HMS Victory Mantua -Panart 1/78 (Henk)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Flying Scotsman, 26 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vervolg soldeer project:
    Vandaag weer verder met de strubbelingen van de de puttingijzers. Vandaag een staafje hardsoldeer zilver aangeschaft om beter te kunnen hardsolderen, ook dit lukte niet zoals ik voor ogen heb/had.
    Volgende stap was de een 12 volt soldeerbout met een zeer fijne soldeerpunt ( voor printplaatjes)en zacht messing draad. Dit is de oplossing voor mijn probleem in combinatie van S39 en normale soldeer tin.:)
    959D3B98-8F05-4AED-B3F6-13C97C5D131C.jpeg

JDS73, Jaques, walter10 en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. JDS73

JDS73 Moderator team

Lid geworden:
    15 apr 2020
    Dat is juist het leuke van deze hobby. Het handwerk.
    Maar soms ontkom je niet aan een elektrische boor. En dat is dan ook het enige elektrische gereedschap wat ik gebruik(om gaten te boren)
    De rest doe ik met de hand.

3. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Henk je juffers staan allemaal verkeerd om, er moeten twee gaten naar boven staan en één naar onderen, bij jou is dit precies andersom,
    2015 05 18_0212_bewerkt-2.jpg

Herby63 vindt dit leuk.
  4. So Sorry, ik had er even bij moeten zetten dat nog niks vast gezet is en meer bedoeld was als resultaat van soldeer project . Maar ik ben wel weer een tekening met uitleg rijker :rolleyes:

5. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    OK Henk ik begrijp het, heb het er voor de zekerheid maar ff bijgezet (soms ben ik wel eens een tikkie te snel:rolleyes:)

TIMBERWOLF en Flying Scotsman vinden dit leuk.
  6. JDS73

JDS73 Moderator team

Lid geworden:
    15 apr 2020
    Zilversoldeer heeft een smeltpunt tussen de 400° en 900°. Hoe meer zilver erin zit hoe hoger het smeltpunt.
    Messing heeft een smeltpunt van ongeveer 830°.
    In theorie kun je dus zilver op messing solderen. Wil je goed, zilver op messing of koper kunnen solderen, dan zal je zilverslodeer moeten aanschaffen waar FOSFOR aan toe gevoegd is.
    Dit zorgt ervoor dat het zilver beter uitvloeit op Messing en/of koper.
    Maar fosfor is giftig dus dat is niet aan te raden dit zonder gasmasker te verwerken.

Goede FLUX is bijna cruciaal om tin te sloderen. Goedkoop is duurkoop is bij deze een waar woord.

7. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Best wel een gedoe om dit netjes te krijgen zo te zien. Jammer dat het net niet zo is als bij Amati, daar krijg je ze voorgevormd.
    Heb je bij Cornwall al eens gezocht op " Chainplates & Strops " ook Mantua model levert kant en klaar https://www.mantuamodel.co.uk/products/ship-fittings/chainplates-strops

Maar verwacht je niet teveel krachten op de verbindingen? Als de ronding in je rust zit en het onderste ijzer zit erdoor dan is solderen al eigenlijk niet meer nodig. Dat blijft echt wel op zijn plek zitten, mits het niet teveel speling heeft. Een beetje tinsoldeer op de verbinding is denkelijk voldoende.
    Maar ik begrijp heel goed dat je ze echt zelf wil maken, dit zou ik zeker zelf ook proberen. Wellicht dat je iets hier aan hebt van iemand op MSW https://modelshipworld.com/topic/487-chain-plates/

Ik vind het resultaat al bevredigend tot nu toe, goed op weg. Succes:)

8. Dirk dank voor je uitleg,:)

Firma uit UK doe ik niks meer mee, slechte ervaring lange levertijden ( 12 weken) , slordig verpakte producten met gevolg alles onder de beits en foutieve levering met een toezegging dat op te lossen wat niet gebeurde. En slecht reageren op mail na 3 mailtjes gestuurd te hebben dan pas reageren.
    Ik heb de link bekeken dank daarvoor en heb inmiddels voor een andere oplossing gekozen. Ik had dezelfde ervaring dat de jufferblokken ook in bijna houtskool veranderde. :rofl:

Stephan Kertész en JDS73 vinden dit leuk.
  9. Na een lang gevecht met de puttinijzers ( verbrand hout / vingers / werkbank /een hoge gasrekening / smelt plek in mijn zaagmachine ( door soldeerbout ) en een staaf zilversoldeer heb ik voor een andere oplossing gekozen. Het werd knoeien op zeer hoog niveau meten niet bevredigend resultaat.

ik heb voor onderstaande oplossing gekozen, is niet geheel conform Nelson en McGowan maar in ieder geval het beste resultaat wat ik er van heb kunnen maken. Moet nog wel geschilderd en bijgewerkt worden.
    7CCC6F05-FFA3-458E-BEB5-6409239E6CAC.jpeg

TIMBERWOLF, JDS73, janzwart en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. JDS73

JDS73 Moderator team

Lid geworden:
    15 apr 2020
    @Flying Scotsman Ziet er keurig netjes uit. Het hoeft niet altijd comfort de regeltjes te gaan. Als het voor jou bevredigend is is dat toch goed.
    Ik zal willen dat ik het zo netjes kon als jij.
    Maar ik ga daar wel een poging toe wagen met de HMS Endeavour.

Flying Scotsman vindt dit leuk.
  11. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    goeie oplossing

12. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Zelf draai ik onder de juffer er met een punttang een knoop in. Deze knoop valt dan toch weg in de rust. Dit kan wel enkel met de werkwijze als er een afdeklat oftewel de naald over de rust gaat. Je hoeft dan enkel 1 van beide poten terug te steken in je rust zonder te solderen. Ik zoek nog even een afbeelding.

13. Reinierd

Reinierd

Lid geworden:
    5 jan 2019
    Misschien helpt het om de blokken met zilver folie af te dekken een beetje tegen het verbranden van de blokken :)

14. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Screenshot_20210403-115759_Chrome.jpg
    Hier zie je een knoop gedraaid onder de juffer. Overigens 0.5mm zwart binddraad.

15. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Als je zorgt dat de draden bijeenkomen in het gedeelte dat in de rust zit, is solderen niet nodig en mooier om te zien.

16. In jou vorige reactie had je het over de naald / afdeklat was hier echter geen sprake van, de gaten waren reeds voorgeboord. Als ik meer ervaring had gehad, dan had ik voordat ik de rusten geplaatst had deze aanpassing zeker gemaakt.

Dank je foto maakt geheel duidelijk, kan ik straks in ieder geval gebruiken bij de Endeavour.

Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  17. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    In vaardigheden, tips staat een handigheidje van Pietsan die het met touw doet, superhandig en hartstikke strak. Met een likje verf niet van metaal te onderscheiden. Ik heb dit op mijn Galjoen zo toegepast.

18. walter10

walter10

Lid geworden:
    7 nov 2020
    met een klein nat stukje keukenpapier op de juiste plaats valt een hoop te beschermen tegen hitte.

19. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dit is een mooie oplossing geworden Henk. ( en ik verwacht eigenlijk niet dat zilverfolie, en nat keukenpapier bestand zijn tegen de vlam van een soldeer brandertje, voordat je dat toepast, zou ik het even uitproberen)

20. Heren de gassoldeerbout is even op vakantie ik maak gebruik van een 12 volt soldeerbout met een zeer fijne punt. Hiermee soldeer ik de ringen ( die zijn nu klaar)
    die om de juffers komen ;)

Hans Groenenberg en Pingu57 vinden dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina