hoe bereken ik de vliegtijd??

ik wil graag m'n vliegtijden bereken, maar ik weet niet hoe het moet!!

kan iemand me uitleggen hoe ik m'n vliegtijden bereken??
 
Niet, gewoon proefondervindelijk bepalen.
Is ook afhankelijk van met hoeveel gas je vliegt.

Misschien heb je er wat aan, ik vlieg ca 1/2 uur met 2500mA/h, maar ik vlieg ca halfgas meestal.
 
trampo zei:
ik wil graag m'n vliegtijden bereken, maar ik weet niet hoe het moet!!

kan iemand me uitleggen hoe ik m'n vliegtijden bereken??

Je pakt een horloge kijk hoe laat het is. gooi je vliegtuig in de lucht en ga vliegen.
En als je geland bent kijk je weer op je klokje.
Het verschil in de tijd is je vliegtijd.
Zo moeilijk is dat toch niet :?: 8O 8O 8O
 
Accu erin, (electro vliegen dus) lekker vliegen, zo variabel mogelijk
zoals je altijd doet, klok het af op precies 5 minuten,
ga je accu laden en lees af hoeveel Mah erin is gegaan,
dan deel je het aantal Mah's dat je geladen hebt door 5 minuten,
en dan weet je hoeveel Mah je verbruikt per minuut.

Dan neem je om ruim te blijven 70% van je vliegaccu's Mah,
B.V. 2500 Mah x 70% = 1750 Mah
dat deel je dan vervolgens weer door je per minuut verbruikte Mah,
en dan weet je je max vliegminuten en zit je veilig binnen de marge van een LiPo
en omdat je 70% ipv de geadviseerde 80% gebruikt, heb je nog wel iets over
om een extra rondje te trekken voor een landing, of je hebt een lekkere ruime marge
voor als je eens iets meer volgas gevlogen hebt dan normaal.
 
WuTangcl zei:
Accu erin, (electro vliegen dus) lekker vliegen, zo variabel mogelijk
zoals je altijd doet, klok het af op precies 5 minuten,
ga je accu laden en lees af hoeveel Mah erin is gegaan,
dan deel je het aantal Mah's dat je geladen hebt door 5 minuten,
en dan weet je hoeveel Mah je verbruikt per minuut.

Dan neem je om ruim te blijven 70% van je vliegaccu's Mah,
B.V. 2500 Mah x 70% = 1750 Mah
dat deel je dan vervolgens weer door je per minuut verbruikte Mah,
en dan weet je je max vliegminuten en zit je veilig binnen de marge van een LiPo
en omdat je 70% ipv de geadviseerde 80% gebruikt, heb je nog wel iets over
om een extra rondje te trekken voor een landing, of je hebt een lekkere ruime marge
voor als je eens iets meer volgas gevlogen hebt dan normaal.

slimme manier!!

ik dacht dat het ook anders zat:
ik weet het helemaal niet zeker, dus ik wil weten of ik gelijk heb........

accu (voorbeeld van 2000 mah)
motor die maximaal 10 A trekt.

de accu: 2000 mah is 2A.
de motor 10A is 10A

dan doe je de accu (2A) delen door de motor (10A)
dan komt daar 0,2 uit

0,2 X 60 minuten = minimaal 12 minuten vliegtijd (dan is de accu helemaal leeg)

klopt het wat ik nu zeg of heb ik het helemaal verkeerd?
 
In theorie klopt dat, maar een accu helemaal leeg vliegen is niet zo best. Je hebt geen marge om een extra landingscircuit te vliegen indien nodig en ook de levensduur van de batterijen gaat achteruit (dit is zeker het geval bij lipo's). Jouw methode is ook bruikbaar hoor, trampo, je vliegt waarschijnlijk niet steeds volgas en als je van de theoretische maximale vliegtijd wat vanaf haalt, zit je ook binnen een veilige marge.

De methode zoals wutangcl ze beschreef is in mijn ogen een zeer goeie. Een andere mogelijkheid is het aanschaffen van een datalogger die het stroomverbruik tijdens de vlucht opmeet en opslaat, helaas zijn deze dingen niet gratis, even rekenen is dat wel.
 
Trampo, die manier die jij beschrijft dat wil nog wel eens gigantisch rammelen...

wat morgoth zegt daarover klopt aardig,

Je vliegt vast niet de hele vlucht volgas, dus daar klopt het al niet,
doe je dat wel, de Max ampere van een motor geloof ik ook niet in. (ervaring)
Ik heb zelf ook wel een max 8 Amp motor gevlogen maar dat ding heb ik getest
met een aerocat jetje de hele vlucht volgas te vliegen maar die motor kwam
volgens mijn datalogger niet boven de 6,55 uit.

Dan nog het feit dat je een LiPo gewoon niet meer moet ontladen dan 80% van zijn capaciteit,
dat is dan als je een beetje levensduur uit de accu wilt halen...

Ik heb zelf dus wel een Datalogger en bereken op die manier
mijn vliegtijden, zowel met de vliegtuigen als met men helies...
 
WuTangcl zei:
de Max ampere van een motor geloof ik ook niet in. (ervaring)
Ik heb zelf ook wel een max 8 Amp motor gevlogen maar dat ding heb ik getest
met een aerocat jetje de hele vlucht volgas te vliegen maar die motor kwam
volgens mijn datalogger niet boven de 6,55 uit.

Het omgekeerde heb ik ook al meegemaakt: een motortje dat met aanbevolen prop maximaal 10 A zou trekken, trekt bij volgas 18 A (gemeten met datalogger). Inderdaad iets om rekening mee te houden, meten is weten.
 
ik zei: minimaal 12 minuten
je vliegt niet volop gas.
0,8x12 minuten = 9,6 minuten

dat is dus maximaal 80 % ontladen.
maar omdat je geen volop gas vliegt met shock (halfgas of iets meer)
kan je waarscheinlijk zo'n klein kwartiertje vliegen....

mvg....
 
Back
Top