Hobao Hyper 7 start weer goed, Vraag ontvanger accu (6v)

is de motor nieuw?

zoja is het normaal dat je motor veel zal afslaan, in het begin toch!
alles intern van de motor moet eerst een beetje op elkaar inwerken.
na enkele tankjes zou het allesinds al veel beter moeten lopen.
je wacht beter toch de temperaturen boven 0 zijn, zoals je zelf al zei.

en pomp je ook zeker voor je start branstof naar de carburator?
anders eens je luchtfilter eraf, gas schuif vol open en eens pompen om te kijken als de brandstof lekker de carb binnenloopt!

en verder veel succes!

Motor is niet nieuw meer. Ong liter of 4 oud.

Als hij eenmaal loopt is het niet zon probleem, maar het gaat om het deel ervoor. Het starten, ik ga als volgt te werk:

1: Zorgen dat alles opgeladen is; Zender, ontvanger en gloeiplug driver
2: Werking servo's enz even cheken.
3: Tank fullen met Nitro, 16% is nu nog geen 5 dagen oud.
4: Drukslang van de uitlaat af, blazen tot er constante stroom brandstof (zonder lucht) bij de carb is, dan stop ik gelijk. Slang weer vast.
5: Rotorstart erop zonder gloeiplugdriver nog, paar slagen laten lopen.
6: gloeiplug driver erop en nogmaals starten.

punt 7 zou dan zijn hup hij loopt, maar punt 6 duur heel lang bij mij. Eerst gebeurt er niet zo veel, en even daarna prutteld die wat maar loopt nog niet. Even daarna loopt hij.

Heb al andere plug geprobeerd, een R3 zit er in. Zelfs mijn dure R3 platinum die toch stukken beter gloeit mag niet helpen. Vandaar ik het ook in de afstelling zoek. Heb zojuis de standaard instellingen van mij carb gevonden. Zal de luchtfilter (die ook net schoon is en ingevet) er eens af halen, kijken hoever hij stationair open staat. Anders maar gewoon vanaf standaard beginnen lijkt me?

Maar lijkt me dat hij te veel brandstof krijg of heel erg te weinig. Gok zelf op te veel?

Niek probeer de motor eerst warm te stoken met een verfbrander. Zodra deze boven de 20 a 30 graden komt zal hij makkelijker starten. De motor is domweg te koud nu.

Oke, kan ik ook nog ff proberen. rond de 20 graden is dus nu, aangezien hij in de kamer staat. Maar koelt misschien snel af op het moment dan ik hem net buiten de voordeur start..?

Ik heb ook een Hyper 7 de motor die je erop heb kan soms moeilijk starten, een probleem kan zijn dat vreemd genoeg de brandstof niet goed in de zuiger komt maar via het karter direct de uitlaat inloopt... Een tip kan zijn om de neus van de buggy omhoog te zetten en dan proberen te starten dan heb je eerder de kans dat de brandstof in de zuiger komt.

Ook kan het soms helpen om de gloeiplug driver wat langer erop te laten en dan starten.

Mocht het allemaal niet lukken kan je hier eens kijken voor de Hyper 7 en ook voor je motor.

Hyper Engines OFNA Nitro Talk Back Forum :: View Forum - Hyper Engines

Hyper 7 OFNA Nitro Talk Back Forum :: View Forum - Hyper 7

Motor Manual http://www.ofna.com/pdf/eng-hyper21.pdf

Manuals OFNA Racing

De winkel voor onderdelen The Border Online RC Shop

Ik zal proberen om wat langer door te blazen, of als je de Roto rond laat gaan en hij wilt niet, even de vinger op de uitlaat tijdens het rondgaan en dan weer verder & zo door, totdat je weet hoeveel brandstof je motortje nodig heeft om te starten.

Dit is een stuk meer met koud weer bij mijn motor

MeX101 zei:
Ik heb ook een Hyper 7 de motor die je erop heb kan soms moeilijk starten.....

Handige links, ik had de motor/carb manual had ik ook al gevonden. Dan zou ik in ieder geval terug kunnen gaan naar fabrieks instelling. Jouw start-tips ga ik zeker ook even proberen.

Forum ook even doorlezen.

Aleq zei:
Ik zal proberen om wat langer door te blazen, of als je de Roto rond laat gaan en hij wilt niet, even de vinger op de uitlaat tijdens het rondgaan en dan weer verder & zo door, totdat je weet hoeveel brandstof je motortje nodig heeft om te starten.

Dit is een stuk meer met koud weer bij mijn motor

Ook dat ga ik eens proberen. Iemand nog een manier om te controleren dat er genoeg brandstof in de cilinder komt om te kunnen ontsteken?

Niek, heb je al een andere (nieuwe!) gloeiplug geprobeert?
Vaak zijn start problemen te wijten aan een slechte, oude of versleten gloeiplug...

Niek, heb je al een andere (nieuwe!) gloeiplug geprobeert?
Vaak zijn start problemen te wijten aan een slechte, oude of versleten gloeiplug...

Ja die heb ik er in gedaan, een r3 platinum. Gecontroleerd, gloeit fel en tot het einde van de spiraal. Kan ook niet anders hij komt het uit de verpakking. Luchtfilter is helemaal schoon en net ingevet, daarmee heb ik het nog niet geprobeerd.

Te veel olie kan ook het luchtfilter verstoppen, probeer ook eens zonder filter.

De laatste keer starten had ik nog niks met de filter gedaan. Heb hem nu juist helemaal schoon gemaakt en opnieuw ingevet. Nu hij schoon is nog niet weer gestart. Probeer eerst zo, en ook nog even wel even met een filter die niet ingeolied is. Ongeoliede filter lijkt me beter als geen...

Gisteren nog even lekker kunnen spelen met het bakkie. Het starten gaat nu stuk beter. Ik haal de drukslang van de uitlaat en blaas tot de brandstof bij de carb is. Daarna rotostart er op, vinger op de uitlaat en dan 3/4 keer rond laten draaien. Daarna gloeiplug driver er en min paar seconden erop laten. Starten en loopt vrij snel nu.

Denk dat het toch het probleem was dat als er brandstof bij de carb was er toch nog niet bij de cilinder komt, daar moet je hem nog een beetje bij helpen. Schone luchtfilter zal ook wel geholpen hebben.

Ook de stationair was laag, die heb ik iets bijgesteld. Maar ik moet de LSN ook verstellen merkte ik, die loopt veel te arm nu. Lijkt me iets voor als ik ook weer ga rijden, dat heeft nu geen nu.

@ Aleq en MeX101, bedankt voor de tips.

idd, een motor kan je pas goed afstellen eens hij op temperatuur is!

greetz

Ik wacht gewoon op beter weer. Nu ik weet dat hij goed start en het aan de manier van starten lag kan hij lekker wachten tot het min 10 graden is buiten. Laatste keer afgesteld rond de 13 graden.

Maarja andere luchtvochtigheid enz zal het strak weer helemaal anders zijn.

Gisteren nog maar is een poging gedaan, wilde deze keer weer niet lopen. Na lang starten kwam er leven in, maar langzaam beetje gas geven en denk te veel, en viel hij weer uit.

Daarna nooit weer aangekregen.

Heb eigenlijk niks anders gedaan als vorige keer. Alles van te voren opgeladen. Zelfe manier van primen. Motor van te voren nog even verwarmd met een fohn. Het enige wat anders is, is dat het een accuboor was voor het rotorstarten ipv boor machine.

Kan het toerental te laag zijn?

Wie kan mij anders helpen in de buurt van Emmen

Als ik jouw pogingen zo lees, zijn er drie dingen die de oorzaak kunnen zijn, en die drie dingen zal je echt moeten uitruilen voor andere dingen, zodat je zeker weet dat daar het probleem niet zit...

1) Oude brandstof, brandstof waar vocht inzit of brandstof met een te laag nitro percentage. --> Koop een liter blik verse 25% brandstof
2) Lege/slechte gloeiplug driver, te weinig vermogen om de plug te laten gloeien onder de druk van de compressie. --> leen een goede of koop een nieuwe (accu voor de driver)
3) defecte / oude gloeiplug of verkeerde warmte graad --> bij een 3,5cc motor koop je een LRP of HPI Iridium gloeiplug type R5

1) Oude brandstof, brandstof waar vocht inzit of brandstof met een te laag nitro percentage. --> Koop een liter blik verse 25% brandstof
2) Lege/slechte gloeiplug driver, te weinig vermogen om de plug te laten gloeien onder de druk van de compressie. --> leen een goede of koop een nieuwe (accu voor de driver)
3) defecte / oude gloeiplug of verkeerde warmte graad --> bij een 3,5cc motor koop je een LRP of HPI Iridium gloeiplug type R5

Punt 1 De brandstof is nu 2 week oud, en brandstof wat over is uit de tank gaat gelijk weer terug het blik in. Het is 16% nitro waar hij altijd op gelopen heeft. Is dat te laag?

Punt 2
Hij is wel goed opgeladen, gloeiplug gloeit ook. Kan alleen niet met 100% zekerheid zeggen of hij dat ook goed doet onder de compressiedruk.

Punt 3 Gloeiplug is nieuw, het is wel een nr3 platimun.

Wat heeft de afstelling van de carb met slecht starten te maken? Kan dat het starten beinvloeden?

@Sdemon mail/pb is onderweg....

Slechte afstelling van de carb kan inderdaad leiden tot slecht of helemaal niet starten.
Terug op fabrieksinstelling vanuit daar weer starten, afstellen en daarna fijn afstellen. Afstellen wel met warme motor, dus eerst met gas pulsen motor op temp draaien.
Koude motor loopt in begint altijd te rijk vanuit fabrieksinstelling dus ga niet meteen als een gek aan de schroeven draaien.
Wil ie met fabrieksinstelling niet blijven lopen doormiddel van gaspulsen, kwart slag armer dan nog eens proberen.

Back