedoeld wordt.

3. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    De poorten die nu zijn aangebracht is de onderste rij poorten.

4. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Oké, dan hebben wij allemaal zitten slapen......
    Sorry dat ik aan je twijfelde.;)

5. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Je hebt gelijk, Robert, jouw model is precies volgens de bouwbeschrijving. Het klopt ook dat pas in het dek hier boven (middle gun deck) de ingang komt. Het is dan ook totaal niet bedoeld als kritiek op jouw model, dat ziet er superstrak uit.
    Wat je bij de Victory ziet is dat zelfs in de rij geschutpoorten van het lower gun deck (die jij er op hebt zitten) de ruimte tussen poort 9 en 10 iets groter is dan de andere ruimtes, omdat daar de treden lopen naar de ingang er boven.
    Maar goed, ik weet het, het valt misschien alleen muggenzifters zoals ik op.;)

6. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Paul zo hoog als jij de lat legt zal ik toch niet doen, daar heb ik het geduld niet voor om alles zo ver uit te pluizen.

Dat wil niet zeggen dat alles volgens de bouwbeschrijving moet gaan, als er vreemde dingen worden gezien door de iets doorgewinterde scheepsbouwers, en dit aangeven dan ga ik daar best wel in mee.

Ook bij het leggen van het dek ben ik overstag gegaan om er een ander patroon in te leggen, maar zou daar zelf niet snel op gekomen zijn.

Dat laten we dan over aan de (muggenzifters) :D:D:D

Nee hoor Paul als je rare dingen ziet zeg het gewoon, de poorten kan ik niet veel meer aan doen dus moet dat maar zo laten.
    (maar ga er toch wel eens wat documentatie of foto's op naslaan hoe het zit) ;)

7. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Helemaal mee eens, Robert. Iedereen maakt zijn eigen model, dat maakt het juist zo leuk.
    Net als jij al aangeeft krijg ik ook de meeste aanvullingen en verbeteringen van anderen op dit forum. Het is heel prettig dat andere modelbouwers op mij voorlopen, daar leer ik heel veel van.
    Voor een foto:

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    We zijn weer wat geschutspoorten verder.

Volgens de beschrijving moeten de gaatjes voor de insteek kanonnen er in geboord worden voordat de de geschutspoorten uitgesneden worden, bij de onderste rij heb ik gedaan maar heb toch het idee dat het niet helemaal in het midden komt te zitten.
    Nu wil ik het gaan proberen door een vierkant blokje er in te steken en dan in het midden een gaatje te boren, dan zou het toch in het midden moeten zitten.
    Of zijn er nog andere oplossingen?

hier wat foto's van de vorderingen.

9. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Het ziet er erg bekend uit. :grin:
    Gaatjes voor insteekkanonnen heb ik er achteraf in geboord. Met een lange boor kan je best horizontaal en in het midden boren.

10. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Ik heb het ook gedaan middels een malletje Robert.
    Als al je poorten precies staan en je hebt een malletje met een gaatje wat perfect in de poort past gaathet goedkomen:D

11. Rob2

Rob2

Lid geworden:
    23 okt 2012
    Ziet er netjes uit

12. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Ik ben nu bezig met het aftekenen van de derde rij geschutspoorten, maar kom tot de ontdekking dat de poorten vrij laag zitten (dit is de maat die wordt opgegeven door de bouwbeschrijving).

De onderkant van de geschutspoort komt dan gelijk te zitten met het dek :rolleyes:
    is het niet zo dat het rolpaardje met het kanon ongeveer in het midden van de geschutspoort zit?

Toch blij dat ik het mes er nog niet in had gezet.

13. paulbo

paulbo verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    De loop van het kanon zit ongeveer op 1/3 van de onderkant van de geschutpoort, Robert.
    Je model ziet er netjes uit!
    Gr. Paul

14. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Goed bezig Robert!
    Inderdaad, de loop zit op 1/3 van de onderste dorpel, dus je poorten moeten omhoog.

15. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Bij de modelbouwdag in Barneveld het bij de Victory van Jan Zwart gezien dat hij het dek met 3 mm planken heeft gelegd, en moet zeggen dat ik dat er best mooi uit vond zien.
    Ik heb even een proefje gemaakt om eens te kijken hoe het lijkt en ziet er niet zo grof uit.

Nu zie ik dat volgens mij niet heel vaak terug deze smalle planken is daar een bepaalde reden voor?

16. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ik ben niet zo bekend met de Victory, maar het lijkt me dat de plank afmetingen daarvan bekend zijn. Zelf kwam ik 19.8ft x 9.38ins tegen, wat grof omgerekend 6mx24cm is. 1:84 kom ik dan op 2,86mmx71,4mm. Dan lijkt de 3mm variant meer te passen bij het origineel.

17. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Op de Victory zijn de huidige planken ongeveer 25 tot 28 cm breed. Ook op het koebrugdek, met nog originele planken, zijn ze zo breed. Dus 3mm komt dan het best overeen. Maar als je het dek echt gaat leggen moet je wel het 5-planks systeem gebruiken hoor. Zie de dekplank topic elders. Anders krijg je ruzie met onze admiraal K.

18. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Daar heb ik diverse info over ontvangen dus dat gaat goed komen (hoop ik):)

19. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Ik ben het ook eens met Erik en Jan, 3mm is beter dan 5, zelf heb ik de Victory 5mm planken gegeven en had daar een beetje spijt van achteraf. De Diana die net zo groot is (model) heeft ook 3mm dekplanken en dat ziet er een stuk beter uit.

20. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Dan gaan we voor de 3 mm. Dank heren.

Deel Deze Pagina