HMS Victory Deagostini (Robert)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door robertnl100, 7 okt 2014.

1. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Robert, hierboven in perm.link 92 waar je niet goed uit komt met je poorten, dat komt (denk ik) dat je toch een foutje hebt gemaakt met het begin van je beplanking. Het was op de foto van je eerste plank niet goed te zien waar je precies bent begonnen, vandaar dat ik er niets van kon melden. Op onderstaande foto waar ik pijltjes bij heb gezet, is dat het dek wat je ziet die zwarte randjes, want als dat zo is dan zitten die poorten ook een plank te laag. Dat is natuurlijk niet meer te veranderen maar waarschijnlijk ook een reden dat je hier weer niet goed uitkomt.

Het is wel op te lossen door je bovenste poorten een plank hoger uit te snijden, dan komen de kanonnen weer goed te staan. En waar de pijltjes staan komt het misschien goed nadat je kozijntjes hebt gemonteerd.
    Maar ik ben bang dat zoals ik al melde dat je met het begin van je beplanking mis bent geweest.
    Het probleem hier (als ik gelijk heb, wat ik niet hoop), dat je ook met je berghouten niet goed uit gaat komen. Lees in de bouwbeschrijving nog eens na waar je 1e plank had moeten komen, want dat is toch de belangrijkste plank!

Als aanvulling, wanneer je je bovenste geschutpoorten één plank hoger gaat zetten, wat natuurlijk niet te vermijden is, dan is de ruimte tussen je poorten te groot geworden. Ik denk zelfs dat alleen je bovenste poorten met die plank erbij goed staan en de rest (onderste dekken) ong. één plank te laag. Kortom je bent één plank te laag begonnen vrees ik met je poorten.
    Nogmaals ik hoop voor jou dat er niets van klopt van mijn verhaal, want dan gaat alles aan de buitenkant romp niet goed uitkomen!

2. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Piet volgens mij ben ik wel goed begonnen volgens de beschrijving komt de eerste plank gelijk met de onderzijde van het batterijdek en dat doet het ook.

De tweede rij geschutspoorten komen volgens de beschrijving uit op 31 mm uit de onderzijde van het batterijdek. Dat is volgens mij ook wel goed.

De derde rij geschutspoorten komen op 57 mm uit de onderzijde en als ik dan de geschutspoort uit snij komt de onderzijde van de geschutspoort precies gelijk met de bovenzijde van het dek. en dan komt het op de hoogte uit zoals de foto in post 92.

3. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Robert, Ik heb even wat metingen gedaan op de tekeningen van Caldercraft. De afstand tussen de bovenste en onderste poorten is daar 45 mm. Voor jouw schaal is dat 45 x 72/84 = 38,5 mm. En de afstand tussen de onderste en de middelste is 14 mm en op jouw schaal 12 mm. Met afstand bedoel ik de ruimte tussen bovenkant onderste poort en onderkant bovenste poort. Zonder de binnenlijst. Kan je hier wat mee?

4. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Hoe graag ik je ook wil helpen, maar dit laat ik even aan de Victory DeA kenners. :)

5. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Dat is inderdaad correct, maar dan begrijp ik niet goed dat je toch een beetje verkeerd uitkomt met je bovendste poorten.
    Waarschijnlijk (ik heb de bouwbeschrijving niet meer) moet je de 57 mm meten vanaf de bovenkant van de plank en niet vanaf de onderkant, dan kom je uit waar je nu zit.
    Ik schreef al dat ik hoopte dat ik geen gelijk had, want deze afstanden zijn behoorlijk belangrijk. Als je hier foutjes maakt dan gaat al het andere ook mis, zoals de berghouten, sierlijsten enz.
    Maar zo te zien valt het dan alleszins weer mee, en was het gewoon een meet foutje.

6. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Ik heb er even een foto bij gezocht, er is wat verschil in hoogte met jou bovendste poorten. die van mij zitten net onder de tweede plank van boven en die van jou er net boven, gecorrigeert. Dus dat scheelt ong. een halve plank. Maar of dat wat uit gaat maken betwijfel ik toch wel een beetje, want de planken zijn natuurlijk ook niet allemaal even breed een paar tiende van milimeters en je hebt al een verschil na een aantal planken. Dus ik denk dat je met de gecorrigeerde hoogte wel behoorlijk goed zit. Succes verder Robert en niet vergeten, 2x meten en dan pas snijden enz.

7. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Ik heb vanmiddag is van alles na zitten kijken en verslagen elders erbij gezocht maar ik snap toch niet hoe dit nu kan, ik lees er elders ook niet over :confused::confused:

Zal wel aan mij liggen denk ik, maar goed.

Ik zou de bovenste rij nog 1,5 - 2 mm kunnen laten zakken dan komt het rolpaardje ongeveer in het midden uit i.p.v. iets er onder, en de tweede rij zou iets naar boven kunnen maar weet niet of dat heel veel uithaalt weet ik niet.

toch maar even een gaatje geboord om te kijken voor de hoogte maar lijkt mij goed zo.

8. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Dat proefgaatje zit volgens mij op de perfecte hoogte hoor Robert.
    Goed bezig hoor :thumbsup:

9. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Volgens mij is het ook wel goed hoor Robert, je kanon staat in ieder geval goed zo, dus ik zou me er verder maar niet druk om maken. zoals ik al schreef kan het ook aan de plankbreedte liggen.

10. Barkman

Barkman

Lid geworden:
    22 dec 2012
    Ah! Meneer doet dat zo!? Ik dacht dat je kwaliteiten er enorm op vooruit waren gegaan, maar het is dus een groter schip.

Strak werk! Maak je de Mini Me ook af?;)

11. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Die maken we zeker af maar wissel het een beetje af met de grotere versie. Als het verdere beplanken en het bekopen van de romp weer verder gaat pakken we het tuigage van de kleine weer op.

Je ziet hier veel mensen die het beplanken geweldig vinden, maar voor mij is het toch zo dat ik blij ben dat het er op zit, meer wat er op het dek zit en verder zeg maar. ( heb er nog niet veel handigheid in)

Maar uiteindelijk moet het allemaal gebeuren en kan ik het zo mooi een beetje afwisselen. Maar meer als twee tegelijk doen we er niet.

12. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    volgens my had ik op myn victory het zelfde probleem , maar ik ging gewoon door en gebruikte 5 mm planken

13. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    We zijn weer een stukje verder de bedrading voor de verlichting is aangebracht.

Ook zijn er weer wat rijen beplanking aangebracht ik doe volgens de beschrijving van DEA omdat beplanken nog niet echt mijn ding is, en dan toch bang ben aan de onderzijde in de problemen te komen.

14. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Robert,
    Ik zie je bedrading, maar niet hoe en waar je de aansluiting met de "buitenwereld" hebt gemaakt. Of moet dat nog? Komt zeker helemaal op de bodem ?

15. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Ik was daar nog niet helemaal uit maar ergens aan de onderzijde denk ik.

16. cocquytluc

cocquytluc

Lid geworden:
    23 nov 2014
    Kunt u me niet helpen aan een kopij van de tekeningen (tegen betaling) van dit schip,bouwtekeningen ed, ik zoek dergelijke tekeningen,bouwtekeningen foto's,om het voorsteven van het schip dus eerste helft van tegen de neus dan wel achter te bouwen,voor een decor te maken voor een voorstelling, wie kan me helpen?ik heb die dringend nodig

17. Barkman

Barkman

Lid geworden:
    22 dec 2012
    Interessant. Ik loop zelf ook met de gedachte te spelen om verlichting aan te brengen, maar ben niet thuis in die materie.
    Ik ga je nu scherp in de gaten houden!:rolleyes:

18. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Dat was ik ook niet maar Jan Zwart heeft me goed op weg geholpen en het vast reuze mee, (mits je het simpel doet zoals ik). ;)

Vanmiddag toevallig wat aan het prutsen geweest om te kijken hoe lang de lampjes branden op een Lipo (accu). Ik maak er ook een adapter tussen op 220V maar was nieuwsgierig of het ook met een Lipo kan om te kijken hoe lang de lampjes branden.

Deze led's zijn 5 mm maar die ik ga inbouwen worden 3 mm.

19. Barkman

Barkman

Lid geworden:
    22 dec 2012
    Ahum...

Simpel zei je toch?:-?

Ik merk het al, een nieuwe uitdaging. Wel een mooi resultaat.

20. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Hier weer een paar foto's van de vorderingen.
    De kozijnen geplaatst in de geschutspoorten.

Deel Deze Pagina