HMS Victory Mantua -Panart 1/78 (Henk)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Flying Scotsman, 26 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dank voor het goede advies Jan,
    Dat was ik met de talie ook min of meer van plan, maar de afstand van 2 cm is deze niet te groot ?

2. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Wordt de lengte van je inhaaltalie niet bepaald door de afstand van de achterkant van het rolpaard naar de ring in het dek, waarvan de plaatsing op foto's na ta zien is?
    En wordt de plaats van de achterkant van het rolpaard niet bepaald door de lengte van de ingehaakte uithaaltalies, die je al gemaakt hebt,
    Of zie ik het verkeerd?

Flying Scotsman vindt dit leuk.
  3. Herby
    Hier heb je het over de zij-bak(s)takels Dat zijn die 40 stuks die ik al op maat gemaakt heb (na uit te meten) ?, of over de uithaal talies ?

of begrijp ik jou nu verkeerd?
    Ik zocht naar de lengte bepaling van de uithaal talie

Laatst bewerkt door een moderator: 8 aug 2020
  4. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Waar wil je die uithaal talie bevestigen?
    Ik weer maar van 2 soorten: aan beide zijden, naar de scheepswand de talies om het kanon naar buiten te rijden, waarvan ik meen dat je er al 40 gemaakt hebt, en de inhaaltalie, die op de Victory enkel uitgevoerd is, en van de achterzijde van het rolpaard naar een ring in het dek gaat, waarvan ik dacht dat je vroeg welke lengte die moet hebben.
    Het derde koord dat om een kanon ligt, is veel dikker, gaat door een oog op het achtereind van de kanonloop, heeft geen katrollen, en heet de broeking.

5. Ik bedoelde de achter kant van het rolpaarden naar de ring op het dek.

Volgens mijn info staan er drie touwen op.

1 : broeking = dit het dikkere touw welk om het kanon ligt met bevestiging aan scheepswand
    2: zij / - baktakel= ( die 40 st) bevestiging zijkant rolpaard naar ring aan scheepswand
    3: inhaal talie (van achterkant rolpaard) met bevestiging aan ring op het dek

ik kan het fout hebben ben nog aan het leren;)

Herby63 vindt dit leuk.
  6. Ff ter verduidelijking :)

232DB26A-8D81-4537-B04F-EDE1E34DD656.jpeg

JDS73, Stephan Kertész en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  7. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Henk,
    Je benoemt de talies helemaal correct. En alle talies heb ik bevestigd op e manier zoals ik heb beschreven.

8. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Ik zou hem zo laten. Is persoonlijk. Maar maakt het minder druk op het dek. En De uithaal talies werden alleen gebruikt als het geschut gevuurd had of onderhoud kreeg. Heb ze bij mij er ook op. Het zit eenmaal, maar zou het geen tweede keer doen. Maar dat is mijn mening, je maakt er iets moois van.

9. Henkl

Henkl

Lid geworden:
    24 jan 2012
    Dag Henk,

Ik volg je verslag op de achterzijde en zag je vragen.
    Na de Vic als kit gebouwd te hebben, waar ik overigens 3 jaar aan gewerkt heb, ben ik nu al 5,5 jaar bezig met Vic 1:48 POF, periode voor 1803
    Ik heb het geluk dat Jan Zwart bij mij in het dorp woont, want we hebben intussen al flink wat uren zitten praten over haar.
    Jan weet alles van het leven op dit schip en ik hou mij meer bezig met de techniek en hoe e.e.a. in elkaar zit.

In 2018 heb ik besloten om mijn Vic toch te voorzien van guns en heb daar flink wat onderzoek voor moeten doen.
    Hoewel ik alle tekeningen heb van John McKay, moet je over het hoe en waarom weer elders zoeken.
    Ik kreeg destijds de tip om het boek The Trafalgar Companion aan te kopen omdat dit boek flink wat extra informatie zou geven.
    Zo geeft dit boek een duidelijk inzicht over de werkwijze van het afschieten van een gun, dit systeem werd op alle Engelse schepen destijds zo toegepast.

upload_2020-8-9_9-40-34.png

upload_2020-8-9_10-16-22.png

Het boek laat zien welke personen met welke functie bij de guns staan en waar deze moest staan bij de verschillende momenten om de gun af te schieten.
    Je ziet op de foto hierboven dat de halende parten van de takels gebruikt werden als een lijn waar men zich achter op moest stellen.
    Ome Jan heeft ook dit boek en kan precies aangeven wie wat deed en moest doen.
    Voor mijzelf heb ik gekozen om de guns van Vic in gevechtsstand te plaatsen, dus schietklaar.
    Ik heb mij takels dus in de V vorm gelegd.

Je moet dus even bepalen welke situatie je wilt laten zien.
    Bij het afschieten slaat de gehele gun naar achteren en worden de halende parten van de takels in één ruk naar voren getrokken.
    Om die reden werden ze ook in een lijn gelegd, zodat de takels niet in de knoop konden komen en de totale gun na afvuren recht naar achteren rijdt.

Alle takels hebben een enkel en een dubbel blok waarbij het dubbele blok aan de voorzijde zit
    Zover ik nu heb kunnen achterhalen heeft ieder gun twee linkse en één rechtse takel
    Bij de rechtse uitvoering komt het halende part aan uit het rechtse gat van het dubbele blok van onderen af
    Bij de linkse is dat dan het linkse gat.

De takel achter het kanon is bij mij dus de tweede linkse takel

Omdat ik POF bouw heb ik lang zitten twijfelen of ik zelf ook de touwen zou maken.
    Uiteindelijk heb ik een goede leverancier gevonden die zelfs op aanvraag maakt: http://www.modellbau-takelgarn.de/

Ik hoop dat je wat hebt aan bovenstaande en anders stuur je maar een berichtje

Laatst bewerkt: 9 aug 2020
    Flying Scotsman en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  10. Henk
    Dank je wel voor de uitleg, e.a is nu duidelijk.

11. Dank je , uithaal talies horen er nu eenmaal wel op als ik alles goed begrepen heb. Maar inderdaad dat zijn keuzes, waar je over na kunt denken.;)

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  12. Ben blij dat ik het goed heb:)

13. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Het ligt helemaal aan de situatie die je wil uitbeelden. Je kan zelfs het kanon langscheeps voor de poort vastbinden zonder enige takel, met alleen de broeking.
    Zie:

Stephan Kertész en Flying Scotsman vinden dit leuk.
  14. Het probleem zit m hoofdzakelijk dat het meeste “onderdeks” gemonteerd moet worden met een werkruimte van +/- 2 cm
    Bij heel veel kits worden de uperdecks eerst opgebouwd en voorzien van alles wat daar moet komen, waardoor er werkruimte is. In mijn geval dus helaas niet:hammer:, dus maar ff goed nadenken

TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  15. 3F643F36-D4F4-43C5-884E-1FD36024E399.jpeg Iedereen weer op normale temperatuur?ik heb vandaag de werf weer geopend. Daarom een update.

6 kanonnen geplaatst onder het dek. Man wat een vreselijke klus.
    Mantua Panart heeft hier volgens mij er niet over nagedacht, dat de plaatsing van de kanonnen onderdeks op de orginele manier met broeking - zij-takels en uithaaltalies gezien de werkruimte erg moeilijk uit te voeren is. Als ik kijk naar andere fabrikanten hoe daar de opbouw is zoals DeAgostini Is het allemaal eenvoudiger en bereikbaar, met een mooier eindresultaat. Wat ik heel veel gezien heb op Modelship forum dat bijna alle Mantua Panart het touwwerk veelal weggelaten is, met uitzondering van de uithaaltalis.
    Hieronder mijn eindresultaat, met nog 6 stuks te gaan Pffff:confused:. D83C05BA-F212-456F-AE1A-3B80559F0FCB.jpeg

Laatst bewerkt door een moderator: 18 aug 2020
    JDS73, Montgomery, Avado en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Het is hier gewoon een kwestie van volgorde van bouw, als je het geschut had geplaatst voor je het bovenste dek had gelegd was er niets aan de hand geweest. Dit komt wel vaker voor in bouwbeschrijvingen. Een beetje vooruit lezen en denken kan dan wel eens uitkomst bieden. Maar al met al staan ze er toch netjes bij:)

TIMBERWOLF, Herby63 en Flying Scotsman vinden dit leuk.

17. Dank voor je compliment.
    Klopt helemaal Piet, hier is de onervarenheid de/een grote factor (mijn tweede schip na een pauze van ongeveer 16 jaar) daarnaast de gebrekkige handleiding wat nou ook niet echt direct een hulp is. Maar gelukkig zijn er mensen zou als jou met veel ervaring en kennis die dit met anderen delen.
    Ik ben wel van de uitdagingen, en laat de moed niet snel zakken hoor;), onder het motto “de aanhouder wint” kom je vaak ver. En anders val je met plezier terug op de ervaren bouwers.

TIMBERWOLF, Jaques, pietsan en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Reinierd

Reinierd

Lid geworden:
    5 jan 2019
    Dat ziet er goed uit Henk:).
    Maar het is inderdaad een van de vele gebreken van de mantua.
    Maar je lost het netjes op plus dat je er nog wat aan toevoeg want ik zie dat je nu gaten gemaakt hebt in de benedendek voor de toegang voor de trappen en je ziet dat met de vele hulp van de mensen op de site dat je een eind komt.

Grt Reinier

19. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dit heb je mooi opgelost in dat moeilijke hoekje Henk:rofl::rofl:

20. Sjors Blomberg

Sjors Blomberg

Lid geworden:
    15 feb 2019
    Netjes gedaan Henk.
    Jij begint er nog aan om de touwtjes van de kanonnen te maken.
    Ik moet daar nog steeds een keer aan beginnen.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina