HMS Victory Mantua -Panart 1/78 (Henk)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Flying Scotsman, 26 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dank voor het compliment Herman
    Ja Peter het schiet inderdaad mooi op maar dan moet je wel materiaal hebben om verder te kunnen. Maar wordt geregeld door leverancier
    Ja Koos, ik moet wel anders vaar jij eerder dan ik, maar dank voor je compliment

Pingu57 vindt dit leuk.
  2. Stephan de assen staan zuiver recht op lijn, en zijn kogel gelagerd. Het probleem is de draad die gewikkeld moet worden draait niet die staat dus stil, wanneer ik dit met de hand doe Maar zet ik de accuboor er op dan gaat het wel redelijk goed. Daarnaast vind ik de wikkel draad te los op de te wikkelen draad zit, bij iets beweging ‘verschuift het wikkel draad en krijg je open plekken om zomaar te zeggen.

3. Sjors Blomberg

Sjors Blomberg

Lid geworden:
    15 feb 2019
    Henk ongelooflijk wat je allemaal laat zien.
    Begrijp ik hier uit dat je de masten hun natuurlijke kleur laat houden?
    Dus geen geel en zwart?
    En dat touw draaien is een handigheidje.
    Ik heb ze gemaakt bij de Aggy met. een machientje van een Rus en in het begin puinhoop daarna iets minder puinhoop :)

Flying Scotsman vindt dit leuk.
  4. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Je voert de draad door de as, daar zou je een houten pen in kunnen steken om de draad vast te zetten (aan de buitenzijde, met het spannen van de draad trekt hij zich ook nog eens zelf vast) aan beide zijden.
    De draad moet strak zitten. Dan pas kan je wikkelen. Dit is ook een kwestie van gevoel. De wikkel draad heeft ook een kleine spanning nodig om eromheen te gaan. Je kunt hem met een knoopje vastzetten als je begint. Minuscuul drupje lijm en dan draaien tegen de draad van de te omwikkelen draad in. Is een geduldig werkje. Je moet ook de draad met 2 vingers blijven geleiden zodat hij goed blijft gaan.
    Er komen dus alleen krachten op de asjes waar de draad gespannen wordt.
    Ik was net klaar om jou foto wat aanpassingen te geven hoe hij misschien beter loopt. Kijk maar als je er iets aan hebt.
    Maar ik heb er vertrouwen in dat je hem goed aan het werken krijgt. Belangrijkste is draad flink aan gespannen tussen de asjes en vastgeklemd aan beide zijden zodat hij ook meedraait.
    serving Henk z.jpg
    Succes :)

5. Stephan dank voor de tip, :)
    het draaien van draden is mij niet geheel onbekend, als damper draai ik mijn clapton coils allemaal zelf, dit werk is te vergelijken met het maken van clapton coils ( al enkele km van gemaakt ) . Alleen is de spoel draad SS316L 0,16 mm rvs dus. Dit ben ik gewend om op redelijk hoge snelheid te doen en heb dus redelijk de “vinger druk” voor het opspoelen van de draad onder control;). Hier zit dus niet het probleem.:rolleyes:.

Ik heb de ellende weer uit de kliko gehaald en aangepast zoals jij dmv de foto aangeeft, dit werkt wel wat beter eerlijk gezegd, maar ik blijf mijn een ongeluk draaien en vind het resultaat nog niet bevredigend.
    Ik zou er dus een 12v dc motortje tussen kunnen zetten met een snelheid regelaar en een reverse regelaar. Of kiezen voor een tandwiel systeem met een grotere overbrenging, ik ga er eens over nadenken om hoe en of wat te doen.;) Nogmaals dank

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  6. Sjors dank je wel voor je compliment, wordt zeer gewaardeerd :) ik doe mijn best als beginnend bouwer :rolleyes:
    De masten komen zeker wel in de geel zwarte kleuren, ze worden straks allemaal door mijn airbrushje geknuffeld, dat gaat ook wel lukken denk ik.
    Dat touw gedoe machientje vind ik minder, welk machientje heb jij dan?.

Ps sterkte met je handen

Laatst bewerkt door een moderator: 21 mrt 2021
  7. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Je kan je hendeltje op de as zetten van de verbindingstang en daar een groter aandrijfwiel opzetten. Die combi zie je op Aliexpres voor een paar euro. 60 tanden 20 tanden bijv.

8. Even weer een kleine update,
    Ik moest even wachten op de materialen die ik te kort had in de bouwdoos. Maar deze heb ik inmiddels ontvangen een kon weer verder met het maken van de ra’s. Deze zijn nu zover om een kleurtje te krijgen en dan kan ik weer verder met de blokken en overig touwwerk.
    07E0F6B0-6779-46DA-BFF8-3D17056A465D.jpeg

Marc w, Hans Groenenberg, Ronk en 7 anderen vinden dit leuk.
  9. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Heel netjes uitgevoerd Henk, met respect voor de verhoudingen :thumbsup:

JDS73 vindt dit leuk.
  10. Dank je voor het compliment:thumbsup:

11. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
  12. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Mooi werk Henk:rofl::rofl:

13. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Die ra's zien er strak uit Henk :thumbsup::thumbsup:

JDS73 vindt dit leuk.
  14. Technische vraag.
    Ik heb vanavond geprobeerd om de beugels rondom de juffers te maken 0,7mm messing (ik denk harde uitvoering). Ik ben als volgt te werk gegaan draad licht geschuurd daarna in een cirkel gebogen en gesoldeerd. Daarna om de juffer gelegd en in de vorm gebogen. Nu knapt iedere keer de las, wat doe ik hier verkeerd? . Test gedaan met 0,5mm draad zachte uitvoering en dit levert geen enkel probleem op.

Laatst bewerkt door een moderator: 29 mrt 2021
  15. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Wanneer je messing hard is kun je het eerst even roodgloeiend maken en laten afkoelen. Dan is het ook zacht geworden en zet je er minder spanning op bij het buigen.

16. Gisteren nog even geprobeerd maar blijf het probleem houden. Ik soldeer wel met harde kern soldeer voor printplaten ,zou dat het probleem kunnen zijn ?

17. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Dat zou kunnen, dan heeft de tin te weinig rek, en het messing wordt niet schoon genoeg.

18. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Wil jij eens een fotootje plaatsen?? va de las wel te verstaan

19. JDS73

JDS73 Moderator team

Lid geworden:
    15 apr 2020
    Hier moet je wel mee oppassen. Messing kan op het ene punt harder of zachter worden bij verhitten. Maar dat is meer bij grotere stukken.
    Het is vooral belangrijk om het goed, gelijkmatig te verhitten.

20. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Een beetje soldeerpasta kan ook wel eens helpen voor een betere hechting, ik gebruik hiervoor S-39 en heb voor zover ik weet nog nooit een probleem gehad met het solderen van messing en/of koper.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina