HMS Victory van Caldercraft door Wil

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Scheepshoorn, 27 mrt 2022.

1. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dit gaat mooi Wil, :):)

2. DirkL

DirkL

Lid geworden:
    26 okt 2021
    Mooi resultaat. pff ik heb nog heel wat werk aan mijn Victory voor ik in deze fase raak, maar het geeft moed om een mooi schip te bouwen.

3. Scheepshoorn

Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    12 feb 2022
    De sloep is inmiddels ook helemaal klaar en ingericht. Om een klein beetje een beeld te krijgen heb ik alvast een plaatsje voor hem uitgemeten boven de kuil, samen met de barkas.

P1022985.JPG

P1022987.JPG

P1022988.JPG

De luiken zijn nu ook allemaal klaar en gereed voor montage. De dummy kanonnen op het onderste en middelste kanonnendek zitten erin. Maar ik heb het aanbrengen van de luiken toch maar uitgesteld. Ik vind het toch te kwetsbaar en het kan later altijd nog.

M.a.w., de romp is nu helemaal klaar. Ik heb alles nog eens gecheckt en volgens mij ben ik niets vergeten.

Ik ga de boot nu transport gereed maken voor 28 september in A’dam. Hij gaat sowieso op de bouwhelling mee in de auto, dan zit hij goed gezekerd. Ik twijfel nog of ik hem in A’dam van de helling af zal halen, dit heeft immers ook wel wat. De leuningen kan ik desgewenst nog verwijderen.

P1022907.JPG

Ondertussen heb ik ook besloten om zelf mijn touw te gaan maken. Hiervoor ga ik in de leer bij een paar meester touwslagers. De bedoeling is dat ik zelf de touwslager (machine) ga bouwen en vervolgens eens flink ga oefenen om het hele proces in de vingers te krijgen. Het garen en de onderdelen van de touwslager zijn inmiddels besteld. Ik kijk hier erg naar uit.

Tot 28 september in A'dam

4. Jaap Smith

Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 okt 2017
    Prachtig mooi resultaat. :thumbsup: :thumbsup:

Vriendelijke groet,

Jaap

5. DirkL

DirkL

Lid geworden:
    26 okt 2021
    Mooi mooi mooi!

6. DirkL

DirkL

Lid geworden:
    26 okt 2021
    Mooi mooi mooi!

7. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Heel mooi allemaal Wil! Succes met het maken van je touw.

8. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Zeer mooi en succes met het touw.

9. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat ziet er heel mooi uit Wil, en succes met je touwslagerij. :):)

10. janzwart

janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Op 28 sept zal waarschijnlijk de touwslagerij aanwezig zijn met een demo. En allerlei andere info.

Scheepshoorn, Erik B en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  11. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
  12. Dave Bekers

Dave Bekers

Lid geworden:
    3 apr 2019
    Het ziet er inderdaad prachtig uit, Wil. Ben benieuwd naar jouw touwslager :).

13. Scheepshoorn

Lid geworden:
    12 feb 2022
    Iedereen zeer bedankt voor alle leukjes en reacties. Op 28 september is de romp life te zien in A’dam en wellicht treffen we elkaar daar. Ik kijk hier zeer naar uit.

Met de sloepen gaat het lekker op dit moment. Van de jol is ook de 2e beplanking aangebracht, maar moet nog afgewerkt worden. Met de dinki ben ik net begonnen. De 1e beplanking zit erop. Het rooster is voor onder in de dinki.

P1022989.JPG

P1022990.JPG

P1022991.JPG

P1022992.JPG

Ondertussen ben ik me eens gaan verdiepen in de masten en het touwwerk. Voor de masten heb ik een soort productiestaat gemaakt, waarin ik de modellering en de maatvoeringen heb verwerkt. Ik moet zeggen dat hier nog wel een paar uitdagingen in zitten, zoals de mizzen topgallant yard, die over een lengte van 49,5 mm “taps” moet verlopen van 2,3 naar 1mm, waarbij de diameter in de juiste verhoudingen moet worden verjongd. Ik vraag me af of dit goed gaat en heel blijft, zo dun. Maar we gaan het zien.

Een ander puntje is het touwwerk. Ik heb ergens gelezen dat de diameter van het touw in de praktijk bepaald wordt door zijn functie. Moet nog even opzoeken waar ik dit gezien heb. Nu ik zelf straks mijn touw ga slaan, moet e.e.a. natuurlijk wel kloppen met de juiste schaal van het model.
    Caldercraft gaat er in de bouwbeschrijving echter vanuit dat ik moet gaan werken met een aantal vaste diktes touw, namelijk 0,1, 0,25, 0,50, 0,75, 1,00, 1,3, 1,8 en 2,5 mm dikte, die in het pakket zijn bijgeleverd. Mijn gevoel zegt dat de nuancering in de praktijk echter veel groter is, de stappen in het pakket zijn te lineair, denk ik. Nu ik zelf mijn touw ga slaan, is het een mooie uitdaging om dit correct te gaan doen want ik heb immers de diameters van het eindproduct zelf in de hand. Van de meesterbouwers onder ons heb ik begrepen dat de juiste verhoudingen hier een heel belangrijke rol gaan spelen in het uiteindelijke eindresultaat, vandaar.

Afgelopen dagen heb ik me eens op de 13 tekeningen gestort, die over de masten en het touwwerk gaan. Het houtwerk van de masten en ra’s gaat nog wel, maar de touwen en blokken dat valt niet echt mee. Caldercraft brengt een pakket met prachtige materialen op de markt, maar de bouwbeschrijving is van matige kwaliteit. De bouwtekeningen van de romp spraken vaak voor zich, maar nu wordt het anders.
    Het aanbrengen van de touwen is in 6 fases verdeeld, elk met een overzicht van de benodigde blokken, touwen etc. De eerste 4 fases zijn goed te volgen, maar van fase 5 en 6 ontbreken de overzichten van de benodigde onderdelen, terwijl hier het gros van de blokken e.d. in verwerkt moeten worden. Inventariseren van wat er op tekening staat is het devies, maar niet altijd is duidelijk of het bijvoorbeeld om een enkel of dubbel blok gaat.

Ik overweeg ook om de blokken te gaan vervangen, die in het pakket zitten. Ik heb begrepen dat in Dordrecht mooie blokken te koop zijn. Kan ik me mogelijk ook mooi oriënteren op een nieuw project voor in de toekomst.

Vraag: Mogelijk kan iemand van jullie mij uitleggen hoe ik deze fase van mijn project aan moet vliegen, los van alle details zoals knopen, muizen, etc.

14. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
  15. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Wil,
    Ik heb ook de tekeningen van Caldercraft en op blad 16 optuigfase 5 zie ik wel degelijk de opsomming van te gebruiken blokken en touwdikten. Die touwdikten zijn de dikten van touw in de kit natuurlijk.
    Maar in het boek van Mckay zijn tabellen aanwezig waarin per lijn is aangegeven wat de omtrek van die lijn is in inch voor de echte Victory en welke blokken voor die lijn is gebruikt.
    Ik kan hier scans van maken en je opsturen. Ben je hierin geïnteresseerd?

Scheepshoorn en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  16. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Daar heb je je antwoord al van Jan.

17. Scheepshoorn

Lid geworden:
    12 feb 2022
    Hallo Jan,
    dank voor je snelle reactie.
    Ik denk dat de tekeningen van Caldercraft gewijzigd zijn. Op mijn tekeningen van de 5e en 6e fase staat inderdaad wel een index, maar geen aantallen.

Het boek van McKay heb ik, volgens mij al eens van jou gekregen.
    blz 107 t/m 119 gaat helemaal over rigging.
    Ik denk dat ik de tekeningen maar eens laat vergroten, het is zo bijna niet te doen.
    De tabellen kan ik beter even omzetten naar Excel, kan ik meteen de juiste Nederlandse terminologie en maatvoering hierin verwerken.
    Ja, dit is veel werk, maar geeft mij meteen veel meer over- en inzicht in de materie.
    Ik kom tzt nog wel even bij je terug voor de vertaling van een aantal specifieke woorden, kan dat?

Alle lijnen, die in de tabellen staan, zijn die bedoeld voor het schip dat volledig is opgetuigd met zeilen?
    Mijn model krijgt geen zeilen, misschien vallen er dan wel een aantal af.
    kan dat kloppen?

m.a.w., dit wordt nog een flinke studie, maar ook leuk dan kom ik er een beetje in.

Herby63 vindt dit leuk.
  18. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Wil,
    De caldercraft tekeningen heb ik ook als pdf. Dus op je pc kan je dan inzoomen. Ik vond dat handig. Wil je die hebben ?
    blz 107 - 119 van Mckay is inderdaad allemaal rigging. Vragen naar vertaling van termen mag je vragen of ik alles weet is dan de vraag.
    De beschreven lijnen zijn inderdaad voor een vol getuigd schip. Zonder zeilen zullen best wel veel lijnen vervallen.
    Blz. 111 geeft allerlei info over blokken als je die zelf wil gaan maken

Scheepshoorn vindt dit leuk.
  19. Scheepshoorn

Lid geworden:
    12 feb 2022
    Hallo Jan,
    Als jij de tekeningen met index en aantallen in pdf hebt, ontvang die graag.
    Misschien staat daar meer info op.
    Ik ga me eens storten op de tabellen en kom daar later nog wel even bij je op terug.
    Blokken ga ik zeker niet zelf maken omdat ik daar de machines niet voor heb. Zelf touw maken is voorlopig wel genoeg
    In ieder geval bedankt.

20. Scheepshoorn

Lid geworden:
    12 feb 2022
    Hallo allemaal, even een vraagje tussendoor.
    Alhoewel ik heel tevreden ben over de netten, vind ik ze een beetje te clean en te kaal.
    We bouwen een schip in oorlog, met de kanonnen in de aanslag.
    Dat betekent in de praktijk dat alle hangmatten dus in de netten moeten zitten als verschansing.
    Heeft iemand dit detail al eens eerder uitgewerkt en zo ja, hoe?
    Ik ben benieuwd.

Deel Deze Pagina