HMS Victory van Caldercraft door Wil

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Scheepshoorn, 27 mrt 2022.

  1. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Heesch
    Het voortschrijdende inzicht rondom mijn patineerproject begint zo langzamerhand zijn hoogtepunt te bereiken, denk ik. De vorming van de koperzouten op de koperplaatjes is inmiddels zover gevorderd dat bijna sprake is van een volledige dekking.

    P1021616.JPG

    P1021617.JPG

    Dit voortgangsproces wil ik binnenkort gaan stoppen. Hierbij heb ik het volgende bedacht:

    Ik heb het proefplaatje dat ik destijds gemaakt heb er maar weer eens bijgehaald. Ook hier is het proces doorgegaan.

    P1020982.JPG

    Proefstuk 1: dit heeft vanaf het begin geen enkele behandeling gehad
    Het rechter deel heb ik met de metaalborstel op de boormachine geborsteld. Goed te zien is hoeveel koperzouten er hierbij vrijkomen.
    Op het linker deel heb ik met mijn vinger de zouten uitgesmeerd over de plaatjes.

    P1021618.JPG

    Na de boel gestofzuigd te hebben, ziet het er als volgt uit. Voor de beeldvorming heb ik er nog een paar originele plaatjes bijgelegd. Hierop is duidelijk te zien dat deze op een op andere manier ook besmet zijn met het zoutvirus.

    P1021619.JPG

    Proefstuk 2 was het proefje, dat ik na de eerste borstelpartij heb afgewerkt met blanke lak op waterbasis. Dit heb ik nu weer geborsteld maar ik vind dit geen succes.

    P1021621.JPG

    Proefstuk 4 heb ik destijds ook geborsteld en nu weer opnieuw.

    P1021620.JPG

    Persoonlijk vind ik dit voorlopig nog het beste resultaat


    Hoe nu verder?
    Ik wil de plaatjes aflakken met matte Glitsa.
    Bij proefstuk 1 rechts en 4 is zijn dan de koperzouten eraf geborsteld
    Bij proefstuk 1 links wil ik het uitgesmeerde koperzout min of meer mengen in de eerste laklaag. Ik verwacht dan een egaal groenere uitstraling te krijgen, zoals nu bij veel museum schepen het geval is. Daarna aflakken met een tweede laag Glitsa.

    Dus wordt nog even vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2023
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.922
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik vind het een interessant experiment en ook een mooie uitstraling. Hou er wel rekening mee dat het groen/blauw poeder giftig is. Sealen met een lak is inderdaad geen overbodige luxe.
     
  3. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Heesch
    In mijn vorige topic (281) beschreef ik dat mijn patineerproject zo langzamerhand zijn hoogtepunt gaat bereiken.
    Inmiddels zijn we 3 weken verder en het lijkt erop dat het een dieptepunt gaat worden.

    Wat is er gebeurd?
    Dus even terug naar mijn plan:
    - Ik wil de plaatjes aflakken met matte Glitsa.
    - Bij proefstuk 1 rechts en 4 is zijn dan de koperzouten eraf geborsteld
    - Bij proefstuk 2 wil ik het uitgesmeerde koperzout min of meer mengen in de eerste laklaag. Ik verwacht dan een egaal groenere uitstraling te krijgen, zoals nu bij veel museum schepen het geval is. Daarna aflakken met een tweede laag Glitsa.

    Het resultaat van dit voornemen is als volgt:

    Proefstuk 1:
    Rechts alle groene koperzouten eraf geborsteld, links alle zouten met mijn vinger uitgesmeerd, daarna water gedragen blanke lak erover.
    Het resultaat: links begint alles af te bladderen en rechts gaat de vergroening gewoon door.

    m.a.w.: GEEN SUCCES

    P1021739 bew.JPG

    Wellicht zou dit kunnen liggen aan het feit dat ik water gedragen lak heb gebruikt. Mijn volgende idee was derhalve, gebruik een synthetische lak, die is wat sterker en heeft wellicht andere eigenschappen.

    Welnu:
    Voor de synthetische lak heb ik een glanzende bootlak gebruikt, die ik nog had staan. Na een flinke laag te hebben aangebracht, waarmee ook alle naden goed waren gevuld, zal het geheel er erg stoer uit. Echter nu, na 3 weken ontstaat onder deze laklaag nog steeds een groene aanslag. Op het plaatje rechtsonder kun je zien dat de laklaag met mijn nagel er zo afgekrabd kan worden.

    m.a.w.: GEEN SUCCES

    P1021741 bew.JPG

    Mijn conclusie:
    a. Ik heb het patineren van de koperplaatjes in het begin niet goed aangepakt door de langere tijd in het mengsel van zout, azijn en ammoniak te dompelen
    b. De plaatjes een voor een op een gebruikelijke wijze patineren is geen doen.
    c. Dus vooraf versneld patineren is geen optie.
    d. Door mijn aanpak ontstaat een groene zoutvorming, die niet meer te stoppen is.
    e. Afdekken en isoleren met een laklaag helpt niet.

    m.a.w.: IK BEN TERUG OP SLOPERSHOOGTE, ALLES ZAL ER WEER AF MOETEN!

    Als ik in het bouwverslag van Sjors Blomberg dan lees hoeveel moeite hij heeft moeten doen om nieuwe plaatjes te kunnen kopen, dan moet dat maar.
    · Ik zie wel op tegen het verwijderen van de plaatjes, m.n. de restanten plakband. Maar dat zien we dan wel weer.
    · De nieuwe plaatjes zal ik zeker weer aanbrengen met dubbelzijdig plakband.
    · Bijkomend probleem is nu dat ik de romp niet meer op het kantelhulpstuk kan monteren, dus daar moet ik iets nieuws op verzinnen om de dekken die nu grotendeels zijn ingericht niet te beschadigen.
    · Het aanbrengen van de plaatjes wat destijds een mooi project, dus daar probeer ik me maar op te verheugen.

    m.a.w.: HET IS NIET ANDERS!
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.922
    Locatie:
    Ittervoort
    Er is op aliexpress koper tape te krijgen, ik zie op SOS dat mensen dit gebruiken. Er is speciale tape met de nageltjes en vorm erop. En er is normale gladde tape die je zelf reliëf moet geven. En daarvoor is er een rolletje te koop om dat te doen. Merk ZHL. Als je wilt dan zoek ik wel linkjes, heb die snel gevonden.
    Jammer dat het mislukt is, komt waarschijnlijk door het onderdompelen in het mengsel. Ik zie deze methoden bij anderen dat ze de plaatjes nat maken en zout er over strooien. Dan in een bak met deksel waar ook een schoteltje met ammoniak in staat. De dampen zorgen dan voor de verkleuring. Pak je het bakje met ammoniak weg, stopt het proces omdat de dampen weg zijn.
    Misschien toch maar bij Kolderstok een flesje patina bestellen en dit met een doekje of kwastje aanbrengen op het koper.
     
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Phoe zeg,

    Hier kan ik geen leuk op geven. Gezien wat je hierboven schreef in je vorige post heb je er veel aan gedaan om het voor elkaar te krijgen. Ik begrijp dat je de romp van het schip zelf nog niet hebt gelakt? Ik zou dan toch eerder een koperpoets er op zetten en alles eraf halen. En dan toch de tijd het werk laten doen. Of met een penseel een bruineringsmiddel er over zetten van Kolderstok.
    Zelf heb ik het dakje van mijn 7P ook beplakt met koper en daarna direkt met een penseel dit bruineringsmiddel er op gestreken. Hiervoor zou je eerst weer een proefje kunenn maken aangezien de verkleuring heel snel gaat. Je zou ook de lak met een afbijt er af kunnen halen van je proefstukje en hier eerst met een koperpoets kunnen poetsen om te zien wat dan het effect gaat worden.
     
  6. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Heesch
    Stephan en Hans, bedankt voor jullie reactie

    De oplossing van plakband zal ik zeker niet doen, dat vind ik echt afbreuk doen aan al het werk dat in het schip gaat zitten. Met patineren ben ik op dit moment een beetje klaar, dus nieuwe kale plaatjes erop en de tijd zijn werk laten doen. Het meeste werk zit toch in het goed verwijderen van alle shit, denk ik.

    Ook de oplossing met de koperpoets lijkt me niet afdoende. De zouten zitten immers ook in alle naden tussen en waarschijnlijk ook onder de plaatjes. Ik merk zelfs dat mijn werkplek besmet is met dit spul. Losse koperplaatjes die niet verouderd zijn en in de buurt zijn blijven liggen vertonen tekenen van besmetting (zie de puntjes op de blanke plaatjes op de foto’s in mijn post 281). Dus een goede stofzuig- en poetsbeurt zal noodzakelijk zijn, vrees ik. Het verwijderen van de plaatjes zal ik dus zeker in mijn garage gaan doen, zelfs het liefst buiten.

    Maar goed niet getreurd, dit hoort erbij. Ik heb inmiddels al geïnformeerd in Engeland voor een nieuwe set plaatjes. Komt allemaal weer goed.

    Toch maar goed dat ik er destijds voor gekozen heb ok slechts een zijde van het schip te bekoperen, haha. Anders had ik nu dubbel zoveel werk gehad.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  7. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Heesch
    Ondertussen zijn er natuurlijk nog wel een aantal opbouwende dingen gebeurd.
    Het poopdeck is inmiddels beplankt en aangebracht.
    De bovenkanten van de scheepswanden zijn gedicht en afgewerkt en er zijn vorderingen gemaakt met de dekinrichting.
    En er is gewerkt aan de roundhouses.
    Al met al een aantal uren om heerlijk van te genieten.

    P1021730.JPG



    P1021737.JPG

    P1021744.JPG

    P1021745.JPG

    P1021746.JPG

    P1021748.JPG

    P1021747.JPG
     
    Ronk, Jaques, Stephan Kertész en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.922
    Locatie:
    Ittervoort
    Het geen plakband. Het is messing op een rol met een plakzijde. Gewoon hetzelfde spul als die plaatjes.
     
  9. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Heesch
    Afgelopen week heb ik nieuwe koperplaatjes besteld in Engeland. Rib uit mijn lijf (45 pond voor 1300 stuks), maar het is niet anders.

    Het quarterdeck en het poopdeck zijn deels al ingericht, zoals in mijn vorige topic te zien was. Dat betekent dat er erg voorzichtig moet worden omgegaan met de romp, nu die opnieuw bekoperd moet worden. Gisteren dus tussendoor maar even mijn kantelhulpstuk aangepast, zodat ik de romp weer naar alle kanten kan draaien. Dit is wel zo handig gebleken tijdens de vorige sessie.

    Het wachten is nu op de levering van de nieuwe plaatjes. Ik ben er klaar voor.

    P1021749.JPG

    P1021752.JPG

    P1021754.JPG

    Na de kerst in de garage de plaatjes verwijderen en de scheepswerf grondig schoonmaken, zodat er geen koperzouten meer achterblijven. Mooi klusje, dan is de boel meteen weer een keer goed opgeruimd. Zo maken we van de nood maar een deugd.

    Iedereen fijne dagen gewenst.
     
    Herby63, TIMBERWOLF, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.111
    Locatie:
    Brugge
    Fijne Feestdagen Wil.
    Al een idee welke finish je de nieuwe plaatjes wil geven?

    PS: Ik heb nog zo'n 600 platjes liggen, maar ik vrees dat ze niet de zelfde maat hebben. (Amati 4392/00, 12x6 mm)
     
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  11. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Heesch
    Gisteren alle plaatjes verwijderd. Tijdens het verwijderen was te zien dat aan de onderzijde van de plaatjes de zoutvorming ook gestaag was doorgegaan. Dit had dus op termijn zeker problemen opgeleverd, doordat de plaatjes er na verloop van tijd allemaal afdrukt zouden worden. In feite niets nieuws, dit was te verwachten. Dit sterkt me in ieder geval in mijn keuze om opnieuw te beginnen.

    IMG20231227161826.jpg

    IMG20231227172338.jpg

    IMG20231227174209.jpg

    Het verwijderen van alle plaatjes viel mij totaal niet tegen. De plaatjes zaten weliswaar nog goed vast, maar lagen er in no time vanaf. De lijmlaag van het tweezijdige plakband was even wat lastiger. Met een (slagers)mes de smurrie eraf schrapen en daarna met thinner de romp schoonpoetsen. In 2 uur tijd was het gehele karwei geklaard.

    Herman, op jouw vraag “welke finish ik de nieuwe plaatjes wil geven”, moet ik het antwoord even schuldig blijven. Ik denk dat ik voorlopig de plaatjes maar eens aan normale oxidatie blootstel, zodat ze op den duur donker bruin zullen kleuren. Daarna overweeg ik om er toch een laag bootlak overheen te zetten om de onderlinge verbinding van de plaatjes te bevorderen, waardoor de bekleding niet zo kwetsbaar wordt.
     
  12. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Heesch
    De afgelopen weken weer veel kunnen doen, vooral weer veel zichtwerk. Een beetje springen van de hak op de tak, leek het, waardoor ik een beetje de regie begon kwijt te raken (dacht ik). Ik was bang dat ik dingen zou vergeten.
    Daarom mijn planning er maar weer even bij gepakt. In deze planning heb ik voor elk deelproject, bijvoorbeeld een bepaald dek, alle onderdelen, die ik op de tekeningen en in de bouwbeschrijving tegenkwam benoemd en op een rijtje gezet. Dit heb ik voor de hele romp gedaan. Daarna aan alle deelprojecten en onderdelen een prioriteit gegeven. En dan maar afvinken tot alles af is.
    In mijn werk vroeger als projectmanager gaf mij dat heel veel rust en na nu blijkt nog steeds.
    Dus vooral her en der nog zaken bijmaken, die vergeten waren. Overal een beetje schilderen etc.etc.
    Onderstaande foto’s geven een goed beeld van de huidige stand van de werkzaamheden.

    P1021760.JPG


    P1021764.JPG

    P1021766.JPG

    P1021768.JPG

    P1021776.JPG

    P1021780.JPG

    P1021783.JPG

    P1021785.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 22 jan 2024
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.227
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Schitterend :thumbsup:
     
  14. Jaap Smith

    Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 okt 2017
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Prachtig model aan het worden. :thumbsup: :thumbsup:

    Vriendelijke groet,

    Jaap
     
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.598
    Locatie:
    noord-holland
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.272
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ze ziet er prachtig uit Wil :worship::worship:
     
  17. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.765
    Locatie:
    Tilburg
    Mooi aan het worden Wil, een heel ander schip dan die van deA :thumbsup::thumbsup:
     
  18. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.765
    Locatie:
    Tilburg
    :feli: Maak er maar een mooie dag van Wil...........
     
  19. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.598
    Locatie:
    noord-holland
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.272
    Locatie:
    Leeuwarden
    :feli::beer: gefeliciteerd met je verjaardag Wil
     

Deel Deze Pagina