Hobbyking G-OSD

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door sven, 2 aug 2011.

1. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Ik heb vandaag wat componenten uit oude pc's gehaald en zelf een filter in elkaar gestopt met een spoel en condensator. Morgen eens kijken of hij werkt. Ik vond alleen geen spoel met meer windingen. Hopelijk is dit al voldoende.

2. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Waar kan ik eventueel spoelen in terugvinden met meer windingen?

3. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Hier de volledige schakeling in testfase. Morgen alles opschonen en inbouwen op de hexa. Hoe heb ik het nu opgelost (ivm kapotte v1 poort)

- Van de batterij direct naar de OSD voor het van stroom voorzien van de osd en dus het interessante voltage af te lezen op v2

- van de batterij naar een regelbare omvormer om naar 12 volt te zakken voor het van stroom voorzien van de VTX

- van de batterij naar een kleine ubec die het voltage terugbrengt naar 5 volt voor het opladen van de gopro.

Op de osd wordt dus geen + meer aangesloten op de videoaansluitingen

4. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Een eerste test gedaan zonder de videofilter (props afgehaald en laten draaien) en ik heb helemaal geen horizontale lijnen in beeld. Dus ik ga de filter zelfs niet nodig hebben. Misschien wordt dit al weggefilterd door de transformator naar 12 volt ofzo?

5. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Daar kun je makkelijk achter komen. Heb je een oscilloscoop?

6. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Euhm nee, dat heb ik hier niet liggen ^^ maar aangezien ik kan gas geven zoveel ik wil maar geen effect zie op het beeld, denk ik dat dat al genoeg verteld. Ik zal het morgen wel zien als ik er echt mee ga vliegen maar dat zal denkik niet veel verschil geven

7. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Ok, dan lijkt het mij dat er inderdaad een LC filter al in zit. Gezien de geringe stroom zal je er dan niet apart nog eentje nodig hebben. Scheelt weer!

Let wel, dat LC filter is wel nodig. Als ie niet in die stepdown had gezeten zou er niet mee te vliegen zijn ;)

Say, die stepdown, is dat dat dingetje in het midden op het plaatje? Tussen de OSD en jouw eigen LC filter? Ik zie wel een condensator, dus goede kans dat daar al een filter in zit ;)

8. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Rechtsboven op de foto is de 12v stepdown. En het zwarte blokje lijkt mij een spoel. Dus zal idd al een lc tussen zitten. Vandaag even gevlogen, niets te zien in het beeld ;-)

9. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    De L (inductor) is niet altijd een spoel, soms is het ook gewoon een blokje. De C (condensator) is wel vaak goed zichtbaar. Maargoed, als het werkt dan werkt het ;)

10. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Een inductor (L) is per definitie een spoel! Als het een "gewoon blokje" zou zijn is het geen inductor! Dat zwarte blokje is dus ook een spoel, of beter daar zit een spoel in. Ze hebben daar een huisje omheen gemaakt en volgegoten met een kunsthars.
    Overigens geldt hetzelfde voor een condensator. Aan de buitenkant kan je niet zien dat het een condensator is behalve dan aan de opschriften. Wat voor soort condensator het is, en er zijn heel erg veel soorten, kan je lang niet altijd aan de buitenkant zien. Dat zal je meestal uit de opschriften en/of het typenummer (datasheet) moeten halen.

11. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Reliku bedoelt waarschijnlijk dat het niet uit ziet als een spoel. Maar als we toch gaan muggenziften, ik zou het willen omdraaien: een (niet bifilair gewikkelde) spoel is per definitie een inductor (L). Onder andere, want hij is ook een weerstand en een condensator. Hoe nauwkeuriger je gaat kijken, hoe ingewikkelder hij wordt eigenlijk. Een recht stuk draad is ook heel wat meer dan slechts een stroomgeleider. Gelukkig maar :D

Om nog even op het LC-filter terug te komen, volgens mij kun je soms best zonder. Als ik b.v. m'n EZ* op een 2s lipo vlieg, dan is er niets aan de hand. Maar voor 3s heb ik wel een filter nodig. Het zal wel met de stroomsterke v.d. motor te maken hebben.

Martin

12. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Precies wat Martin zegt, ik bedoel te zeggen dat het er niet als een spoel uit hoeft te zien ;)

Als student electrotechniek zou het best ernstig zijn als ik dat niet zou weten denk ik ;)

Tja, je kunt inderdaad gaan muggenziften over dat soort dingen. Maar aangezien de weerstand van een inductor akelig klein is en hij z'n eigen capacitance opheft (toch? Correct me if wrong) wat betreft z'b impedantie maakt het te weinig uit om hier moeilijk over te doen ;)

13. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    En een condensator zie je doorgaans aan de typerende condensator-vorm, terwijl dat bij een inductor veel minder vaak het geval is ;)

14. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Ik moet me echt eens aanwennen om dit soort dingen in één post te plaatsen :p

Anyway, Martin, het kan best, maar hangt af van hoe groot de stroom is. Op een EZ* met 2s en bijna geen vermogen (gaat voor elke (motor-)zwever op) zul je er niet zo veel last van hebben, dus daar hoef je ook niet moeilijk te doen :p

Maar op een EDF van 800W is het onvliegbaar (spreek uit ervaring :p)

15. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Een spoel heft niet z'n eigen capaciteit op, dat zou wat te simpel zijn. Het gangbare vervangingsschema voor een spoel bevat een parallel capaciteit. Je krijgt dus zelfresonantie bij een bepaalde frequentie. Die moet je proberen te vermijden.

De veelgebruikte toroidus kan gezien worden als meerdere inductors, capaciteiten en weerstanden en heeft daarom 2 zelfresonanties. Onderstaande voorbeelden komen uit het ARRL handbook 2012.

Martin

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Daar was ik al bang voor! Ik had het eigenlijk stiekem gehoopt aangezien capacitance en inductance qua reactance precies de andere kant op gaan, maar dat zou dan alleen opgaan als ze in serie staan, en dat lijkt me wat moeilijk voor te stellen, ook al zou je maar één winding hebben... Dat zou inderdaad zoals je het zo mooi zegt "wat te simpel" zijn :p

Weer wat geleerd vandaag! :)

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Je hebt deels wel gelijk. Je kunt de werking van spoelen en condensatoren uitschrijven met differentiaalvergelijkingen in reële getallen, maar dat is knap lastig. Veel eenvoudiger wordt het als je de complexe rekenwijze gebruikt. Bij een serieschakeling kun je dan eenvoudig de complexe impedanties van de spoel en condensator bij elkaar optellen:

ZL = jωL
    ZC = 1/jωC

Waarbij ω gelijk is aan 2 * π * f en j dus de imaginaire eenheid is die voldoet aan j-kwadraat = −1. Spoel en condensator in serie wordt dan Zserie = jωL + 1/jωC = jωL - j/ωC. Maar de impedanties van spoel en condensator zijn sterk afhankelijk van de frequentie f. Bij een vaste frequentie gedraagt de serieschakeling zich dus inderdaad zoals jij het voorstelde. Dan is de totale impedantie inductief (+j), capacitief (-j), of 0. In werkelijkheid heb je altijd nog een kleine reële weerstand natuurlijk. Als je b.v. hebt:

ZL = 2 + 50j
    ZC = 3 - 10j

Dan is Zserie = 5 + 40j. Oftewel 40.3 Ω. Maar dit is dus bij 1 vaste frequentie.
    Voor parallelschakelingen is de berekening iets anders, maar het principe blijft dat de totale impedantie inductief, capacitief of resistief is (in dit geval niet richting 0, maar richting oneindig).

Martin

18. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Kijk, daar ben ik weer bekend mee :)

Maar mijn kennis houdt dan ongeveer op zodra je er ook nog andere frequenties bij gaat gooien. Vorig jaar moesten we bijvoorbeeld modelleren hoe een LC circuit zich gedraagt als je 'm aan of uit zet, maar daar komen al die effecten nog niet bij kijken. Wat dat betreft ben ik nog een grote noob hoor! ;)

Gelukkig heb ik nog een paar jaar studie voor de boeg :p

En wat betreft de parasitic capacitance of inductance zal dat dus sowieso niet opgaan omdat die niet in serie kan staan, hoewel het ongetwijfeld wel invloed zal hebben. Maar als de parasitic capacitance van een spoel nou in serie gestaan zou hebben dan zou het wel gewerkt hebben (dan gaat alleen de inductance iets omlaag). Maar zoals je zegt, dat zou wat te simpel zijn haha :)

19. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Ja, het punt is juist dat de mate van "opheffen" afhangt van de frequentie. Toroids hebben doorgaans 2 resonantiepieken in hun frequentiekarakteristiek; je ziet dan dat een stuk boven hun werkfrequentie de impedantie sterk daalt en verderop nog een keer. Het is dus niet zo dat een spoel alle hogere frequenties steeds beter gaat tegenhouden. Daarom is het vervangingsschema ook zo complex.

Martin

20. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Grappig genoeg heb ik nou net vandaag een practicum gehad waar dat ook aan bod kwam! :p

Deel Deze Pagina